Snelle gangenpaarden in nl?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Snelle gangenpaarden in nl?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 12:30

Ik ben een absolute gangenpaarden leek maar wel gefascineerd hierdoor. Ik zal laatst een topic bij discussie door te lezen en kwam daar een youtube filmpje tegen van een amerikaanse gangenpaard hengst die bloedjesnel over de weg denderde. Echt fantastisch om te zien. Zijn dit soort dieren ook nl? Wat ik tot nu toe hen gezien zijn ofwel de kleinere ijslanders met een gaaf tempo of de grotere rassen maar die zijn volgens mij zo snel niet, of zie ik dat verkeerd? Ik ben heel benieuwd!

Topictitel trouwens verkeerd gekozen, ik bedoelde dus de grotere rassen!
Laatst bijgewerkt door troi op 13-01-12 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:31

Morgan horses zijn er wel.
Wij hebben er zelf 1 + contact met een fokker van Morgan horses.

mvg

troi

Re: Snelle gangenpaarden in nl?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 12:32

En zijn die dan ook zo snel?

Lijkt me zo kicken namelijk, om zo hard te gaan maar toch volledig rustig en bijna bewegingsloos te kunnen blijven zitten.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:34

Hoi Troi,

ook andere gangenpaarden kunnen zeker zo snel, maar je moet het wel trainen, en dat wordt niet heel vaak gedaan.
In Amerika zijn er ten eerste meer gangenpaarden en wordt er ook op een snel tempo getraind. In Duitsland zul je het ook iets meer zien.
Bij IJslanders is het ook een wedstrijd onderdeel (snel tempo tölt) en daar zie je het meer.

Hier nog een heel mooi filmpje. Het bijzondere is dat deze man een arm mist en zonder zadel dit hoge tempo rijdt!

http://www.youtube.com/watch?v=5HuEccBod-0

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:38

Ik weet dat ze doorgaans speedracking horses genoemd worden en dat dat voornamelijk singlefooters zijn, en kruisingen veelal met TWH bloed. Of het een apart ras is weet ik niet.
Wel dat ze daar speciaal op snelheid worden gefokt en huistuinkeuken paarden zijn (maw hier uniek daar volstrekt normaal)
In Nederland zijn wel een handvol singefooters en TWH maar of die zo snel zijn betwijfel ik.

Hier enige info: http://www.speedrackinghorses.net/interest.htm

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:03

De singlefooter is een registratie en geen apart ras. Dat wil zeggen dat alle paarden die de gang 'singlefoot' vertonen kunnen worden opgenomen in deze registratie.
Een töltende draver bijvoorbeeld dus ook.
In Nederland was de singlefooterhenst Midnight Tango geklokt op ruim 25 km/uur. Dit paard staat nu in Australië, dus of er in NL nog zulke snelle zijn weet ik niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 13:10

Nuttige info, bedankt. Die singlefooters zijn in nl vrij zeldzaam?

In een filmpje werd een hengst geklokt op 25/30miles per uur dat is dus boven de 40km per uur. Dat is wel echt extreem begrijp ik.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:15

Ik bedoelde meer dat ik niet weet of er een apart ras is bv racking horse als een gesloten stamboek. Of dat het allemaal mixjes als ze maar de gang kunnen vertonen en hard kunnen.
Maar 25 km/uur is niet snel, ik meen dat Troi de echt snelle bedoeld (?). Die Falcon Rowdy schijnt 50 mph gelopen te hebben, al vraag ik me stiekem af of dat niet km/uur moet zijn (visserslatijn :') )

Linkje: http://www.doublesmokefarm.com/john_demetris.htm

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 16:17

Grote rassen zijn over het algemeen niet zo snel, dat gaat vaak ten koste van de gang. (is mijn ervaring) Ik heb tijdens de Eper paardenvierdaagse meegereden en als mijn mede-ruiters gingen draven (wel op hoog tempo) dan gooide mijn paard alles door elkaar, niet handig dus. In stap zijn ze dan weer wél sneller dan de gemiddelde drieganger. Lastig dus als je met andere rassen meerijdt.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 16:24

1 van onze paarden is een zwartbonte, helemaal officieel een American Spotted Saddle Horse, in feite een bonte TWH. De andere is in NL geboren en heeft TWH papieren.
De Spotted gaat in feite ook meer de rackinghorse kant uit, qua beenzetting en snelheid want die kan een aardig tempo draaien op b.v. een vlakke asfaltweg. Je zit idd. zowat stil en voelt nog maar heel weinig beweging onder je... terwijl je toch behoorlijk snel voorwaarts gaat!
Ik vind beide paarden lekker rijden..... een snelle rack op z'n tijd is heel fijn.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 00:00

Je bedoelt waarschijnlijk de racking horses.
Met mijn TWH merrie kan ik ook op een behoorlijk galop tempo 'gangen'!
Zo gaaf om te doen :)
Ik zie je trouwens wel eens posten in het western forum, toch? Ik rijd met mijn walker ook reining en train bij Wendy van Osch. Veelzijdig ras dus ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 00:24

