Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ni_en_ke schreef:Nou fijn dat hij het zo goed heeft!
Maar 30 kilo hooi per dag??? Jeetje dat is niet normaal hoor! Per 100 kilo lichaamsgewicht, heeft een paard 1-1,5 kilo ruwvoer per dag nodig. Dus uitgaand van 1,5 kilo per 100 kilo, zou Vincent dan 2000 kilo wegen!
Of je kan het ook anders berekenen. Een paard kan maximaal 2% van zijn eigen gewicht aan droge stof opnemen. En hooi bestaat voor zo'n 84% uit droge stof. Zeg dat hij 600 kg weegt. Dan kan hij dus maximaal 14 kg hooi per dag eten.
Ni_en_ke schreef:Oke, ik dacht dat die 1-1,5 kilo per 100 kilo de minimale behoefte was en die andere berekening de maximale behoefte.
En tuurlijk verschilt het per paard maar ik blijf 30 kilo echt wel heel veel vinden!
AnneB schreef:Nou wij gaan er ook zo vandoor.... vind het toch best moeilijk hoor. 't Is leuk om naar de nieuwe stal te gaan, maar ergens weg gaan waar je het naar je zin hebt is lastig... beetje dubbel gevoel!
Anyway, er staat een kleinigheidje in de kantine van ons. Kom vaak op visite, moet Sjaak en de dikdik-poes snoepjes geven en bij Anoukie op visite dus tot gauw.
Anoniem schreef:Nou blijkbaar kan hij dan meer op.. ik zet savonds een krat met hooi neer voor de 22.00 uur maaltijd. Die hebben we vanmiddag gewogen, dat was 6 kilo. Dan word er overdag nog 3 keer gevoerd, 3 keer meer dan de 22.00 beurt. Rond de 8 kilo per beurt. 3x8+6= 30 kilo.
De berekening die jij geeft staat aangegeven als het minimale aan ruwvoer op websites, plus de maximale opname aan voedingsstoffen. Dus na die zoveel kilo halen ze geen stoffen meer eruit en dient het puur als darmfloravoeding. Maar de een eet nou eenmaal meer dan de ander. In de natuur kijken ze ook niet of ze al aan hun quota voor de dag zitten. En blijkbaar past dit, want als ik s'morgens aan kom is het op en heeft de pensionhouder er alweer nieuw ingegooid.
Vincent vind t best en bunkert prima door hoor. Verder relatief weinig brok. Ongeveer 1/3 kilo brok en 1/2 kilo Muesli per keer... en in de middag voor ik weg ga doe ik er nog een half kilo muesli bij. Niet ieder paard eet hetzelfde hoor. Blazer kan ook behoorlijk wat wegwerken ( ruim meer dan Vincetn nu eet) en die is toch een best stukkie kleiner dan Vincent is.
AnneB schreef:Nou wij gaan er ook zo vandoor.... vind het toch best moeilijk hoor. 't Is leuk om naar de nieuwe stal te gaan, maar ergens weg gaan waar je het naar je zin hebt is lastig... beetje dubbel gevoel!
Anyway, er staat een kleinigheidje in de kantine van ons. Kom vaak op visite, moet Sjaak en de dikdik-poes snoepjes geven en bij Anoukie op visite dus tot gauw.
Clouwdy schreef:http://lv.vlaanderen.be/nlapps/docs/default.asp?id=582 een handig programma om te berekenen of je paard voldoende voeding binnen krijgt.. In de handleding lees je ook veel over voeding..
CharlyBrown schreef:Hey Anne... dat klinkt super goed!! Jullie gaan het vast erg naar jullie zin hebben.. en gelukkig kan je altijd nog bij Verboon komen buurten als het heel erg mistVeel pleziertjes gewenst!!
Klinkt als roerige tijden bij Verboon... wat is er allemaal aan de hand? hihi
Chef en ik hebben gister ons eerste buitenritje gemaakt. Chef was (met die regen en wind) best weer wat gespannen in de bak.. dus besloot ik om aan de hand een lekker stuk met hem te gaan wandelen. En daar was hij eigenlijk zo braaf, dat ik de stoute schoenen heb aangetrokken en er opgeklommen ben. Heel het fietspad op en af gestapt en stukje gedraafd.. Wel op de weg even afgestapt en op de laan weer er op. Gekke Chef was hartstikke braaf en keek zijn ogen uit!