wel of geen ijslander ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Junkieee

wel of geen ijslander ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 12:08

hallo, ik had een vraagje,
de laatste tijd ben ik erg geinteresseert in het ras de ijslander.
in het voorjaar ben ik van plan een paardje te kopen,
nu zit ik er over te denken om misschien een ijslander aan te schaffen, nu mijn vraag aan jullie is
waarom zou ik wel een ijslander aanschaffen. of waarom niet. ik ben best lang
maar ik las in eerdere topics dat dat niet zoveel uitmaakt, ik ben 183 en ik weeg ongeveer tussen de 80 en 85 kilo,
dus niet heel veel over gewicht maar ook niet superslank, ik hoor graag voor en nadelen.
groetjes anita

draaakje

Re: wel of geen ijslander ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:52

misschien handig om een lijstje te maken wat je in een paard zoekt, en wat niet. dit lijstje kan je dan hier neer zetten en dan kunnen andere kijken of wat jij zoekt past bij een ijslander.

zelf ben ik op dit moment aan het kijken naar ijslanders. op internet kan je veel vinden over ijslanders. maar elk paardje is natuurlijk toch anders. wat ik zeker zou doen is een paar keer op een ijslander gaan rijden. neem wat lesjes, eventueel op verschillende stallen. zo leer je het ras het beste kennen.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:54

Ik heb zelf een ijslander, ik raad je aan je gewoon te oriënteren, en dan gaan kijken om te zien of het paard aan jou eisen voldoet, zo loop je vanzelf een keer tegen je droompaard aan..

(iemand bij mij op stal ging bijv. ook ergens kijken voor een paard, en kwam terug met een ander paard die daar ook stond en eerst nieteens te koop was) Kijken dus :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:33

ga een paar keer op ijslanders rijden ergens :)
er zijn verschillende stallen die dag een weekend cursussen geven , ook op paarden van henzelf , op die manier kun je eens kijken of het echt wat voor je is
en wat voor paard je voorkeur heeft
want binnen de ijslanders varieert het onwijs wat betreft gangen aanleg en voorkeur

kwa lengte etc zeg ik , gewoon doen ..ik ben 1,80 en ook geen slanke den , maar Saeta kan me prima hebben (en zelfs ook nog op twee benen de bak door) dus wat dat betreft zou ik het zeker niet laten

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 20:46

nou waar ik precies zeg maar naar opzoek zou gaan.,
is een paardje waar ik lekker mee recreatief mee aan de gang kan gaan,, waarscheinlijk meer buiten dan binnen. een (be)trouw karakter maar wel een eigen karakter, met daarin eigenwijze trekjes. ik ben lang maar ik houd niet echt van kwpn paarden, ik vond altijd tinkers heel erg leuk, maar de laatste tijd lees ik veel over ijslanders en nu vind ik die ook super., het belangrijkste is dat ik een paard wil niet waar mee ik de dressuur in wil gaan of springen ik wil gewoon een maatje waar ik lekker plezier mee kan maken, dat is voor mij het belangrijkste, ik ben niet zo wedstrijd gericht helemaal niet zelfs. maar wat jullie zeggen over een paar keer rijden dat lijkt me wel een goed idee, maar ik zou graag ook willen horen wat jullie nou zo leuk vinden aan die ijslanders, of wat nou juist niet :P:p
alvast bedanktt !!

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:54

Wat ik helemaal geweldig vind aan ijslanders is toch vooral het karakter en de uitstraling. Ik vind ze echt prachtig, en daarbij hebben ze vaak ook nog heerlijk comfortabele gangen om lekker einden mee buiten te rijden. :9
Het is ook wel handig als jezelf/lesgever een beetje ervaring heeft met extra gangen, zodat je deze goed kunt onderscheiden en trainen want dat heeft soms enigszins onderhoud nodig.

Elke ijslander is natuurlijk uniek, maar de meesten die ik ken en gereden heb zijn onder het zadel lekker pittig en voorwaarts zonder vervelend te worden. Ze kunnen soms een tikje verlegen zijn tegen mensen, maar als ze je eenmaal kennen en vertrouwen dan heb je er echt een geweldig paard aan.
Maar karakter is toch bij elk dier anders dus daar moet je je niet teveel op vastpinnen.

Ze zijn vaak lekker sober te houden en kunnen best 'oud' worden zonder al teveel slijtage. Ik ken een ijslander dame van 35 welke nog elke dag met veel plezier door de bergen van Noorwegen crosst. Met een volwassen man op haar rug! Ze zijn gewoon vreselijk taai, mentaal en fysiek.

