Kirsten_S schreef:neee precies, en dan kan frans wel zeggen dat je op elk paard moet kunnen rijden. maar dan zeg ik: gaa der zelf is op. het is allemaal makkelijk zeggen als je vanaf de zijkant kijkt , van ohjah dat en dit. maar dat gaat niet altijd zoo als je wilt. tuurlijk wil ik me wel inzetten en echt werken, maar na een half uur alleeen maar prikken met die sporen omdat ze steeds meer afstompt, dan zeg ik ajuuu. zoek het maar uit en dan word ik chagerijnig omdat die eikel (sorry, niet zo bedoeld) van een frans niet snapt dat dat beest niet goed is. ik houd er gewoon niet van, en nee dat zeg ik niet omdat ik verwend ben of wat dan ook. ik vind het gewoon niet leuk meer als ik de hele tijd moet schoppen en prikken met die sporen. dan zie ik geen lol meer in paardrijden, ga ik me alleen maar opnaaien omdat niemand snapt dat dit niet zoo kan en ziet het er helemaal niet uit. En voor de mensen die altijd al een eigen paard hebben gehad, mensen die van buitenaf hier meelezen, bedoel ik, kunnne hier moeilijk over oordelen.
daarom word ik ook een beetje verdrietig dat victor nu zoo veranderd is in het rijden en doen, en dan je wel zeggen, jaaa dat gebeurd met elke manegepaard bla bla, maar ik maak me daar echt zorgen om. als manegepaard zijnde zou ik ALLANGGGGG zelfmoord hebben gepleegd omdat het zo'n poedersuiker leven is. paarden hebben ook gevoel, je kan daar niet zomaar over heen raggen en doen wat je wilt. ik voel me echt schuldig als ik een paard niet normaal kan behandelen zonder dat ik hem helemaal moet opjagen en weet ik veel wat voordat hij wat doet.
En nou niet denken dat ik een mietje ben om een paard is een goede tik te verkopen, maar dat moeten er niet 20 per minuut worden. Denk je nou is hoe grava zich moet voelen om élke en dan ook élke les 100 tikken te krijgen. paarden kunnen miss niet zó denken, maar het zou toch zeker niet fijn zijn voor zo'n beest.
Nou kunnen we er niks aan doen, maar toch, vind ik het teleurstellend als je weer zo'n goed paard verneukt te zien worden, terwijl je die altijd hebt gezien als 'jouw beste maatje' . dat is hoe ik erover denk en ik word er zelf soms een beetje boos om steeds hetzelfde zinnetje te horen te krijgen (niet persoonlijk ofzo) dat het toch een manegepaard is en bla bla. ligt niet aan die persoon maar gewoon als je er over na denkt dat het wéér gebeurd.
Nu vind ik het echt supppeeer leuk om een nieuw manegepaard te krijgen, maar ook weer een 'goed' en 'nieuw' paard die de grond in word getrapt en over +/-10 jaar weer naar de slacht te gaan doordat het zoo stijf en slecht in de benen is. maarjah dat is dan weer de manegeleven..
Waar zal ik beginnen..

Het kunnen rijden op elk paard heeft Frans gelijk in. Je komt in je leven nou eenmaal 'slome' paarden en 'snelle' paarden tegen, en daar mee moet je uit de voeten kunnen komen. Grava is idd geen makkelijk paard om voorwaarts te krijgen, en zeker niet als de ruiter het vertikt want dan kapt ze er al helemaal gauw mee. Daarnaast vind ik dat jij Grava goed aan het lopen had hoor,

Maar weet je wat het ook is denk ik, je ging er al met tegenzin op.. Want waarschijnlijk had je wel verwacht dat je op Victor kwam

En ja, dan is Grava een grooot verschil. Maar probeer dat gevoel nou eens opzij te zetten, je tegenzin. Het is moeilijk, ik heb het ook moeten leren en soms nog omdat weg te zetten. Maar mij gaat het al heel goed lukken en dat scheelt een hoop!
En over dat tikken geven op Grava zal ik me niet zo druk maken.

Die beginners die op haar rijden die geven haar een aai als tik. Dan zouden de gevorderde de enige zijn die haar een mep verkopen, en nu dan zou 1 goede klap beter zijn dan 10 tikken die ze amper voelt.
Over het Victor gebeuren kan ik je wel begrijpen.. Maar wat kan je er aan doen? Niets. En wat had jij ervan verwacht?

Het is nou eenmaal een manegepaard, om dat begrip kan je niet heen. De ene keer loopt ie bij iemand de sterren van de hemel en het uur daarna wordt hij weer verneukt.. Dit zal je (helaas) altijd blijven houden.. En ja, das is jammer.. Heel jammer.