Rc het Fjordenpaard crosst HEEELL hard verder!! Deel 4!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Lucy

Re: Rc het Fjordenpaard crosst HEEELL hard verder!! Deel 4!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:49

elke keer als ik weer aan ide tak denk lig ik echt dubbel!!! _O-

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:51

Ik denk dat ik maar moet zorgen dat ik steeds op Duke rijd en dan jij op zo'n kleintje Lucy .. Dapper ofzo dan kom je helemaal niet bij me...
Of ik op Indra.. dan kan ik helemaal niet vallen want dan sta ik al bijna op de grond.

NinTaJeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:51

Haha ja dat laatste Eef ;)

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:53

hahahahaha xD
nee doe maar niet, dan kan ik je ook niet terug schoppen als je mn paard schopt :+

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:53

X
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 28-09-23 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 16:55

haha echt wel. ik zat vorig jaar groep een zo lache joh! ik ga maar weer eens bij gek naar voren denk ik

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:33

L_bonsai_L schreef:
elke keer als ik weer aan ide tak denk lig ik echt dubbel!!! _O-

Haha ik ook hoor lucy,
Was wel echt een hele mooie actie XD
En in weke 6 in de zomer was het celyna ook overkomen hahaha

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:39

hahaha ik rolde bijna van mn paard af van het lachen xD

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:56

Ik net helemaal omfietsen naar stal omdat de weg is afgesloten door de kei harde wind over de dijk zegt die dochter van Jets eigenaar heel droog: jamaar met de fiets kan je er wel langs....
Nou fijn hoor, ik terug fietsen had ik weer wind tegen nou fijn zeg ik hiu van holland :)
Jetje was ook wel fris met al die wind en wapperende zeilen omdat ze aan het verbouwen zijn.
Maaaaargoed

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:27

Zo hemeltje wat babbelen jullie weer veel :P Wat een boutweer vandaag zeg, jakkie!!!
Heb vndaag niet zoveel gedaan, vanmiddag bij fabiola en kees binnen aan me verslag gezeten en een kusje gehad van een 2 jarig jongetje :P Hahaha het is zo'n schatje!! En WIJS voor ze leeftijd!!!!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:34

he linda is hij niet een beetje te jong voor je? :P hahahah nee grapje
Ik heb al gehoord en gemerkt dat Jet absoluut geen dressuur kan en ook niet zo goed weer wat nagefelijk open is. Nou kreeg ik al te tip om meg bijzet te gaan longeren om haar zo een beetje voor te bereiden. Veel mensen zeggen dat je dan moet beginnen met elastiek ofzo omdat ze nogjiet gewent zijn om zo te lopen en dan krijgen ze niet een ruk in hun mond als ze omhoog komen. Zodra ze dat beetje kunnen meteen overgaan op op touwtjes oid om hangen te voorkomen. Terwijl andere zeggen dat je beter meteen met touwtjes kan beginnen omdat ze dan een soort 'gedwongen' worden... Hellepie!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:49

Hhahaha leuk juist tog, een lekkere jonge knul! Hahaha :P

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:58

elastiek vond ik echt heel fijn!!
dan kunnen ze (als je m tussen de benen doet) wel gewoon strekken enzo, en naar beneden, wat met bijzet niet gaat, en als ze schrikt ofzo en met r hoofd omhoog schiet rekt het elastiek gewoon mee.
en goed dat het ze dwingt? lijkt me juist niet! al helemaal niet als het nieuw is, want dan raakt ze denk ik snel in paniek..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:05

Elastiek, touwtje of bijzet... tja is maar net wat je wilt doen en wat je gewend bent. Waarover heb je beschikking? Ik longeer nu paard van de staleigenaresse met een touwtje en dan behoorlijk kort, maar dier loopt ook ZZ-licht en dit is omdat zij ongeluk heeft gehad en komende weken niet kan rijden. Ik vind het wel prima werken. Kan het zelf instellen, eerst wat losser en daarna meer in de houding. Met elastiek kan je opzich zelfde wel bereiken maar sommige paarden hebben juist wat meer vastigheid nodig. Als ik deze meneer met elastiek zou longeren zou hij de hele tijd er aan blijven trekken.
Bijzet zit beetje rubber aan, die ringen dus die geven ook iets mee, maar daarmee kan je de houding minder regelen. Met touwtje/elastiek kan je paard ook hoger en lager instellen. Lammert Haanstra werkt ook vooral met touwtje.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:08

nee maar ik bedoel in elastiek kunnen ze wel heel erg gaan hangen wat ze tijdens het rijden ook erg hangerig maakt en das ook nier echt prettig en ook niet goed voor de rug. Met touwtjes hangt het niet zo prettig omdat die niet meegeven dus het dwingt ze om zelf te gaan dragen en te rug te gebruiken.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:12

ja kan idd zijn dat ze gaan hangen, maar doen lang niet alle paarden..

