Weer of geen weer het rsva topic is der weer # Deel 17

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Re: Weer of geen weer het rsva topic is der weer # Deel 17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:20

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:27

Citaat:
Mondstukken
Zowel ongebroken, als enkel-gebroken, als dubbel-gebroken zijn zachte basismondstukken.

- Ongebroken, voornamelijk op de tong inwerkend. Heel stil in de mond, de hulpen zijn soms wat lastiger te geven (minder onafhankelijke werking)

- Enkel-gebroken, voornamelijk op de lagen inwerkend. Beweegt in de mond, bij een hangend rooster kan het inwerken op het gehemelte, aan de hand kan de kaak naar elkaar geknepen worden.

- Dubbel-gebroken, zowel op lagen als de tong inwerkend. Zeer bewegelijk in de mond. Bit moet goed passen (critischer dan bovenstaande als in te breed) anders kan de scharnieren de mondhoek pakken bij een enkelvoudige hulp.

Ringen
Bij ringen is het zo dat ook alles eigenlijk zacht is, een watertrens heeft aan beide zijde een ½cm nodig, de rest moet aansluiten zonder te knijpen om goed te passen en dus vriendelijk te zijn.

Watertrens: bewegelijk en het minst direct. Onrustige handen hebben hier wat demping bij door de ringen wat glijden en daardoor het bit minder de wiebeling voelt als druk (echter wel als wiebel). Voor de meeste paarden is een dubbelgebroken watertrens erg onrustig in de mond. Werkt niet via de zijkant in.

Bustrens: Ligt stil in de mond maar werkt niet via de zijkant in. Werkt direct in. Voor een gangbaar beeld is deze het meest handig als combinatie met een dubbelgebroken bit. Voor een ongebroken bit vinden de meeste paarden het te stil. Enkelgebroken gaat uiteraard ook prima. Let erop dat deze niet te dik is. Zeker bustrensen zijn af en toe bizar dik (tot 27mm) maar hierover later meer.

D-trens: Stil, werkt via de zijkant in. Ook weer 1/2-gebroken prima, ongebroken is het erg stil in de mond. D-trensen die zijn er niet in veel varianten en de varianten die er zijn, zijn niet altijd vriendelijk te noemen.

Kneveltrens: Stil en veel inwerking aan de zijkant. Als voorbereiding op naar bitloos rijden dus ideaal. Ook voor gewoon rijden ideaal. Ze komen in steeds meer varianten voor, 1/2 gebroken prima, ongebroken weer erg stil, maar minder dan een d-trens door de stangetjes aan de zijkant. Voor een paard dat wel graag gebroken heeft maar ook een doodstil bit voor de rest is dit bit ideaal aangezien de stangen vastgezet kunnen worden. Dit veroorzaakt geen hefboomwerking oid, het is echter niet toegestaan in de dressuur. Zonder vastgezette stangetjes wel gewoon.

Materialen:
- rvs: smakeloos, koud, slijtvast.
- koper: zoet, koud, zeer zacht. (dus niet geschikt voor een kauwend paard.
- Rubber: Verbreed het mondstuk, zacht, schuurt bij droge mond. (dus alleen geschikt voor een uitbundig schuimend paard dat niet op het bit kauwt)
- Nikkel: Goedkoop, roest snel, sommige paarden zijn allergisch ervoor.
- Argetaan: Smaakt, slijtvast, met veel nikkel. koper (47-64%), nikkel (12-25%) en zink (rest)
- Aurigan: Smaakt, slijtvast, 85 % nikkelvrij gemaakt puur koper. Dus geen nikkel (en dus geschikt voor een allergisch paard)
- Golden brass: Smaakt, redelijk slijtvast. 86%-90% koper, 8%-12% aluminium en 3% ijzer
- Happy mouth: Smaakt, gevoelig voor haakjes. Appelsmaak kunststof, ongeschikt voor een bitknagend paard.
- Nathe: Kunststof, redelijk slijtvast. Harder dan Happy mouth. Zeer geschikt voor een paard dat geen metaal accepteerd.
- Leer: Smaakt, altijd ongebroken watertrens. Niet alle paarden accepteren het.

