Nee... zaterdag eerst naar paard geweest en gereden en toen was het alweer te laat. Was ook pas rond half 2 vertrokken bij Fjordenpaard. Om ongeveer 1 uur hadden we alles schoon en opgeruimd. Daarna nog even gekletst en de groep van de verhuur kwam toen terug.
Zo hemeltje, toen moest ik opeens vet bijlezen! Marlous moet op Benz, ik wens dr veel succes! Stom paard....daar moest ik vrijdag dus op....
Ik ben vanmiddag ook eindelijk weer naar de paarden geweest. Natascha had een pessoa gekocht voor het longeren omdat ik zei dat dat dacht ik heel goed was voor haar paarden. Dus die moesten we even uitproberen natuurlijk Jazzmin ging het eig wel goed, alleen schrok ze een paar keer omdat ze tog 'vast' zit zegmaar. Daarna Teadske gedaan, linksom ging prima (ik galopeer met haar nog niet egt want dat vind ze onwijs moeilijk). Nou toen rechtsom gedaan en dat begon goed maar daarna niet meer. Wat ze dan doet is dat ze de andere kant op draait, vet hoog omhoog komt, dan zit het longeertouw over dr nek en dan rent ze heel hard weg waardoor je dr niet kan houden....nadat ze dat 2x gedaan had ben ik naar Natascha gegaan en toen daarna deed ze het nog een keer. Bij haar doet ze het nu blijkbaar ook wel eens, en het is alleen rechtsom dat ze het doet. Ze gooit egt dr gewicht in de strijd....en dat had niets te maken met de pessoa want ze deed het de vorige keer ook toen dr niks aanhing... dus als iemand tips heeft?? Ik heb al een boek van haar mee gekregen, longeren met lammert haanstra, miss dat daar wat tips in staan...
Morgen ben ik vrij dus ga ik ook naar ze toe en ga ik ze beide rijden.
Heb je het stuk afgezet waar je in longeert? Dat is bij Lammert Haanstra wel belangrijk (heb eens cursusje gedaan). Natuurlijk is de plek waar je staat belangrijk en zorg dat ze op tempo blijft.
Zeker als mevrouw de benen neemt is afgezette longeercirkel wel praktisch. Ik neem aan dat je wel met zweep longeert, zonder kan echt niet volgens meneer Haanstra. Hij was not amused toen ik zei dat ik vooral met halster aan een lijntje en zonder zweep longeerde... dat was echt not done.
Ik longeer wel zonder zweep want dat gaat bij beide dames beter dan met zweep, zodra de zweep erbij komt dan is het alleen maar hard, hard, hard en dan zit er al helemaal geen hooo meer op, en die is al heeeeuuulll ver te zoeken bij jazzmin.
Denk dat je juist bij Teadske wel kan voorkomen dat ze omdraait als je er een zweep bij hebt. Als je dan goed het taartpuntje houdt dan heeft ze eigenlijk geen mogelijkheid om zich om te draaien. Ze krijgt natuurlijk ook alleen de longeerlijn over haar hoofd als ze die naar beneden doet en zich omdraait.
Nou ze draait niet egt om, maar ze gaat dan zegmaar op dat punt soort van rechtdoor (terwijl daar de bakrand is) en dan sta ik dus eig schuin rechtsachter dr, dan komt ze omhoog en draait ze naar links waardoor het touw over dr hals komt en dan rent ze weg. Snap je?
raakt ze in paniek ofzo? ik denk anders gewoon veel oefenen, en misschien toch zonder pessoa, zodat ze zich wat minder opgesloten voelt ofzo? eerst zorgen dat het zonder goed gaat, en daarna de pessoa erbij pakken
Nee ze raakt zeker niet in paniek, ze doet het overduidelijk expres. En ze deed het ook zonder pessoa, maar ik ga die dr nu idd niet meer bij haar om doen, idd eerst normaal zonder. Miss dat ik wel de touwtjes of elastiek aan ga doen zodat ze stelling heeft naar binnen en niet omhoog kan komen. Maar ik ga iig ook de bak afzetten. En ik doe zeker nog geen galop, ook niet onder het zadel. Ik vind dat de galop eerst aan de longe bevestigd moet zijn en dan pas onder het zadel, of niet?
_Lucy
Geplaatst: 02-11-10 20:21
als de gallop eerst aan de longe goed is, is het wel makkelijker, dan kan je stemm hulpen gebruiken, met het onder t zadel aanleren, en bijv. aan de longe met iemand er op ofzo.
maar ik zou niet weten wat je er aan kan doen dat ze zo vervelend doet. misschien gewoon oefenen, kijken of het dan na een tijdje beter gaat.
Kijk Jazzmin raakte wel 2x in 'paniek' toen stoof ze wat achteruit en draafde dan naar me toe en als ik dr dan aanraakte begon ze helemaal te brommen, heel schattig
_Lucy
Geplaatst: 02-11-10 20:23
jah afgelope week in de herfst wat rianne ook leiding, maar er was ook een andere rianne, en volgens mij was die ook in de zomer in jou week, of niet?
dat is denk ik vooral omdat het nieuw is enzo, maar verder ben ik geen expert in vervelende paarden aan de longe dus kan je misschien beter iemand anders vragen
Ik denk dat als je een longeercirkel uitzet en er een zweep bij hebt dat het probleem van omdraaien minder wordt. Ze vindt rechtsom duidelijk lastiger maar daarvoor hoeft ze nog niet onder het werk uit te komen.
_Lucy
Geplaatst: 02-11-10 20:29
misschien wel met zweep, en dat je haar flink voorwaarts houd, en bezig blijven, zodat ze zich op jou moet concentreren, en ze gewoon geen tijd heeft om vervelend te doen.