stal Verboon in Schipluiden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Priszz

Re: stal Verboon in Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:07

haaajjj :P

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 13:51

Priszz schreef:
haaajjj :P

hoi

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 13:54

zo vandaag in buitenbaan stukjes uit mijn menproef geoefend (moet zondag starten)
Nu heeft de KNHS een nieuwe regel met mennen moeten hoekletters 10 meter uit de hoek.
Dat is in een 20 x 60 baan inderdaad wel lekker maar...... in 20 x 40 minder prettig.
Waarom? Nou de oefening gebroken lijn 10 meter (tot x) is bijna niet te doen.
kleine voordeel is dat de diagonaal nu wel stuk korter wordt dus middendraf, uitgestrekte draf/ stap daar ben je eerder mee klaar :D

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 15:56

vandaag weer een lege stal en een lege trailer plek
Wie komt er voor terug?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:50

Mis je die grote zwarte al?

Hij heeft het vreselijk naar zijn zin. Hangt de hele dag buiten zijn box met zijn hoofd. Staat gemiddeld toch zo'n 3 a 4 uur per dag buiten. En Es ( stalgenoot) en ik hebben vandaag uitgerekend.. meneer knabbelt zo'n 30 kilo hooi per dag weg :p Rijbak is nog wel een beetje spannend zo met alle graafmachines, maar verder vind hij het er wel leuk. Kan lekker knuffelen met chef en sinds vandaag ook met zip...

Kortom, hij staat er goed zo.

Ni_en_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:06

Nou fijn dat hij het zo goed heeft!

Maar 30 kilo hooi per dag??? Jeetje dat is niet normaal hoor! Per 100 kilo lichaamsgewicht, heeft een paard 1-1,5 kilo ruwvoer per dag nodig. Dus uitgaand van 1,5 kilo per 100 kilo, zou Vincent dan 2000 kilo wegen!
Of je kan het ook anders berekenen. Een paard kan maximaal 2% van zijn eigen gewicht aan droge stof opnemen. En hooi bestaat voor zo'n 84% uit droge stof. Zeg dat hij 600 kg weegt. Dan kan hij dus maximaal 14 kg hooi per dag eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 00:39

Nou blijkbaar kan hij dan meer op.. ik zet savonds een krat met hooi neer voor de 22.00 uur maaltijd. Die hebben we vanmiddag gewogen, dat was 6 kilo. Dan word er overdag nog 3 keer gevoerd, 3 keer meer dan de 22.00 beurt. Rond de 8 kilo per beurt. 3x8+6= 30 kilo.

De berekening die jij geeft staat aangegeven als het minimale aan ruwvoer op websites, plus de maximale opname aan voedingsstoffen. Dus na die zoveel kilo halen ze geen stoffen meer eruit en dient het puur als darmfloravoeding. Maar de een eet nou eenmaal meer dan de ander. In de natuur kijken ze ook niet of ze al aan hun quota voor de dag zitten. En blijkbaar past dit, want als ik s'morgens aan kom is het op en heeft de pensionhouder er alweer nieuw ingegooid.

Vincent vind t best en bunkert prima door hoor. Verder relatief weinig brok. Ongeveer 1/3 kilo brok en 1/2 kilo Muesli per keer... en in de middag voor ik weg ga doe ik er nog een half kilo muesli bij. Niet ieder paard eet hetzelfde hoor. Blazer kan ook behoorlijk wat wegwerken ( ruim meer dan Vincetn nu eet) en die is toch een best stukkie kleiner dan Vincent is.

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 01:42

Ni_en_ke schreef:
Nou fijn dat hij het zo goed heeft!

Maar 30 kilo hooi per dag??? Jeetje dat is niet normaal hoor! Per 100 kilo lichaamsgewicht, heeft een paard 1-1,5 kilo ruwvoer per dag nodig. Dus uitgaand van 1,5 kilo per 100 kilo, zou Vincent dan 2000 kilo wegen!
Of je kan het ook anders berekenen. Een paard kan maximaal 2% van zijn eigen gewicht aan droge stof opnemen. En hooi bestaat voor zo'n 84% uit droge stof. Zeg dat hij 600 kg weegt. Dan kan hij dus maximaal 14 kg hooi per dag eten.