wat is het handigst?? voor mijzelf zou ik zeggen, kneveltrens ongebroken... Ongebroken omdat wij nog geen bit hebben gevonden waar dat tussenstukje klein genoeg is voor Spriets mond is, ze heeft erg weinig ruimte.. Maar voor Romey zou ik zeggen watertrens, ongebroken... Omdat dat dempt....

of een leer bitje... Spriet vind het heerlijk om op Leer te knabbelen :Y)

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:38

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:48

Wat heb je dat netjes gereden zeg ! Jeetje wat een brave knol heb je! Kreeg je nog een strafpunt
trouwens voor dat gedoe na de 1e hindernis?
Erg mooi Mel!!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:50

Kirsten_S schreef:
Wat heb je dat netjes gereden zeg ! Jeetje wat een brave knol heb je! Kreeg je nog een strafpunt
Erg mooi Mel!!

Jaa netjes he *\o/* Hij was idd heel braaf, zeker voor zijn doen en weer eerste x buiten concours!
Nee kreeg daar geen strafpunten voor want inprincipe heb ik ook niks verkeerds gedaan behalve alleen maar gedoe en irritant dat die deed 8-)

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:53

Melanie_B schreef:
Kirsten_S schreef:
Erg mooi Mel!!

Jaa netjes he *\o/* Hij was idd heel braaf, zeker voor zijn doen en weer eerste x buiten concours!
Nee kreeg daar geen strafpunten voor want inprincipe heb ik ook niks verkeerds gedaan behalve alleen maar gedoe en irritant dat die deed 8-)

Jaaa !! Echt wel! Hij heb ook een hele fijne bouw gewoon voor het springen. Doordat
Ringo zo lang is en zo'n dikke nek, krijg ik hem vaak niet genoeg op het achterbeen en dan
wordt de hoogte ook wat lastiger terwijl die he tmakkelijk kan.

Ohh niet, omdat je toch een stukje achteruit ging leek het? Maar voor een eerst keer B weer én
buiten, pff petje af!! Ik doe het je nog niet na haha

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:53

ziet er goed uit!!

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:07

Gina, Leuke foto's had je gemaakt van de beebie en van Xander. Ziet er goed uit :D

Ik heb me trouwens aangemeld als fotograaf bij die meeting. Nu alleen nog even leuke modellen vinden.
Zal even mensen die ik ken uit Almere en ook van bokt even een berichtje sturen!

En die beschermertjes zijn voor Spriet bedoelt denk ik haha? Ik vind die blauwe wel erg leuk!

Voor die VD dag zou ik zelf ook heel graag mee willen doen. Denk dat heel veel mensen van stal dat erg leuk zullen vinden.
En het zou echt makkelijk kunnen in de buitenbak en binnen zou het eventueel ook nog kunne.
Iedereen zou dan een deel in kunnen leggen om iemand in te huren om die les te geven. Al een suggestie?

Deena, Lieve foto heb je gemaakt van Andy! & Gefeliciteerd met Daiske he!! *\o/*

Melanie, Je rijd WB erg netjes. Ziet er fijnen beheerst uit! En hij is erg braaf zo te zien. Braaf paard.
Op het eerste filmpje vind ik je op het begin een beetje onrustig met je handen maar daarna is er niks meer van te zien.
En bij het laatste filmpje heb je het goed opgelost met die gekke sprongen. Azra doet precies hetzelfde :P

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:12

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:29

Ja ik was ook erg verbaasd over de braafheid van WB. Normaal gaat hij op het inrijterrein als een gek tekeer (alleen maar steigeren, bokken en vooral niet meer willen springen, en vaak op de eerste sprong die je aanrijd in de stop gaan) maar het ging helemaal perfect! Met inrijden geen 1 keer gestopt en ook in me BB rondje was die zoo beheerst te rijden (hebben we ook heeeel veel op geoefend want WB is echt een heethoofd en moeilijk) maar ben wel trots opd it beeldmateriaal ! :D

Had Liseth nog gesproken Kirs!:) Kreeg nog compliment voor haar over hoe ik wb aan t lopen had :D
Laatst bijgewerkt door Melanie_B op 28-05-12 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:29

Zo ik ben lekker de dekjes aan het wassen die ik wil gaan verkopen. Ik zal zo snel mogelijk een advertentie op bokt en op Marktplaats zetten.

