Ook in de Winterkou, zijn de VELDTSCHATJES elkaar trouw! P.8

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:37

meelen schreef:
ATE schreef:
dat gevoel heb ik ook ik rij ook niet graag rondje schans ivm verkeer

Ga je niet op ATE dan?!

jawel hoor licht dus niet aan ate hoor maar aan mij ik vind het echt niet leuk en zeker niet als je kijket hoe sommige racen over de dijk

_sandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:52

Shenavallie schreef:
LIQUITA schreef:
Volgens mij ben ik wel weer helemaal bij.

Ik heb verder eigenlijk niks te melden. Vanvond weer lekker carrousellen, heb er zin in :j

Ik hoorde dat één van mijn stalgenootjes met haar groep afgelopen zaterdag 1e is geworden met caroussel in Heemskerk(?). Ze reden met alleen maar Friezen, gaaf hoor! ;)

wat leuk!!!
ik ken ook iemand uit die carrousel groep! is echt gaaf om te zien, allemaal friezen!!!!

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 17:24

Shenavallie schreef:
LIQUITA schreef:

Ik heb verder eigenlijk niks te melden. Vanvond weer lekker carrousellen, heb er zin in :j

Ik hoorde dat één van mijn stalgenootjes met haar groep afgelopen zaterdag 1e is geworden met caroussel in Heemskerk(?). Ze reden met alleen maar Friezen, gaaf hoor! ;)

Jaah...echt gaaf. Hebben Jo en ik ook eens gezien, bij een of andere Friezendag (ik weet niet meer waar :o ).

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 17:26

ATE schreef:
LIQUITA schreef:
Inderdaad leuk Tytje.

Ik durf met First geen rondje Zaanse Schans te maken. Weet niet hoe dat komt, hij is hartstikke braaf en toch durf ik niet. Ben zo bang voor het verkeer.... :o

Ben bang dat mijn eerste buitenritje dit jaar in Kootwijk gaat worden.

of een keer ff de twiske ;)

Gaan we zeker een keertje doen. Alleen denk ik wel na Kootwijk. Vorig jaar was mijn eerste buitenritje ook in het Twiske, en die was niet zo goed be(ge)vallen hahahaha. Dus dan heb ik toch wel weer even de kriebels :o .

winnitouJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:47

LIQUITA schreef:

heb er ook zin in , heb vandaag ondertussen al 30 kilometer gefietst, wel goed voor de lijn hoor om je kind op de fiets naar school te brengen (4x heen en weer) en ik moest nog naar Zaandam en vanmiddag voordat ik Rowan uit school heb gehaald nog naar de manege. vind dat ik weer sportief bezig ben geweest.

winnitouJarig

Re: Ook in de Winterkou, zijn de VELDTSCHATJES elkaar trouw! P.8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:52

Dierenarts is vanmiddag bij Napoleon geweest (toen ik kwam was ze net weg)
Hij heeft maanblindheid (uveitis). Krijgt nu oogdruppels 4x dgs (oculsan ) en metacam.
Gelukkig wil Sabine 2x dgs de oogdruppels geven.

Nicole1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:08

winnitou schreef:
Hij heeft maanblindheid (uveitis). Krijgt nu oogdruppels 4x dgs (oculsan ) en metacam.

Ik sprak Henk nog zondag die vertelde idd over dat hij oogzalf wilde hij dacht aan Tocht op het oog of door de vliegen.En nu verder?Aquillio had dat ook toch?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:37

winnitou schreef:

Ah gossie... arme Napoleon.... :(:)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:40

_sandra schreef:
wat leuk!!!
ik ken ook iemand uit die carrousel groep! is echt gaaf om te zien, allemaal friezen!!!!

Hé, dat is zeker leuk! Wereldje blijft klein....! :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:41

LIQUITA schreef:
Gaan we zeker een keertje doen. Alleen denk ik wel na Kootwijk. Vorig jaar was mijn eerste buitenritje ook in het Twiske, en die was niet zo goed be(ge)vallen hahahaha. Dus dan heb ik toch wel weer even de kriebels :o .

Kan me goed voorstellen dat je je dan niet helemaal op je gemak voelt. Voorzichtig beginnen en Kootwijk is daarvoor een bekende (en goed BEvallen) plek! ;)

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:17

Nicole1995 schreef:
winnitou schreef:

Ik sprak Henk nog zondag die vertelde idd over dat hij oogzalf wilde hij dacht aan Tocht op het oog of door de vliegen.En nu verder?Aquillio had dat ook toch?

Ik moest ook meteen aan Aquillio denken.

