Rc het Fjordenpaard crosst HEEELL hard verder!! Deel 4!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: Rc het Fjordenpaard crosst HEEELL hard verder!! Deel 4!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:39

Als ze echt te laag loopt kan je haar ook ipv tussen de benen weer naar de zijkant. Zou het wel voor je willen opzoeken in mijn boek van Haanstra maar dat heb ik uitgeleend.

Ik gebruik een touwtje, knalgeel... gekocht van Dhr. Haanstra persoonlijk ;) het lijkt meer op touw dat je ook in een zeilwinkel zou kunnen kopen. Het is denk ik zo'n 5 mm doorsnede. Het is hetzelfde spul waar ze ook touwhalsters van knopen. Het veert niet echt maar schuift wel goed door de bitringen en dat is wel wel belangrijk.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:39

Misschien heb je hem dan wel op de juiste hoogte maar iets te strak?
Lucy je kan overal gewoon nylon touw kopen van 6 of 8mm dik en dan een meter of 6 dan kom je er al :) kan bijv bij een bouwmarkt oid

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:43

oke, ik wou gewoon ff weten wat jullie gebruikten,
ik ga faron toch niet longeren.. :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:46

Nee... waarom longeren als je kan rijden ;) Ik vind longeren ook niet de leukste bezigheid maar het is voor mij wel goed om Kafka eens vanaf de grond te zien.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:52

Ik longeer Jetske tot nu toe alleen maar, ze hebben zelf geen bak en we moeten bij de buren rijden. Maar daar staan wel eens pensionpaarden in de bak of er rijd al iemand en dan mogen we daar niet rijden. En de 1e keer dat ik dr op zit vind ik toch wel zo prettig in een bak :P Wilde er eigenlijk vandaag op gaan maar ze was nogal onstuimig door het weer...
Ze loopt nu al sommige stukjes zo maar wil dr toch graag wat ronder hebben en dat is juist het gene wat ze ontzettend lastig vind
Afbeelding

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:54

Ik hou er op zich ook niet van hoor, hoe minder gepruts erbij hoe beter, ik reed Zelana eerst ook met touwtjes maar gister reed ik dr weer eens zonder en toen liep ze zoooo lekker, dus ik ga dr maar weer zonder touwtjes rijden. Zodiac is alleen zo groot en lang en sloom en kan egt nauwelijks dressuur....als ik zonder touwtjes rijd dan moet ik hem eerst echt flink voorwaarts krijgen (ik rijd hem met sporen en zweep en dan nog is die niet goed voorwaarts....) en dan kan ik proberen hem nageeflijk te krijgen maar dat is zooo veel moeite dan.....ze rijden daar die andere springpaarden ook met touwtjes terwijl het naar mijn idee helemaal niet nodig is bij hun...

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:55

Nee maarja je weet niet hoe ze lopen zonder touwtjes, ze zijn nu zo gewent aan die constante druk waar ze niet onderuit kunnen dat ze het zonder touwtjes wss gewoon niet meer kunnen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:55

Dat ziet er lekker ontspannen uit Ella, maar snap dat je haar iets ronder en iets opgerichter wil hebben. Zou er gewoon een touwtje aanknopen en dan zelf zien hoe strak goed werkt.

Tja Linn, soms slijten dat soort dingen erin. Vroeger op mijn oude manege werd alle paarden ongeveer standaard met thiedeman gereden. Kafka toen ook en die kreeg ik er dus ook vrolijk bij toen ik hem (3 eigenaren later) kocht. Bij proefrijden zei ze nog wil je niet met thiedeman of martingaal... maar gewoon zonder gedaan en meneer was net een duikboot (zij had hem gekocht als sterrenkijker) :+
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 31-03-11 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:58

Het meest loopt ze zo
Afbeelding
Dit is ook al richting de ontspanning dus dat is er al. Wilde sowieso eerst daar naar toe werken want zonder ontspanning kom je eigenlijk nergens. Maarja dat zit er iig al wel lekker in dus denk dat ik langzamerhand wel wat meer van dr kan gaan vragen. Met longeren lekker touwtjes ofzo dr aan en dan kijken of ze het met rijden ook zo wil oppakken over een tijdje maarja daar gaat al een hele periode overheen natuurlijk

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:00

EllaBellaah schreef:
Nee maarja je weet niet hoe ze lopen zonder touwtjes, ze zijn nu zo gewent aan die constante druk waar ze niet onderuit kunnen dat ze het zonder touwtjes wss gewoon niet meer kunnen

Nouja bij Zodiac weet ik wel hoe die zonder touwtjes loopt hoor

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:01

@Ella Ik vind het ook mooi rustig ontspannen beeld geven dus ik snap dat je wel toe bent aan meer training. Paard kan duidelijk wel wat meer werk aan. Zorg dan wel dat ze goed voorwaarts blijft als je er een touwtje aan hebt... soms kruipen ze er zo achter, dan bereik je je doel niet.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:05