Ik vind dat er één specifiek nadeel is aan ijslanders; er komt relatief veel zomereczeem voor binnen het ras. Als je een paard koopt van boven de 10 dat altijd al in water/bosrijke omgeving staat, dan is het risico niet zo heel groot dat ze het nog ontwikkelen denk ik. Maar ik ben geen expert natuurlijk.
Dit is in ieder geval een reden voor mij geweest om geen ijslander te kopen; ik wilde een jong paard, en ben doodsbenauwd dat ie dan toch eczeem ging ontwikkelen. Maar dit kan met een ander ras natuurlijk ook he.

Je moet ze maar gewoon eens ergens gaan uitproberen. Zo ben ik er helemaal verliefd op geworden, dus wees gewaarschuwd... :P

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:56

Ik zou me met die lengte en dat gewicht toch niet prettig voelen op zo'n klein paardje, maar goed dat is mijn gevoel. Is een groter gangenpaard niet een idee voor je?

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:02

Als je wat groters wilt zou je eens naar een aegidienberger kunnen kijken, zijn er nauwelijks/geen? van in NL. maar worden in Duitsland wel gefokt. Hebben vaak wel wat ijslander-bloed, maar zijn dat gekruist met wat grotere gangenpaard rassen.

Ik ken overigens wel mensen van jouw lengte/gewicht welke prima met een ijslander kunnen rijden hoor, dus ik vind lengte niet echt een probleem. :)

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 00:11

JaneJansen schreef:
Ik zou me met die lengte en dat gewicht toch niet prettig voelen op zo'n klein paardje, maar goed dat is mijn gevoel. Is een groter gangenpaard niet een idee voor je?

ben je zelf ook, geinteresseerd of bezig met ijslanders,. want vaak zie je toch dat er veel langere mensen ook op deze
paardjes rijden, en ik heb al gezien dat echte kenners van het ras reageerde op dat het absoluut geen probleem is.
of zie ik dat nou echt verkeerd, ???

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 00:54

Junkieee schreef:
nou waar ik precies zeg maar naar opzoek zou gaan.,
is een paardje waar ik lekker mee recreatief mee aan de gang kan gaan,, waarscheinlijk meer buiten dan binnen. een (be)trouw karakter maar wel een eigen karakter, met daarin eigenwijze trekjes. ik ben lang maar ik houd niet echt van kwpn paarden, ik vond altijd tinkers heel erg leuk, maar de laatste tijd lees ik veel over ijslanders en nu vind ik die ook super., het belangrijkste is dat ik een paard wil niet waar mee ik de dressuur in wil gaan of springen ik wil gewoon een maatje waar ik lekker plezier mee kan maken, dat is voor mij het belangrijkste, ik ben niet zo wedstrijd gericht helemaal niet zelfs. maar wat jullie zeggen over een paar keer rijden dat lijkt me wel een goed idee, maar ik zou graag ook willen horen wat jullie nou zo leuk vinden aan die ijslanders, of wat nou juist niet :P:p
alvast bedanktt !!

Waarom wil je een gangenpaard? Er zijn weet ik hoeveel driegangers die aan deze beschrijving voldoen, bespaar jezelf een hoop geld door er daar een van te kopen.

De reden dat ik een IJslander heb: de stokmaat, het karakter en de extra gang. Ik ben heel bewust op zoek gegaan naar een brede vierganger die goed draaft, hij tölt ook makkelijk áán maar is moeilijk makkelijk in tölt te houden zeg maar :+ ("steeds galoprollen", aldus een jurylid := )En juist daar haal ik de uitdaging uit: beetje frunniken met het gangenwerk. Plus dat mijn paard een ontzettende lieve knuffel is, die er stoer uitziet, dat totaal niet is maar wel vreselijk graag voor mij werkt.

Wanneer je toch een IJslander, of ander gangenpaard, wil kopen, neem dan eerst les, en niet zomaar een paar keer. Probeer op zo veel mogelijk verschillende paarden te klimmen, zo ontdek je of je echt een IJslander wil, en wat voor een dan. Ik kwam er bijvoorbeeld al vrij gauw achter dat ik liever geen al te lateraal paard wilde. Al heb ik nou wel een paar keer les op een leuke vijfganger gehad (jaja, ik rijd niet alleen op mijn eigen paard ;) ), waar ik een heleboel van leer.
Je lengte lijkt me geen bezwaar, ik ben 1,82 meter ;) Met jouw gewicht zou ik op zoek gaan naar een wat groter/breder (steviger) model met niet te ielige beentjes. Als je heel lange benen hebt is een brede ijs misschien ook handig, het is zeg maar niet voor niks dat ik geen smallerd hoefde.

