gangenpaarden voor de wagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

gangenpaarden voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 09:09

Ik zat zo eens na te denken, en ik vroeg me af of er weleens met gangenpaarden voor de wagen gereden wordt? Ik heb eigenlijk nog nooit een IJslander voor een kar gezien bijv. :D

Wachtff

Re: gangenpaarden voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:10

Waarom niet? IJslanders en andere paarden (o.a. de 'gewone' draver) kunnen gewoon voor de kar hoor ;) Niets anders aan dan een 'gewoon' paard alleen sommige tölten erbij.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:14

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:17

Tuurlijk kan dat. Dit stel rijdt succesvol samengestelde menwedstrijden.

Afbeelding

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:11

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:41

Een walker voor de koets:
Afbeelding

REYNIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:19

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 00:37

@Pleasuregaits: Heb je haar zelf beleerd voor de wagen?

Ik heb zelf een X Rocky mountain horse (die overigens tölt) en ik denk eraan om hem eerst voor de wagen te beleren en daarna pas in te rijden.
Iemand hier ervaring mee?

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 00:40

Niet met een gangenpaard, maar wel met mijn Fell ponies, eerst met 3 voor de koets en met 4 inrijden.
Was eigenlijk ook de bedoeling met mijn Rocky, maar wegens priveomstandigheden, hebben ze 1 jaartje ergens anders gestaan, bedoeling wel dat ik haar deze zomer voor de koets heb lopen.
Denk echt niet dat een gangenpaard voor de koets beleren anders is dan een 'gewoon' paard.
Wel benieuwd welke gang ze dan zal aanbieden voor de koets, aangezien ohz ze alleen maar tolt.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 07:34

smaos schreef:
Wel benieuwd welke gang ze dan zal aanbieden voor de koets, aangezien ohz ze alleen maar tolt.
Toen ik 20 jaar geleden mijn - inmiddels dus bejaarde - eerste ijslandermerrie kocht draafde die ook niet ohz. Aan de longe wel, maar met mij erop no way. Als tussenstap heb ik haar toen voor de sulky geknupt. Moeten trekken nodigt een paard uit het gewicht op de voorhand te gooien en daardoor zit je ineens meteen een stuk dichter bij de draf dan bij de tölt. Toen ze op die manier eenmaal geleerd had met belasting te draven was de overstap naar draven ohz ook snel gemaakt.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:43

Hoop ook zo haar de draf te kunnen aanleren.
Wat ik ook al ontdekt had, als ik het bos in ga, gaat een paadje best steil omhoog, als ik haar dan sneller het bergje laat opgaan, dan gaat ze ook draven, ben er nou een commando aan het geven, zodat ik duidelijk de tolt of draf kan vragen ohz.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:58

Ik wil een van mijn Rockies ook voor de kar beleren op den duur. Lijkt me prachtig gezicht :D

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 15:46

ja zeker, gangenpaarden kunnen ook voor de kar.
De eigenaren van Manolito, de hengst waarvan we nu elk moment een veulen verwachten, rijden al jaren met mangalarga marchadores voor de wagen, geen probleem dus.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 22:49

Waarom zou een gangenpaard niet voor de wagen kunnen Arabesk, er zit toch ook gewoon draf op? Alleen zullen mensen die willen mennen niet in eerste instantie bijvoorbeeld een IJslander kopen, en ik snap dat wel. Als je comfortabel wil rijden moet je op een IJslander gaan zitten, als je paard rottig draaft mag hij voor de kar, ziet er beter uit en je hebt er geen last van dat het voor geen ene meter zit :P :D Maar even zonder gekheid: een gangenpaard is in principe net als elk ander paard, alleen dan met extra's. Een gangenpaard kan in principe alles wat een ander paard ook kan, en meer.

Mijn oud-bijrijdkanjer loopt samen met Fax voor de wagen ([AR-ITP] Fax & Beer voor het eerst in het span (ijslanders)) en het is de bedoeling dat mijn eigen ros (vierganger) ook in het tuig beleerd gaat worden. Ik ga dat alleen niet nu doen, en ik ga het al helemaal niet alleen doen, moet je denken aan over een jaar of twee en met iemand erbij die weet wat hij doet.

