Gangenmuildieren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Gangenmuildieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 18:11

Ik had er nog nooit van gehoord en ik vind ze té cool (en stiekum ook mooier dan een gewone paso): gangenmuildieren! Zo te zien zelfs in wedstrijdverband

https://www.youtube.com/watch?v=Ks81EK2Q1tw

Wie weet er meer over? Ik doe maar even de aanname dat deze dieren bewust zo gefokt worden.

Fabster

Re: Gangenmuildieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:29

Ik weet er niks van, maar ze zijn heel tof inderdaad! :j

Ik heb een kennis in Bonaire het filmpje laten zien. Zij zit met de paso's meer in contact met Zuid Amerika. Maar die had ze ook nog nooit gezien.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:32

Ik weet er niet zoveel van (ook niet van paso's), ze horen natuurlijk zo te lopen, en ik zal vast veel kritiek krijgen als ik dit zeg: maar man wat zit er veel spanning in de lijven van die beesten zeg. Ik vind het er níét prettig uit zien. Heb ik overigens bij de meeste gangenpaarden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 13:35

Nou ben ik zelf nota bene in Zuid-Amerika opgegroeid maar ik had het dus ook nog nooit gezien. Zelf vind ik paso's niet het meest aansprekende merk gangenpaard maar ik vind het erg grappig om te zien dat trocha zo goed "pakt" op een drieganger, en dan zelfs op een ezel dus blijkbaar. Had er gewoon nog nooit bij stilgestaan dat er gangenpaardmuildieren zouden bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:37

Geef mij toch maar de gewone Paso

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:44

Babbelientje schreef:
Ik weet er niet zoveel van (ook niet van paso's), ze horen natuurlijk zo te lopen, en ik zal vast veel kritiek krijgen als ik dit zeg: maar man wat zit er veel spanning in de lijven van die beesten zeg. Ik vind het er níét prettig uit zien. Heb ik overigens bij de meeste gangenpaarden.

Ik ben het hier wel mee eens en ben eigenlijk wel benieuwd naar uitleg daarover. Die dieren zien er zo gespannen uit, is dat oké in deze tak van sport of zijn ze helemaal niet gespannen of..?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 13:48

O toe jongens... ik post expres in GP zodat de boel niet wéér uitloopt in driegangermensencommentaar. Er zijn al zo veel topics waar jullie antwoorden op jullie vragen kunnen vinden want deze discussie is al zo vreselijk vaak gevoerd.

Driegangermensen die oprecht interesse hebben wil ik best voor zover ik dat kan van informatie voorzien. Maar mensen die al beginnen met kritiek... nee, daar begin ik niet meer aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:48

kevertje04 schreef:
Babbelientje schreef:

Ik ben het hier wel mee eens en ben eigenlijk wel benieuwd naar uitleg daarover. Die dieren zien er zo gespannen uit, is dat oké in deze tak van sport of zijn ze helemaal niet gespannen of..?

Ik ben vorig jaar 2 keer paso's gaan rijden, eerst reed de eigenaar, daarna ik. Gewoon recreatief, vind ik ze echt niet zo gespannen lopen, die wedstrijdfilmpjes vind ik zelf ook niet zo fijn om te zien. Maar ik ken ook totaal niets van dit soort wedstrijden en dan heeft een mens vaak toch wel een vertekend beeld.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-05-15 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:50

Koper schreef:
O toe jongens... ik post expres in GP zodat de boel niet wéér uitloopt in driegangermensencommentaar. Er zijn al zo veel topics waar jullie antwoorden op jullie vragen kunnen vinden want deze discussie is al zo vreselijk vaak gevoerd.

Driegangermensen die oprecht interesse hebben wil ik best voor zover ik dat kan van informatie voorzien. Maar mensen die al beginnen met kritiek... nee, daar begin ik niet meer aan.

Hey, ik denk dat ik je een pb ga sturen. Ah, en ik wou geen kritiek geven, maar blijkbaar zijn mijn smilies eraf gevallen en dan klinkt dat ene zinnetje toch wel anders, sorry! :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:51

Leuke dieren, maar vind het er niet uitzien zo in die korte pasjes hihi ;)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:53

Ik vind de gewone pasos toch mooier :P Maar leuk deze ook. Verder geen flauw idee op je vragen.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:06

Koper schreef:

Sorry, 't was niet bedoeld als kritiek of om een discussie te starten, maar meer gewoon mijn mening. Zal me er verder niet in mengen :)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:17

Ik vind ze leuk. :j Ik vraag me wel af wanneer iemand heeft gedacht: "Goh laat ik eens een gangen muildier fokken!" Ik ben benieuwd of er een reden achter zit om ze te fokken, want op het filmpje zie je dat er meerdere zijn. Ze zijn niet vruchtbaar, toch? Is er dan geen grotere mogelijkheid tot inteelt?

