Cross met ons mee, in 't Reelaer topic deel 2!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nevony

Re: Cross met ons mee, in 't Reelaer topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 10:46

Ja ik dacht echt ojee, hoe ga ik dit nou weer doen, maar het ging eigenlijk heel makkelijk, hij luisterde alsnog heel goed, was niet moeilijk terug te nemen etc, alleen 1x gingen we galloperen en werd er plots stop geroepen, dus Paolo voor mij ging vol in de remmen en toen was ik er wel bovenop geknald, maar daar was weinig aan te doen, was zo abrupt :P

Ik weet verder ook niet waarom ze geen bitringen deed ofzo, ik dacht altijd dat bitringen waren om het bit beter passend te maken?
Maar zij had me wel het bitloze hoofdstel gegeven :j

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 10:49

Haha ja dat zou ik ook denken!.
Bij ons was het op het wedstrijdpad niet helemaal goed gegaan met Urano, Urano en Napoli (de 2 grootste) die hielden een wedstrijdje en de berijders kregen ze niet meer terug waardoor ze de weg ook over gingen, gelukkig stopte ze toen wel. Tja het blijven paarden hè :P

Bitringen zijn tegen het inscheuren van de mondhoeken ;)

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:17

oeei, dat is niet handig idd hihi, maar dat was nu geen probleem, we waren gewoon netjes op tijd gestopt :))

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:55

Gelukkig maar :D

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:32

Ze bit paste volgens mij wel gewoon hoor :j maar de eigenaar (rianne) zij tegen mij dat ze er nooit echt problemen mee had gehad met dat uitscheuren.. Maar zowiezo is bitloos toch veel fijner met buitenrijden :P

gister had ik ook lekker een ritje.. pfoeii
Felicity deed echt alsof het de eerste keer was dat ze ooooooit naar buiten ging.. en alsof ze drie maanden op stal had gestaan..(terwijl ze zich juist die hele dag in de wie had staan volvreten) ik was not very much amused.. t was dus of gewoon alleen maar rond rijden in stap of een soort stijger /bok/trek/vooral een soort van wipwap galop... kortom een btj irritant want ze liet zien dat ze heeeeeeeeel verzameld kan galopperen Maar t was de 1e x na haar 'vakantie' dat ik t grote rondje weer deed.. Gelukkig was ik met een ander paard waardoor ik Liz lekker in de reet van dat paard kon parkeren zodat ze toch tussendoor ene beetje kon ontspannen :P Carmina (dat andere paard) is een hele rustige tinker en zelfs die ging helemaal dribbelen en schuin lopen door mijn lieve verzorgpaard :P

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:39

haaaai
heb alweer 4 dagen school gehad :O

Ik reed gister op Zonne een 3/4 (?) jarige merrie een dochter van Scandic ofzo ofzo een andere goede (weet marie wel _O-) maar het is echt een super fijn paard! Ze ging ook goed rond enzo en lekker voorwaarts ook in galop

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:00

Oh dat is wel fijn isabel, wij rijden sinds kort ook met elastieken nu, want dat is goed voor de rug van het paard dacht ik. de meeste paarden zijn nogal moeilijk rond te rijden dus heb je een steuntje.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:02

Elastieken?
Dat zit dan toch aan het zadel??

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:04

van boven het hoofd, door de bitringen aan de singel, onze manege pony's lopen net niet rond, tussen het rond en hoofd hoog in. Door die elastieken gaat hun hoofd net ietsjes lager want beter is voor de rug.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:06

oohja idd.
dat is bij ons ook wel is alleen als je echt goed door vraagt gaan ze wel goed rond maar soms moet je daar echt nog wel hard voor werken..! Sommigen hebben ook een martingaal maar dat zijn alleen de paarden die idd ook last hebben van hun rug, ik rijd wel is op zo een merrie zonder zadel en dan heb ik dus geen martingaal maar als je je handen ontspant gaat ze eigenlijk meteen rond alleen dan wel heel diep... marie krijgt haar wel helemaal rond :))

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:23

Balen zeg Marie dat ze zo druk was!
Sam die was van de week ook zo druk, kan ook door het weer enzo komen. Zijn ook merries, kan ook hun gedrag zijn ;)

Elastieken :?
Wat slecht!
Dat werkt zo sterk in, en vooral als ze over het hoofd zitten, komt ontzettend veel druk op te staan en dan moet het paard zijn hoofd wel naar beneden doen.
Ben daar zo erg tegen, doe dan een slof voor de paarden die erg hoog met hun hoofd in de lucht lopen of hun rug niet goed gebruiken, een martingaal is daar dus ook helemaal niet voor.
Mensen denken gauw van: kom we gooien een martingaal om en dan gaat hij wel met zijn hoofd naar beneden, hier is zo'n ding dus echt niet voor, een martingaal is meestal voor als je paard zijn hoofd in de lucht gooit en je hem dan niet meer goed onder controle kan houden. Daarom rijd ik Dunya ook met martingaal, hij kan soms flink aan de kletter gaan en dan kan hij niet verder met zijn hoofd omhoog door die martingaal.
Sorry maar ik vind dat heel slecht van een manege om paarden met een elastiek te laten lopen. Een slof is dan nog beter, leer je goed mee te rijden en kan je zelfs los laten op een gegeven moment.
Nee, kan het niet begrijpen.. :(

Bij mij op de manege lopen ze allemaal zonder hulpteugels, niet eens alle paarden lopen aan de teugel maar dit leren wij goed door goed contact te houden met de mond en zodra het paard wat zakt, belonen en wat met je hand mee, dit telkens herhalen en dan komen ze steeds verder..

