ijslanders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lind_fura

ijslanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 15:39

heyhey mensen

ik zou graag met mensen ervaring uitwisselen over ijslanders.
ik heb zelf 2 merries sinds kort en ik kan met sommige dingen wel wat hulp gebruiken: wat leuke tips.
zoals onderandere ik heb een probleem met het tolten van mijn ene merrie, ze heft niet goed en de achterhand komt er nog niet helemaal goed onder.... iemand tips????

xxx

jorik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 15:48

jeej een nieuw ijsland topic! ik lees gelijk mee, want kan op dit gebied ook wel een hoop leren! hihi

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:37

Ik heb 2 ijslanders Bleikja en Æsa..
Met Bleikja is ook moeilijk met haar achterhand er onder te doen. Het handigst is om de achterhand eerst goed sterk te maken dan gaat het veel makkelijker. Dus veel figuren rijden en veel overgangen. Pessoa en dubbellonge moeten ook helpen met het sterker maken van de achterhand
In de HK is er ook een ijslander topic: viewtopic.php?f=34&t=521126&hilit= Daar zitten de meeste ijslander mensen

lind_fura

Re: ijslanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 17:12

jah daar ben ik heeeeeeel hard mee bezig ik ga als een soort tornado die bak door.......
maar in draf gaat het al veel beter, maar die tölt..... tja ik kan ook heel moeilijk de hoefslag af, ze begint in de bochten enorm te rollen.
ach jah de 1 is moeilijk te tölten en de andere is heel latteraal zo heb je altijd wel wat.

xxx

jonur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:00

Mijn verzorgijslander heeft ook veel moeite met tölten en de achterhand goed onderbrengen. Ik kreeg als advies om vooral veel voltes in de juiste stellingen en buiging te rijden zodat hij goed onder stapt en ook wijken voor de kuit en wendingen zijn erg goed voor de achterhand.

Colandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 10:37

Ik heb op een ijslander van mijnn oom en tante gereden

Tip: Zit goed met het tolten op je kont!

jultje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:06

ik rij ook op ijslanders heel leuk elke zaterdag op de besmanninck hoeve
en heb 4 ijslandse verzorgpony's
groetjes julia

Skotti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:58

hoi hoi
ik heb er oowk 1!!!
eindelijk een topic waar ik op mag reageren(op die andere heb ik nog te weinig posts)
groetjes
Nicole

lettir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:09

hey mensen hier weer een nieuwe ijslander gek jaja al 7 jaar rij ervaring en nooit wat anders gereden dan ijslanders . en dat hoeft van mij ook niet ijslanders zijn gwn top. ik rij zelf bij fra spor en loop stage bij stoeterij t'ilperveld ( fra ilper skak )

lettir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:46

ik zag ook dat jullie wat paarden met gangen problemen hebben. ik heb die ook zo is een merrie die ik altijd rij heel erg lateraal dat komt omdat ze TE stijf is door het hele lijf maar met goed losrijden is dit heel erg te verbetere ze word steeds diagonaler dus die viertakt die de tölt moet hebben is er steeds meer. ik denk persoonlijk ook dat het grootste probleem bij het niet willen of niet goed kunnen tölten is dat ijslanders of wat stijf zijn of dat de basis gangen ( stap, draf en galop ) niet helemaal zuiver zijn of niet goed onder controle te krijgen zijn door de ruiter. als je namelijk de gangen en het tempo goed zuiver kan rijden en goed onder controle kan krijgen zul je ook makkelijker kunnen tölten en veel wendingen kan al wat helpen bij het losrijden

Serval

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:35

Mijn meiden lopen nu bij een groep van 10 IJslanders, de eigenaren weten er een hoop van. Ik kende ze niet echt en ik moet zeggen poeh wat een indrukwekkende paarden....snel dat ze zijn.....sterk...en zitten HEERLIJK !...moest ik ff kwijt.

_Manon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 08:29

Ik heb mogen rijden op 1 van de 2 ijslanders van Ambers(twis_shets) tante en oom, Ik reed op een 5 ganger.
Maar omdat die dus 5 gangen had(draf,stap,galop,tolt,telgang)
Was die heeel moeilijk in draf te krijgen Hij zat de hele tijd,
in telgang inplaats van draf, doodiritant
Haha ha Groetjess

lind_fura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 09:57

mijn vijfganger heeft daar vrij weinig moeite mee, ze word soms alleen een beetje lateraal....
maar mijn vierganger, ach jah een puinhoop, haar stap, draf en galop zijn heel zuiver.
ik zit goed op mn kont als ik ga tolten en ze is heel soepel en nog heft ze niet goed en vind ze tolt in bochten er moeilijk.....
gaat al wel beter als in het begin, maar alleen op de hoefslag en op rechte zandwegen maar verder nie....

xxx

Billy12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:32

heej iedereen!!

Ik ben Maaike, 18 jaar, helaas nog geen eigen ijslander maar wel besmet met het ijslander virus.

