Stal Midden Delfland roddels :D :P

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Re: Stal Midden Delfland roddels :D :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:04

Is vlas ipv stro geen optie voor in zijn stal? of heeft hij dat al?
Buiten staan is inderdaad goed voor pony's met stofallergie, maar hoefbevangenheid is een nog vervelender probleem.. zeker paarden die snel dik worden en er op "gebouwd" zijn om te kunnen leven van weinig voedsel (welshjes/haflingers/tinkers) zijn er gevoelig voor. Ik moet met Eviet ook uitkijken, het liefst zou ik haar eind deze week al dag en nacht op het land zetten, maar dat vind ik echt te link (ze is in het verleden heel waarschijnlijk al eens bevangen geweest volgens de hoefsmid).

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:12

Ireentjuh schreef:
Is vlas ipv stro geen optie voor in zijn stal? of heeft hij dat al?
Buiten staan is inderdaad goed voor pony's met stofallergie, maar hoefbevangenheid is een nog vervelender probleem.. zeker paarden die snel dik worden en er op "gebouwd" zijn om te kunnen leven van weinig voedsel (welshjes/haflingers/tinkers) zijn er gevoelig voor. Ik moet met Eviet ook uitkijken, het liefst zou ik haar eind deze week al dag en nacht op het land zetten, maar dat vind ik echt te link (ze is in het verleden heel waarschijnlijk al eens bevangen geweest volgens de hoefsmid).

hij staat nu al op vlas. maar het is me opgevallen dat hij ging hoesten nadat hij uit het land kwam en dat er wat gras mee kwam met het hoesten. hij is afgelopen maandag ook ff op het land geweest en is behoorlijk gaan rennen en spelen maar niet hoesten, en vandaag ook lkkr spelen en rennen enook niet hoesten. maar goed in de paddock kan natuurlijk ook als hij maar gewoon veel buiten is, dat is ff heel belangrijk voor hem.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:21

Ik wil hem best af en toe even buiten zetten als ik op stal ben! Weet alleen niet met welke paarden hij kan?

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:23

Ireentjuh schreef:
Ik wil hem best af en toe even buiten zetten als ik op stal ben! Weet alleen niet met welke paarden hij kan?

hij kan met alle paarden, heb tot nu toe niet echte problemen gehad maar aangezien de paarden nu toch meer op het land staan moet die paddock wel wat rustiger zijn denk ik. maar hoe zit dat dan met hoefbevangen? ben daar niet echt bekend mee.

spettertjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 07:24

Ik hoop dat dit een antwoord is op je vraag?
Is van internet overgenomen.

