Rc het Fjordenpaard crosst weer verder! Alweer deel 5!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_Sisi

Re: Rc het Fjordenpaard crosst weer verder! Alweer deel 5!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:57

dat is nu netals dat jij met je winterjas aan binnen zit, en erna met je winterjas aan naar buiten gaat

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:57

maar ieder zen keus, ik ben er niet voor :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:06

ik hoor van heel veel mensen dat ze hun paard al onder 300gr hebben ofzo. Pony van een stalgenootje van me staat al sinds september onder een regen deken, daarna 100 gram en nu al 200of300gram. Ben benieuwd wat hij omkrijgt als het sneeuwt en ijzelt en als het overdag ook vriest... als het echt heeeeeeeeel koud gaat worden kan ik desnoods nog mijn 2 dekens samen opleggen, maar dat doe ik echt alleen als het ontiegelijk koud is.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:23

naja ik zeg er neits meer over, heb mijn mening gegeven haha :)

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:33

Twister heeft nou een regendekentje met fleece voering. en nog strakt in het haar :)

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:33

oeeeh orun was leuheuk!!!

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 08:09

Maar paarden zijn geen mensen he, dus daar kan je het niet mee verelijken.
En het ligt helemaal aan wat jij met je paard doet en op watvoor stal hij staat wat goed is of niet..

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:01

Ik vind dat je dat wel zo kan vergelijken ;)

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:05

Nouja, dat is vaak wel het probleem, dat mensen denken ik heb het koud, o dan moeten mijn paard een deken op. Mensen denken te veel dat hun paard het zelfde voelt. Die humaniseren het paard te veel

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:02

Goodmorning! Het is gewoon echt al 2 of 3 weken lang echt mistig in de ochtend en avond hea....das ook vet irritant!
En vnaaf weer rijden, zin in!! :D

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:10

Woow er is even 535 euro op me rekening gestort wat niet voor mij is...er staat bij vliegtickets P en J....ik dacht al huuuuh hoe kom ik opeens aan zoveel geld?? Maar ik ben een eerlijk persoon dus ik ga het maar braaf even terugstorten.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 13:09

Ja idd simone, een paard heeft een hele dikke huid en vacht, zo snel krikgen ze het niet koud, en als ze het toch koud hebben zetten ze hun vacht omhoog zodat ze t warmer krijgen.

_Steph_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:30

Ruby heeft al een heerlijke dikke knuffelbare wintervacht :) wordt ze altijd zo schattig van!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:43

Dixie zit echt nog heerlijk in dr vacht. Ze staan denk nu een maand onder de dekens op de manege en ze hebben de hele winter hetzelfde deken op, dus niet wisselen qua grammen enzo. Dix mag elke dag even lekker los buiten in de losgooibak en daar staat ze dan zonder deken.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:02

_Lucy schreef:
Ja idd simone, een paard heeft een hele dikke huid en vacht, zo snel krikgen ze het niet koud, en als ze het toch koud hebben zetten ze hun vacht omhoog zodat ze t warmer krijgen.

Dat is ook precies het probleem. Stel een paard heeft al een hele tijd 300 gram op en het wordt ineens 's nachts -20 (zoals vorig jaar een paar keer), dan krijgen ze het echt wel even koud. Daarom zetten ze hun haren overeind om een extra isolatie laag te maken. Maar..... Met een deken op kúnnen ze hun haren niet overeind zetten doordat die de vacht platdrukt en zullen ze het wel degelijk koud krijgen.

@Linda: Veel paarden op de manege hebben oude verrotte dekens op, het schijnt zo te zijn dat de dekens steeds dunner worden naarmate ze ouder worden... Over 10jaar is een 300 grams deken nog maar 100 ofzo. Dus of ze het nou echt warm hebben met die dekens weet ik niet zo goed hoor....

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:05

Ja dat klopt Ella...en ik kan zo niet bepalen of ze het koud hebben natuurlijk. Maar ik mag hopen dat Pieter daar wel op let.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:14

Volgens mij wel anders zou hij een hoop paarden met hoest hebben staan in de winter en dat heb ik nog nooit gemerkt dat in de winter alle paarden en ponies spontaan ziek werden. Scheelt wel dat alles gewoon dichtzit daar dus geen tocht, in de winter de deuren dicht etc. Ferro staat in een stal met luik en de deur van de schuur staat ook altijd open dus denk dat hij daarom al zo'n teddy vacht heeft.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:25

Ja idd, de deuren worden vaak goed dichtgehouden in de winter, en idd ik heb eig nog nooit een ziek paard daar gezien.

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:10

Wij hadden vorig jaar ook geen bevroren drinkbakken :) Aantal zijn al schoren enzo maar twis zit nog heel netjes in haar vacht gelukkig!

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 16:35

ik neem aan dat als je je paard een deken op doet en het word opeens heel veel kouder dat je het wel een beetje in de gaten houd of hij het warm genoeg onder zijn deken heeft..
en paarden zijn taai hoor, die kunnen best een beetje kou hebben.. alleen met hele oude paarden moet je er wel een beetje op letten als ze niet al te veel vetjes er reserves meer hebben :P

op stal (op jullie manege bedoel ik) zal het ook wel niet al te koud worden? dus maakt een wat dunner dekentje niet uit denk ik.
ze staan niet op de tocht (toch?), en van alle paarden op stal komt redelijk wat warmte af :)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:00

Smurf staat 's nachts toch binnen, het lucht wel door op stal maar geen enorme tocht of zo.
In de winter bevriezen de bakken ook wel eens maar nu is er niet erg veel verschil met buiten en binnen temperatuur. Als het echt koud word staat ze warm genoeg met een lekker dikke laag stro.

Smurf heeft juist een deken op zodat haar vacht niet te dik word. Anders als ik een rit maak is ze drijfnat en voor ze dan droog is ben ik een uur verder...

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:14

Bij ons zijn (naar mijn weten) nooit de drinkbakken bevroren. En de binnenbakken ook echt niet. Daar worden ze ook veel te veel voor gebruikt, die hebben niet eens tijd om te bevriezen :P

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:39

miejmoon schreef:
Nouja, dat is vaak wel het probleem, dat mensen denken ik heb het koud, o dan moeten mijn paard een deken op. Mensen denken te veel dat hun paard het zelfde voelt. Die humaniseren het paard te veel

ja maa rdaarom zeg ik als je nu al een 300 erop hebt liggen is het niet slim voor als het echt koud is..
dan kan die namenlijk niet meer zn haren omhoog zeggen, tenzij ze geschoren zijn, dan zou ik er wel een 300 opleggen ja

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:41

en bij ons op stal hebben ze sinds een week geloof ik dekens op, maar niet dikke dekens denk 100 tot max 150 maar als de deuren dicht zitten is het ook niet super koud daar..

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:42

Ach smurf voelt altijd lekker warm onder haar deken en vorige winter ook prima gegaan.
Bij ons dus soms wel, wel een dun laagje kunnen ze wel breken maar vriest dus wel.