IJslander wil niet draven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flint09

IJslander wil niet draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 15:10

Misschien dat iemand een tip hiervoor heeft :

mijn verzorg IJslander Teitur is heel moeilijk in draf te krijgen , ik heb hem na een paar jaar wel zover dat hij soms op een zachte ondergrond ( de bak achter zijn stal / manege bak / zijn eigen weiland ) wil draven , aangezien we rijden bijna altijd buiten ( zijn eigen bak is net te klein om lekker in te rijden en de manege 20 min. te paard) en daar krijg ik hem niet in draf , ook niet in de berm, als ik daar sneller wil gaat hij gelijk over in galop vanuit stap. Buiten tolt hij in plaats van draf

Als ik het soms aan de longe probeer of hem in de bak vrij probeer te laten draven, valt hij eerst in telgang en gaat hij na een rondje in draf, niet van harte en waar hij kan probeert hij dan ook terug te vallen in stap . Ik heb geen idee of hij niet telgangt als ik erop zit terwijl ik denk dat hij in draf is...

Volgens de eigenaresse was hij vroeger wel ( hetzij met moeite ) in draf te krijgen langs de weg en als zij hem in de wei loslaat kan hij prachtig draven.

Heeft iemand tips hoe ik hem makkelijker aan kan laten draven ?

wat feitjes over Teitur :
- wordt 2x per week gereden door mij ( eigenaresse rijdt niet of nauwelijks)
- wordt in een open stal gehouden met een stenen paddock en zandpaddock waar hij altijd in kan
- heeft geen ijzers
- heeft links voor een hol hoefbeen, ik merk daar nooit wat van maar misschien wel belangrijk in het draf verhaal
- is best stijf in zijn lichaam , we doen weinig aan dressuur oefeningen

evita13

Re: IJslander wil niet draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:16

je geeft aan dat hij stijf is in zn lichaam miss kan je iets met vrijheidsdressuur of goede dressuur oefeningen gaan doen . zelf heb ik hier nooit mee te maken gehad dus over het niet kunnen draven kan ik je helaas geen advies geven succes !

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:25

Dikke kans dat ie zijn rug vast zet.
Door veel buigoefeningen te doen, wordt de rug losser en zal ie makkelijker kunnen draven.
Ik zou proberen les te nemen van een instructrice die hier ervaring mee heeft.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:49

Heb je IJslander les? Dat zou al wat kunnen helpen.

En in de bak draft hij wel? Ik denk dat een goed begin zou zijn om toch wat meer dressuur erbij te pakken. Maak hem losser en soepeler maar maak hem ook sterker in draf. Als hij nou ook in de bak niet tot nauwelijks draaft kan je wat oefenen met balken, daarmee gaan de meeste dan wel draven alhoewel sommige ook dan vrolijk door tolten. Ik denk dat je daar eerst moet beginnen, de bak is meestal zwaarder dan de berm en nodigt meer uit om te draven.
En het is ook heel erg zoeken waar het paard goed op reageert sommige blijven beter in draf als je doorzit terwijl andere beter blijven draven als je licht rijdt. En zo heb je dat verschil ook met bodems en manier van aandraven. Zo heb ik een merrie gereden die draven ook erg moeilijk vond en die draafde dan het makkelijkst op de straat terwijl ik andere paarden ken die juist makkelijker gaan draven op zware bodems.

Toen hij wel draafde, had hij toen ijzers onder of werd hij toen gereden met gewichtsschoenen? Kan ook een behoorlijk verschil maken. Ik heb een paard gereden waarvan de eigenaar zei: ''He will only trot when he has shoes on''
Laatst bijgewerkt door pluklief op 24-07-13 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

LabraDore30

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:51

Denk dat les in de bak de enige optie is. Gewoon doorzetten om de stijfheid een beetje losser te krijgen.

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 17:11

Bedankt voor alle antwoorden - stof om over na te denken !

de meeste denken dus dat het aan stijfheid ligt, hij is inderdaad erg stijf, voltes worden nog net niet vierkant gereden, wat ik wel vaak doe ( ook buiten) is een halve keertwending om de voorhand maken zodat hij toch een beetje links en rechts moet inbuigen - of zijn andere oefeningen nuttiger ?