@ Succubi: waar vos vorig jaar stond, bij die mafkees aan de Birktstraat, gaan ze ook eerst voor de sulk en daarna ohz. Het voordeel ervan is dat ze vast leren wennen aan het bit en de leidsels, en aan dat er iemand achter ze is die aanwijzingen geeft. Verder krijgen ze natuurlijk conditie, aangezien je lekker met ze kunt gaan draven in het bos. Het Monnikenbos leent zich daar goed voor, mooie, brede paden. En er is een menroute. Geef maar een gil wanneer je je knappe mannetje gaat inspannen :D

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 23:57

@Hestejente: Idd! Hij had dat ook al gezegd.
Ik heb liever dat ze met 3 jaar voor de wagen worden beleerd en het stuur, rem en verbale werk erop zit zodat het overstappen naar rijden makkelijk maakt.
Ook het uren longeren op de rondte is niet zo best voor de pezen etc en conditie opbouwen op lange, rechte stukken is een stuk beter voor het gestel :).
Vandaar ook die keuze ;)
Als ik Gráni voor de wagen zet ga ik wss weer naar Onder de Kastanje. Daar heb ik Marny ook laten beleren (en heb dáár het rocky ras voor het eerst gezien! :D) en zij werken super!
Dan laat ik het zeker even weten! :D
Voorlopig nog naar even dromen ;).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 00:01

Stuur en rem zaten er bij vos natuurlijk al op... stemcommandos leer ik hem aan de lange lijnen en vanaf de fiets, hij snapt nu wanneer hij naar links of naar rechts moet, wanneer hij moet draven of stilstaan. Pas als hij ook zonder naar van alles te loeren over straat kan gaat er een sleepje achter, maar hij is heel anders in z'n hoofd dan jouw gangenpaard ;) Zaterdag gaan we naar de kermis, ben benieuwd hoe hij het daar doet... overigens begint A. H. met longeren (op een heel klein cirkeltje, en met dubbele longe met slofsysteem), en daarna de sulky en dan ohz. Over logica gesproken.

Maar als ik het goed begrijp gaan we over een jaar of drie met een aangespannen Gráni op pad? Picknickmand mee :P

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 00:36

@Hestejente: Vos en Gráni zijn idd heel anders qua karakter (en leeftijd enzo :) )
Ik zou ook eerst beginnen met wat longeren en gauw overstappen op dubbele longe zodat je van het cirkeltje af kan. Tuig mak maken en dan wegbrengen naar een prof :).
Mich en ik hebben samen een ongeluk(je) meegemaakt met Marny voor de wagen en sindsdien durfde zij ook niks te slepen (echt volledig paniek, ja, Marny ja := ) en heb haar dus naar een belerings stal gebracht en binnen 3 weken was ze beleerd (en heb ik daar genoten met haar op de Veluwe :=)
Dat is zo goed bevallen dat ik liever spaar om het in 1x goed te laten doen dan zelf te klooien.
Zij doen ook zadelmak maken en inrijden maar ik denk dat ik dat wel zelf wil doen (en voor het gangen werk ook naar een prof breng of hulp vraag :) )
Maar over een jaar of 3? Misschien breng ik Marny ook mee met Gráni en maak ik er een dubbel span van! :D
Maar binnenkort zo te lezen eerst met Vos de picknick mand mee ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 00:44

Een lege picknickmand dan, je kent m'n paard toch? :P

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 00:48

Hahahaha! Ik denk dat als Marny door heeft dat er eten in de wagen ligt ze ook alsmaar rondjes blijft lopen om achterin de wagen te kunnen duiken :').
Gelukkig geeft Gráni niet zoveel om eten :).

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:16

Citaat:
@Pleasuregaits: Heb je haar zelf beleerd voor de wagen?

Lilly liep al voor de koets toen ik haar kocht. Ik heb wel 2 andere Walkers beleerd voor de koets. Een hele leuke ervaring! Uit tijdgebrek ben ik er mee gestopt. Best jammer eigenlijk.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:05

Rocky Mountain Horses kunnen ook voor de wagen...

Maar niet met mijn paarden, geen zin in.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:41

Ik rijd aangespannen met mijn 2 ijslanders.
foto's o.a. in mijn profiel.

Vikingur loopt al een jaar of 8 voor de kar, altijd in het enkelspan, tot oktober 2008. Toen zijn we begonnen met het tweespan, samen met Tindur. dit doen we nu dus ook alweer 1,5 jaar.

morgen weer een "grote" dag. Dan mag Tindur het eens alleen proberen! Ben dus benieuwd hoe dat gaat.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:43

smaos schreef:
Hoop ook zo haar de draf te kunnen aanleren.
Wat ik ook al ontdekt had, als ik het bos in ga, gaat een paadje best steil omhoog, als ik haar dan sneller het bergje laat opgaan, dan gaat ze ook draven, ben er nou een commando aan het geven, zodat ik duidelijk de tolt of draf kan vragen ohz.

Zo is het met Wiek ook gelukt. In de 3 jaar dat ik hem had, nog nooit een pas draf vertoond. toen gingen we aangespannen rijden en hij kan draven! Nu zelfs onder het zadel ook.

Viteske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:41

wij hebben ook 2 ijslanders voor de wagen beleerd, allebei zowel tolt draf als galop voor de sulky

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:42

Er zijn zelfs hele wedstrijden in Amerika waarbij de American Saddlebred Horse aangespannen wordt voorgesteld!