Je bedoeld denk ik 1-1,5 kilo kilo droge stof?

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 01:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 02:29

Kijk da's nog 's een handig programmaatje.

Er hangt op stal een lijst met alle aanwezige stoffen (VEP etc) van het hooi. Dus ik zal dat morgen 's opschrijven en invoeren.

Maar uitgaande van een gemiddelde kwaliteit zou het voor Vincent op basis van gewicht etc toch al 19 kilo zijn voordat hij de nodige stoffen eruit heeft.

Verder wil ik er van uit gaan dat het bunkeren vanzelf minder word. Er word gevoerd naar behoefte. Als er teveel hooi blijft liggen word er minder gevoerd. Is alles op bij de volgende beurt... dan word er meer gevoerd. Nu de afgelopen dagen is het steeds net op of net niet dus dan word er een zelfde hoeveelheid weer bijgegooid.

Dat heb ik zelf ook liever omdat ik van mening ben dat er continu iets te knagen moet zijn i.p.v. aan zijn strobed beginnen.

AnneB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:46

Nou wij gaan er ook zo vandoor.... vind het toch best moeilijk hoor. 't Is leuk om naar de nieuwe stal te gaan, maar ergens weg gaan waar je het naar je zin hebt is lastig... beetje dubbel gevoel!
Anyway, er staat een kleinigheidje in de kantine van ons. Kom vaak op visite, moet Sjaak en de dikdik-poes snoepjes geven en bij Anoukie op visite dus tot gauw. ;)

Ni_en_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:57

Oke, ik dacht dat die 1-1,5 kilo per 100 kilo de minimale behoefte was en die andere berekening de maximale behoefte.
En tuurlijk verschilt het per paard maar ik blijf 30 kilo echt wel heel veel vinden!

@ Anne: Heel veel plezier op jullie nieuwe stal! Gelukkig hoeft Joy niet bij haar geliefde weg en gaat die gewoon met haar mee hahahaha.
Hoop dat de verhuizing rustig verloopt. Waarschijnlijk wel tot ziens bij verboon!

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:30

Ni_en_ke schreef:
Oke, ik dacht dat die 1-1,5 kilo per 100 kilo de minimale behoefte was en die andere berekening de maximale behoefte.
En tuurlijk verschilt het per paard maar ik blijf 30 kilo echt wel heel veel vinden!

Misschien las ik het verkeerd.. jij bedoelde alleen de hoeveelheid ruwvoer.. ik ging evenuit van het totaal van de droge stof.. dat is ruwvoer en krachtvoer samen natuurlijk.. "Gemiddeld mag men aannemen dat er een opname is van 1,5 tot 2,5 kg droge stof per 100 kg lichaamsgewicht, afhankelijk van de smakelijkheid, verteerbaarheid en kwaliteit van het voeder... "

Sja.. 30 kilo hooi is zeker heel erg veel.. paard kan dan teveel eiwitten en energie binnenkrijgen.. Maar iedereen moet zelf weten hoeveel ze aan hun paard voeren.. Zolang mijn paard maar niet zoveel krijgt ;)

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:32

AnneB schreef:
Nou wij gaan er ook zo vandoor.... vind het toch best moeilijk hoor. 't Is leuk om naar de nieuwe stal te gaan, maar ergens weg gaan waar je het naar je zin hebt is lastig... beetje dubbel gevoel!
Anyway, er staat een kleinigheidje in de kantine van ons. Kom vaak op visite, moet Sjaak en de dikdik-poes snoepjes geven en bij Anoukie op visite dus tot gauw. ;)

