ris schreef:En wat ik bedoelde met orienteren is uitzoeken welke stallen goed fokken en welke pensionstallen goed zijn enz enz enz.
Ik vindt dat verstandiger dan dat ik bijvoorbeeld in december een leuk paard tegenkom en zeg ja dit wordt hem maar dan nog geen idee heb van welke pensionstal en of het wel een goed paard is enz.
Wat wil je kopen, waar ben je naar op zoek? Wil je een veulen, jaarling, tweejarige, al ingereden paard? Ben je er zeker van dat, als je in December ineens een paard ziet dat je aanstaat en hem koopt, er meteen een plekje voor je is op de pensionstal van je dromen? (Of je moet hem daar hebben gekocht en daar kunnen blijven staan). De meeste stallen staan in de winter vol, en veel stallen hebben een wachtlijst. Dan kun je wel de ideale stal voor ogen hebben, maar er nog niet meteen terecht kunnen.
En wat is een goed paard? Je wilde de topsport in, zo schreef je eerder, wedstrijden rijden. Is dat nog steeds je wens? Ben je op zoek naar een top sportpaard of wil je kijken hoe ver je met een bepaald paard komt. Ben je bereid dat paard te verkopen als blijkt dat hij toch niet helemaal geschikt is voor de (top)sport?
Als je op zoek bent naar een paard, dan zou ik niet per definitie alleen maar kijken naar fokstallen. Vlak de particuliere hobbyfokker niet uit, die hebben vaak ook hele leuke dieren staan.