Ruiterbewijs gehaald of mee bezig, meld je hier.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cishashka

Ruiterbewijs gehaald of mee bezig, meld je hier.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 08:25

Ik ben nu sinds een paar weken bezig met het ruiterbewijs, het is redelijk veel stof om te leren. Maar daar zullen een aantal bokkers al wel ervaring van hebben. Heeft iemand het ruiterbewijs al gehaald, en heeft eventueel tips? Of mensen die er nu mee bezig zijn, en hun ervaringen vertellen. Alvast bedankt. Lachen

friesiszwart

Re: Ruiterbewijs gehaald of mee bezig, meld je hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:46

Als voorbereiding op het ruiterbewijs heb ik heel veel paardenboeken gelezen en de lesstof regelmatig gelezen. Tijdens het examen logisch nadenken en goed de vraag lezen. Succes.

ambertJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:50

Ik meld me ook..

ik ben er ook vollop mee bezig.
ik heb diploma a & b al gehaalf alleen c nog Knipoog
en dan maar hopen dat ik een compleet ruiterbewijs krijg !! Lachen
en ik doe leren samen met de ponyclub, wij komen avonde bij elkaar om alles te bespreken& Je leert er kei veel van Ja

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:52

Theorie heb ik al, was alleen gezakt voor de praktijk. Bij alle vragen moet je logisch nadenken. Kans bestaat dat je alles al weet.

sik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:54

heb ruiterbewijs ook gehaald. 0 fouten overigens. indd heel logisch nadenken. en supergoed opletten en om je heen kijken by de praktijk als je op buitenrit moet!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:32

Ik heb mijn ruiterbewijs al een aantal jaren. Theorie was erg gemakkelijk, gewoon goed leren. Ik had destijds 0 fout.
Praktijk was een tijdje zonder beugels draven, van de groep weggaloperen en weer terug naar de groep toe galoperen. Uiteraard moest dit beheerst en niet crossend Knipoog

Een sprongetje en door een "enge" doorgang (in ons geval 2 hindernissen met een deken erover).

Had je dat allemaal goed gedaan gingen we op buitenrit. 2 aan 2 en steeds 2 verschillende ruiters voorop (wisselen na een paar minuten) Je goed aan de verkeersregels houden en denken aan de veiligheid van jezelf en overige verkeersdeelnemers.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:33

a en b in een keer gehaald Lachen

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:36

Ik heb enkel A .. maar ben dat kwijtgeraakt (is dat eig een probleem? Bloos ) Zo veel deed ik er ook niet met, eigenlijk niets.

OP

Hermanu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:44

Ik heb het ook moeten doen voor me studie...
Niet geleerd en het boek eigelijk niet open gehad. Denk logisch na tijdens het theorie examen. Ik had 2 fouten van de 35 vragen. Best gemakkelijk!

Het rijden stelt ook niet zoveel voor. Ik had een lastig paard wat alleen maar hard wou en de onderhals er opzette. Geen probleem Lachen

sylv_n_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:55

hoi
ik heb vorige maand mijn ruiterbewijs gehaald. De praktijk is zeker wel te doen je moet 60 cm springen van de groep weg draven en galoperen enz. De rit naar buiten is ook zeker te doen je moet goed letten op je handen en de groep. Probeer alles zo overdreven mogelijk te doen. Wat wel een beetje tegenviel was de theorie de vragen waren stukken moeilijker dan achterin het boek bij het oefenexamen, er wordt vooral gevraagd naar details**denk niet met logisch nadenken kom ik erwel want er waren er heel veel die dat bij ons ook dachten en zakte**. De meeste examinatoren vinden het leuk als je er netjes bij zit(witte rijbroek zwarte trui).
heel veel succes

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 16:05

Ik ben ook niet heel erg bang dat ik de pratijk niet haal ofzo, dat is meer gewoon laten zien dat jij het paard in bedwang hebt. En hier krijgen we ook nog 2 lessen voor ( 1 heb ik al gehad ) toen zei de instructeur dat als we nu de exame hadden alleen ik en nog een meisje zouden slagen. Dus opzich dat is niet zon heel probleem.
Maar pratijk lijkt me wel moeilijk, je hebt echt zoveel dingen die je moet leren en dan krijg je misschien net de vragen die je niet hebt geleerd. Achterin het boek zijn niet zulke hele moeilijk dingen. Maar moet je meer de verkeersregels kunnen of ook al die stof van het paard zelf?

sylv_n_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 18:28

Cishashka schreef:
Ik ben ook niet heel erg bang dat ik de pratijk niet haal ofzo, dat is meer gewoon laten zien dat jij het paard in bedwang hebt. En hier krijgen we ook nog 2 lessen voor ( 1 heb ik al gehad ) toen zei de instructeur dat als we nu de exame hadden alleen ik en nog een meisje zouden slagen. Dus opzich dat is niet zon heel probleem.
Maar theorie lijkt me wel moeilijk, je hebt echt zoveel dingen die je moet leren en dan krijg je misschien net de vragen die je niet hebt geleerd. Achterin het boek zijn niet zulke hele moeilijk dingen. Maar moet je meer de verkeersregels kunnen of ook al die stof van het paard zelf?

Er wordt vanalles wat gevraagd,maar op de verkeersregels wordt echt gehamerd ze gaan je bijvoorbeeld niet vragen van joh waar dient dit botje voor.... Het is vooral de omgang met het paard, en gewoon een beetje de standaard gingen van het verzorgen. als je meer vragen hebt kun je pben hem hem pas gehaald dus kan je evntueel wel helpen...als je vragen hebt

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 16:48

@ sylv_n_ : Bedankt, ik moet nog heel veel leren. Maar als ik vragen heb dan pm ik je Lachen!

Puckvgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:50

Ja, ik ga hem binnenkort ook halen. Het lijkt me niet echt heel makkelijk, maar met een flinke vakantie ervoor moet het leren in ieder geval lukken. Ik heb ook een vraagje. Misschien mag ik meedoen met een IJslander x New Forest, maar moet je dan het ruiterbewijs halen voor gangenpaarden of voor gewone paarden? Ik wens iedereen succes die hem binnenkort gaat halen en Gefeliciteerd degene die hem hebben gehaald!

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 13:05

@ Puckvgl: Volgens mij mag je gewoon met zon pony mee doen, als je er mee buiten gaat rijden, zit je immers met hetzelfde probleem. En het rijden lijkt mij opzich niet moelijk. Ik heb mensen die bij mij in de groep zitten, en die helemaal niet goed rijden. Het gaat er alleen maar om dat je je paard in de hand hebt, je hoeft geen L proef af te leggen, gewoon je paard onder controle hebben. Dat hij niet heel hard raced e.d.

Puckvgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 19:40

Ok, dank je!

Puckvgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 19:42

Ok, dank je!