Hoefschoenen bij gangenpaard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Djini

Hoefschoenen bij gangenpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 08:14

(ik weet dat dit ook bij BEH zou kunnen staan, maar het gaat specifiek over een gangenpaard dus ik hoop dat ik hier meer reacties krijg :o )

Mijn pony loopt al een paar maanden vrij gevoelig op ongelijke verharde paden. Hij heeft veel last van steentjes e.d. omdat zijn voorhoeven vrij kort zijn. Als ik hem richting een route rijd waar we zulke paden tegenkomen, dan geeft hij direct al wat weerstand dat hij die kant niet uit wil. En óp die paden loopt hij alsof hij op eieren loopt.
Ik had gehoopt dat het vanzelf wel bij zou groeien, maar dat schiet niet echt op. Achtervoeten heeft hij geen last van.

Ik zit nu dus te denken om hem alleen vóór op hoefschoenen te zetten, maar ik heb al van meerdere mensen gehoord dat het zijn gangen zou kunnen beïnvloeden. Hij kan tölten, maar heeft een voorkeur voor draf.
Het is wel de bedoeling dat we gaan binnenkort aan zijn tölt gaan werken en ik vroeg mij nu dus af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het gebruik van hoefschoenen, alleen aan de voorhoeven?
Zijn er misschien ook schoenen die zo licht van gewicht zijn, dat ze geen effect hebben op de (extra) gangen van een paard?

Ik wil hem niet op ijzers hebben, en kunststof beslag lijkt me toch ook niet ideaal. Maar als iemand nog andere tips heeft dan zijn die natuurlijk ook welkom.

Rhine_

Re: Hoefschoenen bij gangenpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:19

Ik kan je helaas niet helpen maar wil dit even volgen voor als ik binnen een ruime tijd ook een IJslander krijg!

EquiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:20

gangenpaard of niet, ik moet de eerste hoefschoen nog vinden die behoorlijk in alle gangen blijft zitten.... :o

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 08:23

EquiJoy schreef:
gangenpaard of niet, ik moet de eerste hoefschoen nog vinden die behoorlijk in alle gangen blijft zitten.... :o

Tja, daar zit ik ook wel een beetje mee... Ze schijnen wel te bestaan ;) Maar het zal ongetwijfeld wel even wat zoekwerk zijn om het goede model/maat/vorm te vinden.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:25

de easyboot epics en glove blijven bij onze ijslander heel goed zitten, maar beinvloeden wel zijn gangen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:33

ik heb geen gangenpaarden/pony's maar wel ervaring met hoefschoenen diverse merken.ben er erg tevreden over en blijven ook goed zitten ook in rengalop.wil je meerinfo kun je me pb sturen.gr keona

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 08:33

Toad schreef:
de easyboot epics en glove blijven bij onze ijslander heel goed zitten, maar beinvloeden wel zijn gangen.

Gebruik je ze ook alleen bij de voorhoeven? De easyboot epic en glove zijn vrij licht van gewicht toch?

Misschien zou het wel een verschil maken als alle 4 de hoeven op schoentjes staan i.v.m. het gelijke gewicht aan alle 4 de benen.. Iemand daar toevallig ervaring mee?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:53

Ik heb voor mijn vierganger met voorkeur voor draf ook hoefschoenen voor alleen zijn voorvoeten. Als ik de schoenen gebruik tölt ik niet met hem. Maar ik rij er dan ook alleen mee als ik weet dat we die rit veel over de weg gaan of als hij iets gevoelig is. Dus niet wekelijks. Misschien kan je kunststof beslag proberen, wellicht is dat lichter.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:22

Hoi Djini, Heb jij niet een nakomeling van Tango? Ik heb vroeger aardig veel op hem gereden en hij werd ook met hoefschoenen (voor) gereden omdat hij soms ook last had van die gevoeligheid. Dit waren wel wat duurdere hoefschoenen ik weet helaas ook niet meer wat voor dat waren maar ik weet wel dat ze soort van op maat gemaakt waren. Ze pasten namelijk alleen echt goed bij Tango. Zijn singlefoot werd er overigens beter op ;) Of dit hetzelfde effect is bij jou paard weet ik natuurlijk niet.

