Prijzen van Gangenpaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyCat

Prijzen van Gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 15:10

Omdat we in het fototopic offtopic gingen, bij deze een eigen topic over de prijzen van gangenpaarden in Europa waar we verder kunnen babbelen.
Hier staan de berichten in het fototopic.
[GP] [FOTO] verzameltopic gangenpaarden II

joyfordogs

Re: Prijzen van Gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:42

het blijft lastig, met die prijzen, het zijn exclusieve paardjes, maar ik merk bij mezelf dat ik het fijn vind om een bedrag te krijgen om uit de kosten te zijn, maar het ook erg fijn vind als ik iemand blij maak met een leuk dier.

Ik schrik soms enorm van de bedragen die er gevraagd worden voor paardjes en vraag me soms wel eens af of je voor de kleur betaald of de kwaliteit.
Mijn verdere mening,is te zien bij de link die hierboven staat ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 17:01

Ik snap dat als ouderdieren veel kosten je toch een deel van je investering terug wilt zien. Niemand heeft een dure hobby om liefdadigheidswerk te doen.

Maar aan de andere kant zit je met een enorm gat tussen de prijs van het ras en de gebruiker. Buiten de ijslanders wordt een gangenpaard in NL aangeschaft door een recreant. Om door het bos te hobbelen heb je geen paard van duizenden euro's nodig. Dan moet je als fokker dus zoeken naar mensen die het geld hebben en het over hebben voor een extra gang. Karakter vind ik een kul argument, er is genoeg keuze bij goedkopere rassen en ook binnen een ras zit er enorm veel verschil. Ik heb 6 m&m gereden of verzorgd en daarvan vond ik er maar 2 voor mij geschikt qua karakter (1 daarvan is nu van mij). Zo zou ik nooit een fjord kopen, omdat ik die te stug vind maar ik weet zeker dat als ik zou zoeken ik er eentje zal vinden die wel bij me zou passen.

Met Gloa heb ik erg veel geluk gehad, omdat ik die van een vriendin kon kopen, ze op leeftijd maar nog niet gereden was en omdat er wat dingen verteld waren over de paarden die niet klopten. Maar er zal bij mij geen gangenpaard meer komen simpelweg omdat ik niet zoveel geld wil uitgeven.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 17:05

Het valt mij ook op dat mensen echt kijken naar de bijzondere kleurtjes en minder naar bouw en gangen.
En dan is het maar net wat de gek ervoor geeft. Er staan echt hele leuke zwarte kwaliteits rockies te koop in Europa, maar die worden toch aanzienlijk minder snel verkocht.

Daarbij heb ik ook al vaak zat de vraag gekregen of ik een leuke Rocky voor een wat vriendelijkere prijs ergens weet, want het karakter spreekt ze zo aan. Als ik dan zeg ja hoor ik weet er wel een aantal, maar die zijn niet zilverappel, dan is het antwoord standaard. "Ja maar ik wel er wel een in die kleur"

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:58

Bij de IJslanders zie je dat ook. Leuk kleurtje = hogere prijs. Terwijl een doodgewone vos misschien wel een veel beter paard is. Jammer dat mensen daar niet doorheen kunnen kijken.

Maar dat geldt voor alle rassen. Een vriendin van mij fokt minishetlanders. Hoe hipper het kleurtje, hoe duurder de pony.

obrigada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:44

ja dat zie je ook bij bv honden. Hoe aparter hoe duurder en gewilder.
als kind hoorde ik geregeld. een goed paard heeft geen kleur.
bizar dat een kleur soms meer de prijs lijkt t bepalen dan in dit geval. de gangen bouw en karakter.
een gangen paard is anders doordat deze extra GANGEN heeft.
bizar dat iemand bv liever een apart kleurtje koopt voor veel geld wat te diagonaal of te lateraal is ipv een " gewone" kleur die ij de gewenste gangen loopt.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:49

Volgens mij schommelen de prijzen in Nederland nu al behoorlijk bij de gangenpaarden.
Maar zoals al gezegd verkopen de kleurtjes altijd sneller dan de simpele bruintjes, helaas voor mij met 2 bruintjes in de aanbieding ;-)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 08:01

