Ijslanders

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Ijslanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 21:40

Hey,

Ik ben 14 jaar geleden in IJsland geweest bij een paardenfokkerij en daar 6 weken gewerkt. Sindsdien is het een droom van mij om een IJslander te hebben. Nu heb ik een draver :D Eigenlijk wegens geld gebrek of het niet willen uitgeven van het geld aan een IJslander. Inmiddels ben ik al een stuk wijzer kwa paarden en zit er toch hard aan te denken om over 2 jaar een 2e paard aan te schaffen voor mijn dochter en dan wel een IJslander. Het is dus de bedoeling dat er een klein meisje wat rondjes mee in de bak gaat rijden en ik hem verder in het bos.
Nu was het in IJsland heel makkelijk, bitloos, zadeloos en go zo langs het strand :D Het JOHOE!-gehalte was heel hoog, maar ja, jong en onbezonnen :P Ben ook wel eens bijna de prikkeldraad ingeflikkerd, whahaha....
Nu zou ik graag eens praten met mensen die een IJslander hebben. Me wat meer verdiepen of het wel wat voor mij is eigenlijk, het is zo lang geleden.
Daarnaast wil ik eigenlijk weten hoe je nu aan een goede IJslander komt.
Zijn ze allemaal erg makkelijk? Zijn ze goed met verkeer en bomproof. Kortom, wat voor karakter dragen ze mee?
Ik hoor het graag!

balli

Re: Ijslanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:18

Als ik jou was zou ik gewoon weer eens wat gaan rijden op verschillende ijslanders. Bekijken wat je wilt en gaan ervaren. Wel wil ik je meegeven dat ijslanders nou niet echt kinderpony's zijn, maar af en toe een rondje met een kind rijden kan bij sommige wel heel goed.
Waar woon je ergens? Misschien kun je eens bij iemand uitproberen?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 09:46

balli schreef:
Als ik jou was zou ik gewoon weer eens wat gaan rijden op verschillende ijslanders. Bekijken wat je wilt en gaan ervaren. Wel wil ik je meegeven dat ijslanders nou niet echt kinderpony's zijn, maar af en toe een rondje met een kind rijden kan bij sommige wel heel goed.
Waar woon je ergens? Misschien kun je eens bij iemand uitproberen?

Zoveel zijn er niet met IJslanders, dat is het probleem.
Ik zit in Belgisch Limburg.
Ken ook geen maneges of stallen hier in de buurt met IJslanders.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 10:57

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:48

Ik ben na een jaar op IJsland gewoont te hebben ook verknocht geraakt aan de IJslander. Ik ben in 2006 voor het eerst daarheen geweest, en heb afgelopen zomer mijn eerste eigen paardje daar gekocht. Ze staat nog daar ivm studie, zo kan ze in de winter lekker rondstruinen met vriendjes in een groot weiland, en in de zomer train ik haar.

Welke stal heb jij gewerkt als ik vragen mag?

Ik moet er ook bijzeggen dat ik van mening ben dat IJslanders niet de meest ideale kinderpony's zijn. Maar iedereen op IJsland leert natuurlijk ook rijden op IJslanders, dus het is uiteraard mogelijk. Nu hebben kinderen vaak niet de kennis en kunde om een goede tölt uit de paarden te krijgen. Tuurlijk zitten er tussen waar je niets hoeft te doen en die gewoon wegtölten, maar die zijn er niet zoveel. En als ze er al zijn dan zijn ze vaak niet te koop :')

Als het je niet om de tölt gaat, zoek er dan eentje uit die lekker draaft. (Niet zwijnt!!!) Maar dan kan je eigenlijk beter voor een goedkoper ras gaan ;) IJslanders zijn nou niet de meest goedkope dieren die je kan vinden.

Maar ik denk inderdaad dat het voor jou goed is om gewoon een paar keer op IJslandertjes te gaan rijden.
Echt heel veel adressen ken ik niet, misschien kan je contact opnemen met het stamboek in België, het BSIJP?

