vraagje voor mensen met ijslander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Rosie

vraagje voor mensen met ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 15:38

Hoi,

Ik ga misschien een tijdje een Ijslander rijden, omdat de eigenaresse daar zelf geen tijd voor heeft.
Nu heb ik even op het paardje gezeten en merke ik dat hij ontzettend strak was, en eigenlijk gewoon niet boog in de bochten (ovaalbaan).

Aangezien ik zelf dressuur rijd zou ik dit oplossen met veel voltes, wijken, en hem wat lager rijden om z'n rug losser te maken en een tijdje in een normale bak gaan rijden.

Kun je dit zowel in tölt als in draf doen?
Zijn er verder dingen waar je dan om moet denken, wat je bij een ijslander wel/niet hebt, en bij bijv een KWPN'er niet/wel?
Hoort het zo dat je hem strakker pakt en echt op je kont gaat zitten als je wilt gaan tölten en los en naar voor gaat zitten voor het draven?

Alvast bedankt

Imre

Re: vraagje voor mensen met ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:44

Dressuurrijden is altijd goed, ook voor een IJslander. :j Als je weinig ervaring hebt met de gangen zou ik het werken in de tölt voorlopig even laten zitten en vooral in de basisgangen aan de slag gaan. Hoe een IJslander in tölt wordt gereden ligt voornamelijk aan hoe het paard in kwestie is getraind. Vroeger 'hoorde' het inderdaad op die manier, tegenwoordig rijden gelukkig steeds meer mensen hun IJslander nageeflijk in tölt. Als hij soepeler wordt in de andere gangen wordt zijn tölt automatisch beter. Vooral de zijgangen zijn daar heel goed voor.

Verder kan ik zo niets bedenken wat je met een 'gewoon' paard anders zou doen dan met een IJslander. Behalve dan het gangenwerk natuurlijk. :D Rij je een vier- of een vijfganger?

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 15:53

hartstikke bedankt!
Hij is vrij 'lui' met z'n achterhand in de tölt(behalve tijdens buitenrijden:P) maar dat kan natuurlijk ook komen doordat hij zo strak is.?
Het is een vierganger.

ze hebben over het algemeen niet echt de meest ideale hals om na te geven := Wel een uitdaging :p

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:48

Topic van RT naar GPP verplaatst omdat je hier waarschijnlijk meer mensen treft met IJslanders ;)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:51

Ik rijd sinds kort ook een ijslander. wij tolten idd door de teugels strakker te nemen en op je kont te gaan zitten. Werkt prima. Wij rijden geen hoge dressuur met de paarden. Natuurlijk wel gewoon figuren rijden, wijken voor druk en goed aan de hulpen rijden, maar verder rijden wij vooral buiten.

Maar de ijslander die ik rijd is nog jong, en kan de tolt onder het zadel nog niet. al gaat het er steeds meer op lijken :) Veel plezier met je nieuwe bijrijdpaard.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 19:17

Het is nog niet zeker dat ik hem ga rijden. voornamelijk omdat ik nog nooit eerder een ijslander heb gereden, en het toch wel een beetje anders is..
En als er alleen een kleine ovaalbaan ter beschikking is? veel buiten gaan rijden en daar alle oefeningen doen?

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:25

Ik had ook nog nooit op een ijslander gereden. Het is even wennen. Maar eerlijk is eerlijk. Ik kan wel wennen aan die tolt hoor. heerlijk over een zandpad op een schommelstoel XD
Maar ik denk dat je met een ijslander ook gewoon dressuur kan rijden hoor.
wij hebben ook een baan. in het midden doe ik meestal de figuren rijden. Wijken voor je been etc. op de baan zelf doe ik de andere gangen. Aangezien dat nog niet altijd soepeltjes gaat is de baan daar heel fijn voor :)

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 19:01

worden ze trouwens niet heel stug in de mond als je ze zo strak pakt om te tölten?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:12

Ehh... omhooghengelen aan de voorkant en dan aantrappen is slecht voor de mond én de rug... vreemd dat mensen nog steeds denken dat je een paard "strak" moet pakken als je wil aantölten, jammer dat mensen dat nog zo geleerd wordt.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 20:41

sowieso, wat is een betere manier om het te doen? vond het zelf namelijk ook niet erg prettig, heb zelf een arabiertje dus dat is alles lichter dan licht houden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:53

Het ligt helemaal aan het paard, dat is de charme (en het moeilijke) aan het rijden op een gangenpaard.

