Ik heb een hele mooie kans voorgekregen om een Paso Fino aan te schaffen. Ben al een hele tijd op zoek naar een gangenpaard, maar omdat ze hier in Ierland bijna niet voorkomen is het erg lastig omdat ik het paard toch wel graag eerst wil proberen, en er ook nog een boel transportkosten zijn.
Nu is er een 11jarige bonte Paso Fino merrie (met papieren etc) van 1.52 op mijn pad gekomen. Ze heeft een lichte afwijking aan haar achterbenen waardoor ze voor de sport niet geschikt is, en de eigenaresse wilde er polocrosse mee doen, dus vandaar dat paard weg moet. Ik ben zelf op zoek naar een paardje waar ik lekker mee kan hacken, misschien later nog eens een veulentje mee fokken, maar wedstrijden hoef ik echt niet. De eigenaresse zegt dat de merrie nog wel in staat zou zijn voor een klein sprongetje.
Nu heb ik hierover met mijn baas gepraat en zij weer met iemand anders, maar die heeft gezegd dat Paso Fino's gevoelig zijn voor zomereczeem. Mij klonk dit heel raar in de oren aangezien ze van oorsprong uit een warmer klimaat komen. Van bijvoorbeeld IJslanders weet ik dit wel, en dat veel ponyrassen er eerder last van hebben. Ik ben wel benieuwd wat bokt hiervan denkt.
Voor mij klonk het als een ideale kans, maar ik begrijp wel dat als het inderdaad eczeemgevoelige paarden zijn, je ze beter in de zomer kunt kopen omdat een eigenaar anders wel kan zeggen dat het paard er geen last van heeft, maar er niks is te bewijzen. Ik zit er wel aan te denken om hoe dan ook bij de merrie te gaan kijken, wie weet is ze ook wel helemaal niks voor me, maar dan weten we dat ook weer.
Maar om het nu voor mezelf even op een rijtje te krijgen: wat zijn de pro's en cons? En hoe zit het met het zomereczeem, is dat een fair point?
Alvast bedankt voor jullie meedenken
.
ik ben op zoek naar een gangenpaard dus of dat een paso fino is of een töltende tinker, maakt mij niet zoveel uit. Zeker niet voor het geld wat hiervoor gevraagd wordt