Komen & Gaan, maar RSVA-Bokkers blijven bestaan! (Deel 15!!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:49

ach ja, de een heeft nou meer dan de ander met anky. ik ben nooit echt super fan van haar geweest, maar vond dat ze vandaag heel duidelijk uitlegde hoe zij de paarden traint.

wat ik jammer vond is dat ik er zelf niets aan heb gehad omdat het niveau ietsiepietsie te hoog is voor Xander en mij :Y)
en wij kunnen dus nog niet met de dingen bezig gaan die Anky vertelde! :7

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:50

Marjolein29 schreef:
Vind het een vreselijk mens, kan me totaal niet vinden in haar manier.
Maar als iemand anders een fijne middag heeft gehad dan hartstikke goed, vond zelf de foto weergeven waarom ik er niet bij was zeg maar.

Jij rijd/reed klassiek toch ? :)
Wat zijn de verschillen? Pure interessevraag

Pebbs

Re: Komen & Gaan, maar RSVA-Bokkers blijven bestaan! (Deel 15!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:53

bij de weeeeggg! ik deed gister even op de lange zijde wat middengalop! en der kwamen toch een sprongen onder me vandaan jonge!! :oo :oo WOOOW echt KICKEN! :D :):) :+:

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:53

Broccoli schreef:
Ze komt op mij niet over als een vreselijk mens. Eerder aardig. Wil iedereen te woord staan en doet dat ook netjes. Daarbij wist ik niet veel over haar trainingsmethode, maar vind ik dat ze het goed uitgelegd heeft. Als zij zo rijdt als ze zegt tijdens haar clinics is er niets mis mee.

Naja geld speelt dan ook een rol hoor :P. Ik zou in ieder geval niet gratis al die hijgende en kwijlende pennymeisjes te woord staan := . Maarja dat kan miss ook wel aan mij leggen hahah.

Ze heeft het indd goed uitgelegd, die tips vond ik wel handig. Alleen het kijken naar alles was niet echt spannend..

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:54

Kirsten_S schreef:
als ik alleen die foto zou zien, zou ik ook hetzelfde zeggen.
Wanneer er een foto komt dat het paard in een rollkur loopt dan zou je helemaal van je stokkie gaan. Maar als je het verhaal erachter hoort dan snap je wel waarom ze dit meeneemt in een training. Het was dus ook wel handiger als je erbij was, dan had je het hele verhaal erachter gehoord.

Ik geef nooit commentaar ergens op als ik mij daar niet eerst in verdiept heb. Ik weet Anky haar methodes en ben het daar gewoon niet mee eens. Ik ben zelf 4 of 5 jaar geleden helemaal anders gaan rijden en denken over paarden en zodoende tot de conclusie gekomen dat ik mij niet in Anky haar rijden kan vinden, al legt ze het nog zo goed uit voor mij is het geen optie.(buiten het feit gerekend dat ik geen paard meer heb natuurlijk ;) ).

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:54

tip van het been eraf houden heb ik wel vaker gehoord, maar toch weer handig dat ik het weer gehoord heb, tis toch belangrijk om dit te oefenen!

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:00

zo ik ben eindelijk weer een beetje warm geworden, ik had het me toch een partij koud gekregen :=

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:02

Sabinee__ schreef:
Marjolein29 schreef:
Vind het een vreselijk mens, kan me totaal niet vinden in haar manier.
Maar als iemand anders een fijne middag heeft gehad dan hartstikke goed, vond zelf de foto weergeven waarom ik er niet bij was zeg maar.

Jij rijd/reed klassiek toch ? :)
Wat zijn de verschillen? Pure interessevraag

'Reed' is het magische woord inmiddels. ;(
Was meer een combi tussen klassiek en een beetje NH.
Over de verschillen, sjee waar moet ik beginnen.
Om te beginnen, paard niet te vroeg inrijden, eerst helemaal aan de hand opleiden, met rijden beginnen met zijgangen vooral schouderbinnewaarts zodat de coordinatie en kracht in de achterhand toeneemt. Rijden op zit dus zonder teveel gebruik van teugels.
Eerst het paard helemal soepel hebben zodat je geen moeite hoeft te doen om hem rond te krijgen enz.
Het is zo'n uitgebreid verhaal dat ik nauwelijks weet waar ik moet beginnen. Met een paard voor me kan ik het zo laten zien maar het even zo opnoemen....

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:04

Hmmmm oke :) .

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:04

Stel, je gaat een uurtje rijden met je paard.
Hoe begin je? Wat doe je :D ?

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:05

Sabinee__ schreef:
Hmmmm oke :) .

Jaa sorry het is nogal lastig en ik zit onderdehand van alles en nog wat te doen. :o

PS: kan niet wachten tot True blood weer verder gaat!!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:06

Jaaaa, nog maar een aantal dagen! Eric here i comeee _/-\o_

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:09

nou anky begon ook met zijgangen, en ipv zit gebruikt ze meer beenhulpen. Maar das meer een combi. Achja welke NHer is nou zo hoog gekomen. Voor dat geld dat je kan winnen bij wedstrijden, zou ik me paard zelfs nog bier voeren om een voorbeeld te noemen van men dacht te helpen.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:10

Kirsten_S schreef:
nou anky begon ook met zijgangen, en ipv zit gebruikt ze meer beenhulpen. Maar das meer een combi. Achja welke NHer is nou zo hoog gekomen. Voor dat geld dat je kan winnen bij wedstrijden, zou ik me paard zelfs nog bier voeren om een voorbeeld te noemen van men dacht te helpen.