Had ook nog beloofd wat fototjes te laten zien van hoe de weides er bij ons uit zien op dit moment. Vind het erg mooi geworden.
En fijn dat alle paarden buiten staan. Dus de merrie´s, hengsten en de ruinen. En er kan worden afgewisseld met de begrazing van de weilanden.
Dus dan kunnen bepaalde weilanden weer even rusten en kan het gras weer groeien voordat de paarden er weer op gaan.

Hier liet ik Az na het longeren weer lekker in de wei gaan. Vond ze erg leuk haha. En wij hebben dan 4 van zulke stukken weiland. En nog 1 kleine strook aan de andere kant.

We hebben nu een middenpad dus je kan er makkelijk door lopen met je paard en je paard in de wei zetten.
Afbeelding

Merrie Powerr!
Afbeelding

Azra & haar vriendinnetje Jarifa.
Afbeelding

Azzie. & op de andere foto First & Liberty!
Afbeelding Afbeelding

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:30

oooh mooi!!

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:34

Zo mooi ziet dat eruit hè met die gele bloemetjes :D En Jarifa, die is van Joyce toch? :P

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:40

Geniaal hoe boos kippen kunnen klinken :') Ik tilde haar op omdat ze op het nest lag om te kijken of er een ei onder lag maar mevrouw werd me toch een partij pissig _O-

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:41

Jarifa is inderdaad van Joyce :P

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:47

Melanie_B schreef:
Ja ik was ook erg verbaasd over de braafheid van WB. Normaal gaat hij op het inrijterrein als een gek tekeer (alleen maar steigeren, bokken en vooral niet meer willen springen, en vaak op de eerste sprong die je aanrijd in de stop gaan) maar het ging helemaal perfect! Met inrijden geen 1 keer gestopt en ook in me BB rondje was die zoo beheerst te rijden (hebben we ook heeeel veel op geoefend want WB is echt een heethoofd en moeilijk) maar ben wel trots opd it beeldmateriaal ! :D

Had Liseth nog gesproken Kirs!:) Kreeg nog compliment voor haar over hoe ik wb aan t lopen had :D

Ooooh leukk om te lezen! En te horen van Liseth natuurlijk!! Je doet het goed!!

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:50

Mooie grote weide's melis!! Heel fijn voor de paarden! Gaan jullie het weiland nog maaien of laten jullie
het zo?

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:53

Geen idee of ze het nog gaan maaien. Niet alle weilanden hebben evenveel gras. De eerste wei heeft maar kort gras en weinig gras dus moet wel een beetje af te wisselen zijn!

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:59

Ziet er goed uit Meliss.
Ik ga zo eten en me omkleden.
Straks naar sam toe even rijden en wordt alles rondom de stal uitgelegd.
Wie weet na vanavond dat ik er al alleen heen mag. Ligt eraan of ik alles weet en hoe het allemaal in zn werk gaat.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 16:01

Leuk Manon! :)

Ik ga morgen en woensdag en donderdag lekker naar Abel toe. :D

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 16:06

Nice Manon!

Esmee, Abel staat al in Almere dus? :D

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 16:08

Jup, sinds gisteren. :D Ik kon jammer genoeg niet meer mee ophalen, moest perse mee naar een verjaardag. :(

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 16:08

En hij is over 2 dagen jarig dus we gaan een taart maken haha :')

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 17:14

jeeeej , ik heb een nieuwe pad, een groene ! en nieuwe peesbeschermers :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 17:15

fotooo!!