Kruising gangenpaard met "gewoon" paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smaos

Kruising gangenpaard met "gewoon" paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 16:17

Hallo,

Kan iemand mij vertellen als je een "gewone" merrie laat dekken door een gangenpaard hengst hoeveel kans het veulen heeft om die gang te krijgen?
En welk ras geeft het beste de gang door? (mij was vertelt de Peruaanse Paso, door zijn zuivere tolt Knipoog )
Iemand hier ervaring mee? Bloos
En iemand ervaring met een half-kruising gangenpaard, hoe tolten die bijv. merk je aan de gang dat hij minder goed tolt dan een "echt" gangenpaard? Of als ze de gang eenmaal bezitten dan voelt hethet zelfde aan?
Iemand hier op bokt met een half gangenpaard? (gewoon paard x gangenpaard?)
Alvast bedankt voor jullie antwoorden, ben benieuwd!! Verward

Groet Doei!
Simone

Zamora

Re: Kruising gangenpaard met "gewoon" paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 17:13

niet door zijn zuivere tölt(moet elke gangenpaarden ras eigenlijk hebben), maar die extra gang bij de paso is genetisch zeer verankert dus als je de paso met een ander zuiver ras kruist vererft die vrijwel altijd die gang.
heb veel gangenpaardenkruisingen gezien met een niet gangenpaard, maar er was erg weinig aanleg te zien.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 17:57

Zamora schreef:
niet door zijn zuivere tölt(moet elke gangenpaarden ras eigenlijk hebben), maar die extra gang bij de paso is genetisch zeer verankert dus als je de paso met een ander zuiver ras kruist vererft die vrijwel altijd die gang.

...

heb veel gangenpaardenkruisingen gezien met een niet gangenpaard, maar er was erg weinig aanleg te zien.

Over je eerste stukje, wat bedoel je met "zuiver ras"...? Het klinkt namelijk alsof je bedoelt dat als je de paso peruano kruist met een ander zuiver gangenpaardenras dat het de tölt vrijwel altijd vererft. Maar omdat dit niet de vraag van de TS is vroeg ik me af of ik het niet gewoon verkeerd las...

Over je tweede stukje: Kan je niet iets meer vertellen hierover? Met welke paarden was hier gekruist bijvoorbeeld? Ik denk dat de TS daar meer aan heeft. Lachen

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 23:50

Ik heb een kruising Fell x Exmoor merrie, maar die is nog veels te jong op dit moment om gedekt te worden, ik wil me gewoon orienteren voor een mogelijkheid een eigen veulen te fokken of om een gangenpaarden veulen te kopen.
De vraag is dus als ik mijn merrie door bijv. een Peruaanse Paso laat dekken wat is dan de kans dat er een gangenpaard uitkomt en hoe zuiver is die tolt dan?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 00:42

Er hengsten die sowieso de tolt door geven ook aan niet toltende paarden.
Zo is mij vertelt dat Floki (ijslanderhengst) deze gang ook aan niet gangenpaarden door geeft.
Tango schijnt ook de extra gang door te geven: http://www.singlefooter.nl/equinox%20mi ... 0tango.asp
ook een erug leuk paard Lachen

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 02:29

smaos schreef:
De vraag is dus als ik mijn merrie door bijv. een Peruaanse Paso laat dekken wat is dan de kans dat er een gangenpaard uitkomt en hoe zuiver is die tolt dan?

Glossi schreef:
Er hengsten die sowieso de tolt door geven ook aan niet toltende paarden.
Zo is mij vertelt dat Floki (ijslanderhengst) deze gang ook aan niet gangenpaarden door geeft.
Tango schijnt ook de extra gang door te geven: http://www.singlefooter.nl/equinox%20mi ... 0tango.asp
ook een erug leuk paard Lachen

Misschien kan je in dat geval bij de hengstenhouders van deze paarden eens rondvraag doen, smaos? Ook kan je tzt bij een hengstenhouder van gangenpaarden langs gaan en hen om informatie vragen en wat de kansen zijn op een veulen met aanleg. Lachen

Ook heeft Ingrid (ibbel) twee paarden die gekruist zijn met gangenpaarden: Ik heb alleen geen idee hoe & wat, ik weet ook niet of deze al tölt tonen. Maar misschien dat ze het zelf nog leest / reageert hier. Lachen