Wat betreft het les geven - we gaan nooit met de trailer weg - en IJslander instructeurs zijn hier niet in de buurt . Ik heb 2 keer een half uur privéles gehad op de manege van een goede instructeur , de eeste keer ( 5 jaar terug) was Teit na 20 minuten al doodop en zijn we gestopt omdat we ook nog terug naar huis moesten rijden ( sindsdien is zijn uithoudingsvermogen wel wat verbeterd !) De 2e keer veel gewerkt aan controle, en wendingen - dat hij zich niet sterk maakt en inderdaad wat soepeler wordt. De instructeur en ik denken allebei ( we hebben het er in 2010 over gehad) dat groepslessen te zwaar zijn.

Vrijheidsdressuur oefeningen kan ik misschien ook meer proberen, over wat voor soort oefeningen gaat het dan in zijn geval ?

@pluklief - interessant allemaal, ja hij heeft vroeger ijzers onder gehad, zal eens vragen of dat inderdaad de periode was dat hij wel draafde onder het zadel, zal de balkjes ook proberen in de bak , en kijken hoe hij daarop reageert !

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:43

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:52

Ik heb geen ijsje maar een M&M :Y) . Zij draaft maar heel soms en dan ook alleen in de wei. Nou ja draf, het is nog net geen 4takt. Ze is dressuurmatig redelijk voor mekaar maar draven onder het zadel doet ze gewoon niet, ook nooit gedaan. Het is een natuurtölter die de voorkeur geeft aan tölt of een telgang ipv galop. Ik heb me erbij neergelegd en rij natuurlijk geen gangenpaard om te draven.

Buiten dat hij stijf is; waarom wil je zo graag dat hij draaft?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:59

Ik denk dat als er geen ijslanderinstructeur in de buurt is of aan huis komt, je ook prima af kunt met een 'gewone' instructeur hoor. Het gaat erom (ik denk ook dat het ligt aan stijfheid, rug vasthouden) dat hij losser wordt in zijn lichaam... laat daar nou iedere instructeur in welke rijstijl dan ook (als het goed is) mee bezig gaan. Dus les nemen lijkt mij helemaal niet verkeerd.
Daarnaast is draf misschien niet zijn voorkeursgang en vindt hij dat gewoon erg moeilijk en moet je er dus meer voor doen om het voor elkaar te krijgen. Dit in combi met weinig conditie en stijf zijn, snap ik wel dat hij niet graag draaft onder het zadel.
Wat is jouw drafhulp voor hem? Ben je daar onder het zadel wel duidelijk in, het verschil tussen tolt en draf?

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 20:17

@ pluklief - bedankt , ik ga eens op de lijst kijken en het bespreken met zijn eigenaresse

@ def - de draf hulp geeft ik denk ik wel duidelijk , tolt is teugels hoger en tolt zeggen, draf is teugels lager , iets naar voor zitten en draf zeggen ( is hem zo geleerd, maar hij reageert hier dus niet op)

@ gloa - ik denk zelf dat de draf belangrijk is , vooral voor zijn holle hoefbeen voor , dat draf beter voor hem is dan tolt , ook de smid zei laatst dat hij beter kon draven dan tolten op harde weg omdat zijn hoeven dan beter afslijten.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:04

Ga je dan ook lichtrijden i.p.v. doorzitten?

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:13

Ongeveer 10 jaar geleden toen ik begon met de ijslanders werd er vooral gezegd dat je iets naar voren moet hangen/leunen.

Hierdoor komt het paard wat meer op de voorhand en kan hij of zij minder makkelijk tolten.
Tolten gebeurd vanuit de achterhand van het paard.