Ik kan je alleen vertellen hoe ik dat met mijn paard (vierganger, veel laterale aanleg, draf en tölt goed gescheiden) doe. Voor draf is gewoon aandraven zoals bij een drieganger (maar ik heb ook ooit geleerd om iets voorover te zitten en teugels langer te laten. Er zijn inderdaad paarden waar dat goed werkt. Per paard ga je dan uitzoeken wat de handigste manier is om aan te draven) En voor tölt heb ik wat spanning in m'n bovenbenen nodig (maar er zijn ook paarden, met name vijfgangers, die juist te lateraal worden van spierspanning bij de ruiter) en trek ik m'n buikspieren anders aan dan in draf, en dan gewoon been, wanneer hij draverig wordt geef ik been + een ophoudinkje, zo'n zelfde ophoudinkje als je een drieganger zou geven. Dus eigenlijk weer wat verzamelen omdat hij anders te lang wordt: been, ophoudinkje en weer los, en alleen wanneer dat nodig is. Voor mijn paard zit het verschil 'm dus eigenlijk alleen in wel of geen spanning op je bovenbeen en net iets anders in je buik, en in tölt dan vervolgens zorgen dat hij niet inzakt. Maar kan best dat het paardje wat jij rijdt beter op andere hulpen reageert. Lekker concreet he? :D Van steeds maar druk geven op de teugels gaan ze juist hangen, kiepen ze voorover en dan wordt 't wel heel lastig tölten.

In tölt moet ik er dus meer aan rijden, draven vindt 'ie makkelijker hoewel hij soms uitgesproken laterale buien heeft. Ik laat de ondergrond ook meespelen: op het harde tölt hij makkelijker, in de bak draaft hij makkelijker. Misschien heb je daar wat aan? Succes!

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 21:06

oke, eigenlijk zou ik gewoon eerst stap en draf voor elkaar moeten hebben, galopperen kan ie wel redelijk, en daarna het tölten er bij gaan pakken. Dan hoef ik het eerst ook niet op de pak strak manier te doen :).
Nouja, ben beniewd. gaan deze week nog een keer proberen of het wat is. Zelf vind ik het wel een leuke uitdaging, maar zonder rijbak of iets wat er op lijkt vrij lastig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:18

Ik zou idd eerst beginnen met stap en draf, en dan eens gaat "rommelen" met tölt en galop. Als je niet uitprobeert wat wel en niet werkt kom je er ook niet achter :D

I_lovedieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:54

Zonder bak is het idd lastiger oefenen. Wat voor mijn ijslander (vierganger) goed werkt is tempo wisselingen rijden om zn achterhand er beter onder te krijgen en slangen voltes om hem soepel te krijgen.
Ik rijd in de bak alleen de drie basis gangen en buiten op het harde de tolt. Maar voor jou wordt dat natuurlijk lastig zonder echte bak.
Het is idd een goed plan om je oefeningen buiten te rijden of als dat kan in het 'binnenste' gedeelte van de ovaal baan.

Zoals Koper hier op bokt haar ijslander rijd, rijd ik hem ook. Mijn ijslander tolt beter wanneer het beter gaat met dressuur. Hij is dan losser en vindt het makkelijker om te tolten. Het is dus een goed idee om eerst aan de stap en draf te werken voordat je met de tolt aan de slag gaat :) .

Naar mijn mening kunnen ijslanders best makkelijk nageven. Het is misschien net wat je gewend bent.
Als je altijd op een groot paard met een 'lange' nek rijd kun je het gevoel dat je bij een ijslander met een klein/kort nekje voor over valt :P .
Ik rijd nu L1 met mijn ijslander en haal prima mijn winstpunten dus het moet te doen zijn :P .

In ieder geval heel veel succes!