Terwijl ik juist bruin een hele warme mooie natuurlijke kleur vind! niet alle kleuren bruin, maar meestal zijn het juist hele levendige kleuren.
hoe meer ik lees en leer, hoe minder gecharmeerd ik juist ben van al het aparte op kleur gebied. Ik zie het soms toch een beetje als een " afwijking", weet ff geen beter woord.
Het brengt vaak toch gezondheid issues met zich mee.
Mariska en ik hebben jaren tamme ratten gefokt, ja we kennen elkaar daar van en niet van de paarden ;). En hebben daar enorm veel van geleerd op gebied van extreme kleuren, tekeningen, vachten etc, het heeft mij flink aan het denken gezet.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:53

.. ach.. en wat is 'exclusief'.. ben lid van een gangenpaardengroep op FB en daar struikel je over de vele (amerikaanse) zilverappeltjes :Y)

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:32

Zodra een paard qua bouw/uiterlijk makkelijk te herkennen is als zijnde "exclusief" ras zal de kleur ook minder van belang worden, maar dat is lang niet altijd het geval. Kan me voorstellen dat er dan op een andere manier naar "exclusiviteit" wordt gezocht.

Jammer dat er minder wordt gekeken/gezocht naar töltende dravers, en als je hem door het indienen van een filmpje met "gang" laat registreren als singlefooter heb je ook nog iets "exclusiefs". :D Er zijn er genoeg die nooit op de renbaan hebben gelopen en kosten vaak maar een habbekrats. Een vriendin van me heeft ze jaren gefokt. Zij zei ook altijd dat ze qua karakter veel makkelijker waren dan de ijslanders (die ze ook fokte). Ik vind ze voor mij iets te fijntjes anders was het zeker een optie geweest.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:04

Ik ben voor rocky's gevallen vanwege hun speciale karakter,hun vriendelijkheid en intelligentie. Dat zie je sowieso niet op een foto :D
En er zijn ook mensen die kapitalen neerleggen voor paarden waar ze nog niet bij in de wei durven komen,zo eng zijn ze,laat staan voor hun plezier op rijden :+

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:45

Refagreni schreef:
Jammer dat er minder wordt gekeken/gezocht naar töltende dravers, en als je hem door het indienen van een filmpje met "gang" laat registreren als singlefooter heb je ook nog iets "exclusiefs". :D Er zijn er genoeg die nooit op de renbaan hebben gelopen en kosten vaak maar een habbekrats.

Eens :) maar met de kanttekening dat er niets mis is met een draver die gekoerst heeft. Het kan zelf een voordeel zijn; netjes opgevoed, ervaring met reizen, gewend aan tractoren en auto's en je weet meteen heel wat van de geschiedenis. Bij een paard wat niet gekoerst heeft ga ik me afvragen wat er mis was dat hij níet kon koersen.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:52

Mijn dames tolten, zijn hskve dravers en breed. Voordeel van kruizen met bredere rockys.
Karakter is ook top.
Zaterdag op endurance nog compliment over hoe relaxed ze zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:59

Interessant topic, mijn dank aan de posters aangezien ik hier zeker van leer.
Dit omdat ik in de toekomst weer ga kijken voor een eigen paardje (moet eerst wat taken afstoten om voldoende tijd te hebben) in de western/tolt hoek met een stokmaat rond de 1.60 bij voorkeur. Tegen die tijd ga ik ook zeker kijken of er toltende dravers zijn met een koel karakter. Ik ben zeer geintereseerd in de prijzen en prijsverschillen dus blijf zeker meelezen!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 15:23

Dravers zijn superleuk (vind ik qua karakter), maar ik vind ze vaak wel wat heter. Maar goed bij elk ras vindt je natuurlijk uitzonderingen.
Overigens betaal je voor een goed gereden toltende draver ook snel tussen de 3000 en 4000 euro.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:05

ik heb ook een zwak voor dravers, echter vind ik het zelf spannend als dieren al op jonge leeftijd belast zijn.
zal niet voor elke draver gelden ;)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 18:32

joyfordogs schreef:
ik heb ook een zwak voor dravers, echter vind ik het zelf spannend als dieren al op jonge leeftijd belast zijn.
zal niet voor elke draver gelden ;)

