Pannekoek hier & daar,voor je het weet is deel 16 klaar|RSVA

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_S

Re: Pannekoek hier & daar,voor je het weet is deel 16 klaar|RSVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:22

Op de een of andere manier zie ik dat weer anders wat betreft beweging geven etc.
Ik vind toch dat je naar een groot paard wel bijna elke dag heen moet.
Die heeft het toch meer nodig dan een Shetje.

Een Shetje kan je makkelijk 2 weken niks meer doen, als je dit met een gewoon paard doet is dat toch moeilijker.
Als je dan bijv weer gaat rijden moet je alles weer heroppakken etc.

En aangezien een Shet meestal toch niks mee gedaan wordt qua rijden en beweging etc heb je daar minder last van, van zo'n tussenstop zeg maar.

Jaa het is lastig uit te leggen :+ .

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:26

ik snap wat je bedoelt hoor! Maar ik denk dat mensen zich daar ook wel in vergissen, een shetje heeft ook beweging nodig, ze zijn ook heel slim, dus kun je van alles leren. En ik denk dat je qua paard ook veel verschillen hebt. Ik ga elke dag naar gina, op 3 dage na dan, dan doet eva haar, maar die hoeft ook niet elke dag te rijden hoor.
Ze staat overdag buiten, dus beweging krijgt ze wel, dat verschild natuurlijk ook erg per stal, het is waar je voor kiest natuurlijk

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:28

Een shet is gewoon een klein paard, vind het onzin dat die minder aandacht nodig zou hebben :S ..

@ Gina, het kan wel, alleen dan moet het paard op de naam van de stal/weide eigenaar komen

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:31

Ik zeg niet minder aandacht, minder beweging.
Vind het bij een Shet gewoon minder erg op de een of andere manier om een dag ofzo niet te gaan dan bij een groter paard. Kan het gewoon niet goed uitleggen. Denk omdat ik vaak zie en hoor dat deze ponys ook als weidemaatje worden gebruikt. Dan gaat de eigenaar ook meestal alleen met het grote paard alles doen en voert alleen het minipaardje omdat die alleen als maatje voor het grotere paard is. (Uitzonderingen daar gelaten).

En tuurlijk ook Shetlanders hebben beweging en aandacht nodig, zeker weten.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:32

Ja maar dat is een keuze die de eigenaar maakt om een paard als grasmaaier te gebruiken.. Een shet heeft ook energie en beweging nodig ..

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:35

Dat snap ik, ik zeg ook niet dat ik er nooit heen ga.
Maar dat het wel zo is als ik het druk heb en het niet red dat dit dan ook niet erg is op een dag.
Dat het dier wel gewoon zijn voer etc krijgt.

Soms weet je het nooit en kan er iets in de planning komen.
Zowieso moet ik er wel vrijwel elke dag heen maar dat vind ik ook niet erg.
Lekker tutten met de pony en vrijheidsdressuur en longeren etc. Alles wat ik met Slash en Dotje deed.
De eigenaresse voerde en meste wel elke dag maar ik was de enige die wat met ze deed qua aandacht, poetsen, beweging. En ik kwam ook maar 4x in de week.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:40

Hmmm oke. Want ik vind het zonde van je geld en een aparte instelling als jij een shet koopt als weide maatje voor een ander om daar maar eens in de week heen te gaan zeg maar ;)

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:41

waarom neem je dan geen bijrijdster/verzorgster?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:41

Ik denk dat het per paard verschilt. Bij ram kan het zo zijn dat die in de ene week 4x wordt gereden en in de andere 1x. Zolang je er reking mee houdt dat die heeft 'stilgestaan' (staat in paddock) merk ik er niet echt veel aan, behalve dat die weinig conditie heeft. Maar 'stel' je gaat voor een 'echt' paard, wil je er dan wedstrijden mee rijden of gewoon recreatief... Ik zelf vind het eigenlijk verkeerd, dat je een shet of welsh neemt, omdat die zomaar ff kan stilstaan... Kijk dan naar een naar een leke vp... Want shetten en welshjes willen ook gewoon beweging.. ik merk veel eerder aan esprit als ze minder beweging heeft gehad, dan aan ram

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:45

Jup, als ik moet kiezen tussen frisse shetten of een frisse rock ga ik voor rock := . De shets zijn erger dan :D

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:45

Nogmaals het dier ga ik niet als weidemaatje of wat dan ook gebruiken.
Ik longeer, wandel, ga vrijheidsdressuur doen noem maar op.

Alleen ik red het niet om 7 dagen te gaan, maar dan wel bijvoorbeeld 5 dagen.
Dan staat een Shet 2 dagen stil qua beweging.. Dat vind ik eerlijk gezegd nog wel kunnen.

Normale paarden hebben vaak ook 1 dag een rustdag..
Dat ze dan vrij zijn en niks hoeven te doen.

Denk alleen niet dat mijn mening niet goed begrijpt wordt.
Maar dat maakt verder ook niet zoveel uit.