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 11:14

Als je een gangenpaard met een gewoon paard kruist heeft het veulen niet per definitie een extra gang. Er wordt beweert dat Tango zijn gang vererft aan niet gangenpaarden, maar toen wij daar waren op de open dag was er een mevrouw die al zei dat haar veulen, wat daar gekocht was en inmiddels al twee jar oud, alleen maar draafde. Volgens Sietske moest de gang erin zitten, maar die mevrouw had nog niet een pasje tolt gezien in die twee jaar tijd, en ik heb meer van dit soort verhalen gehoord. Ik denk dat een paard van jongs af aan moet tolten, of in ieder geval een laterale aanleg moet hebben, of anders werkt het niet. Er zijn ook ijslanders die niet kunnen tolten. Ik heb twee mangalarga-marchadors en dat zijn natuurtotlers, die tolten vanaf het begin dat ze geboren worden zonder ooit te draven. Ik denk dat je met een kruising gewoon geluk moet hebben. Sommige rassen die nog wat dichter bij de natuur staan, zoals Arabieren en ook Friezen schijnen meer toltaanleg te hebben, dus hierbij zal de kans op een toltend veulen groter zijn.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 11:18

Bij Sietske staat een hengst (Singlefooter) die altijd zijn extra gang vererft! http://www.singlefooter.nl

edit; sorry, was al vermeld!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:36

ik heb een hele tijd bij singlefooters nederland rond gelopen en heb bij die kruisingen met niet gangenpaardmerries geen tölters gezien. Vond dat ze kruisingen met wel gangenpaardmerries de tölt ook niet echt super, de veulens die zij als natuurtölters neerzet hebben duidelijk te voorkeur om te draven. Ik heb moeten helpen die paarden op de video te krijgen om ze bij het singlefooter stamboek in amerika te laten registreren en bij de meeste lukte het geeneens.

ik bedoel over de paso dat je daar de meeste kans hebt op een goed töltend veulen, het schijnt bewezen te zijn want dit vind je bij meerdere fokkersites terug.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 16:45

Ik heb twee arabische merries (die beide al laterale aanleg hebben) gekruist met Tennessee Walkers. Beide halfbloedjes hebben als veulen zeer zeker wel tolt laten zien. Deze halfbloeden zijn nu 3 jaar, de eerste wordt nu ingereden. Ik ga ervan uit dat de aanleg er wel inzit, maar dat die er wel heel goed uitgereden zal moeten worden, natuurtolters zullen het nooit worden. Sowieso vertonen Tennessee walkers niet altijd de tolt (rack geheten bij walkers). Van 1 van beide halfbloeden valt mij wel op dat zij aan de hand een enorm snelle stap heeft. Ik verwacht daarom dat zij zeker de flatwalk, de typische TWH-gang, zal blijken te kunnen (wat in feite snelwandelen is, dus geen andere beenzetting dan wat een paard in stap altijd al vertoont).
Overigens zeggen TWH-fokkers mij dat deze ook heel vaak wanneer ze eenmaal wat ouder zijn (1-2 jaar) alleen maar stap-draf-galop vertonen. De extra gangen komen er ook bij de Walkers pas uit bij het rijden.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 16:57

ik heb foto`s gezien van jou paarden! ben echt heel erg benieuwd hoe die zich ontwikkelen!

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:40

Ibbel schreef:
Overigens zeggen TWH-fokkers mij dat deze ook heel vaak wanneer ze eenmaal wat ouder zijn (1-2 jaar) alleen maar stap-draf-galop vertonen. De extra gangen komen er ook bij de Walkers pas uit bij het rijden.

Mijn IJslander toont eigenlijk ook vrijwel geen tölt in de wei. Hij is heel relaxed uit zichzelf en los stapt hij eigenlijk alleen / vooral, aan de hand draaft hij ook alleen / vooral en in de wei als hij rent dus altijd draf. Ik heb hem een stuk of 4 x zien tölten in de wei omdat zijn stalgenootjes uit hun wei weg waren (bij de hoefsmid) en hij daardoor wat gespannen en heethoofdig was en daardoor ging tölten.

