Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Citaat:Mondstukken
Zowel ongebroken, als enkel-gebroken, als dubbel-gebroken zijn zachte basismondstukken.
- Ongebroken, voornamelijk op de tong inwerkend. Heel stil in de mond, de hulpen zijn soms wat lastiger te geven (minder onafhankelijke werking)
- Enkel-gebroken, voornamelijk op de lagen inwerkend. Beweegt in de mond, bij een hangend rooster kan het inwerken op het gehemelte, aan de hand kan de kaak naar elkaar geknepen worden.
- Dubbel-gebroken, zowel op lagen als de tong inwerkend. Zeer bewegelijk in de mond. Bit moet goed passen (critischer dan bovenstaande als in te breed) anders kan de scharnieren de mondhoek pakken bij een enkelvoudige hulp.
Ringen
Bij ringen is het zo dat ook alles eigenlijk zacht is, een watertrens heeft aan beide zijde een ½cm nodig, de rest moet aansluiten zonder te knijpen om goed te passen en dus vriendelijk te zijn.
Watertrens: bewegelijk en het minst direct. Onrustige handen hebben hier wat demping bij door de ringen wat glijden en daardoor het bit minder de wiebeling voelt als druk (echter wel als wiebel). Voor de meeste paarden is een dubbelgebroken watertrens erg onrustig in de mond. Werkt niet via de zijkant in.
Bustrens: Ligt stil in de mond maar werkt niet via de zijkant in. Werkt direct in. Voor een gangbaar beeld is deze het meest handig als combinatie met een dubbelgebroken bit. Voor een ongebroken bit vinden de meeste paarden het te stil. Enkelgebroken gaat uiteraard ook prima. Let erop dat deze niet te dik is. Zeker bustrensen zijn af en toe bizar dik (tot 27mm) maar hierover later meer.
D-trens: Stil, werkt via de zijkant in. Ook weer 1/2-gebroken prima, ongebroken is het erg stil in de mond. D-trensen die zijn er niet in veel varianten en de varianten die er zijn, zijn niet altijd vriendelijk te noemen.
Kneveltrens: Stil en veel inwerking aan de zijkant. Als voorbereiding op naar bitloos rijden dus ideaal. Ook voor gewoon rijden ideaal. Ze komen in steeds meer varianten voor, 1/2 gebroken prima, ongebroken weer erg stil, maar minder dan een d-trens door de stangetjes aan de zijkant. Voor een paard dat wel graag gebroken heeft maar ook een doodstil bit voor de rest is dit bit ideaal aangezien de stangen vastgezet kunnen worden. Dit veroorzaakt geen hefboomwerking oid, het is echter niet toegestaan in de dressuur. Zonder vastgezette stangetjes wel gewoon.
Materialen:
- rvs: smakeloos, koud, slijtvast.
- koper: zoet, koud, zeer zacht. (dus niet geschikt voor een kauwend paard.
- Rubber: Verbreed het mondstuk, zacht, schuurt bij droge mond. (dus alleen geschikt voor een uitbundig schuimend paard dat niet op het bit kauwt)
- Nikkel: Goedkoop, roest snel, sommige paarden zijn allergisch ervoor.
- Argetaan: Smaakt, slijtvast, met veel nikkel. koper (47-64%), nikkel (12-25%) en zink (rest)
- Aurigan: Smaakt, slijtvast, 85 % nikkelvrij gemaakt puur koper. Dus geen nikkel (en dus geschikt voor een allergisch paard)
- Golden brass: Smaakt, redelijk slijtvast. 86%-90% koper, 8%-12% aluminium en 3% ijzer
- Happy mouth: Smaakt, gevoelig voor haakjes. Appelsmaak kunststof, ongeschikt voor een bitknagend paard.
- Nathe: Kunststof, redelijk slijtvast. Harder dan Happy mouth. Zeer geschikt voor een paard dat geen metaal accepteerd.
- Leer: Smaakt, altijd ongebroken watertrens. Niet alle paarden accepteren het.
Kirsten_S schreef:Melanie_B schreef:Olaa
Mijn fimpjes zitten in de upload, voor de geintresseerde
Succes Melis!
Natuurlijk wil ik die zien!
Kirsten_S schreef:Wat heb je dat netjes gereden zeg ! Jeetje wat een brave knol heb je! Kreeg je nog een strafpunt
trouwens voor dat gedoe na de 1e hindernis?
Erg mooi Mel!!
Hij was idd heel braaf, zeker voor zijn doen en weer eerste x buiten concours!
Melanie_B schreef:Kirsten_S schreef:Wat heb je dat netjes gereden zeg ! Jeetje wat een brave knol heb je! Kreeg je nog een strafpunt
trouwens voor dat gedoe na de 1e hindernis?
Erg mooi Mel!!
Jaa netjes heHij was idd heel braaf, zeker voor zijn doen en weer eerste x buiten concours!
Nee kreeg daar geen strafpunten voor want inprincipe heb ik ook niks verkeerds gedaan behalve alleen maar gedoe en irritant dat die deed

).
(http://www.everyoneweb.com/NALANTA/) 

En Jarifa, die is van Joyce toch?
Ik tilde haar op omdat ze op het nest lag om te kijken of er een ei onder lag maar mevrouw werd me toch een partij pissig
Melanie_B schreef:Ja ik was ook erg verbaasd over de braafheid van WB. Normaal gaat hij op het inrijterrein als een gek tekeer (alleen maar steigeren, bokken en vooral niet meer willen springen, en vaak op de eerste sprong die je aanrijd in de stop gaan) maar het ging helemaal perfect! Met inrijden geen 1 keer gestopt en ook in me BB rondje was die zoo beheerst te rijden (hebben we ook heeeel veel op geoefend want WB is echt een heethoofd en moeilijk) maar ben wel trots opd it beeldmateriaal !
Had Liseth nog gesproken Kirs!:) Kreeg nog compliment voor haar over hoe ik wb aan t lopen had
Ik kon jammer genoeg niet meer mee ophalen, moest perse mee naar een verjaardag.