Citaat:
Je neemt haar tenslotte al mee over het erf richting de paddock (stap) en kunt haar daar ook stil zetten om haar los te koppelen (halt).
Ja, maar dat is aan een halster en touw. Ik denk dat het handig is, als ze deze commando's ook los beheerst, aangezien het met sommige oefeningen erg lastig zal worden op den duur om ze aan een touwtje uit te voeren. Ook het zogenaamde parkeren kan je moeilijk aan een touwtje blijven doen; dan kan je wel een behoorlijk lange leadrope bestellen.. Dora heb ik vanaf het begin af aan geleerd dat ze los mee moest kunnen stappen (en inmiddels kan ze ook draven los) en dat als ik stop, zij ook stil moet staan. Als ik haar met m'n lichaamstaal opzij 'duw' , moet ze opzij gaan, en ik kan d'r parkeren en dan gerust wat stappen gaan doen, pony blijft staan tot ik d'r weer uitnodig. Dat zijn volgens mij, van wat ik op de website heb gelezen die ik had gestuurd, toch wel de basiscommando's die je paard moet beheersen; en deze dus ook los kunnen beheersen. Anders kan je denk ik erg weinig truukjes gaan leren als je d'r vast blijft houden aan een touwtje..
Dat is echter mijn opinie, ieder z'n eigen ding natuurlijk maar ik vind dat je beter een hele stevige basis kan hebben, want de basis is niet alleen handig voor vrijheidsdressuur maar voor de algehele omgang met je paard, vind ik dan.
Als ik genoeg mensen zo gek krijg , krijg ik vanaf januari waarschijnlijk VD Les van H_Nalanta
Dus moet even genoeg mensen zo gek krijgen haha
Anders zijn de reiskosten alleen al 50 euro en dat wordt dan een dure les.. xD