Stal Midden Delfland roddels 4

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sybje

Re: Stal Midden Delfland roddels 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:03

Ja.. Nou moet het wel!

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:06

Binar schreef:
Balen hoor Wil, hopelijk knapt Lil weer snel op

Ik zit ook met een dilemma, zit zo te twijfelen om Biz toch te scheren.... ondanks dat hij niet heel heftig in t werk staat, zweet hij peentjes, en vooral t nazweten is vrij heftig
Heb laatste tijd alleen overdag gereden en dan droogde hij vrij snel in t zonnetje, maar nu heb ik vanaaf gereden, iets meer dan half uurtje in de bak mt 3 drafjes en beetje galop.. niet droog te krijgen (voornl door nazweten) ;( uur later nog steeds nat, is ook niet echt bevordelijk voor de spiertjes

moeilijk moeilijk

Ik moet wel zeggen dat het wel warm is deze week hoor.. Sieb stond alleen al in der stal te zweten. Maar sieb zat al zo dik in der haren dat ze ook onwijs zweette toen het al wat kouder was. Ik zou als ik jou was er even over nadenken.. misschien is het niet nodig.

Ik scheer in ieder geval nooit meer. Laat iemand anders zijn leven maar riskeren voor haar. Ik betaal wel.

Binar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:26

ja tis deze week idd wel warm, Biz stond ook al zwetend op stal, en zelfs Ko ook vanochtend
Biz is al aantal weekjes wat natter na rijden en niet alleen onder t zadel
zijn hals was net nog wat klam, zijn we wel dik 2u verder!

Liever scheer ik hem idd niet, maar dit vind ik toch ook niet fijn voor hem... wil zijn mooie vachtje er eigenlijk ook niet af... hij ziet er nu gewoon zo mooi uit qua kleur

En soph, haha idd iemand zoeken die voor je scheert, en dan incl baard (wel vragen of die persoon goede verzekering heeft :D )

AnitaJoeri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:27

haha die soof.
Al dat zweet op die peerden is helemaal niet zo erg als iedereen denkt.
gewoon halfuurtje zweetdeken op.Een goede waar het zweet doorheen trekt en dus op de de
deken komt liggen.Dan deken eraf en dan zul je een nat paard hebben waarvan de ondervacht droog is.Dus direct op de huid is ze wel droog.Dan op stal en is er niks aan de hand.
Je hoeft ze heus niet droog te stappen hoor.Wel op adem laten komen met uitstappen.

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:36

Ja dat idee heb ik ook een beetje.. Maar als je zag wat ik van sieb af heb gehaald.. en dan is niet eens alles eraf! hahaha Ben wel blij dat het weer gedaan is..
Tnx voor de tip Nous.. Een goeie levensverzekering is wel nodig. Ik breng der gewoon ergens af, dan gaat ze maar onder narcose.. hoef ik me ook niet zo druk te maken hihi :=

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:37

Hee maar Nous, je wilde biz toch niet meer zwaar in het werk hebben? Ik denk zelf dat het niet zo erg nodig is.. Vooral omdattie al vroeg een deken op heeft en je niet zo heel zwaar met hem gaat werken (mits ik me niet vergis hoor :o)

nataschamarc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:39

dat is minder soof,
hoop dat die blauwe plek snel weg is voor je.
nous dat is niet fijn dat biz nog zo bezweet was.

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:40

en ik was nog zo blij dat ik alweer normaal kon lopen! :+

Binar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:43

Ik heb ca 35-40 min gereden waarvan 3x een drafje en 2x een galopje, dus eigenlijk meer gestapt dan wat gedaan, das nou niet bepaald hard werken.. pas met rondje park was hij ook al aardig nat 9ook ca 3 a 4 drafjes met 2 kleine galoppies), toen droogde hij wel snel maar daar was de temp ook lekker voor

die zweetdeken heeft dus geen half uurtje opgelegen maar dik 2u!!
En ik weet ook dat beetje zweet niet erg is, maar dit is gewoon absurd... t is gwoon t nazweten
en dit is bij een ouder paard nou niet echt super, zeker niet voor zijn spiertjes... kan hem moeilijk de hele winter op rust zetten zodat hij niet zweet, maar ja dan krijg ik weer een ander probleem

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:47

Hahaha nee dat is ook niet handig. Het is deze week wel ideaal om te scheren omdat het niet zo koud is. Doe gewoon wat in je opkomt. Ik heb sieb ook geschoren vanwege het zweten.