Hoe kom je eraan en belangrijker, hoe kom je er weer vanaf (als je er al vanaf komt)

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:20

winnitou schreef:
LIQUITA schreef:

heb er ook zin in , heb vandaag ondertussen al 30 kilometer gefietst, wel goed voor de lijn hoor om je kind op de fiets naar school te brengen (4x heen en weer) en ik moest nog naar Zaandam en vanmiddag voordat ik Rowan uit school heb gehaald nog naar de manege. vind dat ik weer sportief bezig ben geweest.

Kan één van jullie mij vertellen of Hans vanavond nog op No heeft gereden ??
Ik had hem een sms gestuurd, maar heb daar niets opgehoord
(weet nu ook dat er een storing was/is bij T-Mobile, dus kan ook zijn dat ik daardoor geen sms
heb kunnen sturen of geen één heb ontvangen)

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 23:27

Yep :j Hans heeft op Nono gereden.

winnitouJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 00:00

xan schreef:
Nicole1995 schreef:

Ik moest ook meteen aan Aquillio denken.

Hoe kom je eraan en belangrijker, hoe kom je er weer vanaf (als je er al vanaf komt)
(hier heb je even wat te lezen:)
Oorzaken van maanblindheid
Die zijn helaas niet eenvoudig aan te geven, mede omdat nog niet alles daarover bekend is.
Het is waarschijnlijk een auto-immuunziekte, maar ook virussen, bacteriën, parasieten of trauma zouden het kunnen induceren. Dat wordt hierna uitgelegd: er speelt zich een allergische reactie in het oog af door een infectie met bacteriën (o.a. Leptospirose die door urine van ratten en muizen kunnen worden overgebracht en die ook ziekte van Weil bij honden veroorzaakt, Streptococceninfecties zoals droes, en bij andere abcessen in het lichaam), parasieten (o.a. Onchocerca), virussen (influenza-, adeno- en herpesvirussen), maar maanblindheid kan ook door een verwonding in het oog ontstaan.
Leptospirose wordt in de literatuur het meest genoemd als oorzaak, maar de precieze oorzaak is bij een paard met maanblindheid erg moeilijk te achterhalen. Bij paarden met leptospirose kan abortus optreden en oogontsteking, soms wat koorts, minder eetlust en een enkele keer geelzucht. Doorgaans gaat het vanzelf weer over, maar er bestaan ook ernstiger vormen. Met behulp van bloedonderzoek kun je de hoeveelheid antistoffen (de 'titer') tegen leptospiren meten, maar die is bij paarden met en zonder maanblindheid hetzelfde. Daar heb je dus niets aan. Anders is dat met onderzoek van het oogvocht: daar vind je bij paarden met maanblindheid wel een verhoogde titer tegen deze bacterie (mits deze natuurlijk de oorzaak is).

Wat is er toen met Aquino gedaan? begreep dat die naar een kliniek is geweest.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 01:57

Zo Hackie heeft na ongeveer drie maanden weer internet.... JEEEEJ
*even bijlezen*

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 02:00

winnitou schreef:
En Rowan wil het konijn ook leren voetballen.........

_O-

Ik heb ook een hangoor gehad, toen wij gingen emigreren is hij heel goed bij vrienden terecht gekomen
(het is een mannetje) dus we laten hem daar buiten op het veld (weiland :+ ) lopen, lag een voetbal, dat konijn erop rijden.
Dat jochie: ''Kijk hij kan voetballen'' :D

Tip: Neem een mannetjes konijn, die zijn veel leuker dan vrouwtjes!

mntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:23

bij aquilio is er verder niets aan gedaan.
alleen druppels.
moon zou het ook hebben. heeft alleen nooit meer een nieuwe aanval gehad, dus geloof niet dat dat het was.
net zoa ls bij aquilio. het moet altijs weer terug koemn namenlijk.

mntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:23

ja hoor liquita boekje ligt in mn kastje. dus we gaan de proef wel ff oefenen.
mm ik moet m ook weer ff rijden.

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 13:36

Heel fijn Mntj. Ik kan jou vrijdag ook wel ff voorlezen.

En nog bedankt he voor vanmorgen. Ik he daarna nog wel ff lekker gereden :j .

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:36

xan schreef:

Even gekopieerd:

