Leeuwarder Manege stopt met (losse) lessen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lied

Re: Leeuwarder Manege stopt met (losse) lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:17

Ohje Margo, dat is niet best! geneest het wat mooi? Arme Jutta!

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:16

Het is moeilijk de dader aan te wijzen. We hebben niets gezien. En dan is het nog maar de vraag of het vermoeden klopt. Dus wel een beetje balen. Maar goed, kan gebeuren in een kudde toch?

Het geneest waarschijnlijk niet zo heel mooi. De wond is goed aan het helen. Maar in het helingsproces gaat de wond trekken, en trekt hij de binnenkant wat naar buiten. Ziet er raar uit. En het zal waarschijnlijk niet helemaal meer mooi worden. Maar ja, het is ook een plek die niet te hechten viel. Jammer, maar het is niet anders. De staart hangt ervoor.

Gelukkig heef Jutta er niet heel veel last van. Alleen tijdens het plassen. Maar daar kunnen wij vrouwen ons vast wel wat bij voorstellen...

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:31

Ow ja, als je iemand weet die een barefoot arizona te koop heeft maat 2, laat het mij dan even weten. Jutta en ik gaan de stap maken naar boomloos. Dan zijn we boom en bitloos... :D

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 19:41

Hoe weet je welke maat je van die barefoot nodig hebt?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:22

De maat van de boomloos is je eigen kont-maat ;)

Ik ken er niet eentje te koop, maar misschien heeft de verkoper in Beilen er eentje liggen? Hele goede ervaringen met die mensen trouwens.

Als ik weer fanatieker ga rijden koop ik denk ik ook een barefootje.. Of een Bent-zadel, maar dan moet ik nog ff doorsparen :P

Fijn dat het goed begint te genezen bij Jutta. Over het algemeen wel redelijke ervaringen met die wonden. Eens een merrie meegemaakt die iets 'dichtgenaaid' moest worden en Melissa is er eens flink in gebeten door de ezel. Allemaal keurig genezen, huid nog mooi donker.

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:32

ik heb al contact gehad met Beilen, en ik kan een zadel testen. Nu alleen nog een goed moment uitzoeken wanneer ik dit het beste kan doen.

Maat 2 is inderdaad geschikt voor mijn achterwerk. Ik heb vrijdag in een maat 1 gereden. Dat zat wel, maar het kon iets groter, dat zal iets fijner zitten. Kijk maar eens op de site van barefoot, staat alles uitgelegd.

Ik hoop idd dat het een beetje redelijk heelt. Ziet er nu nog wat eng uit.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 06:53

@ Odolphie: ik vind zo'n zadel ook erg gaaf. Kun je die in Beilen passen/rijden?? oid? Vertel eens wat meer?

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:05

Ik heb vrijdag in mijn les op een virginia rose gereden, maar die was van mijn lesgeefmens (inderdaad leuk woord). Heel mooi zadel, maar voor mij iets te duur. Daarom wil ik graag de iets simpelere versie namelijk de Arizona.

Je kunt meerdere types zadels voor een week testen bij die mensen in Beilen. Dan betaal je 13 euro om hem naar je te laten verzenden. En na een week moet je hem weer terug zenden voor 13 euro. Dus in totaal ben je 26 euro kwijt voor het testen. Je kunt voor informatie wel even mailen met Beilen: marcel@equixantos.nl

Anders moet je even op de site van barefoot kijken: www.boomloosrijden.nl

Met boomloos moet je wel oppassen dat je de druk goed verdeeld in een zadel. Dus goed op je bovenbenen rijden enzo. Vooral als je veel lichtrijdt op je paard. Want doordat er geen boom meer inzit wordt de druk minder verdeeld en komt de druk op de beugelophanging. En dan wordt de rug dus eenzijdig belast. Aangezien ik nu voor western ga, moet ik veel doorzitten, dus word bij mij de druk automatisch meer verdeeld, maar ik moet er nog wel op letten.

Verder vond ik mijzelf, en dit vond mijn instructrice ook, veel beter zitten in de virginia rose. In mijn engelse zadel val ik snel naar voren, waardoor Jutta ook meer op haar voorhand gaat lopen. En mijn benen zitten mooier in de lijn van je oren, schouders, heupen en hak. Bij mijn engelse zadel glijden mijn benen meer naar voren. In een western zadel zit hier sowieso verschil in met een engels zadel, omdat je in een andere houding wordt gezet. Maar bij de 1 zit je mooier dan bij de ander. En in de virginia rose zat ik dus goed.