Toch begon hij voor zijn blessure OHZ steeds meer de tölt te prefereren. Soms wat uit elkaar gevallen en 'los' (wel altijd 4 tact maar niet altijd compleet verzameld) maar wel vond hij dit een fijne gang.

Of een paard los wel of geen tölt laat zien heeft dus IMO niet altijd wat te maken met de aanleg. Ook mijn hummel doet graag draven aan de hand en helemaal los, terwijl hij toch echt een 5-ganger is en onder het zadel als hij goed soepel in zijn lijf is toch ook heel graag tölt. Ja

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:16

spretje schreef:
Als je een gangenpaard met een gewoon paard kruist heeft het veulen niet per definitie een extra gang. Er wordt beweert dat Tango zijn gang vererft aan niet gangenpaarden, maar toen wij daar waren op de open dag was er een mevrouw die al zei dat haar veulen, wat daar gekocht was en inmiddels al twee jar oud, alleen maar draafde. Volgens Sietske moest de gang erin zitten, maar die mevrouw had nog niet een pasje tolt gezien in die twee jaar tijd, en ik heb meer van dit soort verhalen gehoord. Ik denk dat een paard van jongs af aan moet tolten, of in ieder geval een laterale aanleg moet hebben, of anders werkt het niet. Er zijn ook ijslanders die niet kunnen tolten. Ik heb twee mangalarga-marchadors en dat zijn natuurtotlers, die tolten vanaf het begin dat ze geboren worden zonder ooit te draven. Ik denk dat je met een kruising gewoon geluk moet hebben. Sommige rassen die nog wat dichter bij de natuur staan, zoals Arabieren en ook Friezen schijnen meer toltaanleg te hebben, dus hierbij zal de kans op een toltend veulen groter zijn.

Er zijn genoeg gangenpaarden die geen tolt of weinig laterale aanleg tonen in de wei wat er met rijden wel weer uit komt.
Mischien heeft die mevrouw die dat paard gekocht heeft wel geen verstand van gangenpaarden en weet ze het verschil tussen tolt en draf niet zo goed? Het paard is 2 jaar zeg je en zal nog niet onder het zadel zijn dus over de gangen kun je eigenlijk nog vrij weinig zeggen Knipoog

ponypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:25

Hallo allemaal,
Ik wil ook even reageren; als je twee natuur tolters met elkaar kruist heb je bijna 100 % kans op een natuurtolter. Als je een natuur tolter kruist met een niet gangenpaard wordt de gang wel vererft maar is de nakomeling vaak geen natuurtolter, dit betekend vaak dat het paard een voorkeur heeft voor de draf maar dat de tolt wel aanwezig is alleen laten deze paarden het vaak niet los zien.

Vaak zie je dit dan pas als het paard onder het zadel is, dan ga je om de tolt vragen. Het is dan echter geen natuurtolter, je zult er meer moeite voor moeten doen om de gang eruit te krijgen (vergelijkbaar met bijv. de IJslander, dan heb ik het over de niet-natuurtolters) en de tolt zit vaak iets minder lekker dan bij een echte natuur tolter.

Ik heb bijv. diverse nakomelingen van bovengenoemde hengst Tango gezien, de kruisingen die hij heeft met gangenpaarden laten allemaal een duidelijke tolt zien, al doen ze dit niet altijd op commando aan de hand zoals Zamora beschrijft. (als ik het goed begrijp heb je het ook over jonge paarden die nog niet onder het zadel zijn)

Zijn kruisingen met niet gangenpaarden leveren ook mooie nakomelingen op die allemaal zeer veel laterale aanleg hebben, maar geen natuurtolters zijn. Ik heb nu 2 van deze nakomelingen onder het zadel gezien en je ziet dat als ze op de juisten manier gereden worden door iemand met goed gevoel voor de tolt dat ze deze onder het zadel vanzelf aan gaan bieden. Maar je moet er meer moeite voor doen. Daarnaast vererft deze hengst ook zijn super goede karakter.

Ik denk dat het bij je hengstenkeuze heel belangrijk is om te kijken dat je een goede natuurtolter hebt, dus een hengst van wie beide ouders en het liefst alle lijnen daarvoor ook goede natuurtolters zijn. Dan heb je de meeste kans, daarnaast speelt de bouw van je merrie natuurlijk ook mee, hoe langer en rechthoekiger ze gebouwd is, hoe minder kans.

