Sinds ik een trotse IJslander-eigenaar ben, ben ik om me heen aan het kijken om lekker met haar te lessen.
Nu heb ik altijd met veel plezier gelest bij een dame is gelooft in nagevelijkheid vanuit ontspanning, weinig dwang (ik kreeg bijv. ooit eens op mijn donder toen ik uit naïeve interesse vroeg of ik bijgezet zou gaan longeren, haha! Of de keer dat ik eens wilde afrekenen met gedram met mijn hand, dat deed ik niet snel opnieuw! Haha!).
Enfin, dat mag ik wel. Ze is heel erg begaan met het paard, de ontspanning en de comfort die het paard beleeft tijdens het rijden.
Voor mij was ze streng maar rechtvaardig, zoals het moet! En vaste prik: stukje banaan voor het paard na het rijden
Enfin, ik zit nu in dubio. Ik ben namelijk bovenmatig geïnteresseerd in Klassieke Dressuur. Ik heb clinics bezocht en veel filmpjes bekeken en van alles gelezen.
Ik zou dus best willen lessen op die manier.
Waar zit ik dan over in dubio vraag je je nu af?
Welnu: hoe combineren jullie de dressuur (vaak vanuit ontspanning/ lang/ laag) met het gangenrijden (meer oprichting/ spanningsgraad is hoger in de tolt bijv.)?
En hoe verhoudt de moderne en klassieke dressuur zich daar dan weer toe?
Want voor het meer 'gangbare' werk kan ik mijn oude instructrice bellen, voor de klassieke dressuur zal ik op zoek moeten naar iemand anders uiteraard.
Kortom: hoe houden jullie je paard dressuurmatig recht en gezond? En hoe verhoudt zich dat tot de gangen?
.
Alleen is dat niet wat ik van hem wil. Ik wil dat hij tölt. En dus leer ik hem geen piaffe aan. Ik ontmoedig het zelfs
En ik wil ook geen verzamelde draf, die hulpen heb ik namelijk nodig om hem duidelijk te maken dat hij moet tölten en ik zou niet weten hoe je de boodschap "loop in verzamelde draf" op een andere manier zou moeten overbrengen. Daarnaast lijkt het me ook verwarrend voor het paard, je loopt denk ik het risico dat hij de boel door elkaar gaat gooien. Helemaal als je een vijfganger hebt
Kijk, als je rijdt volgens de klassieke dressuur is het maar net wat voor niveau je wil bereiken. Ik kan me niet voorstellen dat je met een gangenpaard dat niet als drieganger wordt gereden het hoogste niveau zult bereiken. Aan de andere kant kun je met een gangenpaard weer hele andere leuke dingen doen
De dingen die jij noemt zijn aandachtspunten die iedere goede instructeur mee zal nemen. Als jij geïnteresseerd bent in klassieke dressuur dan zou ik als ik jou was een klassieke lesgever zoeken
) voordat je goed kunt beslissen wat voor jou het handigst is.
). Ik krijg niet alleen de oefeningen mee maar ook welke oefeningen en waarom en hoe en hoe ik voel welke oefeningen ik die dag nodig heb.