Het Grote Grandiloze Smit Topic -smittopic 3-

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 21:23

knappe mazz'je!!!! Wat een heerlijke foto zo op het strand!

Horsefreak

Re: Het Grote Grandiloze Smit Topic -smittopic 3-

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 21:42

Ja en een verademing na zijn eigenwijze en luie acties in de bak. Nu stond hij netjesstil gewoon los. En dat we strand opgingen, had hij alleen maar zin om te lopen en voor me te werken.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:08

Fijn Wen dat je zo variatie aanbrengt!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 07:47

antoinetje schreef:
Die stal waar jij stond (Niet bij lindsey) was heel netjes plus uitstekende faciliteiten mag ik vragen wat je per maand betaalde?

Die stal waar jij toen keertje bent komen kijken, daar achter flamingo's partycentrum? Daar betaalde ik in de winter 290 en in de zomer als ze het land op gingen volgens mij 275. Dat was inderdaad een hele fijne stal! Eigenlijk gewoon perfect. En als ze hun plan ooit nog kunnen gaan uitvoeren om achter hun land een oversteek te maken direct naar bos (dat mocht ook van degene die zijn land tussen hun en bos in had liggen) dan is het echt het beste plekje op aarde :'). Want dan was bos helemaal zo aan te rijden, nu moest je natuurlijk eerst nog laantje af, die andere weg af en langs Smit. Op zich ook prima te doen maar zo'n doorsteek zou helemaal top zijn!

En dat als een hele andere manier leren rijden als Smit klinkt me heel bekend in de oren :'). Ik heb bijna alles moeten afleren wat ik daar aangeleerd had :P. Behalve het been, iets harder been en dan tik met de zweep principe staat nog steeds (dit weekend weer flink moeten toepassen op pony die niet aan het been was.... Uiteindelijk was ie zo scherp dat ik mn been aanlegde als we stapte en die gelijk in galop aansprong. Dat was weer iets te veel van het goede....).

Milou: Klinkt als een leuk weekend!

Wendy: Lekker hoor aan de wandel met Mazzel! Moest ik met Shaggy niet doen, tenminste zodra die huis ruikt staat ie te stuiteren :').

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:33

Dat was toch incl voer en hooi/ stro en excl mesten en buiten/ binnenzetten?
Dat was idd een mooie stal! Lekker klein met goede faciliteiten!
Inderdaad wel een eindje stappen van het bos maarja je kan over de weg ook draven..

In Beek leren wij inderdaad ook met impuls vanuit de achterhand te rijden en dat rijdt superfijn. De paarden zijn allemaal heel licht in de mond dus waag het niet te veel aan de teugels te zitten want dat wordt niet goedgekeurd..

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 12:57

Voer en hooi zat er bij in inderdaad, uitmesten moest je zelf doen (maar was zo gedaan want ze staan op vlas daar allemaal), buitenzetten en binnenhalen werd onderling geregeld. 7 boxen en je bent dus 2x in de week aan de beurt. Ik moest bijvoorbeeld zaterdag en zondag binnen halen en dan deed je ook de voerronde er achteraan. En degene die in de paddocks zette die gaf dan weer het hooi in de bakken voor tussen de middag (omdat je dan vaak toch nog even met je eigen paard bezig was). Was echt ideaal!

Shaggy is niet licht in de mond, maar dat hoop ik nog wel te bereiken :'). Denk dat ze in Beek ook wat meer met houding en zit bezig zijn? Shaggy kan je ook sturen door zelf met je lichaam te sturen door je lijf naar links of naar rechts te draaien. Dan stuur je echt vanuit je heupen en je been in plaats van dat je met je handen stuurt. En natuurlijk remmen op de zit, en niet vanuit de hand. Ook heel lastig :P.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:59

Ok dat klinkt wel als een ideale stalling! :)

De paarden in Beek moet je 'tussen je benen' rijden met een licht knie contact. Overgangen worden voorbereid door lager te lichtrijden of de overgang naar galop door kort door te zitten. Doorzitten zijn ze geen fan van. Aandrukken van de knie betekend ho en bij halt is een lossen teugel stilstaan (dit commando is aangeleerd voor de jacht en dit is ideaal).
Ophoudingen maak je alleen bij stelling of buiging. Als je het paard ldr wil rijden is dit met goede kuithulp en licht contact totdat aanleuning ontstaat. Ik moet je zeggen dat dit een fijne manier van rijden is!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 08:13

Ja het was zeker een ideale stalling! Mis het nog steeds!

En dat klinkt inderdaad als een fijne manier van rijden! Ik heb zo'n hekel aan dat met teveel druk aan de voorkant rijden. Shaggy zet zichzelf nogal graag vast en is af en toe ook echt niet aan het been. Probeer dan altijd wel met licht contact te rijden maar soms moet ik m er ook echt even doorheen zetten om dan los te kunnen laten. Hij is nogal koppig en blijft tegen de hulpen in gaan op zo'n moment....

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 19:38

Oei dat klinkt inderdaad lastig. Heb je wel eens een spoortje geprobeerd zodat je hem wat beter voor de kuit kan krijgen?

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 21:26

Ik rij momenteel met sporen, daarmee reageerde die in het begin iets beter maar ook daar raakt ie helaas aan gewend :( . En dat terwijl ik toch echt rij met been geven om voorwaarts te gaan en dan been wel waakzaam eraan maar niet continu drijven. Alleen als ie weer vertraagd moet ik been geven. Als ik m echt op zn donder geef dan kan die met een paar keer flink aanpakken ook ineens stap galop overgangen, het is alleen jammer dat ie dat nooit onthoud na 1x. Want ja de techniek naar voren schoppen is toch niet echt mijn ding.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:12

Nee dat is ook niet echt de bedoeling van een spoortje, jammer dat Shaggy die voorwaartse drang niet zo heeft dat zal ook wel met het koudbloedige te maken hebben. Ik weet zo 123 ook niet hoe je dat op kan lossen. Wat zegt je instructie?

