Ei Ei Ei RSVA Bokkers zijn heel blij [Deel 11]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nadine_S

Re: Ei Ei Ei RSVA Bokkers zijn heel blij [Deel 11]

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:31

Dat ik niet wil vertellen komt omdat dit een paardenforum is.
Ik vind mijn problemen hier niet thuis horen. Het hoort hier luchtig te zijn en echt, ik probeer dat. Maar dat lukt niet zo goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:31

Broccoli schreef:
Wie van jullie heeft er dan wel eens gehoord van Borderline?
Of van een Bipolaire stoornis? PTSS? Dáár draait het allemaal om.

Ik.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:32

Broccoli schreef:
Ik vind mijn problemen hier niet thuis horen. Het hoort hier luchtig te zijn en echt, ik probeer dat. Maar dat lukt niet zo goed.

Hmm.. oke, ja. Maar deze groep is .. wel een beetje meer dan dat , vind ik ..
Ik heb tenminste wel het idee dat ik vaak mn problemen hier kwijt kan etc.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:33

Ik zal het proberen. Ik zal er wat op zetten.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:36

Wat is borderline?

Het meest kenmerkende van de borderline persoonlijkheidsstoornis (kortweg: BPS of borderline) zijn de sterke wisselingen in stemmingen, gedachten en gedrag. Mensen met borderline zijn enorm impulsief, denken vaak zwart-wit, reageren extreem. Relaties zijn moeilijk te onderhouden, en wisselen ook sterk. Ook de ideeën en gedachten die ze over zichzelf hebben, wisselen sterk.

Hoe vaak komt het voor?
In Nederland zijn naar schatting 100.000 mensen met borderline. Dit is minder dan 1%. Misschien zijn het er meer, omdat veel mensen met borderline behandeld worden voor bijkomende klachten als bijvoorbeeld depressie of angsten. Borderline wordt in zo'n situatie vaak niet herkend.

Bij mensen die zijn opgenomen in een instelling komt borderline vaak voor. Onder opgenomen mensen met een verslaving heeft 5 tot 22% borderline; onder psychiatrische patiënten 6 tot 63%. De cijfers lopen nogal uit elkaar, omdat er verschillende methodes worden gebruikt.

Gaat het over?
Lange tijd is gedacht dat borderline niet overgaat. Maar van de mensen die zijn opgenomen geweest in een instelling blijkt dat na 3 jaar 40% officieel geen borderline meer heeft. Het kan goed zijn dat iemand dan nog wel een paar borderline-verschijnselen heeft, maar officieel niet meer. Als mensen met borderline ouder worden, worden hun leven en hun relaties toch wat stabieler. Hun algemene functioneren verbetert ook. Ook het risico op zelfdoding neemt af.

Verschijnselen

Mensen met borderline hebben minstens 5 van de volgende verschijnselen.

Ze proberen krampachtig te voorkomen dat iemand ze in de steek laat. En alleen maar denken dat ze in de steek gelaten worden, is al genoeg om krampachtig te proberen dat te voorkomen.
Ze hebben intense relaties met anderen, maar die zijn ook heel instabiel. Ze denken heel zwart-wit over hun relaties: of iemand is geweldig of hij is waardeloos.
Ze hebben steeds een ander beeld of gevoel van zichzelf. Dat wisselt sterk.
Ze zijn impulsief. Dat heeft negatieve gevolgen voor henzelf op minstens twee gebieden: geldverspilling, veel wisselende seksuele contacten, misbruik van alcohol en drugs, roekeloos rijden, vreetbuien.
Ze doen pogingen tot zelfdoding, dreigen daarmee, of verwonden zichzelf.
Ze hebben sterk wisselende stemmingen als reactie op gebeurtenissen. Dit geeft periodes van grote somberheid, prikkelbaarheid of angst. Dit duurt meestal enkele uren, en bijna nooit langer dan een paar dagen.
Ze hebben een blijvend gevoel van leegte.
Ze hebben last van intense woede, die niet past in de situatie en de situatie ook niet oplost. Of ze hebben moeite hun boosheid te beheersen. Ze hebben dan ook driftbuien, blijvende woede, of hebben geregeld vechtpartijen.
Ze hebben paranoïde ideeën. Dit is het idee achtervolgd of bedreigd te worden. Die ideeën komen in stress-situaties. De ideeën gaan ook weer voorbij. Of ze dissociëren ernstig. Dan hebben ze het gevoel er niet meer bij te zijn en als het ware weg te raken. Soms weten ze dan niet meer precies wat er gebeurd is.

