Het Grote Grandiloze Smit Topic -smittopic 3-

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

evdpanne

Re: Het Grote Grandiloze Smit Topic -smittopic 3-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 20:59

Ja zaterdag al, dus van de week de andere proef maar is een keer gaan rijden :'). Reed deze zaterdag echt voor het eerst een L1 proef, had m niet eens geoefend omdat ik eigenlijk niet mee zou doen maar er een plekje vrij was gekomen. Dus nu maar wel ff een keer oefenen :P.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:09

Haha, helemaal onbevangen er in dus, haha!

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:32

Gewoon niet oefenen, esther, blijkt te werken. Lekker om nu stapje verder te kunnen, ooit komen jullie wel in de Z! Toppony en goed gereden dus die hoge punten, gaaf,gefeliciteerd!

Lekker, milou, fijn om je angst rustig aan te kunnen overwinnen. Straks spring je heel parcours in galop!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 22:21

Zeker toppony :D. Was echt trots op m! En daarna ook nog gesprongen, ook alles foutloos zelfs uit bijna stilstand over 87cm :'). Hij kwam slecht uit en stond stil maar sprong als nog, knappe vent! Mn springles stond al gepland en dacht ach dat kan wel na 1 dressuurproefje te hebben gereden.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 01:12

Zo ik ben ook weer terug van weggeweest! :wave:
Ik heb het een beetje druk gehad en 'bokken' schoot hier wat bij in...

Sas wat is er gebeurd met het vriendinnetje voor Bobbie? ik kon hier niets over terugvinden? Wordt dat nog wat? Wat leuk dat je ratjes hebt, gezelschap in huis is altijd gezellig of dat nu een hond kat rat of ander diertje is. Ik heb jaren een schildpad gehad waar ik hele gesprekken mee voerde!

Wen lekker met Mazzel bezig? weer opbouwen begreep ik van Milou? hoe gaat het met Amor? ik begreep van Milou dat hij nog op rust staat?

Ja Milou Beek was top he! je was goed bezig! _/-\o_

Mooie prestaties van de pown Es! ik kan me voorstellen dat je apetrots bent! Hor gaat het met de voorbereidingen voor je huwelijk?

Wat heb ik gedaan qua rijden.... na ongeveer 3 weken niet te hebben gereden heb ik een lesje op good old Arko gereden en ben ik afgelopen zaterdag met Milou en een vriendin naar Beek gereden voor springles en een bosrit waarin we het geoefende in praktijk gingen brengen. Gijs heeft 2 weken geleden in Beek gereden op een 6 jarige ruin die natuurlijk te koop staat..., Gijs vond Tango heel erg leuk dus ik had aan Karla gevraagd of ik een lesje op Tango kon krijgen (lees is dit paard geschikt voor een angsthaas??). Zo gezegd zo gedaan, mutsefruts op Tangootje (bijnaam kroelpaard) gestapt en binnen de 5 minuten wilde ik er alweer af. Ik was nerveus (ik rij normaliter nooit op de paarden waar GIjs op rijdt) en dat bracht ik over waardoor we een zwalkend projectiel leken, voor mijn gevoel althans... Karla gaf wat aanwijzingen (diep zitten losse teugel) en als het peerd kon praten had hij 'pfew' geroepen... ik trouwens ook wat een verschil! om een lang verhaal kort te maken, dit paard werkt als een spiegel dus elke beweging of zithulp die niet correct is wordt in tempo afgestraft. Aangezien ik in galop op alles behalve mijn kont zit was ik ook blij dat ik op mijn mederuiter af kon remmen.. de volgende les in Beel (26 juni) wordt dan ook een zit en galoples op Tango.. Ik kan niet wachten *\%/*

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 08:19

Fijn he van die spiegels :). Je leert er wel enorm veel van! Heel veel succes alvast 26 juni, gaat vast leuk worden! Gijs wil m zeker wel graag hebben :P.

Voorbereiding voor huwelijk gaan gestaag door, zijn nu beetje voor locatie aan het kijken enz. En ergens na mijn vakantie gaan we trouwjurken kijken :). Nu hebben we nog een jaar, maar volgens mij is dat ook zo om :').