Snelle koolhydraten
Van nature eten paarden praktisch alleen maar stengelig, vrij dor gras dat voornamelijk uit langere koolhydraatketens bestaat, zoals cellulose en zetmeel. Gedomesticeerde paarden krijgen echter een heel ander menu: Wij mensen voeren paarden echter krachtvoer en speciaal gekweekt gras, dat vaak concentraties korte koolhydraatketens bevat. Nu moeten alle koolhydraten door het spijsverteringssysteem worden omgezet in glucose, maar de tijd die hiervoor nodig is varieert per koolhydraat. Korte koolhydraatketens worden veel sneller omgezet dan de langere koolhydraatketens die paarden van nature eten. In plaats van een gestage stroom aan koolhydraten die langzaam door het spijsverteringssysteem worden losgelaten krijgt het paard dan te maken met een plotselinge stoot koolhydraten die vrij abrupt weer ophoudt. De witte lijn is echter erg gevoelig voor hoge bloedsuikerwaarden. De belangrijkste verschillen tussen een natuurlijke voeding en de algemeen gebruikelijke voeding zijn:
Krachtvoer
Krachtvoer bevat veel graanproducten die rijk zijn aan koolhydraten maar nauwelijks vezels bevatten. De koolhydraten komen hierdoor heel snel vrij, maar houden ook weer vrij plotseling op. Ondanks alle inspanningen van de alvleesklier loopt de bloedsuikerwaarde eerst pijlsnel op, om een tijdje later weer pijlsnel te dalen...
Melasse
Melasse is een veelvuldig gebruikt bestanddeel in krachtvoer (zoals mueslies) omdat het stoffigheid tegengaat en paarden het lekker vinden. Hoe gretiger paarden het voedsel naar binnen schrokken, hoe liever de mensen het kopen. Melasse is echter een restproduct van de suikerindustrie en bestaat voornamelijk uit snel verteerbare suikers.
Fructaan
Vers voorjaarsgras is een beduchte oorzaak van hoefbevangenheid. Een tijdlang werd gedacht dat dit door het hoge eiwitgehalte zou komen, maar deze theorie is inmiddels achterhaald en de gedacht is nu dat het eiwit hooguit een bijdrage levert aan de kans op hoefbevangenheid. Als hoofdschuldige wordt nu het hoge fructaangehalte van gras aangewezen. Dit fructaan ontstaat wanneer het gras niet in staat is om een normale stofwisseling te voltooien. Dit gebeurt wanneer een van de, voor gras noodzakelijke, voorwaarden om te kunnen groeien niet (voldoende) aanwezig is. Er kan bijvoorbeeld voldoende voedsel aanwezig zijn, voldoende zonlicht, maar tegelijkertijd een te lage temperatuur zijn om goed te kunnen groeien. Men spreekt ook wel van gestressed gras. Gestressed gras produceert fructaan. De te lage temperatuur is iets wat met name in het voorjaar veelvuldig voorkomt, wellicht is dat de reden dat voorjaarsgras zo'n slechte reputatie heeft. Ook op andere momenten kan het fructaangehalte hoog zijn; onze fructaan-index die je hiernaast ziet geeft voortdurend een voorspelling op basis van de actuele weersomstandigheden.
Fructaan ontstaat ook wanneer het gras te kort is. Velen hebben al eens tot hun onaangename verrassing ondervonden dat hun pony, expres schraal gehouden op een zeer kort afgegraasd weitje, juist op dat hele korte gras hoefbevangen raakte. Meer over fructaan kun je lezen op onze pagina over Fructaan.
Porties
Paarden eten van nature praktisch voortdurend. Het spijsverteringssysteem levert dan ook een voortdurende stroom aan koolhydraten af. Wij mensen voeren de paarden echter portiegewijs. De wisselingen in het glucose-aanbod zijn nu veel groter dan van nature de bedoeling was, en dat probleem wordt ook nog eens verergerd als we de paarden snel verteerbare kost geven, zoals helaas algemeen gebruikelijk

spettertjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 07:34

melissa7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:57

bedankt spettertjuh. ik heb het doorgelezen. wat heb jij toen allemaal gedaan met spetter voor dat hoesten?

spettertjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:16

Hij heeft diverse kuren met prednisolon gehad, ventipulmin, antibiotica....van het stro naar het vlas maar hij is er nog steeds niet vanaf. Er is drie keer gekeken met een camera in zijn keel en wat je ziet is een maanlandschap bovenin zijn keel. Volgens twee dierenartsen die ernaar gekeken hebben moet Spetter erover heen groeien en is de ontsteking dood maar de gevolgen moet hij zelf nog even "opruimen" en daar is het wachten nu op. Het wordt wel wat minder moet ik zeggen maar over is het nog niet. Ik doe er nu niks meer aan en laat moeder natuur het maar overnemen maar hou hem wel in de gaten of het niet erger wordt of dat er div. soorten "snot" uit zijn neus komen.

melissa7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:24

De Da hoorde nog wel iets van een scherp geluid op zijn longen. Ik vraag me af hoe ze ineens eraan kunnen komen. Het gekke is dat als hij op het land lekker gaat rennen dat je hem dan niet hoort. hij heeft nog wel een loopneus maar is niet groen van kleur. Ik moet gewoon doorgaan met de medicijnen maar las hier op bokt ook dat ventipulmin het ook weer erger kan maken, ik vind het allemaal zo tegenstrijdig. de een zegt je moet kruiden geven van HMP horse. geen hooi maar kuil omdat in hooi schimmels kunnen zitten. zoveel mogelijk naar buiten etc.

spettertjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:02

Maak je niet zoveel zorgen Melissa. Mensen zijn toch ook wel eens verkouden of hebben de griep. Zo moet je het ook zien met Unox en hou het gewoon goed in de gaten. Hij is nog jong. Zet hem gewoon lekker veel in de paddock als het kan voorlopig en straks mogen ze lekker 24/7 weer naar buiten en tegen de tijd dat de herfst er weer aankomt en ze weer naar binnen gaan gaat het vast helemaal goed komen met Unox. Ik begrijp dat je je zorgen maakt om hem en zeker als het je eerste eigen paardje is

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:25

ventipulmin zal het in ieder geval niet erger maken! alleen bij veel paarden helpt het niet, die gaan weer hoesten zodra de kuur voorbij is. Krijgt Unox er nog een ander medicijn bij? Evita heeft ook een soort stofgevoeligheid (chronische bronchitis eigenlijk, komt ongeveer op hetzelfde neer). Bij haar is het ook vastgesteld door met een camera en een slang in haar bronchieen te kijken, ze hebben Evita expres naast de ventipulmin ook antibiotica gegeven om de ontsteking (oorzaak) aan te pakken.

