Hoe heet dit hulpmiddel bij deze Amerikaanse draver?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie

Hoe heet dit hulpmiddel bij deze Amerikaanse draver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 23:30

De foto in dit topic wil ik gaan gebruiken voor een Wiki-artikel. Ik heb alleen geen idee wat het is, hoe het gebruikt wordt, waar het vandaan komt et cetera. Daarom vraag ik om jullie hulp, zodat er een artikel over geschreven kan worden.

Het paard op de foto is een American Standard Bred. De American Standard Bred kent in de VS twee verschillende types. De dravers en de pacers. De pacers beschikken ook over de telgang. Ik vermoed dat dit hulpmiddel iets te maken heeft met het trainen van deze extra gang.

Dus, is er iemand die weet hoe dit hulpmiddel heet? En kan iemand mij uitleggen hoe dit hulpmiddel als trainingsmateriaal wordt gebruikt met welk doel?

Afbeelding

Verder zijn bronnen en andere informatie over dit onderwerp ook van harte welkom!

Alvast bedankt *\o/*

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:38

Laatst bijgewerkt door Telpeva op 19-11-14 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

emily68

Re: Hoe heet dit hulpmiddel bij deze Amerikaanse draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:41

Dit lijkt me meer iets om de knie-actie te bevorderen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:41

Ik volg dit even. Het lijken mij kluisters maar dan met wat meer ruimte zodat ie moet dribbelen op de plek ofzo?

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:43

Is het echt een standardbred? Het plaatje suggereert dat het paard onder het zadel wordt getraind, ik zie volgens mij een stukje stijgbeugel. Samen met de hoefvorm en de witte singel doet het mij eerder denken dat het hier gaat om een Tennessee Walker Horse, die in een soort schoenen wordt getraind.

Zie bijvoorbeeld via Google Afbeeldingen of Youtube op welke manier deze paarden op wedstrijden worden voorgesteld. Ik vermoed dat met dit hulpstuk het paard wordt getraind zijn voorbenen hoger op te tillen, op een vergelijkbare manier als bijvoorbeeld tuigpaarden?
Laatst bijgewerkt door Nyncke op 19-11-14 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:48

Zijn bij mijn weten toch ook gewoon hobbles, en helemaal niet bedoeld voor beenactie, knieactie en wat allemaal.
Over Hobbles ansich is meer dan genoeg info te vinden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:49

Dit is voor gangtraining, niet voor wedstrijddravers. Naam weet ik ook niet. Er liep een topic over het gebruik en nut hiervan. Die foto komt daar ook in voor. Daar staat volgens mij ook meer over het hoe en waarom ervan.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:22

Wat ik ooit begreep uit filmpjes ziten die hobbels met elastiek aan elkaar vast. Dus gaat paard meer kracht zetten om te lopen en wanneer ze af zijn maken ze dan grotere bewegingen. Bij idd zoals eerder gemoemd de Tennesee walkers.

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:34

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:36

De foto van Kimmie1974 zijn idd hobbles, die uit de openingspost niet. Lijkt me inderdaad een ganenpaardending, ik ken het niet uit de drafsport in ieder geval.

Misschien moet je het in de Paso Fino-hoek zoeken?

edit: het is overigens Standardbred, zonder spatie.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 10:32

Thanks Wendy, voor de opheldering. Ik liet het even gaan in de hoop dat iemand met een alternatief op de hobbels zou komen. Ik had namelijk ook niet het idee dat dit een hulpmiddel voor de drafsport is :) . Het is namelijk gebruikt tijdens een demonstratie onder het zadel.

Tamary, heb je toevallig enig idee hoe dat topic heet?

Overigens zegt de eigenaar van de foto dat het om een american standardbred gaat, dus we kunnen voor nu gewoon aannemen dat het klopt :) .

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:14

Een draver kan ook andere dingen als koersen he :+ En in de US heb je ook nog pacers, en wordt er nogal eens gebruik van gemaakt als gangenpaard. Dus het zou wel een draver kunnen zijn, maar het is geen drafsportding. :)

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 11:47

WendyBZ schreef:
Een draver kan ook andere dingen als koersen he :+ En in de US heb je ook nog pacers, en wordt er nogal eens gebruik van gemaakt als gangenpaard. Dus het zou wel een draver kunnen zijn, maar het is geen drafsportding. :)

Ah, dat probeer ik er ook niet mee te suggereren :(:) :D . Even voor de duidelijkheid, de American standardbred is toch gewoon de Amerikaanse draver? Met het verschil dat ze in de US meer met pacers hebben en in Europa meer met de dravers? In Europa is de drafsport ook populairder dan in de US.

Hoe dan ook terug naar de foto :D .

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:58

Standardbred = Amerikaanse draver :j Alleen hebben ze daar bepaalde bloedlijnen met pacers (en de incidentele uitzondering dat een paar zowel draf- als pacekoersen kan lopen), en wij alleen de dravers.