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:00

Het is misschien ook leuk om een op het ijslanderforum te kijken.
http://z14.invisionfree.com/IJslanders/ ... p?&CODE=01

daar naast is een ijslander echt een paard van ijsland
Ijs en vuur
Cool in het hoofd maar peper in de kont.

Ik heb er 2 en zou nooit meer wat anders willen
Maar ik zou er geen kind op zetten.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:04

vordur schreef:
Ijs en vuur

Ik heb er 2 en zou nooit meer wat anders willen
Maar ik zou er geen kind op zetten.

Precies wat ik wilde zeggen maar ik kon even niet op de woorden komen :')

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 19:30

Geeft niet, dan is ie lekker voor mij. Ik wacht er wel mee tot mijn draver uit de tijd is. Tot die tijd kan ik altijd eens kijken of ze ergens IJslanders voor dagtochtjes hebben.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 19:52

miek140 schreef:
Welke stal heb jij gewerkt als ik vragen mag?

In Hvolsvollur, ze hebben koeien, schapen en een 40/50 tal IJslanders (Uhh ik was toen 17 en nu 31, dus hoe het er nu bij staat weet ik niet. Later ben ik er nog op vakantie geweest, maar niet bij hun langs geweest. Ze hebben 2 kinderen (jongens), die zullen nu ergens begin 20 zijn. Het was vlakbij de waterval Skogafoss. De eilanden kon je goed zien Vestmanneayjabar. Zij spreekt Nederlands en heeft in Nederland bij een reisburo gewerkt. Als je eens rondvraagt kom je er vast wel uit. Op google maps kan je ze vinden :D Onder het woordje Evindarholar zie je wat bergen en de witte dakjes van de boederij pal bij de ringweg. Goh ik weet toch de namen niet meer........

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:24

Eyvindarhólar... Klinkt wel bekend.
Volgens mij maken ze reclame vij Baldvin og Þórvalður in Selfoss (die ruitersportzaak)...

Ik werk bij Eldhestar, is in Hveragerði :) Heb je vast wel eens van gehoord?

Iig succes met de zoektocht naar een ijslander :)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 21:05

miek140 schreef:
Eyvindarhólar... Klinkt wel bekend.
Volgens mij maken ze reclame vij Baldvin og Þórvalður in Selfoss (die ruitersportzaak)...

Ik werk bij Eldhestar, is in Hveragerði :) Heb je vast wel eens van gehoord?

Iig succes met de zoektocht naar een ijslander :)

Jaja, er was toen dr tijd veel opkomst van hele moderne toko´s.
Zeg wat kost dat om een paard naar de Benelux te krijgen?
Het is wel begonnen kriebelen bij mij om er naartoe terug te gaan!!!!
Ik ben zo verliefd op het land..........zucht...........

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:09

vind zelf ijslanders niet zo geschikt voor jongelui omdat ze heel sterk zijn en natuurlijk meestal wel een pittig karakter alleen de maat is meestal voor kinderen natuurlijk wel mooi .
ze zijn daar integen wel makkelijk in onderhoud en sober .

nanny

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:17

Heb mijn oudste op mijn ijslander leren rijden; hij was toen 5.
Het formaat is wel goed, beetje breed mss.
Verder is het afhankelijk van het karakter van het paardje; de een is natuurlijk makkelijker dan de andere.
Onze ijsco was ook wel eigenwijs maar met kindjes toch liever.
Ik wil voor mezelf en mijn dochter die nog 4 moet worden weer een ijslander; er is niets mooier dan een ijslander :o

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:21

ik heb er zelf ook 1 , maar zou op de mijne echt nooit een kind zetten .

ze is 15 maar voelt zich 3 denk ik haha
verder vreselijk lief , maar echt peper in der kont

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:32

Het kan wel met kinderen hoor :) Mijn zusje is nu 12 en was 10 toen die van mij kwam. Die rijd er vrolijk op rond en gaat hardstikke goed! Bij elk ras zitten er wel heethoofden tussen denk ik zo. Gewoon lekker op verschillende stallen gaan kijken en je goed laten informeren. Heel veel IJslander eigenaren vinden het hardstikke leuk om je verder te helpen en bieden je zo een ritje aan.