Ik denk dat Unoxje al heel goed staat voor zijn luchtwegen! lekker in een buitenbox op vlas. kuilgras is beter dan hooi (als je hooi geeft moet het eerst geweekt worden).

Fardos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:34

hallo allemaal,

even voor de Loes fans!!

Ze was gister jarig!!!!!!!!!!!

sorry loes ik kon het niet laten aangezien je het zelf toch niet zegt!! doe ik het wel even voor je!! lief he??!!

gr
Renee

spettertjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:52

Hey Loes

Gefeliciteerd met je verjaardag

Binar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:07

Ik heb een hééél leuk nieuwtje

Binar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:19

Ik kan me niet meer inhouden om te wachten met vertellen

Ik ben vandaag geslaagd voor mijn rijbewijs!!!!!

Eefje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:25

Ik ben al aan het zoeken hoor Anous!!!
(Zit toch alleen op de High Care met maar 2 kindjes! )
hihi, het drong niet eens tot me door toen ik je aan de lijn had, zelfs niet toen je zei ik ben geslaagd, hihihihi!!!!!

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:28

@ Binar gaaf zeg heel erg gefeliciteerd met je rijbewijs

Binar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:37

Eefje23 schreef:
hihi, het drong niet eens tot me door toen ik je aan de lijn had, zelfs niet toen je zei ik ben geslaagd, hihihihi!!!!!

Neej dat had ik in de gaten toen je zei" oh is het gelukt om Rob binnen te krijgen" nee m.uts, ik heb me rijbewijs

Eefje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:43

haha, had echt niet gedacht dat je nu al weer ging afrijden!!
Want van de week met de buitenrit hadden we het er nog over, je hebt me gewoon op het "verkeerde been" gezet!!!!

melissa7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:19

anous gefeliciteerd met je rijbewijs. kan je lkkr veel naar mr.ed rijden nu .

Ik heb in de kantine een vraag opgehangen. Unox is pas 15 mei aan de beurt bij de paardenfluisteraar maar aangezien hij nu ziekjes is en toch wel heel benieuwd heeft waar hij allemaal last van hebt vraag ik of iemand met mij wil ruilen voor as zaterdag, je zou me er echt enorm mee helpen want ben echt zo benieuwd. ik hoor het wel.

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:26

Ik heb lkkr al geruild
Ja je ben ook zo,n muts he je had je mond open trekken,en je zegt niets dus ik zei maar ja
Maar ben ook wel benieuwd hoor

Maar als t echt nie anders kan ,dan ruil ik wel met je ,want Unox is uiteindelijk ziekjes ok

johnvt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:29

Binar schreef:
Ik kan me niet meer inhouden om te wachten met vertellen

Ik ben vandaag geslaagd voor mijn rijbewijs!!!!!

Schat,

Gefeliciteerd, en nu binnenkort lekker naar het strand he

johnvt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:30

Fardos schreef:
hallo allemaal,

even voor de Loes fans!!

Ze was gister jarig!!!!!!!!!!!

sorry loes ik kon het niet laten aangezien je het zelf toch niet zegt!! doe ik het wel even voor je!! lief he??!!

gr
Renee

Van harte Loes

melissa7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:31

goldflower schreef:
Ik heb lkkr al geruild
Ja je ben ook zo,n muts he je had je mond open trekken,en je zegt niets dus ik zei maar ja

Maar als t echt nie anders kan ,dan ruil ik wel met je ,want Unox is uiteindelijk ziekjes ok

vind ik heel lief van je gold, maar je weet ik trek nooit gelijk me bek open . maar mocht er niemand komen dan zal ik dat echt tof van je vinden en maak het dan helemaal goed met je met een lkkr bananensoes .

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:34

melissa7 schreef:
goldflower schreef:
Ik heb lkkr al geruild

vind ik heel lief van je gold, maar je weet ik trek nooit gelijk me bek open . maar mocht er niemand komen dan zal ik dat echt tof van je vinden en maak het dan helemaal goed met je met een lkkr bananensoes .

Haha nou hou die bananesoes maar van je hihi,en je heb geluk want ik wilde t net weer delete haha ik bedacht me ineens maar je was me al voor hahaha.
Nee hoor maak nie uit