Deze hoefsmoenen waren van een soort half-soepel kunststof, met een soort schoenzaal aan de onderkant. Waren heel erg slijtbestendig en gaven veel grip!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:54

Die rubberen hoerfschoenen zijn zwaarder, kunststof hoefschoenen zijn lichter van gewicht.

Is het je bedoeling om onderweg langs die route ook te tölten met je paard? Kun je niet gewoon in stap, draf en galop rijden?

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:56

Ik breek mijn hoofd over het merk van de hoefschoenen die ik ken. Het was een combi van rubber en kunststof, en ze waren heel erg licht....

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:46

Het hangt echt heel erg van het paard af wat er gebeurd.
Mijn hengst tolt als de beste met alleen voor-schoenen en één van mijn merries helemaal niet meer.Met 4 schoenen weer wel!
Als je kan,probeer dan uit...

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 19:36

Imre; Kunststof beslag heb ik wel aan gedacht, maar schoenen lijken me net wat praktischer.

NkPrecious; Klopt, ik heb een zoon van Tango. Moeder is een draver. Wel grappig om te horen dat Tango ook gympjes had. Ik hoop wel dat die van mij net zo reageert als zijn vader, zou best wel leuk zijn als hij juist makkelijker loopt.
Ik neig nu het meest naar de renegades hoefschoenen, die zijn volgens mij vrij licht van gewicht.

hestejente; Ik kan gewoon in stap, draf en galop rijden. Maar de tölt is duidelijk aanwezig (pony biedt het regelmatig een stuk spontaan aan, en rommelt meer en meer met overgangen maken). Volgens iemand met verstand van zaken, zou het zonde zijn om het nu te laten liggen en is het wel het goede moment om er een knopje op te gaan zetten. Juist de verharde, rechte paden zijn erg handig om wat tölt te vragen.

jodi; zo te horen kan het dus alle kanten op :+ ik begin wel gewoon met 2 paar schoenen voor. Als hij dan helemaal niet meer wil tölten, dan kijk ik wel even verder. Zou natuurlijk wel een duur geintje zijn om hem (onnodig) ook achter op schoenen te zetten... :\
Misschien dat het ongelijke gewicht weer opgelost kan worden met gewichtjes aan de achterhoeven. Maar ik hoop natuurlijk dat dat niet nodig is.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:47

mijn smid waarschuwd voor hoefschoenen(is overigens een smid die geen voorstander is van ijzers), dit ivm het stroeve van de schoenen, normaal kan een hoef nog wat "glijden" en de meeste schoenen werken dat tegen, waardoor er meer druk komt op de kogel en pezen.
Maar goed, dat is de theorie die ik heb gehoord, ik probeer zelf veel in de berm te rijden en steentjes te voorkomen, hier zijn ze er ook wat gevoelig voor, verder lopen ze prima op blote voeten.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 20:02

joyfordogs schreef:
mijn smid waarschuwd voor hoefschoenen(is overigens een smid die geen voorstander is van ijzers), dit ivm het stroeve van de schoenen, normaal kan een hoef nog wat "glijden" en de meeste schoenen werken dat tegen, waardoor er meer druk komt op de kogel en pezen.
Maar goed, dat is de theorie die ik heb gehoord, ik probeer zelf veel in de berm te rijden en steentjes te voorkomen, hier zijn ze er ook wat gevoelig voor, verder lopen ze prima op blote voeten.