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 17:49

jaa daar heb je wel gelijk in, maar juist die extra gang lijkt me super, ik ga zeker op zoek naar een manege waar ze lessen geven op ijslanders om te voelen hoe en wat het is, ijslanders trekken mij aan omdat ik van hun gekke eigewijze koppie met dikke manen houd en omdat ze niet zo groot zijn ik ben zelf groot maar ik houd meer van wat kleinere paarden en pony's ik heb ook een shetlander, en daar ben ik ook gek op, en een ijslander lijkt wel een beetje een wat grotere shetlander :p, ik ben niet iemand die van een allround paard houd ik wil graag iets wat lekker zichzelf is, en iets speciaals heeft (bij de ijslander de tolt) ik rijd ook een draver die kan tolten en de telgang kent, veder vind ik denk ik dat een ijslander echt het maatje van je leven kan zijn, en dat gevoel heb ik niet bij bv een kwpn paard, maar waarom zou een 4 of 5 gangen paard zoveel meer geld kosten als een 3 ganger ?
ik zie er verschillende op internet die heus niet zo veel kosten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:28

wat ik leuk vind aan ijslanders is hun typische ijslanderdingetjes, ze zijn gewoon echt anders, klinkt heel cliche misschien , maar het is gewoon zo ,
je staat er naast en vel ijsjes lijken heel erg pony...maar zodra je er op stapt voel je de energie en kracht onder je en weet je wel beter
over het algemeen hebben ijslanders een goed karakter

op ijsland werden niet goede karaktertjes ook direct tot lunch en diner bestempeld
een paard moet goed betrouwbaar zijn voor het hele gezin, en het moet je van A naar B kunnen brengen op een comfortabele manier
Mijn jongedame van 5 kwam met 3,5 van de opfok en de kinderen van mijn stalbaas konder er bij wijze van, onder en achterlangs kruipen, no problem , ze bleef doodstil staan en keek eens een keer goed naar wat haar nu toch weer overkwam :P

de extra gangen zijn varierend van heerlijk tot knalgaaf
Saeta(13 jaar) heeft een heerlijk tolt, waar je haar wel echt in moet rijden, want haar voorkeur is draf, en wat voor 1, ken menig normaal rijpaard wat er niet tegenop kan :)
kwa karakter is ze af en toe helaas wel wat minder := gister nog zandgehapt, maar dat is bij de ijsjes echt meer uitzondering dan regel

een goede telgang is gewoon echt onwijs gaaf , geeft een echte kick als je dat meemaakt :j

ik raad je gewoon echt aan om eens een paar keer ergens op ijsjes te gaan rijden , had ik hier ene paard voor je had ik gezegd, kom snel
maar saeta is niet echt de makkelijkste en niet direct heel representatief voor het ras kwa rijdgedrag
en Edd is nog niet ingereden

op http://www.icelandic-horses.com kun je een hele flinke lijst met links vinden met fokkerijen, lesbedrijven etc etc door het hele land heen , zeker een aanraden om eens te kijken

wat betreft kosten kwa aanschaf, dat kun je idd ook weer zo gek maken als je wilt...
er zijn voldoende recreatie ijsjes met 4 of 5 gangen die kwa gangen ook redelijk makkelijk te rijden zijn voor een normale prijs
en net zo goed voor een wat pittigere prijs
het ligt er een beetje aan wat de leeftijd is en hoe makkelijk het dier verder is

mocht je voor een ijslander gaan , ga in ieder geval niet over 1 nacht ijs (zoals je eingelijk nooit moet doen bij de aanschaf van een paard ) maar ga op veel plekken kijken
probeer wat ritten en lessen te rijden op verschillende ijslanders , dan krijg je echt meer een idee van wat je wil :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:33

Junkieee schreef:
en een ijslander lijkt wel een beetje een wat grotere shetlander :p

Dan is hier vast les 1. IJslanders zijn GEEN grote shetlanders :(

Sowieso is het handig als je les gaat nemen inderdaad, niet iedereen is geschikt voor een IJslander ;) En als je straks een paard hebt, en hij zwijnt, of stort juist steeds in draf, is het wel zo handig als je weet hoe je dat op moet lossen (of iemand achter de hand hebt die jou en je rijden kent en die je kan helpen)

