Stands; zielig of veilig??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Corellaa

Re: Stands; zielig of veilig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:26

Ik vind stands niet zielig mits de paarden buiten de lesuren om lekker naar buiten gaan!
hier in etten-leur is een manege waar de manege paarden lekker buiten staan als er geen lessen zijn!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:37

Stands kunnen idd in combinatie met de wei goed gebruikt worden, maar voor die hele dag, nee! Heb nog maar één paard gehad waarbij het prettig zou kunnen zijn. Die was lief zodra ze vast stond maar daarvoor was ze gewoon bang, die had de steun van een touw nodig, als je het paard ernaast ging poetsen zette je haar zelfs vast want anders viel ze je aan.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:43

Ik hou niet van stands, paarden kunnen vaak niet lekker languit liggen of in een hoekje gaan staan...
Er zit wel verschil tussen stands hoor, de stands die doormiddel van hangende palen gescheiden worden daar wordt ik heel verdrietig van.....(ik heb ooit meegemaakt dat een paard tegen de balk aansloeg en die balk bij zijn buurvrouw bij de schouder erin zat en bij haar flank weer uitkwam... Verdrietig geen prettig gezicht)
Het liefst zou ik ze buiten zien met een loopstal maarja....die mogelijkheid heb ik zelf ook niet helaas. Als ik ooit veel geld win of een rijke kerel aan de haak sla dan zou ik het wel weten hoor... Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:44

Maanling schreef:
ff offtopic @ Nadia: ik geloof dat wij dan ook hetzelfde denken over het wel of niet gebruiken van dekens Haha!

Ook ff offtopic @Maanling Knipoog ; ik ben geen voorstander van dekens, maar ik vind dat je wel altijd naar het paard als individu moet blijven kijken. Maar feit blijft dat 9 van de 10 paarden met deken die ik ken, ze onnodig op hebben. Knipoog
Maar hun baasje denkt dat ze het anders zo koud hebben (terwijl ze dan vaak ook nog op stal staan).

Overigens krijgt de mijne heel af en toe een ongevoerde regendeken op, als het echt dagenlang regent en koud is, maar dat komt niet zo vaak voor eigenlijk (bijna nooit, Sam's regendeken ligt te vergaan in de kast Clown ). Lachen

En tegen de vrieskou heeft 'ie zijn teddyberenvachtje, die momenteel steeds dikker en wolliger wordt en ruwvoer te eten. Niks koud hoor, dat wollige lijfje van hem Haha! .
Ik heb liever kou dan die vreselijke regen van de afgelopen dagen.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 09-12-07 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:45

Ik vind stands helemaal niks, daar zet je een paard niet de hele dag in. Ik vind zelfs een stal niet fijn, maar wij zijn ook gezegend met een paar grote schuilstallen en 24 uur per dag op de wei. En ik snap dat niet iedereen dat kan/heeft, maar toch vind ik stands vreselijk.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:11

Persoonlijk vind ik stand ook niets, ze kunnen niet even liggen ofzo, wat paarden soms ook doen overdag. Ja, paarden kunnen staand slapen, maar ik zou echt niet zittend kunnen slapen als ik vast zat. Plus vind ik het niks als ik het paard van achter moet benaderen, je weet soms niet wat voor paard het is. (Als je bijvoorbeeld op buitenrit gaat waar je nog nooit geweest bent) Geef mij maar lekker een box!

MalouWenno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:57

Ik vind het echt zielig, bij de manege waar ik rijd staan al die manegepaarden in stands, ze kijken de hele dag tegen een muur aan en achter hun gebeurt van alles maar ze kunnen het moeilijk zien. Dan mogen ze 1 of 2 uur uit dat stalletje en dan word van ze verwacht dat ze geen vreugde sprongetje maken..

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:01

het zou verboden moeten worden!! er zijn zo ontzettend veel alternatieven,dit staat zover af van wat voor een paard "natuurlijk" is(okok natuurlijk kan allang niet meer,maar dit vind ik het uiterste).

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:04

Stands vind ik verschrikkelijk, vooral die bij ons op de manege.
De pony`s komen niet veel buiten en staan voor de rest maar de hele dag naar de muur te kijken.
Ook zijn de stands te krap, bij 1 pony pas ik amper in de stand als hij er ook in staat.

Verbieden die dingen!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 08:51

Dat zou voor mij een HELE goede reden zijn om vooral een andere manege te gaan zoeken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 08:56

Stands vind ik sneu en gevaarlijk. Ben zelf eens een stand uit geslagen.. als het paard toen in een box had gestaan, had ik makkelijker weg kunnen komen.

Daarnaast hebben paarden in een stand veel minder mogelijkheden om lekker wat te scharrelen tussen het stro en hooi. De natuurlijke manier van leven wordt dus niet gestimuleerd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 09:15

Ik snap ook niet dat mensen maneges spekken, die nog gebruik maken van stands..........Verward

(Al hoewel ik dat ook niet snap bij maneges zonder weidegang, hoor. Rolleyes Knipoog)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:23

Op mijn oude manege stond een deel van de paarden ook in stands. Het heeft zeker niet mijn voorkeur. Sommige paarden doen het er prima op, anderen... not so much.