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:14

maar ligt er aan was je er mee wilt, bij faron ging het vooral om dat ze laag met haar hoofd ging lopen enzo, daar was het elastiek heel fijn voor, maar ik kan me voorstellen dat als je m echt aan de teugel wil hebben dat je touwtjes neemt..
ik denk dat je gewoon ff uit moet proberen waar ze het best op reageert..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:18

Ik zou ook voor touwtje gaan als het echt gaat om houding en spieren trainen. De eerste keer longeren gewoon even kijken hoe ze is en niet meteen met hoofd tussen de benen vastknopen ;). Ik doe ze vaak naar de zijkant van het zadel bij de singel en niet onder de buik. Zeker als je niet weet wat ze doet, dan zit er niet opeens een been tussen. Ik neem aan dat Jetske dat niet zo snel zou doen met haar ervaring als menpaard. Misschien ook dan leuk om met dubbele longe te oefenen... kan je je paard ook geweldig mee trainen (moet je wel echt goed les voor krijgen trouwens ;) maar keertje proberen is wel leuk natuurlijk)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:21

Ik longeer Nadine met bijzet, maar zij loopt ook Z1 en zo loopt die door ze lijf (al vind ik eerlijk gezegd dat ze wat dr lijf vast zet door de bijzet...) een ander paard wat ik soms longeer, longeer ik met touwtjes, en dat gaat dan op zich wel over de rug, maar ze loopt wel wat te diep maar wel ook laag.....dus ook niet helemaal je van het....en ik rijd Zodiac met touwtjes omdat die anders heel slecht te buigen is van voren, kent ook niet zo goed dressuur. Ik ging van de week op het eind even zonder touwtjes rijden en dan kost het heeeel veel moeite om hem dan nageeflijk te rijden, maar eigenlijk is het natuurlijk ook niet goed dat ik hem na laat geven op de touwtjes...is lekker makkelijk voor mij maar eigenlijk niet goed natuurlijk....

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:25

Met touwtje rijden zou zelf niet zo snel doen... dan zou ik dan weer eerder dat elastiek gebruik. Raar eigenlijk. Linn, kan je dat paard wat te diep loop dan niet iets hoger zetten met de touwtjes? Want dat vind ik juist zo handig met die dingen. Al zou ik wel wat meer ringetjes aan het zadel willen... dan is longeersingel makkelijker. Het schoftstuk van mentuig kan je trouwens ook goed gebruiken voor longeren.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:31

ik weet niet of die man het leuk vind als ik aan zijn dure menspullen kom hihi :P
Er is wel een longeer singel maar die is van de verzorgster van het andere aard moet eerst even vragen of ze het goed vind als ik die gebruik. Wil haar vooral nu helpen om in een goede houding te komen en aangezien het een fries is wel wat lager bijzetten. Touwtjes kun je idd heel veel kanten mee op lang en laag, hoger in de goede houding, op lengte, wat korter etc

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:33

ik snap het wel hoor eefje, en met rijden kan je met de teugels de stevigheid geven waar je anders touwtjes voor hebt.

watvoor touwtjes gebruiken jullie dan eigenlijk?
want je hebt volgens mij van die speciale die een klein beetje veren ofzo, en sommige gebruiken gewoon stro touwtjes.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:34

Evelijn schreef:
Met touwtje rijden zou zelf niet zo snel doen... dan zou ik dan weer eerder dat elastiek gebruik. Raar eigenlijk. Linn, kan je dat paard wat te diep loop dan niet iets hoger zetten met de touwtjes? Want dat vind ik juist zo handig met die dingen. Al zou ik wel wat meer ringetjes aan het zadel willen... dan is longeersingel makkelijker. Het schoftstuk van mentuig kan je trouwens ook goed gebruiken voor longeren.

Nou het gekke is, ik zet dr ook juist hoog vast...longeer met longeersingel en dan zet ik dr vast op het bovenste grote rondje zegmaar.....en door het bit en tussen de benen door.....zo longeert de eigenaresse haar volgens mij ook...??

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:36

misschien dan niet tussen de benen doen, maar het andere uiteinde iets lager aan de "zijkant" als de bonvenste?

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:39

maar dan krijg je denk ik meer de werking van bijzet teugels..