B33z3r

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:51

hihi :p dan heb ik ook een vraagje.... ik heb een ijslander/welsh en wil al een tijdje kijken of hij kan tölten...
maar ik weet niet zo goed hoe ik daar de hulpen voor moet geven...(heb hem sinds 2 jaartjes en altijd alleen dressuur gereden)..

al moet ik wel zeggen die van mij loopt heerlijk als ik hem nagevelijk heb! :)

Anket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:15

Ik heb ook een tijd op een IJslander gereden, deze was ook strak zoals je zei.
zelf heb ik eerst dressuur gereden en gewoon stap draf en galop. deze IJslander is een vierganger.
zelf zou ik zeggen wissel dressuur en buitenrijden af en ga op de buitenritten lekker tölten. Anders heb je de kans dat je er een drölt krijgt omdat je teveel draaft. Drölt is een mengeltje van draf en tölt ;) overleg wel met de eigenaren... Wat de teugels strak nemen bij tölt zou ik niet doen. ze worden er hard en stug van in de mond. je moet ook zachjes drijven met je benen. Met je handen geef je kleine kneepjes, op deze manier ga je in de takt van het paard rijden/drijven. zodra hij/zij tölt ontspan je met je handen en benen. zodra hij/zij de takt verliest begin je weer opnieuw. zo houd je je paard ook soepel in de mond.

sasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:25

Bij het tölten heeft een ijslander zijn hoofd omhoog, dit hoort zo en ik zou dat ook niet proberen opm hem in tölt aan de teugel te laten lopen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:26

sasco schreef:
Bij het tölten heeft een ijslander zijn hoofd omhoog, dit hoort zo en ik zou dat ook niet proberen opm hem in tölt aan de teugel te laten lopen.

Misschien moet je je eerst verdiepen in een ras voordat je dit soort uitspraken doet. :x

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:32

Ik heb vroeger toen ik voor 't eerst IJslanders ging rijden ook geleerd tölt = teugels aannemen en op de kont zitten (wat eigenlijk neerkomt op kop omhoog en je paard naar voren duwen). Kwam er later pas achter dat dat dus niet de manier is. :)
Verder vind ik dat er, op de speciale gangen na, eigenlijk niet zoveel verschil zit hoor. Een IJslander is ook gewoon een paard en daarmee kun je prima allerlei oefeningen doen die je met een ander ras ook doet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 18:55

Mja, dat verschilt denk ik per paard. Ik denk dat er een soort spectrum is, ik merk toch wel dat IJslanders anders op andere IJslanders reageren dan op driegangers, hoewel mijne de meeste shetten en welshen erg leuk vindt. Hij kan het meeste met intelligente paarden, dus hij heeft liever een slimme niet-ijs dan een domme wel-ijs om het zo maar eens te zeggen. En nu staat hij met een fries die eigenlijk gewoon een IJslander in friesvermomming is :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 18:57

Het ging hier toch gewoon over het rijden of mis ik iets? :P
Overigens merk ik daar weinig van, IJslanders hier staan tussen alles wat je maar kunt bedenken en het gaat meer om karakter dan om ras heb ik het idee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 18:59

Jij begint over dat een IJslander ook gewoon een paard is :P Of bedoel je qua rijden? En ook dan denk ik dat daar per paard verschil in zit.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:01

Ja ik had het over het rijden ;) natuurlijk verschilt het per paard. Maar ik doelde op de vraag van TS, die vroeg of je op een IJslander ook 'dressuur' kunt rijden. En ja, natuurlijk kun je gewoon basisdingen doen op een IJslander (kijk ze zullen misschien niet zo gauw Z lopen, maar het gaat hier om simpele oefeningen voor oa losser te maken, en dat kan eigenlijk nooit kwaad natuurlijk).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:04

Ja hoor, ik heb vanmiddag met mijn IJslander dressuur gereden. Dressuur betekent het africhten/opleiden van het paard, dus ook van de IJslander. En aangezien hij scheef is ben ik eens aan de slag gegaan met het rechter maken vanuit de middenhand. Ook hebben we gewerkt aan het laten afvloeien van spanning in de bovenlijn (zijn automatische reactie wanneer ik de teugels aanraak om ze op te pakken) Dat kan hij allemaal net zo goed als bijv. een fjord alleen is hij minder koppig :D

Allemaal in een soortement van bakje. Mocht willen dat ik een ovaalbaan had :z

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:06

Daarom, dat bedoelde ik :)
Aan de TS, is het niet mogelijk om les te krijgen? Voor bijv het tölten?