Heel veel plezier op de nieuwe stal!! Hopelijk gaan jullie het er net zo naar jullie zin hebben als bij Verboon!! Gisteravond had ik zo'n trek in chocolade... ik zei nog.. jammer dat er geen snoepautomaat is :D en toen trof ik de lekkere eitjes... jummie.. bedankt :D

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:21

Anoniem schreef:
Nou blijkbaar kan hij dan meer op.. ik zet savonds een krat met hooi neer voor de 22.00 uur maaltijd. Die hebben we vanmiddag gewogen, dat was 6 kilo. Dan word er overdag nog 3 keer gevoerd, 3 keer meer dan de 22.00 beurt. Rond de 8 kilo per beurt. 3x8+6= 30 kilo.

De berekening die jij geeft staat aangegeven als het minimale aan ruwvoer op websites, plus de maximale opname aan voedingsstoffen. Dus na die zoveel kilo halen ze geen stoffen meer eruit en dient het puur als darmfloravoeding. Maar de een eet nou eenmaal meer dan de ander. In de natuur kijken ze ook niet of ze al aan hun quota voor de dag zitten. En blijkbaar past dit, want als ik s'morgens aan kom is het op en heeft de pensionhouder er alweer nieuw ingegooid.

Vincent vind t best en bunkert prima door hoor. Verder relatief weinig brok. Ongeveer 1/3 kilo brok en 1/2 kilo Muesli per keer... en in de middag voor ik weg ga doe ik er nog een half kilo muesli bij. Niet ieder paard eet hetzelfde hoor. Blazer kan ook behoorlijk wat wegwerken ( ruim meer dan Vincetn nu eet) en die is toch een best stukkie kleiner dan Vincent is.

Jups Blazer kreeg toen ik hem zelf voerde onbeperkt kuil, uitgerekent: 40kg op een dag. En hij was geen grammetje te dik, hij had het gewoon nodig. Hij is wel meerdere malen door de dierenarts onderzocht, maar die kwam gewoon tot de conclusie:snelle stofwisseling en stressgevoelig, dus laat maar eten :Y) . En daarnaast kreeg hij dan nog 2kg eiwitarme brok, 2kg haver en 2kg sportmusli. :o

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:21

Anne veel plezier op jullie nieuwe stal!

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 09:44

Hoi,
Gisteren heb ik menwedstrijd gereden in Dordrecht.
Heb super proef gereden maar de jury dacht daar anders over. Tja dat kan natuurlijk met een jurysport en dat valt tegen. Echter dan krijg je je protocol terug en dan staat er niks op geschreven. Dat vind ik NOG erger. Later op deze dag hebben we ook nog vaardigheid gereden en doel was FOUTLOOS rond dus geen ballen eraf en dat is gelukt. Helaas wel tijdfouten maar toch goed voor een rood lintje en een beker. Dus ondanks de REGEN die de hele dag aanwezig was lekker bezig geweest. Pony heeft super gedaan.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 09:46

AnneB schreef:

Ik ga vandaag kijken naar het aardigheidje.
Jammer dat ik je niet meer gezien heb.
is verhuizing goed gegaan?

Tja het was gister best druk met al die trailers.
Heel veel plezier op je (jullie) nieuwe stal
En tot een volgende x