Die Zodiac klinkt niet als een makkelijke Linn. Paarden die zo traag zijn, zijn lastig te rijden. Bij voorwaarts maken en sneller op je hulpen moet je echt zo consequent zijn dat is soms echt niet leuk meer. Maar als hij en traag is en niet makkelijk nageeft... voelt hij dan wel lekker in zijn lijf. Ik weet dat het niet je eigen paard is maar als Kafka traag is en niet wil nageven dan is hij vaak stijf van iets en als dat lang duurt komt er een fysio.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:08

ziet er idd ontspannen uit ella! :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:11

Snellere paarden kan je idd makkelijker naar beneden rijden dan een sloom paard...
Ze is inderdaad heel makkelijk te longeren, reageert goed op de stemhulpen enzo. In het begin liever lui dan moe maar na een tijdje gaat ze goed dr best doen dus ik denk ook dat ze wel toe is aan wat meer uitdaging. Het voor de kar lopen vind ze prachtig maar onder het zadel kan ze gewoon weinig. Dus ik denk eerst maar het longeren met touwtjes enzo wat uitbreiden en daar dan rustig onder het zadel mee door oefenen als ze de bedoeling snapt.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:13

loopt ze voor de kar wel aan de teugel?

NinTaJeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:18

Linda... ik denk dat het bij Zodiac belangrijk is dat je hem eerst voorwaarts krijgt en je daarna pas bezig gaat houden met het nagevelijk lopen. Want anders bereik je zowizo niet wat je wilt.

En na het longeren met touwtjes vind ik het wel altijd belangrijk dat de paardjes erna nog even lekker met gestrekte hals een paar rondjes kunnen draven.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:19

Evelijn schreef:
Die Zodiac klinkt niet als een makkelijke Linn. Paarden die zo traag zijn, zijn lastig te rijden. Bij voorwaarts maken en sneller op je hulpen moet je echt zo consequent zijn dat is soms echt niet leuk meer. Maar als hij en traag is en niet makkelijk nageeft... voelt hij dan wel lekker in zijn lijf. Ik weet dat het niet je eigen paard is maar als Kafka traag is en niet wil nageven dan is hij vaak stijf van iets en als dat lang duurt komt er een fysio.

Voor zover ik weet is die altijd zo geweest. Met het springen wel goed voorwaarts denk ik (nog nooit gezien, maar hij springt Z dus dan verwacht je dat wel...) Hij krijgt qua voer 2 haver en 1/2 biks....en dan nog kuil, dus er komt voldoende energie binnen....aan de longe kan die soms flink uit ze dak gaan, maar wanneer die dit niet doet is die ook aan de longe niet echt voorwaarts....maarja het is idd niet mijn paard, dus ik heb er niks over te zeggen...

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:22

misschien eerst voorwaart rijden, en pas als ie lekker vlot loopt met aan de teugel bezig gaan?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:24

Ik weet eigenlijk niet of ze aan de kar nagefelijk loopt. Volgens mij niet... Maar ze is sowieso een beetje vreemd. Neem nou de galop, dat kan ze voor de kar, tijdens het longeren, tijdens het longeren als er iemand op zit maar los in de bak vertikt ze het gewoon.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:26

NinTaJeer schreef:
Linda... ik denk dat het bij Zodiac belangrijk is dat je hem eerst voorwaarts krijgt en je daarna pas bezig gaat houden met het nagevelijk lopen. Want anders bereik je zowizo niet wat je wilt.

En na het longeren met touwtjes vind ik het wel altijd belangrijk dat de paardjes erna nog even lekker met gestrekte hals een paar rondjes kunnen draven.

Ja nouja voor zover ik weet wordt die qua dressuur altijd al zo gereden en ik kan dat niet in me eentje zo op gaan lossen natuurlijk....dus ik denk dat ik het maar zo laat en dan op het laatst de touwtjes er nog even af haal, ik loop er nog 3 weken en ik rijd hem het minst van allemaal dus zoveel zou ik hem ook niet meer rijden...

En wat je zegt over na het met touwtjes longeren...ik haal altijd de touwtjes/bijzet er dan af en laat ze nog even verder uitstappen :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:32

@ Ella, zou dat niet wat onzekerheid kunnen zijn? Friezen galopperen niet makkelijk en balans is in galop ook wel het lastigst. Gaat ze dan steeds harder draven voor de galop? Want als ruiter kan je dan natuurlijk niet meer ontspannen en onafhankelijk zitten waardoor ze misschien niet meer 'durft' aan te springen.

Wel leuk trouwens dat we het nu in het topic eens echt een discussie over paarden hebben :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:37

Ik weet niet hoe ze onder het zadel 'poging' tot galop doet. Met longeren als ik gewoon om galop vraag doet ze het meteen zonder eerst sneller of gekke passen te maken ofzo

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:39

Nou tja dan eerst maar eens zelf beleven... en mooi gebruik maken van je commando. Zal vast wel goed komen.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:42

komt vast wel goed als je veel oefent met dr :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:42

Ja ik weet ook niet precies misschien kent ze gewoon die beenhulp helemaal niet. Voor de kar kan ze het ook gewoon :) Ik ben nog niet zo lang met dr bezig dus hopelijk komen we dr over een tijdje wel uit. Ze is iig hardstikke lief en braaf dus hopelijk kan ik met touwtjes wat berijken met dr