Dat heb ik ook, ik zou er alleen een kopen die bij liefhebbers is gefokt die niets met de sport te maken hebben of als veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:47

CrazyCat schreef:
Dravers zijn superleuk (vind ik qua karakter), maar ik vind ze vaak wel wat heter. Maar goed bij elk ras vindt je natuurlijk uitzonderingen.
Overigens betaal je voor een goed gereden toltende draver ook snel tussen de 3000 en 4000 euro.

Een ongereden gangenpaard zit je al op 2x dat bedrag. Een ongereden draver met aanleg heb je voor pakweg 1000. Dan moet je er nog wel wat werk in stoppen maar dat moet je met een groen gangenpaard ook.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 19:02

Gloa schreef:
Een ongereden gangenpaard zit je al op 2x dat bedrag. Een ongereden draver met aanleg heb je voor pakweg 1000. Dan moet je er nog wel wat werk in stoppen maar dat moet je met een groen gangenpaard ook.

Met je eens, maar het is wel een klein beetje appels met peren vergelijken.
Een draver met tolt aanleg is in principe een ongeschikt paard voor de sport waarvoor hij gefokt wordt en worden dus voor zachte prijsjes verkocht. Daarbij zijn er veel meer van en vergt een goede tolt rijden bij een groene toltende draver toch echt wel meer tijd en moeite dan een goede natuurtolter binnen de gangenpaardenrassen.

Ik heb in ieder geval een aantal rockies gestart die echt zo weg tolten. Dat is puur een kwestie van kilometers maken en een klein beetje fine tunen. Ja er zitten erbij die wat meer tijd en bijsturen nodig hebben. Volgens mij hoef je bij het starten van de meeste MM's ook vooral de voorkeursgang wat te fine tunen.
Bij een draver heb je dan toch vaak een 5 ganger in handen. Dat is ook niet voor iedereen weggelegd om 5 gangen er zuiver in te trainen of zelfs getraind eruit te rijden.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:07

Je betaalt echt niet 2x het bedrag voor een ongereden gangenpaard hoor. Ook denk ik dat het een stuk lastiger is, om een draver te vinden, waarvan de basisgang tölt is. De gangenpaarden zijn toch natuurlijke tölters. Er zit zeker een verschil in de karakters van gangenpaarden.
Als je een paard met papieren aanschaft, betaal je denk ik over het gemiddelde toch meer, dan een paard zonder papieren.
Mijn ervaring met de MM is trouwens alleen maar positief. Ik denk dat ik ongeveer 6 bereden heb, allemaal zijn ze voorwaarts, heerlijk te berijden, cool in het hoofd en zeer werkwillend.

crazycat, je was me voor :D

Heb mijn eigen MM zelf ingereden, zijn gang zit er gewoon goed in. Draf leer ik hem niet aan, daar heb ik hem niet voor gekocht :D .
Laatst bijgewerkt door nairtje op 17-09-13 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:08

CrazyCat schreef:
Bij een draver heb je dan toch vaak een 5 ganger in handen. Dat is ook niet voor iedereen weggelegd om 5 gangen er zuiver in te trainen of zelfs getraind eruit te rijden.

Oefening baart kunst. :D

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:52

Interessante discussie! Ik heb een half jaar geleden een rmh jaarlingmerrie gekocht. Nog wel even getwijfeld over de prijs en ook wat IJslanderjaarlingen bekeken. Maar uiteindelijk besloten het paard te kopen waar ik 100% achterstond qua gevoel, karakter, verwachte stokmaat.
Voor mijn merrie heb naar mijn idee een eerlijke prijs betaald (zet bedragen liever niet op internet, mag via pb :) ). Maar ik ben het niet met Gloa eens dat je voor een ongereden gangenpaard het dubbele van de genoemde bedragen betaalt.

