[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:34

@angeliqueB: bij een MM is de draftölt inderdaad niet erg, als je maar lekker zit :D . Ik heb trouwens nog een website uit Brazilie: http://www.mercadodecavalos.com.br/index_02.php?menu=01 Hier staan de paarden op die te koop staan, je kunt op Mangalarga Marchador selecteren, merrie, mannelijk (castrados zijn dus ruinen maar die zie je niet apart) hier staan ook soms filmpjes van de paarden bij: erg leuk. (ook voor de rest van de MM fans: kijk maar eens naar de prijzen! zal zo eens kijken wat 10.000 real nou is)

Ah mooie paarden allemaal, er loopt toch heel wat moois rond op deze aardbol....

@joyfordogs: hm heb ik het weer verkeerd?? Ik zou het toch inmiddels wel moeten weten maar dat Media weet ik nooit te plaatsen.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:36

10.000 realtjes is dus omgerekend 3.300 euro :7 pff wat een prijzen...

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:36

Ik ga die site eens even bekijken!
Als ik later groot ben wil ik ook een eigen gangenpaard!
Liefst met een apart kleurtje, een Mangalarga of een Rocky :D
En een kleintje, houd niet zo van grote paarden :))

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:37

noivadapaz schreef:
10.000 realtjes is dus omgerekend 3.300 euro :7 pff wat een prijzen...

Da's toch niks! :)) :wow:
Maar dan de importkosten nog... :=

Sim0ne

Re: Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:40

Ze staan er ook al voor onder de 4000, das iets meer dan 1000 euro, haha, word een mens hebberig van.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:44

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:01

@sok: idd dan de import nog (op zich vallen de prijzen erg mee) Dit is overigens een picada paard

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:02

Ik moet zeggen dat ik er weinig verstand van heb :o Wat is dat precies? Zo'n picada paard?

Ik vind het echt een beauty! :~

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:07

Ik wordt er ook hebberig van: hier kun je nog niet beginnen met een ingereden paard voor 3000 euries, en daar heb je er(volgens mij) een goed paard voor. Maar ja de import is ook nog iets van ?? weet iemand dat??

Picada is de tölt bij ijslanders (dus een zuivere viertakt) hij tilt zijn linkervoor en achterbeen tegelijkertijd op en zet dan het achterbeen eerst neer en dan het voorbeen. Zo kun je dus zien of het picada of batida paarden (batida paarden tillen de benen als in draf dus diagonaal op) zijn (joyfordogs: leg ik het zo goed uit?? volgens mij wel)

Dit is idd een erg mooi paard.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 21:37

maar zit een batida dan even goed als een media ? dat heb ik nu nooit gesnapt, omdat dat toch een diagonale gang is ?

Ik moet toch eens naar Helmi geraken, denk ik.

Super Frida, dat die bij Rocky's ook bestaan ! (vermoed dat de prijs dan wel niet erg vriendelijk zal zijn:D )

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:30

tsja import kosten, in totaal zit je al snel tegen de 5000 euro :roll: Ben alles eens op een rijtje gaan zetten :=

@jokari: opzich valt het wel mee, de meest geliefde kleur is nog steeds zilverappel en de gene die ik met die kleur ben tegen gekomen viel de prijs wel mee vergeleken met de rest :P

Les_Fjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 00:01

AngeliqueB schreef:
MM x Knabstrupper lijkt me ook een bijzondere combinatie, en het zou fantastisch zijn als er een extra gang in zit!
NOIVA, dus draftölt is niet noodzakelijk slecht?? Dat is mooi, want dan hoef ik bij Sul niet steeds te proberen om zijn draftölt meer richting tölt te rijden. Ik zal eens op youtube kijken of er filmpjes staan van MM in Marcha media. Om te vergelijken met wat Sul doet..