Als ik met sporen rij (reed op Major altijd met sporen en nu bij Kroes op het lespaard) dan rij ik op de kuit maar als het paard de impuls niet wil geven dan trek ik mijn hak even op. Is ook niet echt mijn manier van rijden want een voorwaartser paard is toch wel fijner maar dan moeten ze niet al te wiebelig worden.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 09:06

En buiten beetje dressuurrijden? Dat doe ik met Mazzel. In stap is hij moeilijker voorwaarts te houden, maar draf heeft hij genoeg reactie, zit je zo in middendraf of galop als je voor ruimte geeft. Verder overgangen en beetje stelling en dan weer recht. En ook buiten werkt het, been is reactie, zoniet nog een keer en dan nog niet dan tik. En dat consequent doen, dan is hij snel voorwaarts op been.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 09:07

Is ook een stukje karakter denk ik inderdaad, zat laatst over flegmatieke paarden te lezen en dacht ja daar klopt alles van :'). Maar daar stond ook bij dat dat niet de meest voorwaartse paarden zijn inderdaad :P. Was dit stukje volgens mij: http://ruitergevoel.com/2014/07/02/hoe- ... ts-krijgt/

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 15:00

Dat is een heel interessant stuk!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 15:45

Vanochtend heerlijk gereden op Anouk! Weer eens wat anders voor mij, een paard wat ik terug moet rijden, haha! Bij mazzel, Adje en ushi ben ik in het. Begin altijd heel streng en consequent. Been, geen reactie: been+tik en dit herhaal ik tot ze wel voldoende op been reageren.....en dat is bij allemaal wel vrij snel

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 14:23

Ik vind een paard wat je terug moet rijden veel fijner dan een paard wat je voorwaarts moet rijden :'). Maar ja het aan het been zijn is nu niet alleen meer voorwaarts zijn, dat is ook achterhand activeren en zijwaarts gaan. En dat snapt pony allemaal nog niet zo (of hij doet of ie het niet snapt :P, draak is het!).

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:27

Bij Mazzel ga ik niet veel verder, hij moet vooruit of achteruit en beetje opzij. Vandaag weer op strand gereden met hem. Nu op een uurtje 2 dagen achter elkaar. Buiten heeft Mazzel veel meer drang naar voren en vooral op de terugweg, kon ik hem lekker terug rijden en liep hij heerlijk over zijn rug. Ik blijf gewoon langs de weg en hopelijk straks ook op strand beetje dressuurrijden. Dan maakt het voor mij een stuk makkelijker, doordat Mazzel wel wil lopen dan. En dan zitten we niet in zo'n saaie bak, waar Mazzel en ik bij voorbaat al denken: Wat moeten we hier?

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:56

Ik ga ook voor een waarwaartser paard alleen de komende 2 weken even niet. Diagnose slijmbeursontsteking in mijn linkerheup ;( .
Zondag nog wel lekker in Beek gereden maar ik denk dat dat de mokerslag was!

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 00:31

Bah, dat is balen, antoinette. Heb je er veel last van? Beterschap, even rustig aan doen dus.
Ik heb voor dressuur wel liever voorwaarts paard en paard wat aan de hulpen te rijdenis. Voor zoiets als onze vakantie heb ik graag een relax paard. Ligt beetje aan de omstandigheden.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 07:14

Ja het is best pijnlijk, hoop dat het kuurtje snel aanslaat!
Buiten is een beetje afhankelijk in een voorwaartse groep is een niet voorwaarts paard knudde. Alleen buiten, tja Major was ook niet voorwaarts daar heb ik nooit klachten over gehad maar ik merk nu wel dat een voorwaartser paard makkelijker te rijden kan zijn.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:18

Jemig Antoinette, dat is echt naar! Ik hoop echt nooit een slijmbeursontsteking te krijgen, hoor altijd dat dat zo pijnlijk is!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:18

En helemaal vergeten erbij te zetten, maar hoop natuurlijk ook dat het snel opknapt!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 14:21

Shaggy was zowel in de bak als buiten voorwaarts. Nu alleen nog buiten (of met springen ook in de bak :')). Dat voorwaartse is buiten nog wel is lastig als je met een wat tragere groep op pad gaat, dan moet je continu een paard bij je houden (maar zo werkt het ook andersom met een sloom paard en actievere groep :P). Maar Shaggy zn draf is zo voorwaarts dat de gemiddelde KWPN'er dan erachter kan galopperen. En als ik het idee heb dat ik in een handgalopje zit dan wordt er al gezegd dat we midden-/rengalop doen :=.

Ik vind voorwaarts buiten niet erg, zolang ze maar niet drammerig en/of rillerig zijn. Shaggy kon ik in bos altijd overal laten galopperen om m vervolgens op de handrem te zetten (met stem :P) en af te remmen voor een oversteekplaats. En daarna gingen we zo weer verder, was altijd heerlijk!

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 07:41

Hè wat balen Antoinette! Zou het met rust weer over moeten gaan?

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:47

Mee eens Esther ik hou ook niet van die feestnummers - dus eigenlijk heb je gewoon een race pony!
Hij kan toch wel netjes verzameld galopperen?

Ja rust en diclofinal voor 10 dagen dus afwachten maar. baal verschrikkelijk want we zouden volgende week weer naar Beek gaan maar ik denk niet dat ik meekan om te rijden.

Milou wie had je gister? Nog buiten gereden?