Omdat het paard dus wordt gedwongen meer op de voorhand te komen moet je natuurlijk wel een een beetje uitkijken hiermee.
Als hij of zij hierdoor gaat draven moet je kijken of het ook lukt door stap voor stap steeds meer recht op te zitten.
Dit kan alleen wel even duren.

raichalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:14

klinkt misschien raar maar maseer zn rug eens ;) eerst aftasten met 2 vinders om de 5 cm even drukken (om te zien of hij geen extreme pijn heeft aan zijn rug) en dan wrijf je met de palm van ej handen stevig over de ruggenwerfel heen (niet terug dus van schoft naar bil;)) dat houd ej gewoon een tijdje vol en je sluit fa met wat zachter strijken over de plaats waar ej heb gemaseert

mocht dit niet ene beetje helpen kan het ook nog zijn dat je het zadel te ver naar voren hebt liggen het zadel moet achter de schouders liggen (anders voelt het voor je pony hetzelfde als er iemand op jouw schouders zit en je moet rennen niet prettig dus ;))

hoop dat je er iets aan hebt :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 01:03

Sommige ijslanders hebben gewoon een erg laterale aanleg. Draven over balkjes helpt. Wat hier vaak wordt gedaan is over ruige oneven ondergrond rijden; graspollen keien etc, stimuleert draven.
Ik rijd er nu een door die erg graag tölt, in haar geval was draf goed uit te lokken door die in te zetten op een weggedeelte met lichte stijging.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:23

ik heb een draver die niet wilde draven maar alleen tolten en vooral telgangen.
Ik heb veel balkjes gedraaft, dat hielp al.
Maar het meeste heeft les me nog geholpen, ik bleek zelf wat uit balance te zitten waardoor zijn niet kon gaan draven.

Nu hebben we de gangen redelijk gescheiden.
Als ik nu wil gaan draven heef ik stevig been en blijf de eerste drie passen doorzitten en dan gaat ze eerst twee passen telgang doen en dan draaft ze.
En bij mij helpt het als ze telgangt om haar van voor naar beneden te vragen, ik telgang wilt die van mij hoe dan ook dat hoofd in de luchthouden en als ik haar dan naar beneden vraag gaat ze over in draf.

Toen ik haar kocht dacht ik dat ze nooit zou gaan draven nu doet ze niet liever.

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 17:05

Ik zit eerst even door, en daarna ga ik lichtrijden, elke verandering in balans doet hem terugvallen naar telgang/tolt.

Ook heb ik dat verhaal van naar voor leunen gehoord , deed de eigenaresse vaak als ze wilde draven - ik heb het een paar keer geprobeerd ( overdreven ook) , maar naar mij luistert hij niet .

masseren is ook een aanrader, heb een paar jaar terug een paardenmassage workshop gedaan . dus dat ga ik zeker eens proberen, zadel ligt goed , ik weet dat zijn schouders vrij moeten zijn van het zadel .

balkjes ga ik kijken of ik dat kan proberen , gezien zijn holle hoefbeen voor vind ik het een beetje spannend om hem op ruig terrein echt door te rijden....

met telgang heeft hij voor mij ( als ik op zijn rug zit ) dezelfde hoofdhouding als hij in draf heeft, maar met tolten heeft hij inderdaad zijn hooft hoog, en de balans is ook bij ons heel belangrijk !

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 08:39

zelf ben ik erg tevreden met behandelingen van een osteopaat voor paarden. En wat ik heb gemerkt dat veel laterale paarden, aan de longe op een zandbodem, wat makkelijker diagonaal lopen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 08:43

Ik denk niet zo zeer dat het in de rug zit hoor, grote kans dat hij gewoon een voorkeur heeft voor tolt. Ik denk ook niet dat hij in telgang gaat maar in schweinepass, telgang is goed heel moeilijk te rijden. Ik zou inderdaad proberen of je les kan krijgen, ik heb nu een paar keer les op 5-gangers gehad en het is echt heel lastig om alle gangen op een zelfs bevestigd paard eruit te rijden.

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:28

Als ie tolt is ie dan zuiver is sweint hij vooral? Het klinkt mij in de oren als een typisch gevalletje stijve 5 ganger met veel laterale aanleg. Heb zelf lange tijd zo één gereden en die had zoveel spanning in het lijf zitten dat ze echt niet kon draven (overigens ging geen enkele gang normaal). Na 2 maand pakte ze ineens de draf en ben ik dit heel veel gaan trainen aan de dubbellonge (vwnw bijgezet) met balkjes. Toen ze na 2 jaar wegging kon ze voltes draven.

