ijslanders voor iemand met rugklachten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

ijslanders voor iemand met rugklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 19:42

Hoi,

Ik heb rugklachten en daar de huisarts is me afgeraden nog op een paard te klimmen :(
nu had ik vandaag de hoefsmid en die zei dat dan juist ijslanders goed waren omdat je daar heel erg stil op zit, maar nu weet ik echt helemaal niks van ijslanders...

mensen die me er meer over kunnen vertellen?
weet natuurlijk wel dat het per paard verschilt maar zijn ze braaf, rustig en bospaarden ( juist alleen)

grtjs alja

_Celess

Re: ijslanders voor iemand met rugklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:46

ja, ik heb ook wel eens gehoord dat je bij de tölt heel stil zit en dat dat ideaal is voor mensen met rugproblemen!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:46

Ik mag eigenlijk ook niet meer rijden. Ja da-ag !

Met mijn ijs kan ik pijnloos rijden, maar dat gaat niet per definitie voor elke ijs op hoor. Dat 'heel erg stil zitten', dat lukt alleen als je paard goed tölt en zachte gangen heeft. Een ijs die liever draaft, of ene met zeer actieve showgangen, dat is al heel wat minder zacht. Je moet ze echt uitproberen, je kan niet zeggen 'oh, een ijs, dat zal wel goed zitten'.

Gangenpaarden algemeen zijn aan te raden voor jou, persoonlijk vind ik Tennessee Walkers het zachtste zitten. Maar die vond ik zo cool niet. :D

Edit, jij woont in Duitsland ? Daar vind je veel makkelijker töltende dravers dan in Nederland of België, kunnen ook zeer fijne paarden bij zitten.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 19:59

woon idd in duitsland maar ben niet van de dravers, daar vroeger zoveel ellende mee gehad dat ik dat echt niet meer wil ( nu weet ik ook dat elke draver niet hetzelfde is :+)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:13

Ik heb 8 jaar op ijslanders gereden en net zoals met elk ander ras zitten er verschillen onderling.
Zo reed ik een merrie die alles op de "relax-stand" deed. Nergens keek ze van op en alles kon met haar. Ze kon prima toltsn maar blonk daar niet in uit
Haar voorkeur was dan ook draf en niet tolt.
Ik heb ook 2 dochters van haar gereden en die waren heel anders. Beide heet en goed in tolt te rijden.
Verder nog een andere ijslander gereden, perfecte combi van heet onder het zadel en cool aan de hand. Natuurtolter en dus was ze te rijden met een los teugeltje in tolt. Heerlijk om daarmee uren in het bos te rijden.

Als je niet veel ervaring hebt dan zou ik eerst eens kijken of je een paar keer ergens les kan krijgen zodat je een goede eerste indruk kan krijgen. En mocht je een eigen ijslander wilt gaan kopen zou ik gaan voor een die al wat heeft gezien en waarbij de tolt is bevestigd.

En oppassen hoor als je eenmaal bent besmet met het ijslandse vuur kom je er niet meer vanaf :D

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:21

Met een natuurtölter die vrij vlakke gangen heeft zal je je rug zeker sparen.
Als je een draverig type met vlakke gangen hebt wordt het soms moeilijk hem in tölt te rijden, dat lijkt me dan weer zwaarder voor je rug.
Er zijn showpaarden die vrij zacht zitten, maar bij mijn ruin met ruime tölt voel ik toch echt dat mijn rug-en buikspieren zwaar moeten werken, ook al tölt hij makkelijk.

Denk dus dat het een kwestie van gangenpaarden uitproberen is, de ene zit zachter dan de andere, maar ik zou in ieder geval voor een natuurtölter gaan.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:09

Ik heb ook rugproblemen en mag juist wel rijden van de fysio en manueel therapeut, dat houdt het wat soepeler. En toevallig heb ik een ijslander, die zou ik ook hebben zonder rugklachten. Naast de tölt rijd ik ook veel in draf en galop, eerlijk gezegd denk ik dat ik dan met een drieganger of een heel ruim dravende ijslander beter af zou zijn omdat de beweging wat langzamer gaat. In tölt ligt het er maar net aan hoe je paard beweegt. Ik moet zeggen dat die van mij heel fijn zit, als ze veel beweegt zit je absoluut niet stil, maar ik heb er dan helemaal geen last van. Ik denk ook dat je vooral uit moet proberen welke beweging het beste bij je lichaam past.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:13

Orthopeed zei paar jaar geleden tegen mij juist dat het wel goed is om te blijven paardrijden (al zo'n 7 jaar chronisch rugpatiënt en alles al geprobeerd en overal geweest). Heb wel een lichte scoliose, dus rechtop zitten is wel vereist. Maar hangt er vast vanaf wat voor soort rugklachten je hebt denk ik.