Bij de ijslanders is het zeer ongewenst, omdat het niet zuiver is. Ik zou dus niet zo zwart/wit kijken of het dus slecht of niet slecht voor je paard is. Belangrijk is zijn ruggebruik, halshouding en achterhandgebruik ( de motor). Je paard in draftolt blijven rijden lijkt mij een heel slecht idee. Bij de MM is het iets rastypisch blijkbaar. Ik zal op de curcus van Liz graves, gangenpaarden trainster eens vragen waarom dit bij het ene ras gewenst is, en bij het andere juist als slecht ervaren wordt. Het antwoord zal ik je schuldig moeten blijven tot eind mei :o

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 01:17

Zamora schreef:
tsja import kosten, in totaal zit je al snel tegen de 5000 euro :roll: Ben alles eens op een rijtje gaan zetten :=

Zo weinig maar? Het is natuurlijk veel geld maar ik had veel meer verwacht!

Die schimmel MM is inderdaad prachtig, wat een droompaard!
Ik kan aan dat getolt nog maar niet wennen, vandaag hat ik Embla aan de lange lijnen mee en ik liet haar dus tolten wat een super grappig gezicht :))

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:07

noiva: ja picada is de tölt bij de ijslander.
Het grote verschil tussen media en batida weet ik ook niet meer precies, volgens mij heeft de ene 1 en de andere 2 benen aan de grond, beide is het in ieder geval diagonaal.
De media die ik een keer gevoeld heb, zat onwijs lekker. Dit paard liep zowel media als picada en ook heel zuiver.

Word tijd dat delicia zadelmak is, dan kunnen we daar met de gangen aan de gang, en jhumpa moet maar snel volwassen worden, haha, is zij ook aan de beurt.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:23

import kosten lig er ook maar net aan hoever je paard van alles afstaat(quarantaine/luchthaven e.d.) die transport kosten komen er ook nog bij. En verschilt per bedijf hoe duur de quarantaine e.d. kost

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 00:32

Hier 12 Tennessee Walking Horses. 2 zullen dit voorjaar verhuizen maar we verwachten ook weer een veulen dus het aantal blijft ommenabij gelijk 8-)

De volwassen paarden zijn allemaal geïmporteerd. Veulens en jonge paarden zijn allemaal nakomelingen van mijn eigen hengsten en/of merries.

janineskolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:51

Hier 2 ijslander merries, een 2 jarige paso peruano hengst en een kruising shet x singlefooter (Tango) 8-) dit is een merrie zij wordt 3jr.

De ijsco's zijn onder het zadel, en worden dit jaar waarschijnlijk gedekt door mijn paso hengst.
Het kruisingsbeestje gaat dit jaar beleerd worden in het tuig.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:13

@les_fjal de draftölt is niet alleen rastypisch bij de MM, er zijn ook noord amerikaanse rassen die dit lopen. Daar hebben ze er ook een naam voor: de foxtrot. Bij Ijslanders is het niet gewenst maar als ik tegen een ijslanderrijder zeg dat ik niet draaf wordt het ook vaak als "slecht" gezien. Bij de MM is namelijk de draf een zéér ongewenste gang maar dat maakt de draf toch niet slecht :+ Dus om te zeggen dat het een slecht idee is vind ik wat ver gaan. Maar ik ben benieuwd wat Liz zegt. Mij lijkt van belang dat een paard in ieder geval zonder spanning loopt en als dat dan toevallig de draftölt is....

Oh en of een de picada lekkerder zit dan een media: dat hangt helemaal van het paard af. (leuk he :D )

Mangelarga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:16

Hier ook een mangalarga Marchador...Op de foto is bijna 3 jaar oud en nog vrij smal.
Nu, ruim 3,5 jaar oud en bijna 2 x zo breed... en net een maandje onder het zadel wat overigens fantastisch gaat. Ik denk dat hij een media-ganger is maar dat zal duidelijk worden als hij wat langer onder het zadel is en als we een keertje bij Helmi gaan rijden ;)