Anoniem

Broccoli schreef:
Dat vind ik superverdrietig om te lezen.
Maar jij bent de enige die het dan een beetje begrijpen kan.

Pardon? Maar Borderline is niet iets heel zeldzaams/geheims. Meerdere mensen weten er iets van, waaronder ik.

Luister, Nadine. En hoe je het ook opvat, begrijp me niet verkeerd want ik vind je een zeer lieve meid en ik heb echt met je te doen!
Ik denk niet dat het erg veel zin heeft om hier telkens te gaan zeggen dat je zelfmoord wilt/weetniethoeikhetandersmoetformuleren plegen of dat je wou dat het vorige keer wel gelukt was. Want dat slaat helemaal nergens op! Je hebt problemen, dat weten wij ook allemaal, maar dat telkens zeggen wekt alleen maar negatieve gedachtes op en brengt niet alleen de sfeer naar beneden in het topic, mijn humeur is er ook gelijk door naar beneden gegaan. Ik vind het heel erg heftig wat er allemaal gebeurd is met jou en juist daarom vind ik het heel erg moeilijk dat zo'n lieve meid zulke dingen over zichzelf zegt. Want het is écht niet waar Nadien. Je bent GEEN kútwijf, je bent een super lieve meid!

Verder denk ik dat heel erg veel mensen gewoon niet zo goed weten wat ze moeten doen als jij zoiets zegt. Als jij dingen als dat zegt, dan schrik ik daar echt heel erg van, en ik weet gewoon niet hoe ik moet reageren. Sommige mensen, om even gisteravond als voorbeeld te nemen, zoals Iris, vatten dat weer op een andere manier op en uiten het op deze manier.

:(:)

Anoniem

Sabinee__ schreef:
Broccoli schreef:

Hmm.. oke, ja. Maar deze groep is .. wel een beetje meer dan dat , vind ik ..
Ik heb tenminste wel het idee dat ik vaak mn problemen hier kwijt kan etc.

Ik ook :j Als er iets aan de hand is weet ik dat ik hier mijn hart kan luchten zonder dat er over me heen gepraat wordt of iets dergelijks.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:40

Nadien .. Die gedwongen opname .. Zou het je helpen ?
Want je bent, zoals velen zeggen, écht een leuke meid ..

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:42

Sabinee__ schreef:

Misschien wel. De vorige keer niet, maar ik sta er nu weer anders in dan toen.
Morgen overleg met m'n psych.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:42

Emmaa_ schreef:
Ik ook :j Als er iets aan de hand is weet ik dat ik hier mijn hart kan luchten zonder dat er over me heen gepraat wordt of iets dergelijks.

Mijn ouders lüllen er vaak omheen .. Of zeggen ; Sla diegene gewoon .
Erg hulpvol :roll:

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:43

Nadien, niemand gunt je dit meis! En dat weet je!
Er zijn echt genoeg mensen om je geven!
Maar ook genoeg mensen die ook problemen hebben jammer genoeg..

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:45

Wat is een posttraumatische stress-stoornis?

Een posttraumatische stress-stoornis (PTSS) is een angststoornis en kan komen na een oorlogservaring, een natuurramp, een vliegtuigongeluk, een terroristische aanslag, aanranding, verkrachting, beroving met geweld, of door het zien van mensen die ernstig gewond zijn of gedood.
Tijdens de schokkende gebeurtenis of het trauma verliezen mensen bijna helemaal de controle. Ze raken de greep op hun dagelijkse leven kwijt, en voelen zich vaak machteloos.
Verder raakt hun leven enorm ontwricht. Ze raken het vertrouwen in zichzelf en andere mensen kwijt, de zekerheid van het bestaan en het idee van de eigen onkwetsbaarheid.

Zo'n schokkende gebeurtenis kan het geestelijk en lichamelijk evenwicht ernstig verstoren. Geest en lijf blijven als het ware rekening houden met gevaar dat er niet meer is: de angst blijft de hele tijd bestaan. Chronische stress, extra grote waakzaamheid, en allerlei lichamelijke klachten zijn vaak het gevolg. Dit hindert mensen met PTSS op veel manieren in hun dagelijks leven.

Er is een belangrijk verschil met andere psychische stoornissen. Ook daar spelen negatieve levensgebeurtenissen vaak een rol, maar een PTSS gaat altijd direct terug op een trauma. De PTSS verschilt ook van andere stoornissen omdat mensen niet het trauma zelf, maar de herinnering aan het trauma uit de weg wil gaan.

Angststoornissen
Naast de posttraumatische stress-stoornis zijn er nog andere angststoornissen: paniekstoornis (met en zonder agorafobie), specifieke of enkelvoudige fobie, sociale fobie, obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis, gegeneraliseerde angststoornis, en hypochondrie.

