Lekker Aniek! Bij ons duurt het nog een weekje..
Je was stoer geweest Fioon? Voorop in 't bos?
Wat tof Merel! Spannend, hoe lang?! En wat ga je daar doen? Info, info, info pleasseee..!
Nou ik zal eens even een verslagje plaatsen van het NK gister in Nieuwe Wetering, pas op het wordt een lang verhaal!
Gistermorgen was ik om half 10 op de manege want we zouden de proef nog lopen om half 11 omdat Carola niet zeker wist of ze zou rijden en Daniëlle (reserve) nog niet eerder hoofd 2e sectie had gereden. Daniëlle had gelukkig al wel een aantal x nog mee geoefend op verschillende plaatsen en had de dvd's van de afgelopen trainingen goed bekeken dus ze liep keurig mee. Snel alle paarden nog gecheckt en Jaap-Joris en Vera nog gevlochten, Shamira en Wyoming moesten ook overnieuw en gelukkig zag Wonderful dr nog keurig uit!
Rustig aan spulletjes in de auto gaan zetten, zadels inladen, iedereen zijn eigen tas met spullen mee en nog wat extra emmers en sponzen mee genomen want het was warm gister!
Om half 12 kwam de vrachtwagen al en dat was goed op tijd want het plan was om kwart voor 1 weg te rijden. Om 12 uur paarden gaan laden, waarbij ik maar bij de vrachtwagen ben blijven staan met een longeerlijn aan de klep gebonden want uiteraard wilde het eerste paard, Picardo, er aboluut niet in. Moesten met 3 man aan de longeerlijn achter z'n benen trekken om hem er in te krijgen. De rest volgde eigenlijk heel erg makkelijk, Wonderful liep er ook met z'n oortjes naar voren op maar die is het volgens mij wel gewend. Vera deed uiteraard wel even moeilijk maar ook die stond nog vrij vlot.
Rond half 1 ging de vrachtwagen dus rijden en daarna gingen wij ook allemaal vertrekken. Was met Anjo en Maarten heen gereden dus was erg gezellig in de auto. Daar aangekomen mochten we nog niet uitladen e.d. en de vrachtwagen moest ook nog wachten want dan moet er eerst weer een groep weg voordat er ruimte is voor de volgende groep. Rond half 2 kwamen de paarden van de wagen en we konden ze allemaal aan een hek zetten, echt super! Snel gaan bandageren, waren met z'n 3en geloof ik aan het bandageren en dan zijn 12 paarden best veel die ook nog eens niet stil staan omdat ze het stiekem toch wel spannend vinden!
Rond 10 voor 3 was alles klaar gebandageerd en om 5 over 3 mochten we naar de eerste 'losrij ring'. Paard stond al keurig gezadeld klaar door mijn groom, moest alleen nog even de teugels veranderen want die had ik aan de neusriem en het bit vastgemaakt. Van de week had hij z'n mond stuk en toen heb ik het zo geprobeerd en wat bleek: Meneer was veeeeel relaxter op die manier..
Ik was een van de laatsten die te paard ging en toen snel stijgbeugels en singel checken, zwepen uitdelen, jasjes rechttrekken en naar de eerste losrijring.
Mochten al vrij snel door een smal gangetje naar de 2e losrijring die ongeveer 20 x 40 was.. Wonderful heel stoer voorop door het gangetje en daar konden we losrijden. Tijdens het galoperen ging het fout, we gingen linksom op 2 voltes aangaloperen en Marion zat op een paard van de Schimmelkroft en die bokte toen ineens heel erg en ze viel er af. Paniek!
Paard is toen gelongeerd en daarna is ze er aan de longeerlijn weer opgestapt en toen kwam hij heel erg omhoog ineens, nou dat werd niks! Toen werd er snel een paard van de manege daar geregeld alleen die was niet gewend om voorop te lopen, aangezien Marion en ik achterste ruiters zijn kwamen we ook nog wel eens voorop. Dat hebben zij en het paard super aangepakt! Nog even een rondje gestapt en toen moesten we al! Marion zat dus nog maar net en wij hadden maar wat gedraafd om los te rijden...
Ik voorop als achterste ruiter zijnde de hoofdring in.. Ik vond het wel wat spannend maar Wonderful was zo relaxt, hij liep keurig met z'n oortjes naar voren overal langs! Alsof hij dacht 'Aah wat tof al die mensen zijn hier voor mij' het leek wel of hij iedereen gedag zei die hij tegen kwam!
Daar nog een rondje gedraaf en toen de muziek aan en zijn we begonnen! Wat heb ik genoten, kon alleen maar met een big smile op m'n (super)paard zitten! Er zaten wel een aantal hele grote fouten in de proef en door alle commotie vooraf zat er bij een aantal ruiters toch pittig wat spanning in..
Toen we klaar waren lekker uitgestapt, paarden verzorgd en weer opgeladen (zonder problemen) en met z'n allen gaan eten , lekker broodjes enzo mee genomen en wat na gepraat. Hieruit bleek dat we allemaal toch niet tevreden waren over de proef door de grote fouten en we waren er van overtuigd dat we weer laatste zouden zijn.. In onze Poule (E Poule) zaten 7 groepen dus er werd sowieso niet gedegradeerd. 1, 2 en 3 promoveren en 8, 9 en 10 degraderen en die zitten er niet in dus dat is wel een geruststelling.
Om kwart over 6 werden we allemaal opgeroepen om de bak in te komen voor de prijsuitreiking.. wat een spanning en wat een gevoel om daar met z'n 13en te staan wachten..
Ze gingen het opnoemen.. Nummer 7; Niet Poelenburgh, dus we keken elkaar al blij aan, nou dan zijn we vast nummer 6; Niet Poelenburgh, dat viel alles mee maar wij werden steeds meer verbaasd nou dan moeten we wel 5 zijn; Niet Poelenburgh, oh god we komen errug dicht bij promotie mijn god wat een spanning.. Nummer 4; Gejuich stijgt op uit onze groep, we zijn sowieso gepromoveerd! We waren dus ook niet 4e!
Toen gingen ze eerst de Prix d'Elegance uitreiken (prijs voor het meest gelijkende geheel, originele thema, extra aankleding e.d.) en wij waren vol in de gloria dat we gepromoveerd waren dus we waren al gelukkig..
De winnaars van de Prix d'Elegance zijn:....... Carrouselgroep de Poelenburgh Ruiters! Gejuich, gegil, verbaasde gezichten en we renden met z'n allen naar voren!
Daarna verder met de verdere prijsuitreiking.. Een 3e plek, het kon voor ons niet meer stuk, promotie naar de D Poule ondanks de fouten met een compliment voor onze groep zoals we de fouten oplosten!
Hier en daar werd toch wel een traantje weggepinkt en we waren allemaal in jubelstemming!
Met z'n allen terug naar de manege gereden en daar de boel opgeruimd en vervolgens champagne gedronken en patat gegeten en de DVD nog even terug gekeken.
Het was een hele vermoeiende maar vooral gezellig en leuke dag die een geweldig einde kreeg! Wat waren we trots en blij dat we eindelijk een x niet laatste waren of degraderen, want dat is wat er de afgelopen jaren steeds gebeurde en dat motiveerd de groep niet. Ik vond het erg leuk om er bij te zijn en ik ben nog nooit zó trots op een paard geweest hoe stoer hij dit allemaal oppakte en deed alsof het de normaalste zaak van de wereld is!
Lang verhaal geworden maar ik moest het even kwijt!