Ik ga echt helemaal dood hier, kom om in t werk:S Woensdag met een klasgenootje een deel van de les geven (Lees: een stelling gaan verdedigen terwijl fijn de hele klas je dr op aanvalt, en ik hou als zo van debateren ) en dan smiddags van half2 tot half 5 een herkansing wiskunde, donderdag profielwerkstuk presentatie en vrijdag begint me laatste toetsweek voor me centraal... Ik stress m nu al helemaal
W A T I S M O R A A L? Moraal impliceert een capaciteit om (1) goed en fout te onderscheiden, (2) te handelen naar dit onderscheid en (3) trots te ervaren over deugdzaam gedrag en schuldgevoel en schaamte voor handelingen die in strijd zijn met iemands eigen waarden. Internalization = andersmans waarden eigen maken. Onderzoek richt zich op drie aspecten van moraal: 1. Een emotionele component dat uit gevoelens bestaat welke bij goed of fout betrokken zijn en welke morale gedachten en acties motiveren. 2. Een cognitieve component dat zich richt op de manier waarop wij goed en fout conceptualiseren en dat beslissingen maakt over hoe wij ons gedragen. 3. Een gedragscomponent dat reflecteert hoe wij ons werkelijk gedragen wanneer we de verleiding ervaren van liegen, bedriegen of andere morele regels schenden. De psychoanalytische stroming legt de nadruk op de eerste (moral affects), de cognitieve ontwikkelingsvisie concenctreert zich op het cognitieve aspect (moral reasoning) en de social-learning theory richt zich op de derde component (moral behavior).
V E R S C H I L L E N D E B E N A D E R I N G E N Id – Ego - Supergo Freud dacht dat baby’s en peuters geen superego hebben en puur naar hun egoistische impulsen handelen tenzij ouders hun gedrag controleren. Ik ben pas hier. De psychoanalytische visie Freud’s theorie over oedipus-moraal Evaluatie De cognitieve ontwikkelingvisie Piaget’s theorie over morele ontwikkeling Evaluatie De social-learning theory Kohlberg’s theorie over morele ontwikkeling
I N W E L K E F A S E N V E R L O O P T D E M O R E L E O N T W I K K E L I N G? Kohlberg’s fasen Steun voor deze theorie Kritiek op deze benadering
H O E M E E T J E M O R E L E O N T W I K K E L I N G?
het is idd echt oersaai!! je MOET 't echt lezen! gaat niet bepaald vanzelf haha
maar dit moet je dus helemaal uitleggen
MRIIIS
Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-10 20:17
In de werkgroepen krijgen we so called 'problemen'. Bijvoorbeeld: Ernie is heel druk, ongeduldig en kan niet stilzitten. Bert daarentegen is heel rustig en nogal op zichzelf. Wat is er met deze twee aan de hand? Na een rondje brainstorm & probleemanalyse komen we dan op ADHD en Autisme en hier moeten we dan leerdoelen over bedenken, bijvoorbeeld 'Wat is autisme? (oorzaken, oplossingen etc.)' en 'Wat is ADHD?'. Hierna kopieren we de literatuur in de bieb & dan maakt iedereen de leerdoelen om vervolgens de 2e 'bijeenkomst' de literatuur te bespreken.