Ben trouwens wel blij dat ze pas volgende week die ijzers achter krijgt..

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:48

Je kan wel merken dat ik alleen thuis ben... Ik ga maar even wat anders doen anders l*l ik heel dat topic vol.

nataschamarc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:50

daar mag je zeker blij om zijn soof.
weltrusten allemaal.
wil sterkte met lil nog.

Binar

nou ja ik ga er maar weer een nachtje overslapen :Z
wil idd liefst wel scheren met beetje normale temp, dan is die overgang niet zo groot en kan je lekker buiten scheren, dat is t meest ideaal

slaap lekker!!

En lekker doorlúllen hoor, ben wel toe aan een deel 5 hahaa

AnitaJoeri

wat wel lastig is,is dat julli er daarna een gewone deken op doen en dat is dus wel een probleem.Dan heeft hij wel droge ondervacht ,maar op natte bovenvacht kun je dus geenstaldeken doen.Lastig hoor.

Enne Soof veel haar,hihi je zou mijn haffie moeten zien.Lijkt wel een beertje.maar die hoeft dus geen staldeken op een nat bovenvachtje.Die blijft lekker bloot.En ik moet zeggen die zweet heel erg hoor als ik met hem rijdt.Voor de kar is het een stuk minder zweet.En dan draaft die notabene 2uur zo goed als aan 1 stuk door.Dat is dus duidelijk minder inspannend als rijden.

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:07

AnitaJoeri schreef:
wat wel lastig is,is dat julli er daarna een gewone deken op doen en dat is dus wel een probleem.Dan heeft hij wel droge ondervacht ,maar op natte bovenvacht kun je dus geenstaldeken doen.Lastig hoor.

Enne Soof veel haar,hihi je zou mijn haffie moeten zien.Lijkt wel een beertje.maar die hoeft dus geen staldeken op een nat bovenvachtje.Die blijft lekker bloot.En ik moet zeggen die zweet heel erg hoor als ik met hem rijdt.Voor de kar is het een stuk minder zweet.En dan draaft die notabene 2uur zo goed als aan 1 stuk door.Dat is dus duidelijk minder inspannend als rijden.

Dat klinkt al een stuk beter.. Sieb was al bezweet na een stapritje buiten.. En dat ging me iets te ver. Tot vandaag heeft ze geen deken om gehad dus geen deken op een zweetdeken hier dus ze had mooi de tijd om te drogen. :)
Ik vind je haffie sowieso erg leuk aniet!

AnitaJoeri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:15

mijn haffie is ook echt leuk soof.Ik kan echt alles met dat beest.Misschien moet je overwegen om Siep niet meer te scheren en dan geen deken te geven.Volgende keer dan he.Hihi een blote Siep.Bij Joepi gaat deken af niet lukken,die heeft nog steeds geen haar en vet en het dus echt snel koud.Jammer want zo'n bloot peerd is vele malen makkelijker.
Fijn dat je na je scheercapriolen nog leeft hoor.pffffffff

Zo en nu ga ik lekker tukkie doen en morgen fijn met Aiko naar het bos.

liroteJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:53

Binar schreef:
Ik heb ca 35-40 min gereden waarvan 3x een drafje en 2x een galopje, dus eigenlijk meer gestapt dan wat gedaan, das nou niet bepaald hard werken.. pas met rondje park was hij ook al aardig nat 9ook ca 3 a 4 drafjes met 2 kleine galoppies), toen droogde hij wel snel maar daar was de temp ook lekker voor

die zweetdeken heeft dus geen half uurtje opgelegen maar dik 2u!!
En ik weet ook dat beetje zweet niet erg is, maar dit is gewoon absurd... t is gwoon t nazweten
en dit is bij een ouder paard nou niet echt super, zeker niet voor zijn spiertjes... kan hem moeilijk de hele winter op rust zetten zodat hij niet zweet, maar ja dan krijg ik weer een ander probleem

ik leg er een zweetdeken op en haal hem er eraf na een min of 10 daarna laat ik ze ff zonder deken zijn ze zo droog als die zweet deken er op blijft blijven de haren van het paard gesloten liggen waardoor het vocht niet wegkan als een paard de haren open zet kan het vocht weg en is hij zo droog de zweet deken doe ik er op om de spieren niet snel te laten af koelen als het erg koud is ga ik met ze stappen

liroteJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:55

de dierenarts is bij lil geweest ze had nog gas en zat ook aardig verstopt ze is leeg gehaald en heeft 2 prikjes gehad

liroteJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:59

Een hardnekkig misverstand is dat paarden kou vatten als ze bezweet de wei op gaan. Waarom is dat een misverstand en hoe is dit misverstand de wereld in gekomen?

