Te lang wanneer bij een ijslander?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DearLove

Te lang wanneer bij een ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 18:04

Hallo allemaal,
Ik vraag het me al tijden af, waarom zie je toch zo vaak duidelijk veel te lange mensen op ijslanders. Wat maakt een ijslander dan zo bijzonder dat daar van die lange mensen op kunnen rijden. Mij lijkt namelijk dat een ijslander net als andere paarden last heeft van het evenwicht als je dan rijd, met en zonder goede zit dus brand maar los!

BleikjA

Re: Te lang wanneer bij een ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:16

Wat vind jij té lang? En heb je een voorbeeld waar het paard er last van heeft?
Te lang kan ook smaak zijn, ik vind het ook niet heel mooi, maar heb nog nooit gezien dat het paard er echt last van heeft (wel te zware mensen trouwens). Sommige sport ruiters zijn ook vrij lang maar je ziet niks aan de paarden!

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:21

Ik ben zelf 1.80m en heb 2 jaar terug een trektocht gedaan met een IJslander en afgelopen zomer 2 bergtochten met een IJslander. Ik vraag me ook heel erg af of dit nou wel goed is voor die beestjes? Heb dat ook erbij gezegd toen ze die ponies voor me aanwezen, maar het antwoord was altijd dat dat mákkelijk kan. Als ik er eenmaal op zat had ik overigens ook niet echt het idee dat ze er last van hadden, die eerste was een snelheidskanon en die andere een energie kanon :') Maar wat is er dan idd zo anders aan een IJslander's rug dan die van andere kleine pony's?

Rianne_Tuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:29

IJslanders zijn gefokt met als doel lange mensen te kunnen dragen, hun rug en lichaam is hier op aangepast, hierdoor zie je bijna nooit dat het paard er last van heeft. Ik denk inderdaad dat als iemand het paard in de weg zit, dat je het ook wel kan zien aan het paard.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:38

Rianne_Tuck schreef:
IJslanders zijn gefokt met als doel lange mensen te kunnen dragen, hun rug en lichaam is hier op aangepast, hierdoor zie je bijna nooit dat het paard er last van heeft. Ik denk inderdaad dat als iemand het paard in de weg zit, dat je het ook wel kan zien aan het paard.

Maar een tijd geleden is er toch ook begonnen met de IJslanders in aanleuning in nageeflijkheid te rijden? Omdat men toch wel in begon te zien dat het met weggedrukte rug lopen niet geheel bevorderlijk was? Lijkt me dat wijze van trainen icm. en groot volwassen persoon wel degelijk schade aanricht? Ik denk dat er idd te veel lange mensen rondrijden op IJslanders.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:34

Ik zal ze hier je bezorgdheid doorgeven.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:55

Kuggur schreef:
Ik zal ze hier je bezorgdheid doorgeven.

_O-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:51

Chaos schreef:
Rianne_Tuck schreef:

Maar een tijd geleden is er toch ook begonnen met de IJslanders in aanleuning in nageeflijkheid te rijden? Omdat men toch wel in begon te zien dat het met weggedrukte rug lopen niet geheel bevorderlijk was? Lijkt me dat wijze van trainen icm. en groot volwassen persoon wel degelijk schade aanricht? Ik denk dat er idd te veel lange mensen rondrijden op IJslanders.

Aanleuning en nageeflijkheid krijgen meer nadruk omdat dat de "erfenis" is van de Europese ruiters. Hier op het vasteland hebben we een dressuurtraditie, waar niet alleen driegangers maar ook IJslanders van profiteren. Verder snap ik niet zo goed wat aanleuning met de lengte van de ruiter te maken heeft?

Er zijn al zooooooveel topics over lange/grote mensen op IJslanders, misschien maar eens een sticky van maken? :+ In elk geval, voor de weetikhoeveelste keer, als je een brede ijs uitzoekt pas je er ook met je lange benen wel op. Daarnaast is juist op een gangenpaard de balans erg belangrijk want je wil geen zwijn/drölt/galoprollen enz. Vraag me af hoeveel "klagers" hier wel eens op een gangenpaard hebben gezeten. Voor zuivere gangen is het nooit goed als het paard de rug wegdrukt, ongeacht het gewicht van de ruiter.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:49

hestejente schreef:
Vraag me af hoeveel "klagers" hier wel eens op een gangenpaard hebben gezeten.

"Wat de boer niet kent, dat vreet ie niet."
weet niet of dit gezegde in Nederland gekend is, maar het lijkt me hier wel van toepassing. :) Onbekend is onbemind, nietwaar.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:52

Ik heb IJslanders gereden, niet mijn ding. Sterk waren ze wel. Heb er in Griekenland mee gereden enkele dagen.