Klopt ik ben western ruiter en erg dol op quarters paints maar moet zeggen dat ik de gangenpaarden ook aan het ontdekken ben, nou ja virtueel dan want inreal life heb ik ze nog niet mogen aanschouwen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 00:29

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 01:03

25 mph :
http://www.youtube.com/watch?v=DytqyLjJd0A

mltex schreef:
Ik bedoelde meer dat ik niet weet of er een apart ras is bv racking horse als een gesloten stamboek. Of dat het allemaal mixjes als ze maar de gang kunnen vertonen en hard kunnen.
Maar 25 km/uur is niet snel, ik meen dat Troi de echt snelle bedoeld (?). Die Falcon Rowdy schijnt 50 mph gelopen te hebben, al vraag ik me stiekem af of dat niet km/uur moet zijn (visserslatijn :') )

Linkje: http://www.doublesmokefarm.com/john_demetris.htm

50mph = ong. 75km/u, dat halen veel renpaarden al niet.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 09:07

Ik heb zelf een aantal Mountain Horses staan die behoorlijke tempo's redden. Waaronder mijn hengst Sam's Dusty Shadow, en enkele van mijn merrie's. In Amerika vorig jaar de Park Class gezien op de kampioenschappen, Durf vrij zeker te zeggen dat deze paarden tegen de 30-35 km/h liepen! Ontzettend gaaf om te zien. 2 jaar terug heb ik zelf een 'park'- horse gereden in Amerika dit geeft wel echt een kick :-) Vorige zomer had ik een merrie in de cursussen lopen die ook behoorlijk tempo kon lopen (zeker 20-25) op een recht stuk, in de baan denk ik tussen 15-20 km/h. Cursisten vonden dit ook een ontzettend gave ervaring!

In Amerika inmiddels ontdekt dat we wat tempo betreft in Europa soms nog wat achter lopen. Van alle paarden die ik daar gezien heb waren er slechts een aantal die niet zulke hoge tempo's haalden. Uiteraard is het ook een kwestie van training! Het paard van het filmpje, loopt wel echt op uitzonderlijke tempo's, ook tussen de gangenpaarden heb je 'grand-prix'-paarden ;-)

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 10:32

Ik dacht juist dat de Mangalarga Marchador wel vrij hard kan lopen. Met name in de Media/Batida. Ik zie de mijne namelijk regelmatig 'meegangen' in de wei als de andere paarden hard draven/handgalop.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 10:56

onze delicia gaat mega hard in batida en als kunst opgewarmd is, kan ze ook onwijs hard.
bij de Mangalarga marchador zie je meerdere gangen, en idd, Salka, met name in de media en batida, kunnen ze een onwijs hoog tempo behalen.
Vaak merk je alleen niet dat je hard gaat, als mensen hier een proefritje maken op onze kunst en ik neem mijn, niet gangenpaardje mee, dan laat ik ze eventjes opzij kijken, mijn ruin loopt zich dan bijna te pletter in draf en degene op Kunst, denkt dat hij/zij, nog helemaal niet hard gaat.
Dus ligt ook een beetje aan het idividue, maar overwegend kan de Mangalarga marchador, in een behoorlijk hoog tempo marcheren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 12:46

Gaaf!

@nkprecious ik heb al een aantal keer op jouw site gekeken, geweldige dieren!

Mangalarga marchador weet ik echt niks van ga me in verdiepen. Erg interessant.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:00

Weet iemand toevallig wat de snelst gelopen gang ooit is?? muw van de galop uiteraard

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:54

@ Troi
Zou ik zeker doen ja! De MM's zijn helemaal top.
Vind ik dan haha, wellicht ben ik wat bevooroordeeld. ;)

@mltex
Ik denk dat je niet van een snelst gelopen gang kunt spreken. Dat verschilt toch weer per paard qua aanleg en qua training die je er zelf in steekt.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:08

Salka schreef:
@ Troi

@mltex
Ik denk dat je niet van een snelst gelopen gang kunt spreken. Dat verschilt toch weer per paard qua aanleg en qua training die je er zelf in steekt.

Nee ik bedoel op topniveau, niet achtertuin hobbelaars zeg maar.
Maar zoals pacers (wat ik persoonlijk vermoed dat dat de snelste)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:40

Vanmiddag weer een ritje gemaakt. Medebokker noivadapaz op onze kunst en ik op mn niet gangenpaard, zy dacht rustig aam t ryden en myn ruin moest flink hard doorlopen, kunst liep op dr gemakje. Haha.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 21:49

Is het voor het paard efficienter dan een gewone draf? Het ziet er wel vermoeiender uit namelijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:18

mltex schreef:
Salka schreef:
@ Troi

@mltex

Nee ik bedoel op topniveau, niet achtertuin hobbelaars zeg maar.
Maar zoals pacers (wat ik persoonlijk vermoed dat dat de snelste)

Ik denk inderdaad ook dat rentelgang de snelste gang is :j

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 09:31

bij de meeste gangenpaarden is de achtergrond, een gebruiksdier, dat er over lange afstanden in een goed vol te houden gang, voor zowel ruiter als paard, kan worden gereden.
De MM komt uit brazilie en word daar gebruikt oa als veedrijvers paard en dit gaat over enorme afstanden, ook moeten ze snel wendbaar zijn.