Om dit goed te kunnen uitleggen is het nodig om stil te staan bij enkele natuurkundige feiten:

Iets dat nat is is nog niet per definitie koud. Kou ontstaat pas wanneer een vloeistof overgaat in een gas; verdamping dus.
Verdamping gaat sneller wanneer er een luchtstroom is. Denk aan wasgoed dat sneller droogt wanneer er een windje staat.
Iets dat nat is maar niet kan verdampen koelt niet af. Hierop berusten de zogenaamde natpakken die surfers en duikers dragen; die pakken lopen vol water maar omdat het water niet verdampt koelt het ook niet af.
Drogen kan op verschillende manieren: Dit kan door verdamping maar ook door het afvoeren van het water. Wanneer je een handdoek gebruikt droog je ook, maar zonder de afkoeling die je zou krijgen wanneer je droogt door verdamping.
Vocht heeft de neiging zich te verplaatsen naar nauwe ruimten. Zo drogen handdoeken omdat het vocht tussen de draadjes van de stof kruipt. We noemen dit de capillaire werking. Vacht heeft ook een capillaire werking: De nauwe ruimten tussen de haartjes zuigen vocht op.
Ok, wat heeft dit met paarden te maken? Nee, wacht nou even, laten we eerst eens kijken wat er gebeurt als wij mensen bezweet buiten gaan rondlopen:
Onze huid is nat en door de wind wordt onze huid gedroogd. De drogende factor is hier dus verdamping, en verdamping zorgt voor afkoeling. Als wij mensen nat buiten staan koelen we in een rap tempo af. Die afkoeling gaat zo snel dat we kou kunnen vatten.

Nu eindelijk naar de paarden. Wat gebeurt er als een paard zweet?
Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt.

Wat gebeurt er nu wanneer we een bezweet paard "zomaar" buiten neerzetten?
Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad; mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan.
Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht!

Alle voorzorgen om paarden te beschermen tegen te snelle afkoeling zijn dan ook gebaseerd op antropomorfisme: Omdat wij mensen ziek worden als we bezweet in de wind gaan staan denken we dat dit dus ook wel voor paarden zal gelden. Maar niets is minder waar!

! Dat paarden kunnen zweten is niet zo vanzelfsprekend: De meeste dieren kunnen niet zweten! (honden, katten, konijnen, etc.) Het paard is blijkbaar speciaal geëvolueerd om te kunnen zweten en het is dan ook tamelijk merkwaardig om te veronderstellen dat hij daar niet tegen zou kunnen!

Dit gebrek aan natuurkundig inzicht en het daaruit volgende antropomorfisme doet mensen besluiten om dan maar een deken op het paard te leggen en daarmee de fantastische temperatuurregulatie van het paard te saboteren... En dat brengt ons op het volgende onderwerp.

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:02

ik wil het niet lezen.. straks krijg ik nog spijt van mijn levensbedreigende middag

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:03

balen van Lil Wilma.. Hopen dat het snel beter gaat!!

liroteJarig

Zweetdekens
Zelf heb ik bij mijn paard Jack een tijdje een wollen zweetdeken gebruikt als hij bezweet was. Het werkte fantastisch, de deken zelf bleef nagenoeg droog, en aan de buitenkant van de deken ontstonden er allemaal kleine pareltjes vocht. Zo stond ik daar een keer geboeid naar te kijken, me af te vragen hoe dit werkte... tot ineens de absurde waarheid tot me doordrong... HOE werkt zo'n deken? De vezels hebben een capillaire werking, ze transporteren het vocht naar buiten, en dat vocht condenseert zodra het in aanraking komt met de koele buitenlucht. Daarom blijft het van onderen droog en wordt het aan de buitenkant nat. En van wat voor fantastisch high-tech materiaal is zo'n geweldige deken nou gemaakt? Nou, gewoon van wol... En wol is... de vacht van een dier! Niet van een paard, maar van een ander graasdier... Eh, wacht even, als schapenhaar een capillaire werking heeft, zou paardenhaar dat dan misschien ook hebben?