Het zal je waarschijnlijk heel veel tijd en werk gaan kosten als hij het zo moeilijk doet, maar soms valt het kwartje. Ik zou veel werken aan soepelheid, ontvangen, nageefelijkheid en hem vooral balkjes laten draven aan een dubbellonge. Achterhand erbij en snufferd omlaag en dan over de balkjes. Knappe 5 ganger die zelfs dan nog blijft tolten ;). Stemcommando eraan koppelen en dan kijken of je het kan oproepen op elk willekeurig moment, maar met een echt laterale 5 ganger kan dat lastig blijven.

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 18:55

teitur tolt wel echt, ( wel langzaam ) telgang kan wel schweinepass zijn .
Het is inderdaad zo dat hij stijf is en dat is ook 1 van de redenen dat ik de draf wil oefenen, aan de longe en op een zandbodem ( ook gereden ) .

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:52

Flint09 schreef:
@ def - de draf hulp geeft ik denk ik wel duidelijk , tolt is teugels hoger en tolt zeggen, draf is teugels lager , iets naar voor zitten en draf zeggen ( is hem zo geleerd, maar hij reageert hier dus niet op)

Kán hij er wel op reageren?

Klinkt als een stijve vijfganger, ik denk ook dat de telgang waar je over schrijft zwijnenpas is. Dat is het typische strak-in-de-rug-vijfganger-hobbeltje. Wat is zeg maar het tempo als hij "telgangt"? Is dat ongeveer even snel als draf?

De oplossing ligt naar mijn idee in het soepeler maken van het paard. Neem les. Niet van iemand die kijkt naar het doel, het plaatje. Maar van iemand die gericht met jou aan de slag gaat aan de souplesse. Een gangenpaardtrainer kan je daar net zo goed mee helpen als een drieganger/dressuurinstructeur, wel of geen gangenpaardervaring is in dit geval naar mijn idee minder relevant dan de bereidheid om naar het paard te kijken (ipv naar bij voorbeeld dingen als de oprichting van het paard. Dat komt allemaal later wel)
Paard moet leren om de spieren in z'n rug langer te maken. Zonder dat kan hij niet draven. Hoe oud is hij en hoe oud is het probleem?

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 17:23

@koper : ik denk dat hij er wel op kan reageren, want hij reageert door te tolten

ik denk persoonlijk ook dat hij ( meestal ) zwijnt, dat is ongeveer draftempo of iets sneller

Voor mij hoeft het ook geen dressuur wonder te worden hoor, het gaat mij erom hoe ik hem in draf krijg en waarom hij het eigenlijk niet draaft en uit de meeste antwoorden ( en wat ikzelf ook dacht dat misschien de aanleiding was) blijkt dat het met stijfheid te maken heeft en daar ga ik aan werken want dat lijkt me niet prettig voor hem.

hij is nu 18 jaar oud , hij lijkt steeds minder zin in spontaan draven te hebben , geen idee wanneer het probleem is ontstaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:34

Dan zal ik mijn vraag herformuleren: kan hij adequaat op de hulpen reageren? Dus met de reactie die hij zou moeten geven (=draven)?

De oplossing zul je in de dressuur moeten zoeken. Niet om er een dressuurwonder van te maken maar om hem soepel genoeg te maken en te houden, vooral in de rug, en om je eigen ruitergevoel te verbeteren.

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 19:11

Daar heb je een punt Koper, ik probeer namelijk verscheidene hulpen voor draf : het voorover zitten met de teugels laag en draf zeggen, rechtop blijven zitten en dan draf zeggen met aandrijven - op de fysieke hulpen reageert hij bij mij niet adequaat, en ik heb het idee dat hij zodra we in een bak rijden dat hij dat associeert met draven ( schreef hierboven al in posts dat hij in een zandbak en in zijn eigen wei wel draaft) en niet zozeer met mijn hulpen te maken heeft .

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 19:59

Ik heb met de mijne al gemerkt dat, hoe soepelder ze wordt (en hoe meer ik dus dressuurmatig met haar aan de slag ga, zelfs al is dat in tölt, zolang ik maar op die soepelheid werk), hoe makkelijker ze gaat draven.
Als ze stijf is, tölt ze alleen maar.