Sonja, kijk ik dan verkeerd? Voor een fatsoenlijk paard kom je toch al gauw richting de 4000, en daaronder dan groene paarden, zwijners, 3,5-gangers. Voor de prijs van een gemiddelde, leuke recreatieijslander kun je toch algauw een stuk of 3 haflingers kopen :Y)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:55

sja, je kunt het echt zo gek maken als je zelf wil :j
Edd heb ik voor een relatief gezien vrij lage prijs,
Saeta is er 1 die heeft een lange tijd te koop gestaan en nu blijft ze gewoon en rijd ik er op (en val er vanaf :+ )
en er zijn echt voldoende paarden te vinden onder de 4000
maar het moet er dan wel maar net 1 zijn die je ligt
maar ik geef je wel gelijk dat het gros van de ijslanders een vrij hoge vp hebben ...
een normaal recreatie paard met vier nette gangen, ik ga daar geen 4000 + voor neerleggen, vind ik grote onzin,
en gelukkig zijn ze er ook, en ook echt leuke paarden :j

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 19:57

hahaha sorriee :o :o
jaa ik had zelf ookal aan 3/4000 gedacht,. en dan natuurlijk
nog allemaal leuke spulletjes.
ik heb net geinformeerd bij een ijslanderstal dus ik ga binnekort is een lesje nemen.
hestjente wat maakt iemand
[] geschikt
[] ongeschikt
voor het geweldige ijslander ras :p
enne ik wou nog een vraag toevoegen., zijn ijslanders een beetje familie paardjes mijn zusje is 14 en kan ook lekker rijden.
dus we zullen er samen veel plezier aan moeten kunnen beleven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:07

Ik vind dat over het algemeen IJslanders hete (maar wel goed reguleerbare), onafhankelijke paarden zijn met een sterk karakter. Zo'n paard heeft een duidelijke ruiter nodig. Meer dan bijvoorbeeld een fjord of grote warmbloed, valt mij op. Die duidelijke ruiter kan best 14 zijn, maar niet ieder mens heeft een karakter en de insteek die bij een IJslander past. Net zoals ik niks met Friezen of tinkers kan bijvoorbeeld, ik heb het niet echt zo op koudbloeden :+

Wanneer ik ook maar twijfel hoe ik iets moet aanpakken neemt mijn paard het heft in handen. Wel op een leuke manier, hij is gewoon heel leuk :o :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:13

@hestejente: oehh jahh, ijslanders hebben absoluut een stevig karaktertje!
Maar wel heerlijk!(goed, dat zegt een koudbloedfan :o )

Persoonlijk zou ik niet met dat gewicht op een ijslander gaan zitten(of welke andere pony met die schofthoogte)
De lengte doet er niet toe, ik ben ook bijna 1,80 maar weeg nog geen 70 kilo(wat ik ook haast te veel vind voor mijn pony)
maar TS kan je wel een passend zadel vinden? Vele ijslanders hebben een vrij korte rug, dus met zadels kan dat ook wel eens een flinke klus zijn!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:15

Siskeh, IJslanders zijn geen ponies ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:18

ijslanders zijn zeker geen ponies :n
het zijn volwassen rijpaarden en er zijn voldoende korte zadels te vinden in de ijslander aafdelng tegenwoordig,
topreiter, prydi en ps om een paar merken te noemen hebben korte tot zeer korte zadels in 17 en 18 inch, dus ik voorzie wat dat betreft geen probleem
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 20-09-09 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:19

En wanneer ze nog niet volwassen zijn zijn ze babypaardjes. Maar geen babyponietjes :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:20

hihi, inderdaad

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:20

geweldig dit topic, heel erg leuk!

ik ben zelf opzoek naar een ijslander en vind het heel leuk de verschillende meningen over dit geweldige ras te lezen.

vind het zelf best lastig om een geschikt paardje te vinden. (heel betrouwbaar, bomproof, liefst een merrie, gezond en echt heel braaf)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:25

Ik vind dat een goede IJslander een afspiegeling is van het land van ijs en lava (vuur). Met ijs in de kop en vuur in de voeten. Dan heb je een echte en ook een goeie :j Andersom is niet fijn := :Y)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:30

ach, als ik geen geschikt paardje kan vinden hier in de buurt (heel nederland en stuk duistland) kidnap ik er wel een uit ijsland :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:31

lol, neuh, andersom is het niet fijn....tot ronduit pijnlijk :=

Draaakje, jij ging binnenkort kijken bij een merrie toch?

mmm, in ijsland staan echt veel te veel leuke paarden :+ zou willen dat mijn bankrekening wat groter ws zeg ... had ik er nog een stel over laten komen :D