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:19

Houden jullie het klein of wordt het een groot feest? In dat laatste geval heb je wel wat tijd nodig ja ;)

Haha Antoinette, zie het al voor me. Ga je hem binnenkort ook op buitenrit proberen?

Tja het vriendinnetje voor Bobbie is van de baan. Even niet het moment om aan een nieuwe hond te beginnen.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:29

Nee Sas dat snap ik, helaas... Ik wil Tango zeker een keer buiten proberen als ik de galop onder controle heb.

Een jaar is zo voorbij Es!

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:43

Lekker relaxed gaan zitten, komt vast goed! :)

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 21:06

Ogendicht en zitten, gewoon de beweging volgen :P. Ik heb het ook geleerd dus gaat jou vast ook lukken!

Sas: We gaan het klein houden, houden allebei niet van grote feesten enz. Willen het gewoon lekker met familie doen en gewoon lekker eten en de hele dansavond slaan we al over :P.

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:16

Hahaha, strak plan! (Heb je toch ook helemaal geen jurk voor nodig dan :+)

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 21:23

Tuurlijk ga ik wel in jurk! Dat is wel mooi voor in het gemeentehuis en voor de ceremonie (waar die ook mag zijn, of dat nu kerk wordt of op strand zijn we ook nog niet over uit). En natuurlijk de foto's.....

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:45

Tijd gaat hard ja!
Met Wendy en Edmée gister de laatste grote details voor de vakantie doorgesproken. Nog minder dan twee weken *\o/* ! Nog 4 diensten werken en dan lekker vakantie 8-) :j !

Eens kijken of ik in augustus of september nog een keer naar beek kan voor het vervolg van mijn avontuurtje zaterdag!

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:14

Leuk om zo lekker met de voorbereidingen te beginnen. En jurk hoort er gewoon bij. Ik snap wel dat je klein wil houden.

Lekker druk antoinette. Lekker ritje gehad in beek dus! Dus nu proberen of tango ook iets voor jou is. Ik vond het een leuk paard om te zien.

Met mazzel gaat het weer aardig goed. Zijn conditie is top, hij staat gerust 2u voor de wagen. Met onder de man zijn we rustig aan aan het opbouwen. Vandaag half uur gereden, zijn rug voelde goed aan. Hij vindt het longeren en bakwerk totaal niet leuk.
Amors bloedwaardes waren nog te hoog vorige week, dus nog stalrust en rustig in de bak staan. Hij heeft laag selenium, dus krijgt hij nu supplement voor met de zemelen vindt hij dat heeerlijk. Dus duimen dat het volgende keer goed is. Dan kan hij weer wat uurtjes naar buiten en rustig aan opbouwen.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 00:51

Jurk moet je gewoon doen Es! ik wilde ook nooit een standaard jurk, wist eigenlijk niet wat ik wilde en ben er op een gegeven moment gewoon tegenaan gelopen. Wat wel handig is dat je een budget in je hoofd houd want alles wat met trouwen te maken heeft is 4 keer zo duur als normaal... Uiteindelijk heeft die van mij 2 jaar in de kast gehangen omdat wij onze bruiloft uit moesten stellen maar ik heb de jurk niet met minder plezier gedragen. Wij hebben het ook klein gehouden, eerst foto's op het strand, Champagne en huisgemaakte bruidstaart in de tuin, trouwen op het gemeentehuis in NWH (met reden dat daar een hele mooie oude trouwzaal is en Jock naar binnen mocht), daarna een 'walking' dinner voor ongeveer 25 man en tot slot een gezellige 'borrel' voor andere genodigden. Zo'n dag is voorbij voordat je het weet.
Oh en vergeet niet voor je trouwt Shaggy 'jurkproof' te maken want dat is super voor de foto's, en de herinnering natuurlijk!