De keer daarop heb ik de zweetdeken weggelaten, en nauwlettend in de gaten gehouden wat er gebeurde... Inderdaad, de vacht van het paard is nat van het zweet... AAN DE BUITENKANT! De huid zelf is droog!
Ongemerkt was ik ook hier weer het slachtoffer geworden van antropomorfisme: "Als IK bezweet buiten ga staan zonder jas aan wordt ik ziek, dus dat zal bij een paard ook wel zo zijn." Nee dus, om verschillende redenen: Als IK bezweet raak wordt mijn huid nat, en tijdens het verdampen van het zweet wordt mijn huid rechtstreeks en in rap tempo afgekoeld. Als mijn paard bezweet raakt wordt het zweet door de capillaire werking van zijn eigen vacht naar buiten getransporteerd, en verdampt aan de buitenkant van de vacht. Zodra het paard het niet meer warm heeft houdt de zweetproductie op, de huid droogt zeer snel, maar niet door afkoelende verdamping zoals bij mij, maar door de capillaire werking. Dat de vacht aan de buitenkant nog nat is is net zo erg als wanneer mijn jas aan de buitenkant nat is. Niet dus...
Mensen en paarden zijn op dit gebied dus absoluut niet vergelijkbaar.

! Een paard is een vluchtdier. In al die duizenden generaties heeft het paard weten te overleven dankzij zijn vermogen om snel te kunnen vluchten. Het zou toch al te gek zijn als een paard, dankzij een enorme sprint, juist met succes is ontsnapt aan een roofdier, en dan vervolgens... dood gaat omdat het tijdens de succesvolle ontsnapping bezweet is geraakt en een fataal koudje opliep... Het zou een ongelooflijke evolutionaire blunder zijn geweest als het paard wel kan rennen maar er niet tegen kan om vervolgens bezweet rond te lopen.

Maar wij scheren de vacht van het paard af, en leggen er vervolgens de vacht van een schaap op. En waarom? Nou gewoon, omdat iedereen dat doet... Wie is er nou gek?
En dan komen we weer terug op de winterdekens, die worden gebruikt om de wintervacht tegen te gaan, de wintervacht die ongewenst is omdat het paard dan makkelijker bezweet raakt, en dat weer lastig is omdat we er heilig van overtuigd zijn dat het paard ziek wordt als hij bezweet rond loopt... Antropomorfisme ten top...

Onze paarden gaan dus bezweet en wel, hup, de wei op! Ze kunnen de inloopstal ingaan als ze denken dat ze het koud krijgen, maar dat doen ze niet. In plaats daarvan zoeken ze een zanderige plek op, gaan even fanatiek rollen, het zand neemt de overmaat aan vocht en zout op, het zand dat aan het paard blijft kleven droogt op, valt eraf, en neemt daarbij het zout uit het zweet mee. De volgende dag hebben we dan weer een schoon paard, waar geen spoortje ingedroogd zweet (is eigenlijk zout) meer op te bekennen is. En zonder borstelen of zo kan er zo weer een zadel op...
Overigens, we zijn nog nooit iemand tegengekomen die had meegemaakt dat een paard iets opliep door bezweet rond te lopen. Is het nog nodig om te zeggen dat onze eigen paarden nooit ziek zijn geworden of spierpijn hebben gekregen nadat we ze nat de wei op hebben gezet

sybje

Nu ga ik slapen!
trusten allemaal

liroteJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:05

sybje schreef:
balen van Lil Wilma.. Hopen dat het snel beter gaat!!

ja hoop ik ook baal er echt van nou ja ben er eigenlijk erg verdrietig over
ik weet het echt niet meer

liroteJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:06

sybje schreef:
ik wil het niet lezen.. straks krijg ik nog spijt van mijn levensbedreigende middag

ik las dit ook nadat ik romeo had geschorren
en eigenlijk vooral die laatste is zit er best een kern van waarheid in