Het draait het om het welzijn van je paard en niet om het geld bij NH he ;) .....

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:11

Daarnaast, iemand die echt NH is, rijd bitloos. Waardoor je sowieso nooit de Z of hoger haalt, omdat er op dat niveau nog niet tot nauwelijks bitloze wedstrijden zijn.

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:11

Sabinee__ schreef:
Stel, je gaat een uurtje rijden met je paard.
Hoe begin je? Wat doe je :D ?

Meestal begin ik aan de hand, eerst even schouderbinnen twee kanten op. Dan stappen we op en met een lange teugel weer schouderbinnen twee kanten op. veel voltes slangenvoltes e.d. alles in stap. Doordat paard soepel is gaat neusje automatisch naar beneden. (naar de grond en niet in de krul). Paar keer halthouden op zit dus met lange teugel. Soms kon ik dit een uur volhouden, maar deed ik dit daarna in draf ook nog eens. Veel overgangen en veel heel veel schakelen in tempo. Galoperen deed ik niet veel, in het Klassieke komt de galop ook pas na de zijgangen dit in tegen stelling tot de reguliere 'wedstrijd' manier zeg maar.

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:15

Kirsten_S schreef:

Ik kon mijn paard een uur buitenrijden met alleen een touwtje om zn hals en zit en been hulpen. Hoger kun je niet komen qua perfecte communicatie tussen paard en ruiter!

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:20

als zij niet gaven om het welzijn van het paard kwamen hun ook niet zo ver. Wat hun doen is topsport en helemaal niet te vergelijken met NH of wat voor andere methode er is op dat niveau. Natuurlijk zouden ze het best kunnen, maar ik vraag me dan af waarom je dat doet aangezien die oefeningen die op het hoge niveau gevraagd worden verre van natuurlijk zijn. Het gaat wel om de manier hoe het gevraagd word maar toch ...

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:22

Kirsten_S schreef:
als zij niet gaven om het welzijn van het paard kwamen hun ook niet zo ver. Wat hun doen is topsport en helemaal niet te vergelijken met NH of wat voor andere methode er is op dat niveau. Natuurlijk zouden ze het best kunnen, maar ik vraag me dan af waarom je dat doet aangezien die oefeningen die op het hoge niveau gevraagd worden verre van natuurlijk zijn. Het gaat wel om de manier hoe het gevraagd word maar toch ...

Ik denk ( naja, weet wel 1000000% zeker ) dat er meerdere visies zijn op het welzijn van een paard..
Verder begrijp ik de rest van je tekstje niet echt :')
Je begon zelf over NH, maar ik snap nu eigenlijk niet meer wat je bedoeld..

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:23

Marjolein29 schreef:
Kirsten_S schreef:

Ik kon mijn paard een uur buitenrijden met alleen een touwtje om zn hals en zit en been hulpen. Hoger kun je niet komen qua perfecte communicatie tussen paard en ruiter!

Nouja dat kan zij blijkbaar ook op het paard, zoals ze vertelde..

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:29

Sabinee__ schreef:
Ik denk ( naja, weet wel 1000000% zeker ) dat er meerdere visies zijn op het welzijn van een paard..
Verder begrijp ik de rest van je tekstje niet echt :')
Je begon zelf over NH, maar ik snap nu eigenlijk niet meer wat je bedoeld..

Dat er een vrij groot verschil is tussen dat niveau en het niveau waarop de meeste nhers hun paard rijden.
En dat iedereen(naja enige nuancering is wel op zijn plaats haha) wel om het welzijn van zijn paard geeft, en we allemaal wel denken dat dat juiste manier is, zo ook anky en zo ook nhers. Die eeuwige discussie is soms best vermoeiend. Het s een beetje appels met peren vergelijken vind ik..

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:31

maarja laten we er maar over ophouden, we hebben allemaal een eigen mening hierover. Het is jammer dat jullie er niet bij waren want voor mij werden een paar dingen verhelderd door haar persoonlijke uitleg..

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:32

Kirsten_S schreef:
Dat er een vrij groot verschil is tussen dat niveau en het niveau waarop de meeste nhers hun paard rijden.
En dat iedereen(naja enige nuancering is wel op zijn plaats haha) wel om het welzijn van zijn paard geeft, en we allemaal wel denken dat dat juiste manier is, zo ook anky en zo ook nhers. Die eeuwige discussie is soms best vermoeiend. Het s een beetje appels met peren vergelijken vind ik..

Tja. :)
Het is op welke manier je naar je paard kijkt denk ik.

Maargoed, ik stop weer, weet nog hoe het de vorige keer afliep.

Dj69

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:38

Kirsten_S schreef:
maarja laten we er maar over ophouden, we hebben allemaal een eigen mening hierover. Het is jammer dat jullie er niet bij waren want voor mij werden een paar dingen verhelderd door haar persoonlijke uitleg..

ben ik het mee eens.Was erg leerzaam en een leuke middag. :-)