Dravers zijn ook super leuke paarden, maar kun je makkelijk een echt goed töltende draver vinden in Nederland? Mijn vorige paard was een draver, maar zij kon absoluut niet tölten :+ Ik vind het wel super leuke paarden!

Overigens hoop ik in de toekomst met mijn rmh endurance te gaan rijden. Als het lukt ook op hoger niveau, dus vind niet dat alleen IJslanders als sportpaard moeten worden gezien onder de gangenpaarden :D

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 20:02

Ginam schreef:
Maar uiteindelijk besloten het paard te kopen waar ik 100% achterstond qua gevoel, karakter, verwachte stokmaat.

En zo denk ik dus ook altijd, zelfde met andere diersoorten trouwens. Dan spaar ik liever een paar jaar langer door of koop een veulen en heb geduld.
Echter leven we in een "ik wil het nu" maatschappij. Los van de prijs bijvoorbeeld een reden waarom raskatten en rashonden (of kruisingen van) zo goed verkopen op marktplaats. Bij de gemiddelde fokker moet je en wachten en het is duurder.
En dan later voldoet het dier dan toch niet helemaal aan de verwachting.
Laatst bijgewerkt door CrazyCat op 17-09-13 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:02

CrazyCat schreef:
Een draver met tolt aanleg is in principe een ongeschikt paard voor de sport waarvoor hij gefokt wordt en worden dus voor zachte prijsjes verkocht.

Onzin, daar kunnen ze nog prima om koersen :+ Je ziet het vaak juist als ze langzamer gaan, voor of na de koers, in het defilé of bij de huldiging. Maar op hoge snelheid kunnen ze dan prima gewoon draven.

Ginam schreef:
Dravers zijn ook super leuke paarden, maar kun je makkelijk een echt goed töltende draver vinden in Nederland?

Vrij makkelijk :j

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:03

CrazyCat schreef:
Gloa schreef:

Met je eens, maar het is wel een klein beetje appels met peren vergelijken.
Een draver met tolt aanleg is in principe een ongeschikt paard voor de sport waarvoor hij gefokt wordt en worden dus voor zachte prijsjes verkocht. Daarbij zijn er veel meer van en vergt een goede tolt rijden bij een groene toltende draver toch echt wel meer tijd en moeite dan een goede natuurtolter binnen de gangenpaardenrassen.

Ik heb in ieder geval een aantal rockies gestart die echt zo weg tolten. Dat is puur een kwestie van kilometers maken en een klein beetje fine tunen. Ja er zitten erbij die wat meer tijd en bijsturen nodig hebben. Volgens mij hoef je bij het starten van de meeste MM's ook vooral de voorkeursgang wat te fine tunen.

overwegend mee eens ;).
Veel MM's lopen van nature goed, echter zijn er ook voldoende die te lateraal of te diagonaal zijn, het word imo niet altijd herkend als zodanig.
Ook een MM heeft begeleiding nodig in het correct lopen, mij valt op dat in de loop der jaren de gangen kunnen gaan verschuiven (met name bij 1 vaste ruiter) en ze te diagonaal of te lateraal worden en de ruiter dit zelf niet merkt omdat dit geleidelijk aan gaat.
De draf bij een MM vind ik zelf echt een kadootje, omdat je hier het paard nog beter mee over de rug kunt rijden, in draf forceren ben ik echter totaal geen voorstander van.
Maar bv Jhumpa, die was zo veelzijdig (voor de heftige bevalling) dat ik al snel gescheiden gangen kon rijden, picada, media (feitelijk ook batida) en batida maar ook draf. Met haar nuchtere karakter had ze snel de verschillen door.
Inmiddels durf ik wel te zeggen dat ik enorm veel MM's gereden heb, met name beide kerendat we in brazilie waren, verder ook diverse keren in duitsland op diverse MM's gereden.
In brazilie lopen trouwens ook diverse MM's rond die gewoon alleen maar draven (ja ook stap en galop ;) ).