Wat is een toltende draver(1.60) waard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Wat is een toltende draver(1.60) waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 17:10

Op dit moment heb ik een draver in de omscholing staan die zowel tolt als telgang laat zien, hij pakt het enorm makkelijk op maar omdat hij nogal moeite had met de galop en de telgang uit elkaar houden hebben we ons vooral geconcentreerd op de galop verbeteren. Op dit moment laat hij 3 nette basisgangen zien( stap, draf en galop) en rommelt hij niet meer hele stukken gangen door elkaar.

Ik zelf heb een aantal keer op Punktur wat weken mogen rijden toen ik jong was, dus ik ben absoluut geen gangenwonder, wel laat hij direct tolt zien als ik op mijn huis tuin en keuken manier wat vraag. Ik heb mijn filmpje gestuurd aan iemand bij mij in de buurt die wedstrijden rijd met haar ijslanders, die zegt dat hij aanleg heeft maar dat dit nog wel getraind moet worden en meer kracht moet krijgen in zijn tolt. Zij zou hem kunnen doorrijden.

Nu mijn dillema, zet ik hem te koop als een paard met 3 nette gangen, of laat ik hem doorrijden en verkoop hem dan als toltende draver?

Vandaar mijn vraag: wat is een toltende draver waard? Ik heb nergens iets van vergelijkingsmateriaal behalve http://www.gangpferde-vierhaus.de/ , waar voor toltende dravers 4000 euro gevraagd word.

U begrijpt dat daar mijn zakelijke mondje van open valt :') :o en ik vraag mij dan ook af of dit hele leuke mensen zijn die nooit een paard verkopen of dat een gangenpaard van 1.60 dit ook ongeveer waard is?

MarlindeRooz

Re: Wat is een toltende draver(1.60) waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:12

Volgens mij is er veel vraag naar gangenpaarden in de grotere maten, voor o.a mensen met rugproblemen.
Dus ik zou hem laten omscholen zodat er 5 goede gangen komen, voegt alleen maar meer toe.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 17:15

Paard kan nu te koop voor 1500 VP. Als hij straks na omscholing als 5 ganger maar 1700 waard is, is het voor mij 'zakelijk' gezien niet de moeite waard, buiten dat ik het misschien wel een leuk project zou vinden hoor :) . Vandaar mijn vraag, nu snap ik dat een vraagprijs altijd moeilijk te bepalen is, maar gezien er in Nederland amper toltende dravers verkocht worden heb ik ook helemaal geen vergelijkingsmateriaal :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:18

Nee snap ik, ik krijg later waarschijnlijk wel rugklachten en ik ben 1.80 en dan ga je liever niet op een IJslander zitten. :P

En als je kijkt naar andere grote paardenrassen die tolten, die prijs is vaak erg hoog.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:19

Ik denk niet dat de telgang een meerwaarde zal hebben voor een ander ras dan Ijslanders. Er zijn geen wedstrijden in, het is niet comfortabeler voor mensen met rugproblemen. Wel geloof ik persoonlijk, dat er veel vraag is naar een töltende draver. Ik denk dat je daar zeker wel profijt van gaat hebben. Als het dier net zo kuikenmak bij jou vandaan komt als die andere inrijprojectjes en er zit een tölt-functie op die ik als n00b eruit kan rijden zonder dat daar nog aan geschaafd hoeft te worden, dan zou ik er zeker wel een 2500 voor willen neerleggen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:25

Vierhaus vraagt Duitse prijzen. In Duitsland zijn gangenpaarden veel gebruikelijker dan in NL en is de vraag hoger. De prijzen van gangenpaarden (ook in NL, maar zeker in Duitsland) zijn sowieso hoog, ook IJco's zitten al heel snel rond de 4000, laat staan Paso's, Marchalarga's, Tennessee Walkers enz.

Maar een goed töltende draver mag in NL ook wel 2500-3000 opbrengen lijkt me. Hoewel ik me echt op de Duitse markt zou richten, en dan ben je met 3000 euro al zó concurrerend geprijsd dat men zich zal afvragen of er wat mis mee is...

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:31

Ik denk niet dat je er 4000 euro voor gaat vangen aangezien dravers (in ieder geval in Nederland) een slecht imago hebben. De duurste draver die ik heb gezien tijdens mijn zoektocht was 1750 inclusief alle toebehoren, maar de meeste gaan al weg voor 500-1000 euro. De meeste mensen weten niet dat dravers de aanleg hebben voor extra gangen, en dat wordt er dan ook bijna nooit uitgereden. Mijn draver heb ik gekocht als niet-töltende draver, maar ze tölt wel degelijk. Als de tölt goed wordt bevestigd en de gangen ook allemaal gescheiden blijven, kan je daar wel wat meer voor vragen. 4000 zou 'm voor mij niet worden, maar ik denk dat er best mensen zijn die er wat meer voor willen neerleggen, richting de 2500-3000, aangezien de andere gangenpaarden daar vaak nog een stuk boven zitten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:36

Je zou eens een berichtje op het forum van www.gangenpaarden.nl kunnen zetten of er interesse is trouwens...