Milou fijn dat je terug wilt naar beek, wij gaan 26 juli weer voor een dagje en dan het laatste weekend van augustus een lang weekend. Marjan komt dan ook 1 of 2 dagen. ik heb voor mezelf wel doelstellingen die ik wil halen dus het wordt lessen, dressuur en spring, en ritten rijden om het geoefende in praktijk te brengen.

Wen Tango zijn galop is voor mij lastig omdat mijn zit bagger slecht is. diep zitten is de rem, teugelhulpen werken averechts dus vandaar dat ik eerst dresuurles met hem ga nemen om in ieder geval te voelen wat de juiste hulpen zijn.
Fijn dat Mazzel weer opgebouwd mag worden, is dat in overleg met de DA? het kan zijn dat Milou dat verteld heeft maar ik heb het niet opgeslagen... Krijgt Amor wekelijkse bloedtests? arme pony om met dit weer op stal te moeten staan, al is het voor zijn eigen bestwil!

Ik heb een heerlijk begin van mijn vakantie, rijden in Beek mijn zusje is er nu die gaat morgen weer weg en dan woensdag naar Engeland, Jolly Hockeysticks!

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:20

Genoeg rijplannen dus antoinette! Zo leer je hoop bij! 26 Juli zijn we weg, eind augustus dan ook eens kijken. Vond die buitenrit erg leerzaam en leuk.

Voor mazzel heb ik met zijn eigenaresse overlegd wat zij wilde, iemand erbij of niet. Toen heeft ze gezegd rustig opbouwen Omdat hij daarvoor toch wel erg veel gelopen had. Dus tja tot nu toe met haar overlegd wat zij vond. Moet zeggen dat ik zijn rug nog steeds goed vind.

Amor wordt tot nu toe ongeveer elke 2 weken geprikt, laatste keer zijn er meer waardes bepaald dan die voor zijn spieren, om toch eens naar een oorzaak te kijken, gezien hij best actief aan werk was. Toen bleek selenium laag te zijn. Dat werkt ook in spieren, dus dat wordt nu extra gevoerd.
Hij heeft zich gelukkig overgegeven en staat rustig in de bak wat te scharrelen en verder op stal.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:15

Nou Wen hoop dat ze allebei op termijn weer lekkere ritten kunnen maken!

Trouwens als jullie naar Beek willen, in September begint het jachtseizoen weer dus dan zijn er op zaterdag en woensdag geen lessen of ritten.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:14

Zaterdag werk ik normaal toch, voor mij zou zondag alleen maar fijner zijn. Hoef ik geen vrij te vragen. Hoorde dat bij die rit al.

Idd hopen dat ze weer opknappen. Mazz gaat goede kant op, nu mor nog.

Jij fijne vakantie, veel plezier in engeland! nog meer vakantieplannen?

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:21

Tenzij je op jachttraining gaat en een keer een jacht mee rijdt natuurlijk!

Wij gaan 2 dagen naar Londen naar Warhorse, en verder ga ik volgende week mijn auto ophalen. En dan... Is het feest alweer bijna voorbij!

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:29

Eerst maar wat vaker zo'n buitenrit, was pittig genoeg.

En lijkt me gaaf warhorse, veel plezier.
En wat voor auto is het uiteindelijk geworden?

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:25

Jachttraining is een gedeelte theorie en een gedeelte praktijk beginnend in de springtuin, ik heb er ook 1 gehad en het was echt leuk!

Ik heb echt onwijs veel zin om naar Warhorse te gaan! We wilden al gaan toen we in Engeland woonden en nu komt het er eindelijk van!

Auto wordt een Mercedes C klasse stationswagen uit 2008.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:48

En de kleur :o? Ben een vrouw, maar klinkt wel goed, niet te oud, degelijk merk.

Veel plezier bij warhorse, heb in een tijdschrift er wat over gelezen, lijkt me erg mooi!

En ben wel benieuwd dan wat jacht en jachttraining precies inhoudt, wat voor theorie krijg je dan?

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:00

De theorie voorafgaande de jacht is onder andere een stukje historie en vooral etiquette tijdens de jacht, het is een eeuwenlange, in mijn ogen mooie, traditie. De jacht vind zijn oorsprong in Frankrijk. Vanuit Engeland is de traditie over komen waaien naar Nederland hier kennen wij alleen de slipjacht waarbij het spoor (meestal lappen gedrenkt in vossenpies) getrokken worden voorafgaande de jacht.

