Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Als je weinig ervaring hebt met de gangen zou ik het werken in de tölt voorlopig even laten zitten en vooral in de basisgangen aan de slag gaan. Hoe een IJslander in tölt wordt gereden ligt voornamelijk aan hoe het paard in kwestie is getraind. Vroeger 'hoorde' het inderdaad op die manier, tegenwoordig rijden gelukkig steeds meer mensen hun IJslander nageeflijk in tölt. Als hij soepeler wordt in de andere gangen wordt zijn tölt automatisch beter. Vooral de zijgangen zijn daar heel goed voor.
Rij je een vier- of een vijfganger?
Wel een uitdaging :p

Veel plezier met je nieuwe bijrijdpaard. 
Van steeds maar druk geven op de teugels gaan ze juist hangen, kiepen ze voorover en dan wordt 't wel heel lastig tölten.
.
.
.
.
overleg wel met de eigenaren... Wat de teugels strak nemen bij tölt zou ik niet doen. ze worden er hard en stug van in de mond. je moet ook zachjes drijven met je benen. Met je handen geef je kleine kneepjes, op deze manier ga je in de takt van het paard rijden/drijven. zodra hij/zij tölt ontspan je met je handen en benen. zodra hij/zij de takt verliest begin je weer opnieuw. zo houd je je paard ook soepel in de mond. 
natuurlijk verschilt het per paard. Maar ik doelde op de vraag van TS, die vroeg of je op een IJslander ook 'dressuur' kunt rijden. En ja, natuurlijk kun je gewoon basisdingen doen op een IJslander (kijk ze zullen misschien niet zo gauw Z lopen, maar het gaat hier om simpele oefeningen voor oa losser te maken, en dat kan eigenlijk nooit kwaad natuurlijk).