En als ik die ortopeed nu weer zou spreken en hij te horen krijgt dat er via ander ziekenhuis een stenose (vernauwing nekwervels) (nog geen hernia) is ontdekt, zou hij het misschien afraden..

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:14

Mijn moeder heeft jaren terug een hernia gehad.
Verschillende oefeningen, die enigszins hielpen. Er werd toen afgeraden om nog te gaan paardrijden, tot het weer beter ging.
Zo eigenwijs als mijn moeder was, ging ze wel op haar eigen ijslander rijden.

Dit heeft haar zoveel goed gedaan. Juist door de beweging en het tolten ging het steeds beter met haar rug. Dus ja, voor haar had het juist veel nut om lekker te gaan rijden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:14

ik heb op een Ijslander gereden en ik kon gewoon in de Tölt een plateau met gevulde glazen vasthouden in 1 hand. De glazen bleven vol.
De tölt is voor mensen met rugklachten een goede gang, maar dnek eraan dat zo'n Ijslander ook telgang kan gaan doen, alsook draf en galop.
De Ijslander waarop ik reed kreeg je echter alleen in telgang en tölt, draf en galop deed ze niet want als je haar daarvoor aanspoorde ging ze op hol slaan.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 22:18

ik ben nu twee keer geopereerd aan een hernia en heb een hele zwakke rug waar nog meer hernias inzitten op andere plekken maar zolang ik daar geen last van hem hoeven ze niet worden weg gehaald..

ik heb nu twee paarden, een oude pony en een paard maar beide zijn niet geschikt om alleen mee het bos in te gaan en dat zou ik dan graag willen :)

zou het liefst een 15 jarige+ willen hebben die gewoon heel braaf is en alleen naar buiten kan, niet omdat ik niet kan rijden ofzo maar omdat ik voor de ontspanning wil rijden

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:19

Ik heb CVS en ben om die rede vooral overgestapt naar IJslanders. Beste keus die ik tot nu toe heb gemaakt :) Heb verder ook rug/bekken klachten en geen last als ik rijd, terwijl ik dat met (verkeerd) zitten en lopen wel heb.

JessiicaaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:20

Zoals de anderen al zeggen is de tölt een fijnere gang om te rijden bij rugklachten en het is ook zeker het overwegen waard.. Maar of het gelijk de perfecte oplossing is, dat betwijfel ik..
Een ijslander (die kan tölten) is echt iets heel anders dan de 'normale' driegangpaarden. Je zal je echt in de ijslandersport moeten gaan verdiepen.
Daarnaast kan en een ijslander ook gewoon draven en galopperen, en daar zal je dus nogsteeds mee te maken hebben met je rug.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:24

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:27

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:30

Je bent welkom om mijn merrie een keer te proberen, Alja. Je zit niet zo heel ver bij mij vandaan, toch? Ze is braaf en zit makkelijk, ook in de basisgangen. Maar ze is niet te koop. ;)

jans1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:38

Beste mensen, als er iets niet waar is is dat je op een ijslander stiller zit, en al helemaal niet in tölt. Tölt is een regelmatige gang maar wel een waarin je juist goed moet meebewegen met je zit. Aangezien dit ook een viertakt is zit je niet bepaald stil. Ijslanders worden nu juist gefokt om hun bewegingen en op een goed bewegende ijslander zit je echt niet stiller dan een gewoon paard. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je hem/haar rijd. Misschien is tölt een fijnere gang om te rijden met rugklachten maar het zal niet ontzettend veel verschil maken. En dan moet je ook niet alleen maar willen tölten met een Ijslander. Je moet ook gewoon draven met deze paarden.
kijk naar de zit van deze vrouw, Frauke schenzel op de Wk, je ziet hier heel goed dat zij echt niet stil zit in tolt : http://www.youtube.com/watch?v=pFAcqoc9MKI
Laatst bijgewerkt door jans1999 op 09-01-14 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:41

Je paard inspannen niet een idee?
Wij hebben een los bokkussen, volledig geveerd. Super comfortabel. En je hele gezin kan mee op de koets. Genoeg wedstrijden in dressuur, vaardigheid en marathon te rijden.
Let op mennen is verslavend :D
Laatst bijgewerkt door janouk op 09-01-14 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:41

Hier ook rugklachten, maar mag wel gewoon paardrijden want er zitten stangen in dus t is klaar.

