stal Verboon in Schipluiden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:35

O, wacht!! Mag er eentje bij in :P Anders gaat madame weer lekker lopen zeiken xD Lief van mij he :D <3

Olympia

Re: stal Verboon in Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:36

Wij komen er wel bij :)

Ik ben er zo rond 18 uur en Mars rond 19 uur :) Dus dan kan ze er meteen op, misschien zijn we dan nog voor de druikte O:)

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:51

Denk dat ik er rond half 7 op zit. Tenminste... dat is de planning :P Maar geloof dat het eten al bijna klaar is, dus dat we vroeg eten

oudaccountx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:07

Ik ga er denk ik pas rond 7 uur heen, doe 't lekker rustig aan. Zet Baira wel in de stapmolen denk ik. Ze deed vorige keer zo goed d'r best met longeren dat ze dat wel verdiend. :D

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:31

Mijn paard staat op een streng trainingsrigime ~~}> Zelfs als ze bijzonder goed dr best heeft gedaan, dan nog krijgt ze geen dagje vrij :P Heb haar vorig jaar eens een dagje vrij-af gegeven en dat kwam me duur te staan :x De dag nadien stond ze flink bevangen en heeft ons een half jaar uit de roulatie gehaald. Mijn vorige pony was niet zo gevoelig, kon ik gerust een dag/week/maand laten staan zonder problemen, maar met deze dame ga ik het niet nog eens proberen :=

oudaccountx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:31

Ik mag nog niet op Baira rijden dus ik heb niet echt veel andere mogelijkheiden dan stappen, losgooi of longeren. Ben er blij mee, en vind het al heel erg leuk dat ik d'r mag verzorgen. :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:45

Ik heb een zielige pony.. Ponybeest trok een sprintje, en gaf een bokje, en toen zat ze vast met d'r benen in het hek van de paddock. Nu heeft ze op allebei dr benen een flinke streep, dus maar goed gestapt, gekoelt en daarna betadine erop gedaan.. Morgen maar even kijken hoe ze het doet, maffe pony :(:)

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:04

Oh, dat is inderdaad niet veel :o

oudaccountx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:06

Ahw, hoop dat 't snel heelt!

Priszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:45

Oef, Eva krijgt ook eens strak trainingsschema op der bordje evenals Steefje =).

Na lang wikken en wegen ga ik ook met hem maar beginnen aan het vrijheidsdressur :D, Te beginnen met beide op de klicker te werken met daarna de basis oefeningen van Stap - halthouden - draf - galop met daarna de Jambette =) Dus we zijn nog wel eventjes zoet :) Ik heb nog veel meer op m'n lijstje staan namelijk want daarna komt het compliment en natuurlijk ook nog blijf en kom :P haha, strafkamp voor m'n poownie's dus :) haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:27

Ik heb altijd geleerd dat je eerst de stap, draf, galop, halt, blijf staan, en kom hier als basis moest hebben en dan pas met alle kunstjes aan de gang moest gaan.. Wellicht even het een en ander opzoeken? :) Het lijkt me namelijk handig dat je je paard stil kan zetten, als je hem of haar de jambette wil laten doen. Niet dat je paard dan alle kanten oploopt omdat je het commando 'blijf' nog niet hebt geleerd. :) Maar dat is slechts mijn mening en wat ik ervan heb gelezen.

edit: misschien een goed idee om http://www.everyoneweb.com/NALANTA/ deze site even te bekijken, voor de basis :) Staat heel duidelijk en helder uitgelegd.

@ desteney; ja ik hoop het ook! Het was gelukkig niet warm ofzo, dus dat is wel weer een voordeel.. Morgen maar even kijken hoe het eruit ziet :) schrok me in ieder geval echt de pestpokke haha

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 09:09

In principe 'moet' je die commando's er eerst goed opzetten voor je verder gaat. Met mijn pony heb ik dat echter ook niet gedaan en toch een heel eind gekomen :) Zij was wel iets ouder toen we begonnen, dus sommige commando's zaten er onbewust toch al op. Maar ik heb zo'n vermoeden dat dit bij Eva ook zo is? Je neemt haar tenslotte al mee over het erf richting de paddock (stap) en kunt haar daar ook stil zetten om haar los te koppelen (halt).

Wat ik aan zou raden is om enkele hele simpele dingen, die gemakkelijk zijn aan te leren, als eerste erop te zetten. Als je dan iets moeilijkers aan probeert te leren en het wil even niet, dan kan je even verder met een kunstje wat ze al wel goed beheerst en haar daarvoor belonen. Als je op zo'n moeilijke oefening te lang door blijft gaan raken zowel jij als paard gefrustreerd en wil het niet meer lukken. Met zo'n makkelijk kunstje kan je dan even een stapje terug doen en daarna weer verder gaan. Iets als achterwaarts gaan is bijvoorbeeld zoiets wat ieder paard makkelijk onder de knie krijgt.