De discussie over het feit dat de muildieren er gespannen uit zien vind ik niet op zijn plek hier. Ja, ze zien er een beetje gespannen uit, maar hoe loopt het menig dressuur-, spring-, ren-, whateverpaard er bij op wedstrijden? Ook niet geheel ontspannen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:11

Oh, wat leuk! Ik vind muildieren sowieso al enorm leuk en gangenpaarden ook al, dus de combinatie is geweldig. De korte pasjes vind ik grappig, maar als ik zie hoe rustig die mannen in het zadel zitten, dan lijkt me dat echt een fijne gang.

Over de gespannenheid. Als ik op een gespannen paard zat, dan zat ik eigenlijk nooit lekker. Ik kan me ergens dus niet voorstellen dat deze paarden gespannen zouden zijn. Daarvoor zitten de mannen veel te relaxed.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:02

Koper schreef:

Ik bedoelde het absoluut niet als kritiek hoor! Ik heb me dit gewoon altijd al afgevraagd en ben oprecht benieuwd hoe het zit.

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:10

Wat ziet dat er bijzonder uit zeg! Wat doen ze nou precies? Is het een soort supersnelle tölt of zie ik dat verkeerd?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:25

Isabel_k schreef:
Ze zijn niet vruchtbaar, toch? Is er dan geen grotere mogelijkheid tot inteelt?.

Hoe kan je nou inteelt krijgen van niet-vruchtbare dieren? Dan heb je op zijn hoogst allemaal volle broers en zussen, toch?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:27

hmz....nou heel eerlijk gezegd vind ik het er ook nogal "strak" en krampachtig uitzien. Ziet er niet los en soepel uit imo.
Ik zocht naar het juiste woord. "Gebonden" ziet het eruit....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 17:43

SergeantRoos schreef:
Wat ziet dat er bijzonder uit zeg! Wat doen ze nou precies? Is het een soort supersnelle tölt of zie ik dat verkeerd?

Dat is trocha zo te zien. Ik denk dat het kruisingen zijn van paso finomerries en ezelhengsten. Vind 't er bij deze dieren eigenlijk beter uitzien dan bij de paso's. Wel kun je bij voorbeeld heel goed zien dat muildier 1 nog een jong dier is. De jury roept aan het eind ook om waarom de deelnemers in de uiteindelijke volgorde geplaatst zijn. Dat is onder andere gebaseerd op verzameling en uitdrukking, en ook op basis van de taktzuiverheid. Die de combinaties op de fino strip laten horen.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:14

Fabster schreef:
Isabel_k schreef:
Ze zijn niet vruchtbaar, toch? Is er dan geen grotere mogelijkheid tot inteelt?.

Hoe kan je nou inteelt krijgen van niet-vruchtbare dieren? Dan heb je op zijn hoogst allemaal volle broers en zussen, toch?

Zo bedoelde ik het niet. Ik dacht meer dat de genenpoel misschien kleiner is waardoor er meer afwijkingen voorkomen. Er zijn waarschijnlijk minder mensen die deze kruising fokken. Vandaar, maar ik had het anders moeten verwoorden. ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 18:24

Het lijkt me heel moeilijk om een ezel en een paard uit dezelfde genenpoel te vinden :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:26

Isabel_k schreef:

Hoe kan je nou inteelt krijgen van niet-vruchtbare dieren? Dan heb je op zijn hoogst allemaal volle broers en zussen, toch?[/quote]
Zo bedoelde ik het niet. Ik dacht meer dat de genenpoel misschien kleiner is waardoor er meer afwijkingen voorkomen. Er zijn waarschijnlijk minder mensen die deze kruising fokken. Vandaar, maar ik had het anders moeten verwoorden. ;)[/quote]

Ik snap m evengoed niet. Ezels en fino's genoeg om te kruisen, toch? Hoezo is de poel dan klein?

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:11

Ik dacht (maar dat kan ik ook fout hebben ) dat de Fino een vrij zeldzaam ras is waardoor je weinig hengsten hebt en dan ook sneller dezelfde gebreken.
Als je het dan ook nog met een ezel kruist wat natuurlijk op meerdere vlakken anders is dan een paard. Komen er dan niet veel gebreken uitvoort? Natuurlijk kunnen ze het niet nog verder overbrengen maar ik had beter kunnen zeggen: "Komt er dan niet een heel ongezond en onnatuurlijk veulen uit voort?"
Waarschijnlijk is het wel krom bedacht, maar het klonk in eerste instantie vrij logisch. :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:19

Ze worden heel bewust gefokt en er is best veel vraag naar in Amerika, worden ook grote bedragen voor neergelegd :j

Kom ze regelmatig tegen op de mule facebookpagina
https://www.facebook.com/groups/2149166 ... =bookmarks

Er zijn gewoon plekken waar een muildier veel beter uit de voeten kan als een paard en als zo'n mildier ook nog speciale gangen heeft zit hij ook nog eens heel lekker.

Op deze site zie je ook het gebruik van muildieren, al zouden de meesten van de ruiters van mij wel wat lesjes dressuur mogen hebben.
https://www.facebook.com/groups/1582543 ... =bookmarks

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:27

Wat apart om te zien zeg, nog nooit gezien!
Alleen die tweede heeft het toch wel zwaar denk ik, of kunnen ze heel veel dragen?