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:37

Ik denk dat er zeker wel een markt is voor töltende dravers.
Misschien dat Temba Burill je ook kan helpen. (silfurfaxi.nl) Zij heeft ervaring met veel töltende rassen.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:38

Maar ChouCou, jij hebt ook wel een hele speciale draver :j

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 17:39

Dat slechte imago en dat ze weggaan voor 500 is zo 2009 :') . Dat punt ben ik allang voorbij, het zijn super paarden en dat gaan steeds meer mensen zien merk ik :o

Daarnaast hebben de meeste dravers geen aanleg voor tolt hoor, als dat zo zou zijn zou je ze veel meer zien als gangenpaard denk ik. Ik schat dat zo'n 25% van de dravers gangenaanleg heeft? Maar dat is van wat ik zo schat en zie om mij heen, veel dravers laten spanning zien wat lijkt op tolt, maar dat is juist niet wat je wil.

Heel erg bedankt voor de tips tot nu toe!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:41

Dravers die tölten hebben meestal Amerikaanse bloedlijnen - de gangenaanleg komt bij de pacers vandaan.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:43

Er is een gangenpaardengroep op facebook, wellicht kan je daar eens vragen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:45

is dat echt zo'n goudmijntje joh? :+ ik denk dat de gangen goed door laten trainen alleen maar voordelen heeft, en dan kijken wat de gek ervoor geeft

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:49

Tja het blijft wat de gek er voor geeft , doorgaans hebben mensen meer over voor een echt raspaard wat van oorsprong een gangenpaard is, dan voor een draver die het toevallig ook kan.
Ik denk dat je het er bij kunt zeggen,maar dat het een draver blijft, en die zitten gewoon laag in prijs, net als in 2009...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 18:01

Ibbel schreef:
Dravers die tölten hebben meestal Amerikaanse bloedlijnen - de gangenaanleg komt bij de pacers vandaan.

En daar ligt hem nou juist het probleem, er word steeds meer Frans gefokt ( moet toch maar eens toltende dravers gaan fokken :') )

Ik bied goed omgeschoolde paarden aan. Het hele ' dravers zijn niks waard' verhaal hoeft hier niet te komen denk ik. Ik geef in mijn OP aan: paard komt als 3 ganger te koop voor 1500, dat is mijn bodem. Als er dan gesproken word over ze zijn niks waard snap ik niet zo goed wat je post toevoegd :o

Paard is nu 1500 waard, wat zou de extra gang dan aan waarde toevoegen. Niet: paard is een draver, wat is hij nu minder dan 1500 waard :+

Heb mij zojuist aangemeld op het gangenpaardenforum, thanks voor de tip!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 18:06

Er is een (selecte) groep mensen die dravers absoluut kunnen waarderen, en een nog selectere groep die tóltende dravers kunnen waarderen (ook als: op waarde kunnen schatten ;) ) Je markt is dus voor allebei vrij klein. Maar dat wil niet zeggen dat die markt niet bestaat of dat 'die gekken' 'het er niet voor geven'. Integendeel, voor die liefhebbers is de prijs echt niet gek. Maar je zult er misschien langer mee moeten leuren.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 18:15

Dat is denk ik een realistische beschrijving Ibbel :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 18:19

De gangen er goed uitrijden is ook niet goedkoop; zoveel gangentrainers heb je niet. Ik ken er in NL wel een paar, maar geen waar ik mijn paard heen zou brengen. Je zou het paard ook aan Vierhaus kunnen verkopen of daar laten trainen en vragen of hij op de site mag.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 18:21

Zeker 1500 of meer. Mijne heb ik gekocht voor 2000, dit was dan wel in 2006 en achteraf veel te veel. Paard kan telgang of tölt (een van de twee).

De meeste dravers gaan weg voor 1250, sommige voor 1850 en andere staan weer te koop voor 2250, het ligt er maar net aan. Ik vind 1500 - 1600 voor deze wel redelijk.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 18:23

heb destijds een Tölter verkocht aan een gangen paarden fokkerij voor geloof 600. Was een mooie 6 jarige merrie van 1,58. Denk dat je mazzel moet hebben. Zeker met de opmars van gangenpaardenrassen en daarbijbehorende fokkerijen wordt het moeilijk om andere rassen met een extra te verkopen.

Probeer het eens bij die Duitsers :)

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:24

Het ligt ook totaal aan het verleden van het paard. Op vierhaus fokken ze ook zelf en leiden ze vanaf dag 1 op tot töltende vrijetijdspaarden. Dat is nogal wat anders dan een omgeschoolde koersdraver al dan niet met gebruiksschade en een heel ander verleden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 19:44

Volgens mij heb ik in het verleden toch ook paarden op de website gezien met een koers/trainingsverleden :)

Verder heb je helemaal gelijk, verleden en training zijn zeer belangrijk bij het bepalen van de waarde denk ik. Het is ook niet dat ik 'zomaar' denk dit te kunnen :o

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:49

Ik zou best wel wat neer willen leggen voor een töltende draver :o
Over een paar jaar wil ik heel graag naar zo'n paard op zoek en 3000 euro is alsnog wel wat minder dan wat een goed doorgereden IJslander of Paso kost.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:50

ruitje schreef:
Volgens mij heb ik in het verleden toch ook paarden op de website gezien met een koers/trainingsverleden :)

Verder heb je helemaal gelijk, verleden en training zijn zeer belangrijk bij het bepalen van de waarde denk ik. Het is ook niet dat ik 'zomaar' denk dit te kunnen :o

Nou ik denk dat je gezien je ervaring in training best zelf kunt leren hoe je de tölt er uit rijdt en bevestigd, ook hoe je kunt zien of een paard de tölt in zich heeft (dat zijn er meer dan je misschien denkt). De telgang zou ik niet meteen aan beginnen omdat dat alles wat ingewikkelder maakt en vooral omdat daar toch niet zo veel vraag naar is.