Die theorie zit op zich wel wat in. Maar ik heb de schoenen ook eigenlijk alleen nodig voor het traject naar het bos toe (ong. 20 min. rijden) en weer terug. Daar ligt erg veel grind en weinig berm. En dat is voor zijn voeten echt een beetje teveel, hij heeft er echt pijn van.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:07

Heb easyboots glove te koop. Voor als je het zou willen proberen. Het is denk ik helemaal paard afhankelijk of het zou lukken of niet. Het ene paard tölt er zo mee weg, en voor een ander is het weer niks.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:18

tja, zal vast ook wel verschil onderling in de schoenen zitten, enne 20 minuten stappen op steentjes, is zeer zeker niet prettig, soms moet je tussen 2 "kwaden" kiezen.
Ik kan goed snappen waarom mensen soms overgaan op hoefschoenen hoor.
Ik ben zelf geen voorstander van ijzers, maar ook snap ik dat men daar voor kan kiezen, mijn ruintje heeft een periode op ijzertjes gelopen ivm een hoefscheur die steeds niet genas.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:36

joyfordogs schreef:

Ik geloof niet zo in dat glij verhaal.Mijn paarden glijden niet blootvoets(wat ze wel deden met ijzers).Het zou wat zijn als je de helling af zou glijden.Dat kan een paard ook niet op prijs stellen....
Meestal zitten de schoenen bij mij in de zadeltas en komen eruit als er vraag naar is.
Ik heb laatst gloves gekocht voor de achterhoeven van Blu.Perfecte pasvorm en blijven goed zitten!Maar ik heb ze nog maar erg weinig gebruikt,dus ik kan er verder nog niet zoveel over zeggen.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 20:44

jodi schreef:
Meestal zitten de schoenen bij mij in de zadeltas en komen eruit als er vraag naar is.

Dat ben ik ook een beetje van plan... Is dat goed te doen? zijn daar bepaalde modellen/merken voor aan te raden? (of juist af te raden..)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:33

Ik heb van die dekjes met zakken.Dat gaat goed als je ze dicht kan doen,anders vliegen ze eruit....Anders losse tasjes die je voor het zadel kan binden.
Verder moet je wel in gezeldschap zijn wat begrip heeft voor een stop om schoenen aan te trekken(of alleen rijden)... :roll:

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:49

Divoza heeft ze. Dekjes met hele mooie grote opbergzakken.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 23:00

Zo'n dekje zou wel super handig zijn maar dekjes passen helaas niet onder mijn westernzadel... maar ik heb een paar mooie touwtjes aan mijn zadel zitten. Dat werkt vast ook.
En ik ga binnenkort maar eens op zoek naar een paar mooie leren zadeltassen. Dan kan ik pony z'n gympjes daar in doen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 07:30

als je goed kijkt hoe een paard zijn voeten neer zet, dan zie je wel nog een beetje een beweging na het neerzetten, ze staan niet volledig op de grond tijdens het neerzetten, dit gebeurd met veel schoenen juist wel.
observeer je paard maar eens goed in stap op een vlakke bodem.
En nee, natuurlijk schuiven ze niet zo ver dat ze van een helling afglijden haha

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:33

Arango mijn Paso Peruano heeft Renegades, hij gaat er juist beter van tölten.
Ik gebruik ze niet continue, maar alleen als zijn hoeven te kort beginnen te worden.
In alle gangen en ondergronden(zelfs dikke drek) blijven ze bij hem goed zitten en ze schuren ook niet.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 17:18

Ik ben nu ook bijna zeker dat ik Renegades ga aanschaffen. Vooral omdat ze vrij licht van gewicht zijn, en omdat de lengte van de schoen met 10 mm. ingekort kan worden. Hoeven van mijn pony zijn namelijk een stuk breder dan dat ze lang zijn...
Ik hoor er tot nu toe ook alleen goeie verhalen over, dus ik ga maar even een foto opsturen van de hoefvorm. Hopelijk kan de verkoper van Renegades dan bepalen of de hoefvorm wel/niet geschikt is voor schoenen.