Wat ik bedoel is dat een houding die niet bevorderlijk is voor het wezen paard + een zwaargewicht = wellicht méer schade. :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:45

Chaos schreef:
Ik heb IJslanders gereden, niet mijn ding. Sterk waren ze wel. Heb er in Griekenland mee gereden enkele dagen.

Wat ik bedoel is dat een houding die niet bevorderlijk is voor het wezen paard + een zwaargewicht = wellicht méer schade. :P

Uiteraard, maar ik vraag mij nog steeds af wat je met "die houding" bedoelt. Doen ze in Griekenland dan soms nog steeds van kop omhooghengelen en aantrappen maar?

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 10:36

Daar in griekenland waren crisispaardjes natuurlijk :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 14:04

Vooral crisis-gangenpaardrijkunst als ik 't zo lees :+

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:18

Er is ook een verschil tussen opvoeding/africhting en bouw.

Een lange rug is zwakker dan een korte rug. Ijslanders hebben over het algemeen korte ruggen (om over de rest van de bouw die ze sterk maakt maar niet uit te wijden).

Ijslanders laat men over het algemeen langer uitgroeien. Een KWPNner die met 2,5/3, in elk geval voor hij nagenoeg uitgegroeid is al beleren, kan ook schade toebrengen. Minder risico loop je als je langer wacht, Ijslanders worden vaak met 4/5 jaar pas beleerd.

Verder word er, zeker nu het ras groeit in bekendheid, juist veel aandacht besteed aan nagefelijkheid en goed ruggebruik.
Het beeld wat bij veel mensen bekend is, is het beeld van niet geschoolde europese ruiters op geïmporteerde ijslanders, toen er nog erg weinig bekend was over het rijden van de gangen en met een juiste oprichting/aanleuning. Maar al doende leert men, tegenwoordig gaat dat allemaal een stuk beter.
En daarbij, staat het ook redelijk los van de lengte van de ruiter.

Zie het in perspectief met de andere dingen die we met paarden doen die ook schade kunnen toebrengen.
Lange of zware ruiters brengen geen schade toe (exsessen buiten beschouwing gelaten) . Het is de combinatie met andere dingen/fouten die schade toebrengen.

Muztang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:10

Het ligt ook aan de bouw van het ras.
Op fjorden, haflingers, tinkers, ed. zie je ook veel grotere en langere ruiters, dan op bv. een welsh, new forest of connemara pony met dezelfde stokmaat.

Elza23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:27

IJslandse wijsheid: De IJslander, Ik ben niet zo klein als ik er van buiten uitzie!

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:16

@ Elza 32: haha die is goed _O-
Welke lengte vinden jullie dan al te groot?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:09

Tja wat is te groot ... ik heb altijd een beetje het idee dat dat van de dressuurkant komt, als je maar een cm te veel met je voeten onder je paard uitsteekt ben je te lang, dan is het plaatje niet mooi, dus het is slecht voor je paard. Ik zie liever een "te lang" iemand correct rijden dan een klein iemand die maar wat zit te hobbelen op die rug en het paard daarmee wel in de weg zit.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:14

Een goede vuistregel is, je bent te lang voor je ijslander als je voeten over de grond slepen tijdens het rijden.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:34

wahahaha Kuggur. _O-
Dan moet je wel érg lang zijn - of je IJs erg klein. :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:43

Of je rijdt langs een hele hoge berm :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:46

Of in een holle weg ... die heel smal is .. dan zit je onder de berm, moet je dan gelijk afstappen als je per ongeluk de kant raakt? :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:46

idinn schreef:
Of in een holle weg ... die heel smal is .. dan zit je onder de berm, moet je dan gelijk afstappen als je per ongeluk de kant raakt? :+

Serieus, die heb je hier vrij veel; diep uitgeholde schapenpaadjes. Óf je vouwt je benen onder de buik van je paard, óf je steekt ze extreem af. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 02:34

Maar dan alleen onder de buik vouwen als je tenen elkaar kunnen raken!!

We dwalen een beetje af _O- Maar ik denk dat mijn mening hierover wel duidelijk is haha. Zelf ben ik trouwens nog geen 1.70 .. dus te groot voor mijn ijsco kan ik niet zijn (te klein is dat ook nog slecht haha?)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 09:36

je gaat gewoon in kleermakerszit op je paard zitten. :D

Ik denk niet dat je snel te groot bent voor een IJs, al zal het voor het oog mss wel niet altijd even euh... harmonisch lijken. :)