Tegen mij is inderdaad ook weleens verteld dat je op ijsanders stil zit en dat zij vlakker lopen. Moet eerlijk zeggen dat ik het niet heb uitgeprobeerd.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:48

Wat vervelend Alja dat je rugklachten hebt. Ijslanders weet ik niet, maar een paint of een quarter misschien? Rijd ik nu een aantal jaar en die zijn ook heerlijk vlak in gangen. Rijd er nu een fries naast, pff, haha, niet te vergelijken in beweging en voor mij in een keer een hele opgave die bewegingen te volgen.. Succes in ieder geval, hopelijk lukt het toch nog om weer paard te kunnen rijden.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:49

jans1999 schreef:
Beste mensen, als je niet mag rijden mag je niet rijden. of het nou op een ijslander is of niet. En als er iets niet waar is is dat je op een ijslander stiller zit, en al helemaal niet in tölt. Ijslanders worden nu juist gefokt om hun bewegingen en op een goed bewegende ijslander zit je echt niet stiller dan een gewoon paard. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je hem/haar rijd. Misschien is tölt een fijnere gang om te rijden met rugklachten maar het zal niet ontzettend veel verschil maken.

Ik heb op verschillende paarden gereden en heb nu een IJslander. Nou het is wel degelijk waar dat IJslanders over het algemeen vlakke gangen hebben en tölt wel degelijk stil zit. Het is net een schommelstoel. Zo als eerder is omschreven is er onder de ijslander natuurlijk verschillende types. De een zal zal idd meer van draven houden en de anderen meer van tölten. Ik ken ook mensen waar ik regelmatig mee rijd die rugklachten hebben en die zeggen dat een IJslander ideaal er voor is. Waarom zou je het niet geloven als veel mensen het zeggen? Het is niet zo dat iedereen uit zijn nek gaat zitten banketstaaf. Natuurlijk moet je het wel zelf uitproberen of het voor jou ook werkt xD Niet iedereen zijn rugklachten zijn het zelfde.

jans1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:52

Gydja schreef:
jans1999 schreef:
Beste mensen, als je niet mag rijden mag je niet rijden. of het nou op een ijslander is of niet. En als er iets niet waar is is dat je op een ijslander stiller zit, en al helemaal niet in tölt. Ijslanders worden nu juist gefokt om hun bewegingen en op een goed bewegende ijslander zit je echt niet stiller dan een gewoon paard. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je hem/haar rijd. Misschien is tölt een fijnere gang om te rijden met rugklachten maar het zal niet ontzettend veel verschil maken.

Ik heb op verschillende paarden gereden en heb nu een IJslander. Nou het is wel degelijk waar dat IJslanders over het algemeen vlakke gangen hebben en tölt wel degelijk stil zit. Het is net een schommelstoel. Zo als eerder is omschreven is er onder de ijslander natuurlijk verschillende types. De een zal zal idd meer van draven houden en de anderen meer van tölten. Ik ken ook mensen waar ik regelmatig mee rijd die rugklachten hebben en die zeggen dat een IJslander ideaal er voor is. Waarom zou je het niet geloven als veel mensen het zeggen? Het is niet zo dat iedereen uit zijn nek gaat zitten banketstaaf. Natuurlijk moet je het wel zelf uitproberen of het voor jou ook werkt xD Niet iedereen zijn rugklachten zijn het zelfde.

ik zou niet zo zeer zeggen dat zij vlakkere gangen hebben maar dat ze misschien vlakker voelen doordat ze kleiner zijn. Een shetlander voelt ook niet zo als een groot paard, je zou kunnen zeggen dat zij dan ook vlakkere gangen hebben of dat ze gewoon kleiner zijn maar dat er in verhouding niet veel verschil is.

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:54

Je zit inderdaad niet stil, maar doordat er geen zweefmoment in tolt is, krijg je niet iedere keer die "klap" in de rug.
Dat is in ieder geval hier de ervaring.

Alja, als je het een keer wil proberen, ben je hier ook welkom.

jans1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:57

Dat er geen zweefmoment in tölt is is zeker waar, het ligt denk ik ook aan je rug of je dit vol zou kunnen houden of niet. Nu heb je natuurlijk ook heel veel verschillen in paarden en in hun tölt. Sommige 'tölten' zouden misschien wel kunnen maar sommige echt niet. Je ziet ook in het filmpje hoe soepel je moet zijn met je rug...

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:09

Een rocky mountain horse schijnt ook een hele prettige gang te hebben voor mensen met rugklachten.

Vorig jaar heb ik een gesprek gehad met een mevrouw welke niet meer kon paardrijden door rugklachten, zij heeft een rocky mountain paard gekocht en nu kan ze zelfs endurance rijden.