Manege Bergemo praat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:23

eh..ik ben begonnen met naar een les kijken om te zien wat het inhoudt. Vervolgens ben ik les gaan nemen. Doe die lessen met Ascot maar oefen ook met Maicka, vindt ze leuk. Haha!
Om in turbotaal uit te leggen; het houdt in dat je een paard (of pony Tong uitsteken ) benadert als paard (of pony). Je steld je op als leider, hoe, dat kan op verschillende manieren. B.v. met Join-up of simpel door grondwerk en hier duidelijk en conseqent in zijn.
Ik werk met grondwerk.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:23

Hee, alweer een nieuwe pagina! Haha!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:26

Hoe begin jij dan elke keer? Wat doe jij of is dat moeilijk uit te leggen?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:42

eh..(denk denk) ik doe een poging.
Ik gebruik te eerste een zogenaamd rope halter, dit is een halster wat met redelijk dun touw in elkaar geknoopt is. Die knopen zitten op strategische plaatsen; aan de zijkant van de wangen en vlak achter de oren. Tijdens het werk zorgen deze knopen ervoor dat je je paard omduwtin plaats van trekt. Onder de kin zit een lus voor de rope, een 4 meter lang dik touw. Dit touw is de longeerlijn. Verder gebruik ik een carrotstick in plaats van een longeerzweep. Deze stick is 1 meter lang en stevig. Er zit een 1 1/2 meter touw aan, dikker als bij gewone zwepen.
Goed, het circelspel is te vergelijken met longeren; je draait rondjes. Maar wat je bij longeren doet, paard opsluiten tussen lijn en zweep doe je bij grondwerk niet. Je stuurt het paard van je af, laat hem de circkel op gaan en geeft hem je vertrouwen door niet met het paard mee te draaien, je hebt dus niet constant oogcontact. Nu komt het; wanneer je dit gaat uitproberen zul je merken dat je pony 9 van de 10 keer achter je rug gaat stilstaan. De kunst is om je paard ook op het moment dat je hem niet ziet toch door te laten lopen. Dat lukt op het begin niet, maar zal met oefenen beter gaan. Jij moet daarbij duidelijk en conseqent zijn; het paard mag niet halthouden en het mag niet van richting veranderen. Doet hij dat wel dan drijf je hem weg met touw of stick zonder het paard te raken en zonder boos worden. Met emotie doet het paard niets en met slaan, schoppen, schreeuwen win je geen vertrouwen.
Oké, het verhaal wordt een beetje lang, als je uitgebreide uitleg wilt zal ik wel een pb sturen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:48

Nee ik snap het wel, dat is een van de seven games van Parelli toch? (denk ik ivbm carrot stick en kan me zoiets vaag herinneren)
Zo'n rope halter ken ik ook wel, is heel makkelijk zelf te knopen.

Maar jij blijft dus staan, maar hoe doe je dat dan met het touw? Dat gaat dan toch om je heen? Of zeg ik nu iets heel doms? Tong uitsteken
Ik vind het trouwens hartstikke leuk dat je zoiets doet! Lijkt me heel leuk voor paard én voor jou.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 21:00

Annetje schreef:
Nee ik snap het wel, dat is een van de seven games van Parelli toch? (denk ik ivbm carrot stick en kan me zoiets vaag herinneren
)
Heel goed!

Citaat:
Zo'n rope halter ken ik ook wel, is heel makkelijk zelf te knopen.

Eh..dat valt nogal tegen. Ik heb hem maar gewoon gekocht.

Citaat:
Maar jij blijft dus staan, maar hoe doe je dat dan met het touw? Dat gaat dan toch om je heen?

Je geeft het touw achter je rug door.

Citaat:
Ik vind het trouwens hartstikke leuk dat je zoiets doet! Lijkt me heel leuk voor paard én voor jou.

Vinden we nu ook, een jaar geleden niet. Paard boos omdat ie niet meer de leider mocht spelen, ruiter boos omdat rotknol weer demostratief ging staan grazen en met geen mogelijkheid meer in beweging te krijgen was! Haha!

Janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 16:41

Leuke foto juut, ook leuke ava!!!

hoe was de les gisteren trouwens?
volgende week kom ik zeker kijken..
en heeeeel misschien zelfs meerijden

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 18:25

HIEP HIEP, HOERAA!! Lonneke is peettante Haha! Vannacht geboren om 1 uur; zwart merrie veulen met kolletje. Trotse mama; Metta.
De naam weet ik nog niet, maar met het veulen en Metta is alles goed. Volgende week foto's!
De les was weer leuk, Janneke. Ook op de manege hebben de paarden een veulen onder hen, trotse mama; Carmen. Carmen moest voor het eerst weer een half uur les lopen. Had al een paar ochtenden zonder veulen (hengstje) in de bak gestaan en dat ging zonder problemen. Dus of ik een half uur Carmen wilde rijden. Prima. Haha!
Zadel erop (in de stal), geen probleem. Carmen uit de stal krijgen; heel groot probleem! Hans heeft d'r uiteindelijk meegenomen en me geholpen erop te klimmen; ze bleef maar roepen en rondjes rennen. Uiteindelijk draafde ze rustig rond maar bleef maar roepen. Terug in de stal bleek kind er minder moeite mee gehad te hebben; was meer geintresseerd in Sanne en vriendin dan in Mama. Cool
Het andere half uur heb ik op Ferre rondgehobbelt; best grappig zo'n dikke boeren knol. En hij kan nog lopen ook! Tong uitsteken
Misschien tot volgende week dan?

Janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 08:07

Ferre Haha! Tong uitsteken

kgloof dat ik die ooit in het bos meegehad heb.. lopen kan die zeker wel!!
natasja rijd daar tog bijna iedere week op?
leuk joh dat het veulen nu eindelijk geboren is!! wanneer volgen de fotoos??

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 10:30

en ik zat weer op oude vertrouwde spenc...die blijft toch het leukste hoor

ollivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 19:55

ja op ferre rijd natasia iedere week op, ik zat op die stitch van sanne, wazig beest, jammer dta ie zo vervelend is, anders was t n best beessie geweest Lachen

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 08:59

Maar dat vervelende gaat er vast wel uit uiteindelijk.

Janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 11:06

stitch is toch pepper?
die eerst van juul was?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 14:48

ja inderdaad

Janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 17:07

hee je hebt een nieuwe ava Haha!

ollivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 20:59

nou of het eruit gaat weet ik niet, alsk hans erover hoor praten blijft ie niet zo heel lang meer, dadelijk wordt t nog zo'n rinaldo ( henrico ) ik zal hem verkopen en een ander braaf paars kopen heb je meer aan

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 08:07

ollivia schreef:
nou of het eruit gaat weet ik niet, alsk hans erover hoor praten blijft ie niet zo heel lang meer, dadelijk wordt t nog zo'n rinaldo ( henrico ) ik zal hem verkopen en een ander braaf paars kopen heb je meer aan

Je hebt het over Stitch neem ik aan?

ollivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 21:02

ja ik heb het over stitch

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 19:01

Hé WEndy, leuke ava! RB in actie... Clown

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 21:29

ollivia schreef:

Hier spreekt Rinaldo-fan; IK MIS HEM!!! Huilen
Als ik een actertuin en heeel veel geld had (wat ik beide niet heb ) was ie van MIJ!!! Verdrietig (snif snik snotter...)

ITP; Veulentje Metta! Cheese!

Janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 15:07

Ik ga kijken naar het veulentje!!

ollivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 15:15

haha nou veel geld had je niet nodig voor rinaldo hoor! maar ik heb hem niet meer, ik had hem verkocht naar nijmegen, en ik hoorde laatst dat die hem weer verkocht had en dfat het weer een rijpaard was Scheve mond tja k was er ook wel fan van maar om iedere dag zo'n dier te rijden? neej dank je Knipoog

Janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 15:20

Rinaldo was echt een supermooi beest.. wel jammer van dat gebok..

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 16:02

Toch denk ik dat de juiste ruiter heel ver kan komen met dat paard. Jammer dat ie die ruiter blijkbaar nog steeds niet tegengekomen is... (niet persoonlijk bedoelt)

ollivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 16:20

nou daar ben ik t niet mee eens!!! het ging thuis thuis super goed met rindalo hij bokte niet eens meer in de galop, maar dat dier is al 14 jaar en dat krijg je er dus echt niet uit helemaal, de hele spring wereld heeft al op hem gereden ( laarakkers, emile hendriks enz...) en jan bouwmans zz licht dressuur ruiter heeft hem ook gereden en mij ermee geholpen. dat paard moet gewoon iemand hebben die er lekker mee naar de bossen wil gaan en recreatief mee wil rijden!