Mijn ervaring is dat het ras niet zo belangrijk is, maar de bloedlijnen wel, dus zoveel mogelijk tolt in de voorouders. Als je een hengst hebt die zelf al geen echte natuurtolter is en de gang niet duidelijk vertoond zou ik de gok niet wagen.

Vaak zie ik ook dat mensen er zelf te weinig verstand van hebben, wat hierboven werd genoemd van een mevrouw die een krusing had tolter x niet tolter, zei zegt dat het paard alleen draaft, dat is ook logisch, maar als je goed kijkt zal de kans groot zijn dat dit paard een sterke laterale aanleg heeft, alleen herkennen veel mensen dit niet.

Ik denk ook dat wat Glossi zegt, klopt, dat je bij een kruising pas echt een oordeel kunt geven als ze onder het zadel zijn, omdat je vaak wel de gang eruit kunt halen.

Mocht je toch voor een natuurtolter kiezen dan zou ik niet gaan kruisen met een niet-gangenpaard.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:45

@ponypony, waarom een natuurtolter niet kruizen met een niet-gangenpaard?
Maar elke natuurtolter is anders. Je hebt natuurtolters die de tolt altijd doorgeven maar ook natuurtolters die het minder goed door geven. Dus daar zit ook nog verschil in! Zo is er een IJslanderhengst die een voorkeur voor tolt heeft maar er nakomelingen bij zitten die de tolt nog best een moeilijke gang vinden.

Ik zou igg voor een hengst kiezen die bewezen heeft de tolt ook aan niet-gangenpaarden door te geven. Dan ben je er iets zekerder van. Maar zoals het zinnetje altijd luid, fokken is gokken Koe

ponypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 00:07

Glossi schreef:
@ponypony, waarom een natuurtolter niet kruizen met een niet-gangenpaard?

Ik bedoel daarmee dat als je zeker wilt weten dat je een goede tolter krijgt, die makkelijk in tolt te rijden is en waar je weinig werk mee hebt. Dan zou ik niet voor een kruising niet-tolter x gangenpaard kiezen.

en je hebt helemaal gelijk "fokken blijft gokken"

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:58

op mn vorige manege stond een IJslander X Fjord, was helemaal geen aanleg voor tolt of telgang

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:12

Glossy; misschien moet je het stukje even lezen over diegene die bij de singlefooters gewerkt heeft voordat je commentaar geeft? Ik bedoel het stukje van Zamora.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:13

Ik heb zelf een 100% american saddlebred. Deze paarden hebben 5 gangen
De slow gate (tolt) en de Rack (hele snelle stolt)
Mijn paard heeft echt nog NOOIT in het land een pas tolt laten zien.. maar als ik erop zat (kan inmiddels niet meer op hem rijden) dan liep ie de tolt met twee vingers in zn neus!
Het hoeft dus niet zo te zijn, dat als jij je merrie laat dekken door een gangen paard en het veulen tolt zelf niet, dat deze gang er niet in zit!
Dan zul je moeten wachten en moeten kijken of je de toltgang eruit kan laten komen met rijden.
Het lijkt mij dat 50/50 kans hebt dat je veulen wel/niet kan tolten als je je merrie door een gangenpaard laat dekken.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:20

bij de saddlebreds heb je 3 en 5 gangers, maar eigenlijk is de rack een versnelde versie van de slowgait.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 00:48

spretje schreef:
Glossy; misschien moet je het stukje even lezen over diegene die bij de singlefooters gewerkt heeft voordat je commentaar geeft? Ik bedoel het stukje van Zamora.