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:25

heb er zelf niet zoveel verstand van, maar bij ons is de martingaal niet om het hoofd naar beneden te halen dat ze aan de teugel loopt volgens mij... maar omdat dat paard het aan haar rug heeft.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:26

Daar is een martingaal totaal niet voor, het hele ding geeft niet eens werking.. :?
Begrijp het soms echt niet...

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:49

nou, dat paard heeft last van haar rug, en als haar hoofd een beetje naar beneden wordt gehouden gaat ze makkelijker rond lopen = beter voor haar rug. Dus dan heeft het toch wel een werking... want dan gooit ze haar hoofd niet omhoog

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:13

Die elastieken hier zitten totaal niet strak hoor, na een paar rondjes zakken ze goed en hangt het elastiek los, betekent dus dat het elastiek af kan. De elastieken worden alleen in onze les gebruikt, (krijgen les van de dochter van de baas en zij heeft er echt wel verstand van) als je het niet goed gebruikt gaat het af, niet eens alle paarden hebben ze om alleen de paarden die last hebben van hun rug. (wij gebruiken geen martingalen op de manege)
Slof is ook slecht hoor, kan het paard helemaal niet met z'n hoofd omhoog, (ligt wel aan hoe je hem vastmaakt)

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:30

Isabel: Ja het heeft de werking dat hij zijn hoofd niet meer omhoog gooit ;) Dat doe Dunya ook, nu hij dat ding om heeft doet hij het niet meer. Het heeft niet de werking om een paard aan de teugel te laten lopen.
Als een paard last van zijn rug heeft laat ik hem liever met een losse slof lopen, heb ik Sam ook een keer mee gereden, hier gebruikten ze haar rug veel beter door.

xmaddyx: Ook al zitten ze niet strak en heeft jou lerares er verstand van, okee dat kan! Maar toch vind ik het geen vriendelijke manier van rijden.
Ik heb met eigen ogen gezien en gevoeld hoe sterk het in werkt, de paarden zaken met hun hoofd omdat het 'pijn' doet. Daardoor zaken ze.

Maar dit is allemaal een beetje of-topic...

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:35

Isa heeft het verkeerd we hebben namelijk op de manege helemaal geen martingaal :n
We hebben daar twee paarden die met thiedeman rijden omdat zij snel hun hoofd hoog willen gooi en dit voorkomt dat.
De thiedeman zit altijd op zijn lost en alleen bij iets gevorderde ruiters gaat hij soms op het tweede gaatje maar verder is het alleen maar te preventie dat ze hun hoofd echt hoog gooien.
En idd zoals primadonna al zegt meer om te zorgen dat ze niet echt heel erg omhoog komen bij het er van door gaan ,de paarden die de thiedeman omhebben zijn beide de alpha merrie's die af en toe nog weleens uit willen vallen naar andere paarden in de les en beginners kunnen ze dna nog niet altijd bij zich houden. Thiedeman lost dat voor een klein deel wel een beetje op.

Ik ben ook echt geen fan van elastieken!
Als de manege paarden niet goed lopen los je dat niet op door er een elastiek aan te hangen dan moet er gewoon getraint worden door ruiters die wel weten hoe het moet... Als bij ons een paard niet oke loopt gaat hij gewoon weer in de training of loopt hij/zij een tijdje alleen maar gevorderde lessen en dan maar 1x per dag. Bij ons lopen ook zeker niet alle paarden rond en Ik moet er ook altijd heel hard voor werken wil een paard echt op zijn eigen benen lopen en loslaten maar dan train je een paard wel echt. Ik heb liever dat het paard gewoon ontspannen loopt zonder dat hij rond loopt dan rond en vast.. wil je een paard verkl*ten dan moet je ze gaan dwingen...

( :o sorry kan echt lichtelijk agressief worden van mensen die hun paard wel 'even' rond rijden)

x_Staceyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:39

LET'S GO ONTOPIC !!

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:41

t is toch huiskamer :P

alsof we niet over andere totaal onbenullige dingen praten

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:46

Ja is wel zo!
Maar ik weet dat dit weer op discussies uit gaat lopen en aangezien we dat al vaker hebben gehad hier, kunnen we beter even stoppen ;)
Wij hebben onze mening gezegd.. :+ :o

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 16:16

op de manege kunnen niet elke ruiters de paarden rond en ontspannen rijden, dan zijn die elastieken dus alleen maar goed, gaat het paard van over zijn rug lopen en ontspant die, dat is beter dan dat je na een tijdje een paard heb die zo stijf is in zn mond en een verneukte rug heeft :)

PrimaDonna_ schreef:
Ja bij ons was dat ook gebeurt, maar dit kwam niet doordat het meisje wat erop zat heel hard trok maar hij nam heel veel kracht op zijn mond waardoor ze hem niet makkelijk terug kon nemen.
Was hij niet moeilijk zonder bit ??
Mij lijkt dat toch wel wennen en beetje eng als je nog nooit bitloos hebt gereden...

In de vorige weken waren zijn mondhoeken ook al een beetje kapot.
Begreep ook niet helemaal waarom zijn eigenaresse geen bitringen om zijn bit had gedaan, zou ik toch wel doen...

uh nee eef, jij hebt het over napoli

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 16:30

Britt: Daar ben ik het niet mee eens, elastieken werken heel sterk in. Maar ik ga hier verder niet op in :P

Haha jawel was ook Urano, maar hij had het in de weken ervoor ook gehad. Lazen Stacey en ik op een schrijfblok die in het jeugdhonk lag ;)

_Iriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 16:31

urano had bij ons volgens mij idd geen kapotte mondhoeken,
napoli wel :j

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 16:34

Het was bij Urano een klein beetje, zei Iris toen nog tegen mij.
Maar boeieeeen :=

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 16:37

nou ik weet van niets.