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 09:53

AnneB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:21

Verhuizing is goed gegaan! Voor 't eerst samen in de 2-paards trailer.... Bob er als eerste in gelopen met schuin schot (hij is nog al een miep), toen Joy met recht schot. Die wilde erg graag achter d'r vriend aan maar 't kleine vakje was toch een beetje eng. :=
Onderweg waren ze super rustig en braaf, Anouk en ik zijn achter Michael aan gereden. Bob stond de worstelen met zijn hooinet en Joy stond verliefd naar hem te kijken, hihi! Ga denk ik maar alle trailers die we hebben inruilen voor een nieuwe tweepaards, ze waren zo lief! Dan mag Bob mee op wedstrijd als mascotte. ;)
Daar aangekomen Joy als eerste uitgeladen, die brulde de hele tent bij elkaar "JOEHOE IK BEN ER!!!". Bob wilde liever gelijk achter d'r aan dus die trok zich voor 't gemak maar los, sprong van de klep en ging toen heel suf om zich heen staan kijken zo van "Oh ja, maar ik ken 't hier al...." (hij heeft er vroeger 5 jaar gestaan). Paarden op stal, Joy 't eerste half uur helemaal maf en Bob meteen eten, hij heeft 1x gehinnikt.... toen z'n voer op was! :+
Ze zijn erg gelukkig met hun Hartog Compact-Gras de hele dag door en 't buitenluik vinden ze ook erg fijn. Joy heeft een overbuurman die denkt dat hij z'n ballen nog heeft (en er ook zo uit ziet) dus nu kan ze niet meer kiezen. ;)
Ga zo naar ze toe, dan mogen ze lekker in de grote baan los en kijken of ze lekker geslapen hebben.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 16:12

gisteren was er een 'nieuwe'oude pensionklant echter persoon is precies 10 minuten pensiongast geweest en toen weer met noordezon vertrokken :D

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:25

Hey Anne... dat klinkt super goed!! Jullie gaan het vast erg naar jullie zin hebben.. en gelukkig kan je altijd nog bij Verboon komen buurten als het heel erg mist :D Veel pleziertjes gewenst!!

Klinkt als roerige tijden bij Verboon... wat is er allemaal aan de hand? hihi

Chef en ik hebben gister ons eerste buitenritje gemaakt. Chef was (met die regen en wind) best weer wat gespannen in de bak.. dus besloot ik om aan de hand een lekker stuk met hem te gaan wandelen. En daar was hij eigenlijk zo braaf, dat ik de stoute schoenen heb aangetrokken en er opgeklommen ben. Heel het fietspad op en af gestapt en stukje gedraafd.. Wel op de weg even afgestapt en op de laan weer er op. Gekke Chef was hartstikke braaf en keek zijn ogen uit!

Ni_en_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:35

Hey Louis!
Wat super dat je buitenritje zo goed ging! Nou komende week gaanw e ook lekkere buitenritjes maken hoor :D

Ja Jan vertelde het gister, ze zou met twee paarden komen maar er kon maar 1 paard tegelijk in de trailer dus ze had eerst een paard gebracht en in z'n nieuwe stalletje gezet en Jan was even naar binnen gegaan voor wat papierwerk Toen had zij met iemand staan praten ofzo en hij komt weer naar buiten en zij heeft het paard weer in de trailer gezet. Het voelde toch niet goed ofzo... terwijl ze eerst ook al bij verboon stond.

Ben er verder zelf ook niet bij geweest maar dit is wat ik begreep.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 16:36

CharlyBrown schreef:
Hey Anne... dat klinkt super goed!! Jullie gaan het vast erg naar jullie zin hebben.. en gelukkig kan je altijd nog bij Verboon komen buurten als het heel erg mist :D Veel pleziertjes gewenst!!

Klinkt als roerige tijden bij Verboon... wat is er allemaal aan de hand? hihi

Chef en ik hebben gister ons eerste buitenritje gemaakt. Chef was (met die regen en wind) best weer wat gespannen in de bak.. dus besloot ik om aan de hand een lekker stuk met hem te gaan wandelen. En daar was hij eigenlijk zo braaf, dat ik de stoute schoenen heb aangetrokken en er opgeklommen ben. Heel het fietspad op en af gestapt en stukje gedraafd.. Wel op de weg even afgestapt en op de laan weer er op. Gekke Chef was hartstikke braaf en keek zijn ogen uit!

Hee Leuk Louise dat het zo goed gaat

en Anne het lekkers was al op maar kaartje is leuk

AnneB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:47

Flurk schreef:
gisteren was er een 'nieuwe'oude pensionklant echter persoon is precies 10 minuten pensiongast geweest en toen weer met noordezon vertrokken :D

Goed verhaal hè _O- 't is toch fantastisch, lekker simpel hihi.