Volgens mij moet jij eerder alles door gaan lezen voor je comentaar op mij gaat geven.. Ik heb nl op Spretje haar stukje gereageert. En niet over die van Zamora. Dat stuk heb ik wel gelezen. Maar wat ook vaak gebeurt als iemand een gangenpaard koopt dat die het verschil tussen tolt en draf moeilijk zien, laat staan de laterale aanleg. Of iemand die de tolt wel herkent maar laterale aanleg niet. Dat kan bij die mevrouw uit dat stukje van Spretje nl best wel eens zo wezen. Maarja, uit Zamora's stukje kan het ook zijn dat Sytske leren moet dat als een paard niet de voorkeur voor tolt heeft dat het geen natuurtolter is... Clown

@ Raja, slow gate en de rack zijn dan toch het zelfde Verward Tolt en snelle tolt is nog steeds 1 gang en niet 2 Verward
Dan heb ik een triljoen ganger. Langzame tolt, arbeitstempo tolt, snel tempo tolt, rentempo tolt, langzame draf, snelle draf etc. etc. Clown Zou je willen uitleggen hoe dat zit?? Vind ik wel interesant Lachen

ponypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 09:43

Glossi schreef:
. Maarja, uit Zamora's stukje kan het ook zijn dat Sytske leren moet dat als een paard niet de voorkeur voor tolt heeft dat het geen natuurtolter is... Clown

Als het geen natuurtolter is kan het ook niet geregistreerd worden, lijkt me dus wel duidelijk dat ze wel het verschil ziet. Alleen natuurtolters kunnen geregistreerd worden als Singlefooter. De Singlefooter is een type paard dat wordt geselecteerd op hun gang, bouw en karakter. Dus elk paard is een natuurtolter anders krijg je er geen papieren bij.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:18

Citaat:
@ Raja, slow gate en de rack zijn dan toch het zelfde Verward Tolt en snelle tolt is nog steeds 1 gang en niet 2 Verward
Dan heb ik een triljoen ganger. Langzame tolt, arbeitstempo tolt, snel tempo tolt, rentempo tolt, langzame draf, snelle draf etc. etc. Clown Zou je willen uitleggen hoe dat zit?? Vind ik wel interesant Lachen

Bij de American Saddlebred zijn de Slowgait en de Rack twee verschillende gangen.

Slowgait http://www.gangenpaarden.nl/filmpje11.html
Rack http://www.gangenpaarden.nl/filmpje12.html (niet heel duidelijk)

Slow gait
The slow gait is a general term for several slightly different gaits that follows the same general footfall pattern as the walk, in that lateral pairs of legs move forward in sequence, but the rhythm and collection of the movements are different. The common thread is that all are smooth gaits, comfortable to the rider. Terms for various slow gaits are the stepping pace, singlefoot and amble. Some slow gaits are natural to some horses, others are developed from the pace or the trot. A horse being trained to perform a slow gait may be put into a natural trot or pace, the length of the stride is kept long, but the rider will ask the horse to alter its balance so that the two strides break up in such a manner to produce a slight gap between the footfalls. The result is a four-beat gait that will be intermediate in speed between the walk and the pace, but very smooth. The stepping pace is said to have been used at times to transport wounded soldiers from battlefields.

Rack
The Rack or Racking is a gait that is also known historically as the "Virginia Single-foot Gait," with many breeds of horses capable of producing this gait, but most commonly associated with the Five-Gaited American Saddlebred. In the rack, the speed is increased to be approximately that of the pace, but instead of being a two-beat gait like the trot and the pace, it is a four-beat gait with equal intervals between each beat.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:23

ponypony schreef:
Glossi schreef:
. Maarja, uit Zamora's stukje kan het ook zijn dat Sytske leren moet dat als een paard niet de voorkeur voor tolt heeft dat het geen natuurtolter is... Clown

Als het geen natuurtolter is kan het ook niet geregistreerd worden, lijkt me dus wel duidelijk dat ze wel het verschil ziet. Alleen natuurtolters kunnen geregistreerd worden als Singlefooter. De Singlefooter is een type paard dat wordt geselecteerd op hun gang, bouw en karakter. Dus elk paard is een natuurtolter anders krijg je er geen papieren bij.

dat is helemaal niet waar wat jij zegt. Mijn draver merrie heeft 3 jaar op de drafbaan gelopen, voorkeur voor draf dus, maar kan ook super makkelijk tölten onder het zadel. Zij wordt ook bij het amerikaanse singlefooter stamboek geregistreerd. Als het paard het aan de hand of onder het zadel met het juiste tempo kan tonen kan je die makkelijk laten registreren.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:25

Slow gait = arbeidstempo tölt, steeds 2 of 3 benen aan de grond.
Rack = rentempo tölt, steeds 1 been aan de grond.