In Europa heb je nog wel pacers, o.a. in het Verenigd Koninkrijk. Maar het Nederlandse stamboek erkent het Engelse stamboek niet, andersom wel. Er zit daar teveel vreemd bloed in, o.a. te zien aan het hoge gehalte schimmels en bonte paarden.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:14

A 2011 undercover investigation of a horse training facility in Tennessee revealed painful chemicals were being applied on the horses’ front legs to force them to perform an artificially high-stepping gait for show competitions. Photo Credit: Tom Hart

Daar staat de informatie van t fototje op internet :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:17

Vroeger had je de kettingen om de hoeven, of dergelijke nu heb je dus dit... Komt erop neer om de knie actie bij paarden "beter" en "hoger" te krijgen, alleen dan niet op de juiste manier...

Bron van de foto:

http://ecowatch.com/2013/05/13/tennesse ... ower-bill/

Zie je ook het 1 en ander staan.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 12:25

Dat is niet de bron van de foto en eerlijk gezegd betwijfel ik of de foto bij het artikel een foto is die bij het onderzoek hoort.

De foto komt namelijk hier vandaan: https://www.flickr.com/photos/thart2009/3540382044

Ik weet dus ook niet hoe serieus ik jouw bron moet nemen, als ze zomaar foto's van internet plukken en er een gebeurtenis aan vast knopen?

Even ter verduidelijking: het onderzoek was in 2011 en de foto stamt uit 2009.

edit: Ik zie overigens dat ze de naam van de fotograaf er wel bij hebben gezet. Maar ik vraag me nog steeds af waarom er een undercover onderzoek moest komen terwijl de paarden gewoon openlijk met die training methode getraind worden? Hm, er zal vast een kern van waarheid in zitten, maar ik denk wel dat dit een bron is die in een extreme hoek van het gebruik zit.
Laatst bijgewerkt door Stephanie op 26-11-14 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:30

Ik heb de foto opgezocht via google image, en die geeft die site aan? Daar staat de foto ook gewoon op ? Kon nergens anders een artikel vinden met deze foto. Gaf alleen deze site aan.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 12:33

Zou goed kunnen hoor Mioux (zie ook de edit van mijn vorige post), ik weet alleen niet of dit een betrouwbare bron voor de Wiki is. Ze zijn erg duidelijk van mening dat het enorm slecht is namelijk. Of dit daadwerkelijk het geval is laat ik nu even in het midden.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:35

Ik denk dat het ook niet geheel gezond is :) Althans wij zien geen bewegende beelden, of hoe het gebruikt word. Dus die discussie is ook open, maar zo is elk hulpmiddel ook negatief te gebruiken terwijl het misschien positief bedoeld is.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:37

flickr is niet een heel betrouwbare bron dacht ik, daar worden allerlei foto's op gegooid

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:48

Zo het niet American saddlebred kunnen zijn ipv standardbred? Dan past het plaatje ook beter, er zit ook speciaal beslag onder voor extra knieactie.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:54

Citaat:
http://ecowatch.com/2013/05/13/tennesse ... ower-bill/

A 2011 undercover investigation of a horse training facility in Tennessee revealed painful chemicals were being applied on the horses’ front legs to force them to perform an artificially high-stepping gait for show competitions. Photo Credit: Tom Hart

Dat gaat toch weer over die Tennessee Walking horses?
Dat heeft toch niets met Amerikaanse dravers te maken?

Dit had ik nl ook gevonden.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:05

t kan uiteindelijk wel voor t zelfde doeleinde zijn,...knie actie

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:17

Stephanie schreef:
Overigens zegt de eigenaar van de foto dat het om een american standardbred gaat, dus we kunnen voor nu gewoon aannemen dat het klopt :) .

De eigenaar van de foto zegt ook dat hij geen verstand van paarden heeft en in het volgende antwoord heeft iemand het over de American Saddlebred. ;)

Dat ras is vergelijkbaar maar met de Tennessee walkers idem de trainingsmethode

Antwoord eigenaar foto:
    What is this for? I am not involved in horses, so I am not sure. I often swing by the local fairgrounds for photo opportunities. (not much going on in my little town.) That said, I've been told that the horses being shown this day were American Standard Bred. This is a training device to 'encourage' the horses to walk a certain way. Perhaps another horse fan can provide more information?

Regards, Tom

Volgend antwoord:
    don’t know much about saddlebred but the string connecting them is actually surgical tubing (like a rubber band). This getup is supposed to encourage the horse to step higher, I believe by strengthening the muscles and also when you take them off he doesn’t have that resistance. Saddlebred have a lot of gimmicks used on them although Tennessee Walkers have a worse reputation. Some of them are very nasty. I don’t think this one is that cruel, at least the straps are well padded but in my opinion a horse either has it naturally or he doesn’t.

bron:https://www.flickr.com/photos/thart2009/3540382044