Hoe vaak komt posttraumatische stress-stoornis voor?
In Nederland is de PTSS nooit apart gemeten. In het buitenland variëren de cijfers van een paar procent tot 8% voor volwassenen die de stoornis in hun leven hebben gehad. In het afgelopen jaar hebben 1,3 tot 4% volwassenen de stoornis gehad.

Gaat het over?
Mensen krijgen PTSS vaak al op jongere leeftijd, vooral als ze vrouw zijn. Relatief veel jongvolwassenen hebben deze stoornis. PTSS is vaak chronisch, en het kan heel lang doorwerken. Van de mensen die bijvoorbeeld een PTSS kregen door de Tweede Wereldoorlog heeft 15 tot 25% na 50 jaar nog steeds een PTSS.
Het kan zijn dat mensen voorgoed veranderen door de schokkende gebeurtenis, bijvoorbeeld door oorlogservaringen of verblijf in een concentratiekamp. Ze raken langdurig depressief, voelen zich verlaten, kunnen niet meer echt genieten, of zich verdiepen in interesses of in andere mensen. Ze kunnen andere mensen ook minder vertrouwen dan daarvoor. Ze voelen zich gauw bedreigd en trekken zich snel terug.

Verschijnselen

Mensen hebben een posttraumatische stress-stoornis (PTSS) als ze de volgende verschijnselen hebben.

Ze hebben een gebeurtenis meegemaakt met een dreigende of daadwerkelijke dood of ernstige verwonding. Zij, en eventueel andere betrokken, reageren met grote angst, hulpeloosheid of afschuw.
Ze beleven deze traumatische gebeurtenis de hele tijd opnieuw op minstens 1 van de volgende manieren.
Ze krijgen terugkerende en onaangename herinneringen aan de gebeurtenis. Het zijn herinneringen die ze niet uit de weg kunnen gaan.
Ze dromen steeds weer akelig over de gebeurtenis.
Ze doen dingen of ze voelen zich alsof de gebeurtenis weer gebeurt.
Ze lijden psychisch intens als ze iets zien of horen dat hen herinnert aan de traumatische gebeurtenis.
Ze krijgen lichamelijke reacties als ze iets zien of horen dat hen herinnert aan de traumatische gebeurtenis.
Ze gaan dingen uit de weg die bij het trauma horen, of ze laten afgestompte reacties zien. Dan herkennen ze zich in minstens 3 van de volgende gevallen.
Ze willen gedachten, gevoelens en gesprekken uit de weg gaan die horen bij het trauma.
Ze willen activiteiten, plaatsen en mensen uit de weg gaan die hen herinneren aan het trauma.
Ze kunnen zich een belangrijk stuk van het trauma niet meer herinneren.
Ze hebben duidelijk minder zin om dingen te doen, en hebben er geen belangstelling voor.
Ze hebben het gevoel niet meer bij anderen te horen.
Ze praten nauwelijks over hun gevoelens.
Ze hebben het gevoel een beperkte toekomst te hebben.
Ze zijn prikkelbaarder geworden na de traumatische gebeurtenis. Dan herkennen ze zich in minstens 2 van de volgende gevallen.
Ze hebben moeite met inslapen of doorslapen.
Ze zijn prikkelbaar, barsten af en toe in woede uit.
Ze kunnen zich moeilijk concentreren.
Ze zijn overdreven waakzaam.
Ze zijn schrikachtiger.
Ze hebben langer dan één maand last van bovenstaande verschijnselen.
Ze lijden behoorlijk door de PTSS, en kunnen sociale dingen, het werk of andere belangrijke dingen niet meer goed doen.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:46

Broccoli schreef:
Sabinee__ schreef:

Misschien wel. De vorige keer niet, maar ik sta er nu weer anders in dan toen.
Morgen overleg met m'n psych.

Meid .. Doe het gewoon ! Ga er met de volle 110% tegen aan, je kan nog zoveel doen met je leven !
Denk aan alle leuke dingen die er verder ook nog zijn ! Lekker met Dun knuffen, lachen, plezier hebben ..

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:51

Het is een moeilijke keuze.
Ik weet dat dit hele heftige ook weer weg gaat.
Ik heb dit vaker en kom er vaak weer uit. Met heel veel schoppen van mijn psych. Zij is bang dat ik ondersneeuw in opname, dat ik mezelf dan juist niet meer laat zien,maar ze zei ook dat wat ik vandaag heb gedaan absoluut niet kan. Omdat zij geen verantwoordelijkheid over mij wil en kan dragen zo.