Wat ik ook prettig vind aan een boomlooszadel is dat je je paard veel beter voelt. Je voelt alle bewegingen die het paard maakt, en de rug voel je veel beter. Met het gemak van een zacht zadeltje onder je billen. Toen ik op de terugweg weer in mijn engelse zadel moest, deed dat gewoon zeer aan mijn kont, omdat deze opeens zo hard was, en ik voelde helemaal niets meer.

Tsja... wat kan ik nog meer vertellen. Volgens mij moet je het gewoon proberen en voelen. Dan kun je het beste je mening erover geven. Het moet je liggen, en je moet een stevige stabiele zit hebben. (tijdens de galop bleef ik niet helemaal recht zitten, dus gleed het zadel wat, want tja er zit geen boom in om hem op zijn plek te houden).

Ow ja, wat misschien ook leuk is om te vertellen is dat Jutta het ook heel prettig leek te vinden dat er minder druk lag op haar rug. Dit is een invulling die ik er zelf aan geef, maar het viel me wel op. Ze ging op gegeven moment aan het galopperen, terwijl dit niet de bedoeling was, en je zag haar gewoon bijna denken: 'Dit voelt lekker, laat ik nog even doorgaan!!!' Die oortjes draaiden, en gingen telkens naar voren, en hoofdje een beetje omhoog. Ze leek zich echt lekker te voelen.

Oftewel ik ben om, en wil graag op boomloos over, wanneer ik het geld heb om 1 te kopen.

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:37

Odolphie, Staan bij jullie de paarden nog buiten dan? (doordat ze in een groepje staan) Of worden ze in een groep buiten gezet. In ieder geval wel balen en hopen dat de wond snel geneest.

Ik had een tijdje geleden immers iets over mijn zadel vertelt toch? dat hij niet goed zat en de inhoud van de kussens op 1 plek zat waardoor dat als een pen in Akino's rug drukte om even kort samen te vatten. Ik ben toen terug gegaan naar Huppa en hun zadelmaker zou het zadel bijwerken. Vorige week heb ik mijn zadel weer opgehaald en mijn eigen zadelmaker er naar laten kijken maar het zadel paste nog steeds niet. Gister weer terug gegaan naar Huppa en gezegd dat hij nog steeds niet paste en ook dat ze gezegd hadden dat er een bredere boom in kon maar dat uiteindelijk niet blijkt te kunnen want er is geen bredere boom. Nu bestelt ze een bredere wintec zadel met nog bredere bomen en dan mag ik hem zo omruilen! (als hij past natuurlijk) Dat had ik nooit verwacht maar altijd beter natuurlijk! :D

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:56

Ja, de paarden worden iedere dag in het land gelaten in een kudde van 12 paarden. Er zijn echt maar weinig dagen dat ze niet buiten komen. Laatst met die hevige sneeuwval en sneeuwduinen hebben ze 1 dagje binnen gestaan. Ik ben er helemaal blij mee. Lekker naar buiten. Helaas dat er in een nieuwe groep toch wat kleerscheuren zijn. Maar goed, hoort erbij. Rikst en Iemkje waren ook niet lief toen Jutta daar bij kwam toen ik haar net gekocht had.

Ik ben helemaal happy. Ik heb een barefoot Arizona op de kop getikt met alles erop en eraan voor 550 euro. Mooi prijsje voor een 2 jaar oud zadel. Ben helemaal blij. Maandag kan ik hem ophalen. Dus iemand nog interesse in mijn engelse zadel... ;) :D Het is een Pagony veelzijdigheidszadel. 18 inch. Op mijn paard lag hij bij de schoft iets te strak. Maar misschien dat iemand anders hem wel past? Hij is nog in prima staat, alleen bij de beugelophanging zitten wat slijtplekken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:35

Precies, nieuw in een groep is altijd even lastig. Melissa was de eerste dag door het draad gegaan. Nu is ze dikke vrienden met alle paarden in de groep. Rangorde heeft gewoon even wat tijd nodig.
Hoe gaat het met haar wond?

En super dat je een zadel hebt gevonden! Barefoot is een fijn merk. Rijden veel mensen hier op stal mee.
Ik hoef op het moment geen zadel, anders had ik de jouwe graag overgenomen, fijn zadel is het.