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:13

noivadapaz schreef:
Oh en of een de picada lekkerder zit dan een media: dat hangt helemaal van het paard af. (leuk he :D )

Met mijn merrie zijn we nu net aan het buiten rijden en proberen er wat gang uit te krijgen. Ze loopt nu het liefts picada of batida en is nog heel erg zoekende. Zodra ze moe wordt of het tempo te hoog wordt schiet ze in die batida. Terugrijden vanuit batida naar picada geeft nog wel eens wat telgang/schweinepas. Tot nu toe vind ik zelf die batida veel lekkerder zitten :o , echt een schommelstoel. In de picada is ze veel moeilijker uit te zitten. Maar ik ben zelf ook nogal zoekende naar de juiste houding (ruim zadel zonder gedwongen zit) en hoop dat zodra zij sterker wordt, de gangen ook beter worden.

Voor nu ligt de prioriteit op de picada, omdat die er later veel moeilijker in te rijden is. Ze mag van mij nu dus ook consequent niet in de batida. Ik zie haar ook nooit draven, altijd batida. Dus ik heb er alle vertrouwen in dat ik haar daar later ook goed naar terug kan schakelen zodra de knopjes voor de picada er goed op zitten.

Het is dat ik van mezelf picada moet rijden, anders deed ik liever die batida.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:23

Kunnen sommige MM ook helemaal niet draven? want volgens mij is dat dat bij sommige paso's wel zo, en daar willen ze ook geen draf zien.
En als een jong paard op het begin nou geen picada of batida aanbied, rijden jullie (of indg fokkers/ tradiationele mensen zeg maar) dat er dan gelijk in of rijden jullie het paard eerst door in draf? Omdat draf namelijk ongewenst is.. ben daar wel benieuwd na :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:50

BleikjA schreef:
Kunnen sommige MM ook helemaal niet draven? want volgens mij is dat dat bij sommige paso's wel zo, en daar willen ze ook geen draf zien.
En als een jong paard op het begin nou geen picada of batida aanbied, rijden jullie (of indg fokkers/ tradiationele mensen zeg maar) dat er dan gelijk in of rijden jullie het paard eerst door in draf? Omdat draf namelijk ongewenst is.. ben daar wel benieuwd na :P

De batida ziet er eigenlijk uit als draf. Alleen is er geen sprake van een zweefmoment en zit het heel comfortabel. Zou je een batida ganger zoals een sportpaard in de verzameling gaan rijden krijg je meer afdruk en een zweefmoment.

Maar ik kan me best voorstellen dat er dieren zijn die niet kunnen/willen draven. Jammer genoeg wordt er in Brazilië steeds meer gefokt op die batida gangers (90% van de M&M op youtube loopt batida).

Ik rij heel bewust niet in draf. Ik heb gelukkig de gelegenheid met een paar 100 meter in het bos te zitten. Dat zijn echt super paden om de picada erin te rijden, stevige grond en lange stukken rechtdoor. Ik heb van mijn trainster begrepen dat het er weer in rijden van een picada veel moeilijker is dan er meteen goed mee te beginnen. Ga je eerst draven dan leer je hem de overgang stap -> draf aan. Wil je daarna picada gaan rijden dan moet je weer aanleren dat na de stap de picada komt en niet de draf. Nogal tegenstrijdig voor je paard.

Van picada naar draf is je paard 'aan de teugel' rijden. Anatomisch is het namelijk niet mogelijk om laag en rond in een tölt te lopen. Handen omhoog (hoofd omhoog) en wat meer verzameling geeft dan weer een picada.

Draf is nooit!!!!! ongewenst. Het is voor elk paard een natuurlijke gang. Het gaat erom dat je de kunst hebt om je paard netjes in alle mogelijke gangen te laten lopen. Niets mis met een paso, ijs, M&M of whatever die naast een extra gang beschikt over de drie basisgangen, inclusief draf. Het is voor je paard alleen maar fijn als je ook dressuurmatig kan rijden om zijn lichaam te gymnastiseren.