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:15

gaapje schreef:

Jij hebt die lekkere voorwaartse Toppa net voor mijn neus weggekaapt; ik ben zaterdags geweest en toen ik belde had je ze al meegenomen. Blij dat ze je bevalt.

En ja, ze zijn wel voorwaarts!

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:16

Lovepaints schreef:
gaapje schreef:

Jij hebt die lekkere voorwaartse Toppa net voor mijn neus weggekaapt; ik ben zaterdags geweest en toen ik belde had je ze al meegenomen. Blij dat ze je bevalt.

En ja, ze zijn wel voorwaarts!

dus jij was die andere hahaha, daarom dacht ik inladen en meenemen hahah

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 03:19

vordur schreef:
Ijs en vuur

Dat is een hele mooie theorie. Totdat je een exemplaar treft waarbij stress naar binnen slaat en dat dan bij de zoveelste prikkel ineens ontploft :roll: Paard van IJsland, het land met hier en daar een geysir :7 In mijn beleving zijn IJslanders hete paarden, een paard moet ook wel temperament hebben en stevig op zijn hoeven staan als hij op IJsland wil overleven. Het IJsland van weleer he, niet het IJsland met de stallen van tegenwoordig.

TS, bedenk je dat een IJslander een heel onafhankelijk paard is, dat een duidelijke en consequente ruiter/verzorger nodig heeft. Stel je een paard voor van het type: geef 'm een vinger en hij rukt je arm eraf. Al zijn er ook hele lieve die wel beter geschikt zijn voor kinderen.

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:59

In Hasselt is er een stal met ijslanders. Weet niet precies hoe die heet maar denk dat je op google wel iets vind

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 17:06

hestejente schreef:
TS, bedenk je dat een IJslander een heel onafhankelijk paard is, dat een duidelijke en consequente ruiter/verzorger nodig heeft. Stel je een paard voor van het type: geef 'm een vinger en hij rukt je arm eraf. Al zijn er ook hele lieve die wel beter geschikt zijn voor kinderen.

K zal je een geheimpje vertellen, die IJslander is natúúrlijk voor mij ;) Maar ik krijg er alleen een tweede paard bij onder het mom dat ie voor mn dochter is :D Of ik moet mijn draver verkopen, en dat doet zeer ;( Ik wacht wel tot mn eigen paardje uit de tijd is en dan........... :P peper in de reet en gooooooooooooooooooooooooooooooooooo!
Overigens scheelt mijn draver niet veel kwa temperament, daar moet je ook geen onervaren ruiter op zetten omdat hij héél verassend uit de hoek kan komen. Idd geef hem 1 vinger........, dus daar zal ik me wel mee kunnen vinden!

offtopic: Vanacht een geweldige droom gehad dat ik opnieuw in IJsland was voor vakantie :D Ik ben er al twee keer geweest, zit er toch hard aan te denken nogmaals te gaan!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:07

Je kunt ook de draver aan je dochter geven :P

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 18:20

hestejente schreef:
Je kunt ook de draver aan je dochter geven :P

Nee, die heeft ook zo'n onvoorspelbaar temperamentje. En die vind ik net iets te groot voor mn kleine meisje.

valerie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:31

ik heb een ijslander gehad! erg leuke paardjes! heb hem weggedaan omdat hij niks was voor de dressuursport.

Truusant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 01:15

Dit zijn echt mooie paarden

Breumelhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:31

De meeste zijn in ieder geval heel eerlijk en lief, maar vaak wel pittig :D