Fijn dat je het zadel mag ruilen Laura, maar, waar rij je nu mee dan?

Melissa vandaag weer gegrondwerkt, los loopt ze lekker over haar rug, vandaag de eerste keer dat ze echt een lang stuk aan het 'stofzuigen' was in draf.
Nu zorgen dat ze aan de hand nog meer gaat zakken met haar hoofd en ik ben helemaal blij :)

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:51

rianne, het zadel van sytske ligt er nu op. (western). Zo poedersuiker! We zouden vadaag naar die fries kijken, ben ik ziek!

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:30

De wond begint aardig goed te genezen. Alleen zal het nooit meer helemaal mooi worden, omdat het niet gehecht kon worden. Maar verder een mooi korstje erop.

Balen dat je ziek was Laura.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:35

Is er kans op wildvlees? Of zat dat gaan meevallen?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:36

Mijn ervaring is dat dat erg mee valt. Alleen iets meer littekenvorming dan wanneer het gehecht kan worden. En je moet altijd uitkijken bij het krijgen van een veulen, dan kan het weer uitscheuren, maar dat is bij gehecht eerder het geval dan zo.

Balen idd dat je ziek was Laura. Dus nu afspraak verzet? Was het wel en beetje in de buurt?

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 09:45

Ik denk dat wildvlees wel mee valt. Maar doordat het ingescheurd is, zul je altijd een inkeping blijven zien, de huid loopt niet meer recht. Verder zal het wel meevallen inderdaad. Gelukkig laat ik geen veulentje meer komen... enge verhalen...

Ik ga vanmiddag mijn barefoot ophalen... ben helemaal blij.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:57

Ah fijn :D Zijn super zadels, goede kwaliteit!

Wat is het hier weer rustig. Nog spannende verhalen beleefd?
Ik helaas niet, lekker rustig hier :)

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:15

Nee, geen spannende verhalen... Hier ook rustig, na een druk weekend zonder paarden... boehoe.

Ik heb mijn nieuwe zadel, helemaal happy...

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:37

Doordat ik een nieuw zadel heb gekocht bied ik mijn veelzijdigheidszadel te koop aan. Wie weet kan ik jullie of iemand die jullie kennen er blij mee maken. Dus even spammen:

http://link.marktplaats.nl/316643329

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:09

Als je slim bent zet je hem hier ook nog even op bokt te koop ;)

Hoe bevalt je andere zadel tot nu toe?

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:06

Ik heb het zadel ook al te koop staan op bokt. Maar ik wilde jullie er ook nog even mee lastig vallen...

Het zadel bevalt super. Je voelt echt alles. Ik twijfel alleen nog een beetje welke pommel ik erin moet hebben. Maar daar laat ik mijn lesgeefmens vanavond even naar kijken. Ivana heeft er gister ook mee gereden. Zij was ook helemaal lyrisch. Wel even wennen dat ik geen kniewrongen meer heb. Maar het zit heerlijk.

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:12

Ik kwam Ivana laatst tegen bij *ben ff de naam kwijt* de paardenwinkel in Hardegarijp. Wist niet dat ze daar stage liep. Is ze nog op zoek naar een eigen paard?

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:20

Ik heb vandaag sinds maanden weer skiles gehad ;) Ik zou die energiemonster naar buiten doen maar hij vond dat ik te langzaam liep dus ging hij rennen en ja, het gaat wel beter met mijn been maar rennen kunnen we nog niet dus Akino stond al op mij te wachten in de bak en ik heb weer geoefend met skieen wat voorheen ons dagelijks ritueel was :o .

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:38

Ivana loopt inderdaad stage bij Bosgra. En nee, ze is even niet meer op zoek naar een eigen paard. De situatie is wat veranderd. Maar het eigen paard komt er vast nog wel. Tot die tijd mag ze lekker van Jutta genieten. En dat doet ze...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:31

Aiai, das een stukje opvoeding Laura ;) Hij had van mij flink op zn kop gekregen, met dit weer zijn dat geen grapjes. En zeker niet gezien jij ook pas weer heel bent
Hoelang komen jullie paarden per dag buiten?

Mijne is gelukkig lekker braaf. Stapt gezellig met me mee en kan altijd (zelfs als het ijsbaan is) lekker in de paddock. Samen met d'r grote vriend :D