De meute (Beagles) volgen dit spoor.
De Equipage bestaat uit de Master die verantwoordelijk is voor het goed en veilig verloop van de jacht, de Huntsman, die verantwoordelijk is voor de meute en de training, en de whippers die de Huntsman assisteren. De Equipage volgt de meute en de Field (leden en introducés die volgen) volgt de equipage en de meute.
De leden die een introducé meenemen zijn verantwoordelijk voor het rijgedrag van de introducé, vooraf de jacht worden introducés officieel voorgesteld aan de Master die ook zo genoemd hoort te worden. Voorafgaande wordt de jacht ingezegend door de dominee.
Er is een hele etiquette gedurende de jacht, die meestal uit 3 runs bestaat. Het is interessant deze regels na te vragen mocht je nog een keer een rit maken. 1 van de regels is dat, als de master passeert, je je paard met zijn hoofd naar de master keert ongeacht de gang, dit met reden dat je paard nooit uit kan halen naar het paard van de master. Het is niet toegestaan de master te passeren, de meute plus honden die de meute uit het oog verloren zijn, hebben ter aller tijde voorrang.
Introducés horen achter de begeleiding te blijven en ruiters met paarden die trappen horen een rood lint om de staart te binden en achterin de 'field' te blijven. Mocht een ruiter zijn of haar oaard niet onder controle kunnen houden of mocht het paard kreupel zijn dan moet de Master geïnformeerd worden, deze zal dan beslissen of de jacht tijdelijk wordt stopgezet.
Aan het einde van de jacht wordt de meute beloond met de 'kill' dit is vaak een lever, maag of ander heerlijk fris snackje.. de Equipage en Field horen rond de kill te staan en de heren horen cap of hoed af te nemen tijdens de kill.
Zo zijn er diverse regels die Karla je beter kan vertellen dan ik, dit is wat ik tijdens gesprekken met Karla en Willem heb opgevangen.

Dan is er ook nog een etiquette qua kleding:
Heren equipage heren leden: rood jasje, zwarte cap of hoge hoed, wit overhemd stropdas witte rijbroek handschoenen en laarzen met jachtkap.
Dames leden: groen jasje, zwarte cap, wit overhemd plastron witte rijbroek handschoenen en zwarte laarzen.
Introducés: zwart jasje, zwarte cap, wit overhemd plastron of stropdas witte rijbroek handschoenen en zwarte laarzen.

Tot slot zijn er 4 verschillende klasses.. L, M, Z en ZZ. De L en M klasses vinden vaak aan het begin vh seizoen plaats en zijn geschikt voor introducés, dus als je een jaartje oefent kun je volgend jaar mischien mee!

Kleur van de auto... erm ik heb de auto niet gezien Gijs heeft em uitgezocht maar ik geloof dat het grijs beige is..

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:22

Haha, dus het is vertrouwen op gijs dat heteeen goede auto is.

En dat is heel verhaal, bedankt. Erbeginnen wel wat stukjes op zijn plaats te vallen. Op zich wel mooi de etiquette en historie. In frankrijk ooit zo'n roedel honden gezien. Waren soort uit de kluiten gewassen beagles.
Denk zo te lezen dat echt puur de jacht niets voor mij is, al die etiquette. Doe mij dan maar lekker af en toe buitenritje.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:28

Ik heb het volste vertrouwen in Gijs! Ik zit nu aan boord van de Stenaline, we hebben over de laatste jaren zoveel punten gespaard dat we nu 'goldmember' zijn dus ik zjt lekker in de VIP lounge wat een luxe!

Ik vind de etiquette en historie rondom
de jacht erg mooi maar voor mij is dit (nog) veel te hoog gegrepen dus ik hou het voorlopig bij buitenritjes en les :-).

Jullie gaan ook al lekker snel op vakanti heerlijk!
Milou nog lekker gereden gisteren?