3 jaar geleden reed ik voor het eerst op een IJslander.. dat was op ruiterkamp t reelaer.. werd meteen helemaal verliefd! 2 jaar later ging ik bij diezelfde ruiterkamp op een andere IJslander en toen wist ik t zkeer... IJSLANDERS ZIJN SUPER! en naja toen hebben ze mn hart gestolen..

ben opzoek naar een IJslander om te verzorgen in de provincie utrecht.. dus maybe heb k strax bijna een eigen schatje voor de helft dan hihi

groetjes!!!

Leira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:17

probeer om je paard eerst zoveel mogelijk te verkorten, zo van; we gaan op weg naar tölt, maar we gaan nog niet helemaal;) als je er niet verder mee komt kan je toch het beste proberen les te zoeken!

Lodinn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:14

Ik heb ook een ijslander Rökkva fra Bolstað. Een hele lieve merrie van 18 jaartjes jong!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:48

1 van onse paarden heeft 2 maanden bij een trainer gestaan om ingetolt te worden. Helaas ging dat erg moeizaam en ben nu druk bezig om het verder alleen te doen. Heb helaas ook geen hulp dus het is hard werken. Zoals al is gezegt, veel voltes en overgangen rijden. En dan vooral, halt houden, achterwaards en dan zo snel je kan vooruit draven (probeer maar eens meteen vanuit achterwaards in middendraf te komen) daar moet het paard best veel voor doen. Zo is de achterhand van ons paard erg sterkt geworden. Ook is galloperen op een kleine volte een goede oefening. Het paard moet zijn achterhand dan gebruiken anders komt ie de bochten niet door. Springen komt ook goed op de achterhand aan en zou je ook best een paar keer kunnen doen. Veel plezier met het trainen

lind_fura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 00:27

dat springen is misschien wel een goeie, heb het nog niet met ze geprobeerd maar lijkt me wel leuk. balkjes lopen kunnen ze al wel goed, dus nu maar eens een stapje hoger.
waar ik trouwens ook mee bezig ben is heuveltjes op nölten, misschien word het daar ook wat beter van.

even wat anders, ben zo'n 2 maand bezig geweest met een groepje ijslander ruiters om een demo te oefenen voor de paarden dag in vries, ging allemaal super. toen werd het afgezegt in verband met het weer. zou zaterdag 20 mei zij..... vet jammer, 1 voordeel lind heeft nu beter leren tölten onder het figuren rijden.

groetjes

Lodinn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:16

Jammer dat het afgezegt is. Waarom hebben ze het niet verplaatst?
Wel fijn dat ze nu beter tölt

lind_fura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 17:52

jah hoop wel dat het nog verplaatst word, maar het was een groot evenement dus daar komt nogal veel bij kijken, is niet zo makkelijk weer te doen denk ik.
wel heel jammer maar we vonden het leuk om te oefenen.

groetjes

Anoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:58

nou hier nog een ijslandergek!!! ik verzorg een merrie van 24 jaar jong!!! en ze is nog heel actief en idd de tolt probleem ken ik.
niet dat ze het niet kan hoor want ze heeft vroeger veel gewonnen bij tolt wedstrijden.
maar ze probeerde mij uit (ik had hiervoor nog nooit op een ijslander gereden) en zij kan heel goed voor tolten en achter draven en dar had ik dan niet door ..... heel fijn maar niet heus...
nu anderhalf jaar later probeert ze het niet eens meer bij mij... en tolt ze super ondanks dat ze dr hoofdje niet zo hoog draagt... maar goed ze is dan ook 24 he (dan mag het van mij wel)

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:20

lind_fura schreef:
dat springen is misschien wel een goeie, heb het nog niet met ze geprobeerd maar lijkt me wel leuk. balkjes lopen kunnen ze al wel goed, dus nu maar eens een stapje hoger.
waar ik trouwens ook mee bezig ben is heuveltjes op nölten, misschien word het daar ook wat beter van.

Je kan nog beter het heuveltje op galoperen om de achterhand sterker te maken, en dan naar beneden tölten, dat vinden paarden die moeite hebben met de tölt vaak makkelijker.

jonur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 08:39

Hmm heuveltje op stappen versterkt de achterhand meer, dan galoperen. Ik heb juist altijd geleerd dat heuvel op tölten beter was dan heuvel af, of word ik hier gek?

lettir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 10:50

tja over de achterhand versterke zijn zoveel manieren, en de een zal wat beter zijn dan de ander maar veel verschil zit er nie egt in. mischoen moet je dan is naar een profecioneel bedrijf mailen over hoe je zoiets het best aan kan pakken en dan niet 1 bedrijf maar bijv 3 zodat je ook ( als ze drie verschillende manieren geven ) het uit kan probere om te kijken wat bij jouw paard het best werkt en waarbij het paard wel met plezier blijft lopen

Anoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:26

ik heb geleerd heuvel aftolten is goed en heuvel op stappen,draven of galoperen het maakt niet zoveel uit....
maar goedd at heb ik weer geleerd en er zijn heel vele mogelijkeden hoor!!