Weet namelijk bij de mini's die ik verzorgde het slechter hadden dan ik ''van plan ga zijn'' bij een toekomstige Shetlander.
De mini's die ik verzorgde woonden in een achtertuin, in een schuur en hadden een stukje paddock..
Konden niet grazen niks en kwamen 4x per week eens die tuin uit omdat ik toen langs kwam.
Weet van mezelf dat ik het zo op deze manier absoluut niet ga doen omdat idd de beweging wat ze kregen veelste weinig was en ze veel meer nodig hebben dan dat.

Heb echt allerlei verschillende soorten manieren gezien van minipaarden houden.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:49

Ik begreep dus dat je een shet neemt omdat die minder aandacht nodig had/beweging dan een grote, daar was ik het niet mee eens . ;)

Maar veel succes en plezier alvast :) .

Gianti

ik begrijp je wel degelijk! maar het is niet zo dat je elke shet zomaar 2 dagen vrij kan geven. Denk dat je dat per paard moet bekijken. enne, ram heeft elke week 3 dagen rust :P waarom zou dat niet kunnen?
Laatst bijgewerkt door Gianti op 05-01-12 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Melanie_B

Ach tuurlijk kan een shet gewoon dag en nacht op de wei. Wat een poespas. Als je maar gewoon zorgt voor voldoende water/eten en een beetje een plek waar ze beschuild kunnen staan ;)

Nadine_S

Merania heeft veel meer vrije dagen hoor. Die wordt zelfs maar om de 2 dagen gereden. De andere dagen is zij vrij. Uiteraard loopt ze dan wel buiten. Zamora overigens idem dito.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:50

En idd het is niet dat het beest alleen maar op stal staat. Kan lekker zn gang gaan op een weilandje.
Zown beest vind dat echt niet erg hoor om een hele dag niks te doen en alleen maar te vreten :P .

Die missen mij dan niet hoor als ik een dagje niet kom.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:51

Tuurlijk niet Manon, je hebt wel gelijk hoor ;)

gina2003

ik sap je heel goed hoor! Het zijn alleen de makkelijke gedachten die mensen over shetje
s hebben, het zijn maa gezelschapspaardjes die verder niks nodig hebben qua aandacht of zo, maar ik denk dat da punt wel genoeg besproken is nu. Maar daarom zei ik ook een gewoon paard met een verzorger of zo, is dat niks? Ik ben super blij met eva en het geeft mij even 3 daagjes per week om iets voor mezelf te doen of zo en gina vind die aandacht heerlijk!

Manon_S

Sabinee__ schreef:
Ik begreep dus dat je een shet neemt omdat die minder aandacht nodig had/beweging dan een grote, daar was ik het niet mee eens . ;)

Maar veel succes en plezier alvast :) .

Dat zei ik niet maar stel dat ik niet kan of iets tussen komt dat dit minder impact zal hebben,
dan op een groter paard die actief gereden wordt. Dat bedoelde ik meer.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:53

gina2003 schreef:
ik sap je heel goed hoor! Het zijn alleen de makkelijke gedachten die mensen over shetje
s hebben, het zijn maa gezelschapspaardjes die verder niks nodig hebben qua aandacht of zo, maar ik denk dat da punt wel genoeg besproken is nu. Maar daarom zei ik ook een gewoon paard met een verzorger of zo, is dat niks? Ik ben super blij met eva en het geeft mij even 3 daagjes per week om iets voor mezelf te doen of zo en gina vind die aandacht heerlijk!

Helaas voor mij werkt dit vaak maar van korte duur, elke keer verschillende redenen.
De ene keer ging iemand stoken, de andere keer begreep een eigenaar mij verkeerd, en dan weer werden de paardjes verkocht omdat de eigenaar geen tijd meer had etc.

Dus dat heb ik eigenlijk een beetje opgegeven. Het is denk ik niet voor mij weg gelegd :P .
Buiten dat vond ik alle paarden die ik reed en verzorgde wel super leuk :D .

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:53

Melanie_B schreef:
Ach tuurlijk kan een shet gewoon dag en nacht op de wei. Wat een poespas. Als je maar gewoon zorgt voor voldoende water/eten en een beetje een plek waar ze beschuild kunnen staan ;)

+1 :P

En de hoefjes netjes bekapt en beessie moet ontwormt worden.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:55

Broccoli schreef:
Melanie_B schreef:

+1 :P

En de hoefjes netjes bekapt en beessie moet ontwormt worden.

Ja tuurlijk moet je dat ook bij houden. Maar ik reageerde eigenlijk meer op het 'hij kan wel een dag zonder me' daar was me reactie op :P

Gianti

ooh ik ben daar zeker ook mee eens, maarik was het er niet mee eens dat dat alleen bij shetjes kon :P

Sabinee__

Tuurlijk kan een shet makkelijk op de wei 24/7, heerlijk juist :) .

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:56

nou en zo'n pony hoeft echt niet elke dag uitbundige aandacht te hebben hoor... Die kun je ook wel een dag laten staan, mits je goed water en voer enz regelt