En ik weet niet of het ook voor jou paarden geldt, maar mijn beide paarden vonden 'kusje geven' een hele makkelijke. Dat vind ik zelf nog steeds een hele leuke om te doen, dus misschien een aanrader om mee te beginnen!

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 09:23

Heb even een paar fototjes opgezocht van onze VD carriere O:) Let vooral niet op mij :o

Hier zat net mijn spaanse pas er net lopend op :D
Afbeelding

Kusje geven :D
Afbeelding

Los door de vlaggetjes heen (op commando!)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Kusje geven, professional style 8-) haha
Afbeelding

Spaanse pas onder het zadel :D
Afbeelding

Steigeren, was de eerste keer en heb ik er niet meer op gekregen.
Afbeelding

Ook kon ze haar buik aanraken op commando en het begin van de buiging zat er ook op.
Maar nooit het geduld gehad om dat er echt goed op te krijgen :o

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:50

Ziet er leuk uit AndreaB!

Die van mij kent alleen de spaanse pas stilstaand haha. Oja en als je achter hem staat ze nek kraken door ze hoofd helemaal naar ze kont te keren.

Nu maar naar me paardjelief toe krijg eigenlijk ook helemaal zin om te vrijheidsdressuren :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:14

Citaat:
Je neemt haar tenslotte al mee over het erf richting de paddock (stap) en kunt haar daar ook stil zetten om haar los te koppelen (halt).

Ja, maar dat is aan een halster en touw. Ik denk dat het handig is, als ze deze commando's ook los beheerst, aangezien het met sommige oefeningen erg lastig zal worden op den duur om ze aan een touwtje uit te voeren. Ook het zogenaamde parkeren kan je moeilijk aan een touwtje blijven doen; dan kan je wel een behoorlijk lange leadrope bestellen.. Dora heb ik vanaf het begin af aan geleerd dat ze los mee moest kunnen stappen (en inmiddels kan ze ook draven los) en dat als ik stop, zij ook stil moet staan. Als ik haar met m'n lichaamstaal opzij 'duw' , moet ze opzij gaan, en ik kan d'r parkeren en dan gerust wat stappen gaan doen, pony blijft staan tot ik d'r weer uitnodig. Dat zijn volgens mij, van wat ik op de website heb gelezen die ik had gestuurd, toch wel de basiscommando's die je paard moet beheersen; en deze dus ook los kunnen beheersen. Anders kan je denk ik erg weinig truukjes gaan leren als je d'r vast blijft houden aan een touwtje..

Dat is echter mijn opinie, ieder z'n eigen ding natuurlijk maar ik vind dat je beter een hele stevige basis kan hebben, want de basis is niet alleen handig voor vrijheidsdressuur maar voor de algehele omgang met je paard, vind ik dan.

Als ik genoeg mensen zo gek krijg , krijg ik vanaf januari waarschijnlijk VD Les van H_Nalanta :D Dus moet even genoeg mensen zo gek krijgen haha :) Anders zijn de reiskosten alleen al 50 euro en dat wordt dan een dure les.. xD

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:48

Tuurlijk is het handig als je paard het kan, maar als je eerst met wat andere dingetjes begint kan dat mijn inziens geen kwaad. Mijn pony is er in ieder geval niet slechter door geworden :P Mijn huidige paard heeft er helaas niet zo veel mee en ik niet zoveel geduld, dus toen ik haar spaanse pas wilde leren ben ik halfweg maar gestopt :+

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:52

Overigens horen zulke "basis"oefeningen ook al in je "basis"opvoeding te zitten. Het los uitvoeren komt met der tijd wel. Je begint met je kunstjes uiteraard ook niet bij een buiging, maar gewoon bij een simpel kusje ofzo. En dat kan je dan weer gebruiken om af te wisselen met dingen die wel/niet willen lukken, zodat je af en toe die beloning erin kan houden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:07

Olympia schreef:
Ik heb het gevraagd aan haar.. Tis ook een moderator :)

Bij deze kom ik mij hier even voorstellen, al ben ik wel verschrikkelijk slecht in het bijhouden van HK topcis :o

Ik ben Marcha, 24 jaar en woon samen met mijn vriend in Vlaardingen. Op 7 jarige leeftijd ben ik begonnen met rijles op manege Middenhof in Maasluis, hier heb ik bijna 8 jaar gereden. Daarna de overstap gemaakt naar westernles en dat beviel echt ontzettend goed :j In die tijd kreeg ik ook verschillende paarden bij te rijden oa een dravermerrie en haar veulen en daar heb ik erg veel van geleerd. :)
Rond mijn 18/19e stopte ik ivm studie helemaal even met de paarden en ik was het plezier ook een beetje verloren. Tot ik twee jaar terug Kevin van Apple hier op bokt te rijden kreeg. Toen is het echt weer gaan kriebelen en ik heb ruim anderhalf jaar met hem genoten van strand en duinritten door Noordwijk. Helaas kreeg ik in juni dit jaar Pfeiffer en dit in combinatie met andere persoonlijke zaken maakte dat ik helaas met Kev gestopt ben.