Kirsten_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:51

Broccoli schreef:
Leg me geen woorden in mijn mond Kirsten.
Want dat slaat nergens op.
En ik denk heus niet dat ik de enige ben met problemen hoor. Hoe kom je daarbij? Ik ben mensen verloren aan zelfmoord, nou die deden dat ook niet zomaar hoor. In mijn therapiegroep zitten zat meiden met een hoop shït, maar ja, dat gaat wel verder dan het overlijden van een konijn. Het is niet te vergelijken, sorry hoor. Jarenlang misbruikt zijn en het overlijden van een konijn vergelijken??

Ik leg je geen woorden in de mond, ik zeg dat ik soms het gevoel heb.
Het komt zo op mij over, dat het niet klopt, hoor ik nu van jou. Maar dit stukje komt op mij vijandig over, kan door bokt komen of niet, dit bedoelde Iris ook een beetje.
Een konijn kan voor iemand heel veel waarde hebben, het hangt ook van je persoonlijkheid af of je hier tegen kan of niet. Iedereen heeft zijn eigen problemen en zijn eigen manier om hier mee om te gaan.

Maar ik ben wel degelijk bekend met die stoornissen die je noemt. Mijn moeder werkte in de psychiatrie en heb daar genoeg meegemaakt. Ik begrijp dat je je problemen niet altijd hier neer wilt zetten, groot gelijk! Maar mis is het dan beter er ook niet over te beginnen..

Ik bedoelde het stukje ook niet vijandelijk, ik ken jou ook wel langer om te weten dat je anders bent.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:54

Ik probeer er ook niet over te beginnen, maar op die momenten als vandaag en gisteren dat het zo de kop op steekt weet ik het ook niet meer.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:56

Helpt het niet als je totaal wat anders gaat doen ?
Even lekker douchen , of gewoon richting bed ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:57

Beetje jammer dat je dan niet op mijn verhaaltje reageert, maar goed, maakt niet uit, zo lang je maar weet hoe ik erover denk Nadien!

Nadine_S

Sabinee__ schreef:
Helpt het niet als je totaal wat anders gaat doen ?
Even lekker douchen , of gewoon richting bed ?

Jep ga ik doen. Douchen, pilletje innemen, naar bed.
Thanks meis voor je lieve berichtjes.

Kirsten_D

Broccoli schreef:
Ik probeer er ook niet over te beginnen, maar op die momenten als vandaag en gisteren dat het zo de kop op steekt weet ik het ook niet meer.

Zoek een afleiding, kijk tv, ga een stukje buiten lopen..
Ga iets doen wat je leuk vind! Desnoods een tripje naar de manege.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:01

Emmaa_ schreef:
Beetje jammer dat je dan niet op mijn verhaaltje reageert, maar goed, maakt niet uit, zo lang je maar weet hoe ik erover denk Nadien!

Ik was nog aan het nadenken wat ik moest schrijven.
Aan de ene kant willen jullie weten wat er aan de hand is, maar aan de andere kant horen jullie het liever niet zeg maar.
Het is vandaag heel heftig voor me geweest en dat begon gisterenmiddag al.
Maar als ik dan dingen vertel doe ik zielig of stel ik me aan. En dat doet pijn.
Ik reageer vaak niet goed via geschreven tekst, maar ik probeer het wel. En dat wordt dan weer niet gezien. Dat vind ik pijnlijk ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:02

Broccoli schreef:
Emmaa_ schreef:

Ik was nog aan het nadenken wat ik moest schrijven.
Aan de ene kant willen jullie weten wat er aan de hand is, maar aan de andere kant horen jullie het liever niet zeg maar.
Het is vandaag heel heftig voor me geweest en dat begon gisterenmiddag al.
Maar als ik dan dingen vertel doe ik zielig of stel ik me aan. En dat doet pijn.
Ik reageer vaak niet goed via geschreven tekst, maar ik probeer het wel. En dat wordt dan weer niet gezien. Dat vind ik pijnlijk ja.

Zo lang je maar weet, dat ik er altijd voor je ben hé! En ik vind je zeker niet zielig als je, je verhaal kwijt wilt!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:03

Nadien, je bent echt niet zielig, en dat zou ik ook nooit van je zeggen !
Als jij lekker je hart hier wil luchten, moet je dat lekker doen meis .
Wat er ook gezegt is, in the end, staan we allen voor je klaar :) .
Zolang je dát maar niet vergeet ..

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:04

Ja, ook de gans van Emma :D .

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:06

Bedankt Sabine, Emma, Kirsten en Melissa voor alle woordjes vanavond!!!