spretje schreef:Als je een gangenpaard met een gewoon paard kruist heeft het veulen niet per definitie een extra gang. Er wordt beweert dat Tango zijn gang vererft aan niet gangenpaarden, maar toen wij daar waren op de open dag was er een mevrouw die al zei dat haar veulen, wat daar gekocht was en inmiddels al twee jar oud, alleen maar draafde. Volgens Sietske moest de gang erin zitten, maar die mevrouw had nog niet een pasje tolt gezien in die twee jaar tijd, en ik heb meer van dit soort verhalen gehoord. Ik denk dat een paard van jongs af aan moet tolten, of in ieder geval een laterale aanleg moet hebben, of anders werkt het niet. Er zijn ook ijslanders die niet kunnen tolten. Ik heb twee mangalarga-marchadors en dat zijn natuurtotlers, die tolten vanaf het begin dat ze geboren worden zonder ooit te draven. Ik denk dat je met een kruising gewoon geluk moet hebben. Sommige rassen die nog wat dichter bij de natuur staan, zoals Arabieren en ook Friezen schijnen meer toltaanleg te hebben, dus hierbij zal de kans op een toltend veulen groter zijn.
Er zijn genoeg gangenpaarden die geen tolt of weinig laterale aanleg tonen in de wei wat er met rijden wel weer uit komt.
Mischien heeft die mevrouw die dat paard gekocht heeft wel geen verstand van gangenpaarden en weet ze het verschil tussen tolt en draf niet zo goed? Het paard is 2 jaar zeg je en zal nog niet onder het zadel zijn dus over de gangen kun je eigenlijk nog vrij weinig zeggen