Shenavallie schreef:Ik heb gisteren een toerist een kaakstoot verkocht en een giga-mep met de zweep... Was er eerst niet trots op, maar achteraf toch weer wel. Zal het kort proberen uit te leggen:
Franse toerist wilde, terwijl ik al met een rondrit bezig was, met de koets mee. Verwees hem naar de Dam, maar hij wilde NU mee en alleen met mij. Gezegd dat dat niet kon, omdat deze mensen al voor de rit betaald hadden en dat het een besloten rit was en dat hij eventueel over een uurtje op de Dam moest zijn, omdat ik dan weer terug zou zijn als hij inderdaad perse met mij mee wilde. Hij wilde toch mee en wilde aanstalten maken om aan mijn kant de bok op te klimmen. Gewaarschuwd dat hij dat niet moest doen. Dit alles gebeurde terwijl ik gewoon bleef rijden, hij liep ernaast mee. Inmiddels waren we twee grachtjes verder en meneer rende om de koets heen en wilde aan de andere kant op de bok springen, maar terwijl hij omhoog sprong schopte ik in een reflex zijn kant op: met m'n stalen neus een volle schop tegen zijn kaak en keel. De toerist viel van de bok, tolde over straat en greep naar een lantaarnpaal om uit te duizelen. Ik reed door. Volgende grachtje was hij alweer achter mij aangerend en probeerde een of ander aggenebbis boekje aan de toeristen te geven, maar die wilden niets van hem weten. De toerist leek wel gesnoven te hebben en maakte een hele rare indruk. Hij gaf aan dat hij mijn actie niet zo aardig vond en ik zei hem dat hij wel erg koppig was. Dat gaf hij toe, waarop ik zei dat het niet bepaald iets is om trots op te zijn. Toen vroeg hij of hij dan het paard mocht aaien (lees: we waren nog steeds in beweging en de toerist bleef meelopen), waarop ik antwoordde: "Wat dacht je zelf....". Met een simpel "Oké, goed dus" liep hij op Norbert af en wilde hem aaien. In - wederom - een reflex greep ik de zweep en haalde dusdanig naar hem uit, dat hij van z'n kruin tot zijn navel (hij liep met open blouse) geraakt werd en vandaag een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid flinke striem zal hebben. Hij stond bijna te janken (het was echt hard, zo raak ik de paarden niet eens!!!!!!!!), waarop ik kwaad zei dat hij nu op moest flikkeren omdat ik anders de politie zou bellen. Dat zou hij wel doen, waarop hij aan de omstanders vroeg: "Heeft u gezien dat ze me sloeg? U heeft het gezien, toch?". Blijken het allemaal Amsterdamse ondernemers te zijn, die net een pauze hadden ingelast en alsof ze naar tennis keken, draaiden ze allemaal tegelijk hun hoofd om en zeiden: "Nee" (met een knipoog naar mij toe). De jongen stond er op zijn manier even verloren bij, maar vervolgde zijn achtervolging. Ik keek hem op een bepaalde manier aan, maakte hem duidelijk dat hij nu echt moest stoppen en toen schoot hij een kroegje in de Jordaan in. Na voor de zekerheid wat gezigzag door de Jordaan had ik hem gelukkig eindelijk van me afgeschud en kon ik de rit normaal voortzetten. De mensen in de koets waren erg geschrokken, maar ik kon ze gelukkig weer snel geruststellen en we hebben alsnog een leuke rit gehad.
Op het Koetshuis heb ik het eerlijk aan mijn collega's en baas verteld, want het zat me ergens toch ook weer dwars: straks zou ik mijn baan hierdoor kwijtraken... Maar ze vonden allemaal (incluis de baas) dat ik goed gehandeld had en er de volgende keer ook niet voor terug moest deinzen, want je hebt er echt idioten tussen zitten.
Gelukkig gebeurt iets dergelijks niet elke dag of elke week, maar dit is dus mijn eerste keer dat zoiets vervelends is voorgevallen. Ik vond het op dat moment zelf nog het meest vervelend voor de mensen in de koets, dan voor mijzelf. Voor de toerist in geen geval, want hij was gewoon aan het stalken en ik had hem tenslotte meer dan duidelijk gemaakt en gewaarschuwd dat het niet was toegestaan.
Hiep hiep hoera voor onze Miepie!!!!! maar de schrik zal wel even in je beneb hebben gezeten.