Maanblindheid (Engels: Equine recurrent uveitis ERU) is de meest voorkomende aandoening van het oog bij het paard. Het is voor het paard erg pijnlijk en kan bij een niet adequate behandeling leiden tot blindheid. Gelukkig treedt de aandoening meestal niet beiderzijdsmaar eenzijdig op. Met een snel ingestelde en intensieve behandeling kunnen de nadelige effecten van maanblindheid sterk verminderd worden, maar de aandoening wordt helaas niet altjd tijdig onderkend. Ook na een tijdig ingestelde behandeling ontstaat er meestal enige blijvende schade aan het oog.
Deze schade neemt bij elke volgende aanval verder toe, want helaas is maanblindheid een aandoening die terugkomt.
Er zijn periodes dat de ontsteking van de iris (het regenboogvlies) heel actief is, welke dan weer opgevolgd worden door een 'rustperiode', waarbij de ontsteking min of meer afwezig is. Om de paar weken, maanden of jaren kan zo'n regenboogvliesontsteking dan weer opflkkeren en uiteindelijk kan dit weer leiden tot een ontsteking van het gehele oog (= uveitis), waarbij het paard blind is.
Er is een aantal nieuwe behandelingen (o.a. het verwijderen van het glasachtig lichaam, het implanteren van medicijnen in het oog en het toepassen van een bepaald antibioticum) waarvan gehoopt wordt dat ze de frequentie van het telkens opnieuw optreden van deze oogaandoening kan voorkomen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:37

Dat krijg je als je per blokje leest: Winnitou had ook al iets over maanblindheid gevonden! :D

mntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:43

LIQUITA schreef:
Heel fijn Mntj. Ik kan jou vrijdag ook wel ff voorlezen.

En nog bedankt he voor vanmorgen. Ik he daarna nog wel ff lekker gereden :j .

gelukkig. ik heb m niet verpest :D
hop dat ie wat vlotter voeldde. vooral rechtom wil hij graag dat je links aanneemt.
we kijken wel ff.vrijdag. weet niet of het dan druk is in de bak.
anders graag.
moet m weer ff uit mn hoofd leren. traint makkelijker stukjes uit de proef.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:44

Had ik vanmorgen thee en koekjes mee naar stal en de tas zo gezet dat het niet om kon vallen. De hele tijd de tas in de gaten gehouden en die bleef ook keurig staan. Tegen de tijd dat ik 4 stallen uitgebreid had gemest, had ik wel trek in een kopje thee en m'n maag knorde dus ik kon ook wel een koekje gebruiken. De tas stond nog steeds keurig netjes, maar de boekjes die ik mee had waren vochtig. De thermoskan was toch omgevallen, zonder dat de tas anders stond/lag. Zit ik lekker in het zonnetje bij de paarden, kom ik tot de ontdekking dat de koekjes verdwenen zijn. Even dacht ik dat ik ze misschien per ongeluk thuis had gelaten, maar de koekjesdief was al snel ontdekt: Beppie, één van de stalhonden! Ik had ook brood in mijn tas, maar die had ze laten zitten. De koekjes waren het lekkerst, want voorgaande keren zat ze ook al steeds naast me te smakken. Toen ik later de broodjes in de stallen had gelegd, zag ik dat ze ze één voor één stiekem uit de stallen plunderde. Dondersteen! :D

mntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:45

Shenavallie schreef:
xan schreef:

Even gekopieerd:

Maanblindheid (Engels: Equine recurrent uveitis ERU) is de meest voorkomende aandoening van het oog bij het paard. Het is voor het paard erg pijnlijk en kan bij een niet adequate behandeling leiden tot blindheid. Gelukkig treedt de aandoening meestal niet beiderzijdsmaar eenzijdig op. Met een snel ingestelde en intensieve behandeling kunnen de nadelige effecten van maanblindheid sterk verminderd worden, maar de aandoening wordt helaas niet altjd tijdig onderkend. Ook na een tijdig ingestelde behandeling ontstaat er meestal enige blijvende schade aan het oog.
Deze schade neemt bij elke volgende aanval verder toe, want helaas is maanblindheid een aandoening die terugkomt.
Er zijn periodes dat de ontsteking van de iris (het regenboogvlies) heel actief is, welke dan weer opgevolgd worden door een 'rustperiode', waarbij de ontsteking min of meer afwezig is. Om de paar weken, maanden of jaren kan zo'n regenboogvliesontsteking dan weer opflkkeren en uiteindelijk kan dit weer leiden tot een ontsteking van het gehele oog (= uveitis), waarbij het paard blind is.
Er is een aantal nieuwe behandelingen (o.a. het verwijderen van het glasachtig lichaam, het implanteren van medicijnen in het oog en het toepassen van een bepaald antibioticum) waarvan gehoopt wordt dat ze de frequentie van het telkens opnieuw optreden van deze oogaandoening kan voorkomen.

deze behandelingen worden alleen in een klieniek in duitsland uitegvoerd.
na onderzoek in utrecht kan je doorverwezen worden.
mits je aan bepaalde criteria's voldoet.

mntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:47

whhh ben weer lekker aan het typenzeg.
gelooof dat ik verder moet met het huishoeden. was zo lekker bezig. tot ik bij de comp in de beurt kwam :o
gauw naar boven. en aan het werk, badkamer een beurt en daarna meteen maaar onder de douche.
ga na 2 paarden rijden wel stinken.en misschien wel afvallen :+
dus tot laters.