Persoonlijk kies ik er alleen voor om eerst de gangen er goed in te zetten en daarna de rest op te pakken.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:44

Ik doe op het moment draf/lange teugel therapie met Chelsea.Daar wordt ze heerlijk 'zen' van(en ik ook!)
Als ik haar de tölt vraag,spant ze alles aan(ook haar hersens) en wil ze alleen nog maar hééél hard.Na een rustige 'trotting' gaat het veel beter.

Les_Fjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:54

noivadapaz schreef:
@les_fjal de draftölt is niet alleen rastypisch bij de MM, er zijn ook noord amerikaanse rassen die dit lopen. Daar hebben ze er ook een naam voor: de foxtrot. Bij Ijslanders is het niet gewenst maar als ik tegen een ijslanderrijder zeg dat ik niet draaf wordt het ook vaak als "slecht" gezien. Bij de MM is namelijk de draf een zéér ongewenste gang maar dat maakt de draf toch niet slecht :+ Dus om te zeggen dat het een slecht idee is vind ik wat ver gaan. Maar ik ben benieuwd wat Liz zegt. Mij lijkt van belang dat een paard in ieder geval zonder spanning loopt en als dat dan toevallig de draftölt is....

Dat is dus wat ik me af vraag... Dat ik het het een slecht idee vind basseer ik op de ervaringen die ik heb met mensen die hun niet gangenpaard de tolt willen aan leren. Meestal komen ze niet verder dan een 1 of andere draf tolt , wat het dichts in de buurt komt bij de tolt, en zo verder aanrommelen, met alle gevolgen van dien. Nu zeg ik niet dat dit het geval met de arabier is he !! Daar kan ik niet over oordelen want ik ken het paard en ruiter niet. Het is meer in het algemeen dat ik het niet zo slim vind om te veel aan gangen te rommelen zonder voldoende verstand en gevoel ervan/ermee.Daarom was het zo lastig voor mij om met buena jaren terug aan de slag te gaan, omdat ik geen ervaring had met Peruaanse Paso's, maar enkel met IJslanders. Gelukkig heeft dit allemaal goed uitgepakt en was ik erg blij met Liz haar lovende woorden.

Dat de draf bij de MM ongewenst is maakt de draf zeker niet slecht, sterker nog, bij de paso hebben we het zelfde. Daar is de draf ook niet gewenst, en toch draf ik regelmatig met Buena en Suerte gaat het over een aantal jaar ook doen ;).

Ik vind het fascinerend hoeveel verschillende gangen er zijn, hoeveel verschillende namen ervoor, en hoeveel verschillende versies en takt vormen.

Ik ga Liz mailen, wachten tot mei duurt me te lang hihi.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:22

In dat licht zeg ik: oke, ik snap dat je dan inderdaad niet met de gangen moet gaan rommelen. Ik moet zeggen dat ik er ook best van baal dat ik er weinig ervaring mee heb, en de gangeninstructeurs zitten helaas bij mij niet om de hoek. Wel grappig inderdaad dat er zoveel benamingen zijn. De reden voor mij om niet te draven is dat ik het al lastig vind om de gang te rijden, ben dan een beetje bang dat de marcha dan in het gedrang komt. (als ik bv buiten rij is ze erg voorwaarts, loopt dan draf en vervolgens kreeg ik de marcha de eerst komende paar keer er niet in)

@Juliette: zo zie je het verschil maar: mijn batida ganger zit alsof ze draaft, alhoewel het drie-benen-op-de-grond moment wat langer wordt dus dan zit ze wat comfortabeler. Van wie heb jij dan les? (mag per pb) ben wel erg benieuwd want ik wil de gangen ook goed rijden. (ben een beetje bang dat ik soms aan het klooien ben, maar goed, eerst was het alleen draf, njah batida heb ik wel gehoord op de weg, wat de klok sloeg, dat is het nu niet meer)