Brig meeten stond al langer in de planning en dat gebeurde afgelopen vrijdag dan eindelijk :D Toen mocht ik van haar ook even wat rondjes op Wally rijden en toen was ik toch wel verkocht. Helemaal toen Brig aangaf eigenlijk wel op zoek te zijn naar iemand voor 1 a 2 dagen per week erbij, daar hoefde ik niet lang over na te denken :D

Jullie zullen mij dus vast ook rond zien lopen op stal, de komende tijd nog samen met Brig om Wally te leren kennen en de weg op stal een beetje te vinden. Later ga ik ook lessen bij Brig haar instructrice om zelf ook weer te werken aan oa houding, want die is op het moment niet heel erg om aan te zien :o En verder gewoon lekker genieten van weer onder de paarden zijn.

Wie weet tot ziens op stal! :)

Priszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:03

Welkom, welkom =),

Jaa, ik heb je kort op Wally zien zitten Mars, het zag er leuk uit!

Ik ga met Eva ook gewoon rustig aan beginnen en met Steefje ook =). Eerst de basis en dan pas het A - Z kunstjes boek afwerken xD. Haha, we gaan eerst beginnen met het werken met de klicker aangezien dit toch wel beter is daarna gaan we over tot het stap/draf/galop blijf/kom commando's. Stefano kan al redelijk kusjes op commando geven en Eva kan al behoorlijk goed flemen. Maar ik ga het gewoon lekker rustig aan opbouwen want het moet leuk blijven voor m'n paarden maar ook voor mij :). We doen het lekker op een sukkel tempo want van mij hoeft Steef of Eef niet binnen een dag [bijv] te steigeren op commando om het even groot aan te pakken ;).

Het rijden gaan we ook pas na de zomer doen want eerst word Eva gedekt in Maart waarna ze in Mei lekker met de veulenclub het land op gaat wss voor de komende drie maanden =) In Augustus komt ze dan waarschijnlijk weer naar binnen toe en ben ik der ook weer helemaal klaar voor na m'n Tjechie avontuur met school en m'n Paardenkamp in drenthe avontuur [Hopelijk word ik dan niet van m'n paard afgeduwd.. :P, ik heb namelijk nog steeds last van m'n voet en kan leuk steunzolen gaan bestellen 8 December heb ik een afspraak :)]

Oeeff, lang verhaal eigenlijk xD. haha.

Heeft er iemand nog leuke traktatie idee'tjes ? Ik ben 15 december jarig natuurlijk dus ik ben best benieuwd wat de meeste mensen op stal bij ons wel lekker vinden enzo zodat het uitzoeken iets makkelijker gaat! =). 7 December trakteer ik Jan/Marisca/Joop op taart voor me verjaardag maar ook omdat het dan m'n laatste stage dag is :(. Jammer nou, ik had het best wat langer willen hebben eigenlijk.. :(

Bijna klaar :) haha,

Ik ben trouwens vooruit gegaan in me wiskunde, er is een wonder gebeurd namelijk.. :o Ik had namelijk een 8 [Ik geloofde het zelf niet eens] gehaald voor WISKUNDE :) Waardoor ik gemiddeld nu een 5,5 sta, het is niet veel maar tenminste een voldoende die me toch iets meer hoop geeft.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:06

Marsie :):)

Pris, een idee wat je neer zou moeten zetten.. Je stage is ook snel voorbij gegaan

Priszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:09

Jaa, bijvoorbeeld chocola ofzo, ik weet het echt niet :o

Daarom ga ik gewoon het via bokt vragen wat jullie het liefste zouden zien willen verschijnen en wie weet, 15 December zal het komen :o haha

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:12

Ik zou gewoon een zak met van die mini snoepjes neerzette, bijv celebrations :j

Priszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:15

Is inderdaad een goed idee! Ik wacht nog even af wat de rest zegt en dan ga ik maar is rondneuzen naar het benodigde voor de traktatie :D

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:30

Eva in stukjes haha mmmmm...

Nee gekkigheid.. eerder genoemd is inderdaad lekker of je hebt ook van die spektaatjes in één hele grote taart gemaakt. Is ook maar net wat je er voor wilt uitgeven.

Priszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:43

Oeeh, dat is ook een leuk idee!

Neeeeee! Eva gaat niet in stukjes! :o haha,