Er was overigens één paard dat niet in een box kon staan, in verband met engtevrees. Die durfde niet door het poortje heen.

Wel was ze een enorm kreng naar andere paarden, dus die stond in een aangepaste, afgelsoten stand. Heel zielig eigenlijk.

Ik durfde overigens haar stand nauwelijks in, want mij vond ze ook niet erg aardig. En ERIN ging dan nog wel, maar ERUIT.....

Nee hoor, doe mij maar een box. Tuurlijk kan dat ook lastig zijn (lees: paard dat wegdraait als je aankomt met het hoofdstel en je vervolgens met kont in een hoek duwt), maar voor het paard véél fijner!

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:25

Ik ben ook tegen stands, vooral als ze er maar heel even op een dag uit gaan en geen weide zien..

LauraV93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:31

Nadya schreef:
Stands vind ik afschuwelijke dingen. Ik zou mijn paard NOOIT van zijn leven in een stand zetten . Nee hoor, die blijft lekker in zijn weiland met zijn kuddevriendjes en heeft alle vrijheid om te gaan en staan waar 'ie wil en heeft alle vrijheid om om te gaan met wie hij wil van zijn kudde (aangezien hij in een stand overgeleverd is aan zijn buren).

Voor een paard is continu vast staan sowieso zo onnatuurlijk als wat (vluchtdier/bewegingsdier).

Ik vrees dat mijn paard binnen no time compleet afgestompt zou zijn van die saaie muur waar 'ie de hele dag tegenaan zou moeten kijken. Arme paarden die nog in stands staan.... Brrrrr..... Boos!

ja ben ik het mee eens Ja ik vind stands ook gevaarlijker, als een paard een stapje opzij doet zit je klem Boos!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:35

als opzadel/poetsplek vind ik het niet erg,
maar als nachtverblijf bijvoorbeeld, dan wel.
ik heb zelf vorig jaar mn pony een paar nachten binnen gehad, en er waren daar alleen stands, ze heeft er rustig gestaan, maar het was dus maar een paar keer (veulen eraf, en later een keer storm).
als een paard binnen moet staan, of onder dak, dan vind ik een ruime stal een stuk beter, kunnen ze nog wat rondlopen enzo.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:43

Marjoow schreef:
Ik vind stands veiliger dan boxen. Omdat het paard in een box je de kont kan wijzen en je vervolgens trappen. In een stand is dat niet mogelijk, omdat je je paard eerst omduwt voordat je de stal binnenkomt.

Waar baseer jij op dat wanneer een paard in een stand staat, het niet mogelijk is om geschopt te worden? Het risico om dan geschopt te worden is zelfs groter. Je benadert een paard van achteren, waar hij van kan schrikken en dus uithalen en bovendien ben je zo dichter bij zijn achterbenen. En je zegt wel dat je je paard eerst omduwt voordat je de stand binnen gaat, maar wat als het paard niet opzij wil?
Toen ze op de manege waar ik rijd nog stands hadden, ben ik ook een keer de stand uitgetrapt door mijn lievelingspony. Ze had blijkbaar geen zin om te rijden en schopte zo op mijn bovenbeen, waardoor ik naar achteren viel.
Ook ben ik een keer tegen die balken aangeslagen, omdat er een pony op hol sloeg. Ik moest hem terug naar stal brengen, maar hij begon opeens te rennen. Ik wist niet dat 'ie dat altijd deed en ik probeerde 'm dus onder controle te krijgen, maar hij rende en duwde me de hele tijd tegen die balken van de stands aan. En met boxen word je dan misschien tegen een staldeur aangegooid, maar je krijgt nooit een balk o.i.d. in je ribben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:08

LauraV93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:12

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:15

Ik vind ze niet echt fijn, ik zou zelf niet snel mijn paard/pony erin zetten als ik die zou hebben. Opzich vind ik het wel kunnen als het bijvoorbeeld alleen voor snachts is ofzo of voor eventjes.
Hier in de buurt zit ook een manege met stands en die pony's staan daar dus de hele dag en komen er alleen uit om hun rondjes te lopen en af en toe in de stapmolen, los spelen kunnen ze nooit.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:54

Rock schreef:
Nee hoor, doe mij maar een box. Tuurlijk kan dat ook lastig zijn (lees: paard dat wegdraait als je aankomt met het hoofdstel en je vervolgens met kont in een hoek duwt), maar voor het paard véél fijner!

Maar daarvoor heb je een halster. Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:01

Nadya schreef:
Ik snap ook niet dat mensen maneges spekken, die nog gebruik maken van stands..........Verward

(Al hoewel ik dat ook niet snap bij maneges zonder weidegang, hoor. Rolleyes Knipoog)

Ik zal het je nog sterker vertellen DE manege hier in de regio 5 sterren, gruwelijk duur in alles, echt alles......... paradepaardje van de KNHS... Twee jaar geleden uitgeroepen tot manege van het jaar..........

Heeft de manegepaarden en ponies in stands staan..............

ECHT, ECHT bizar!!! Echt bizar!!

KAN er niet bij............. 3 binnenbanen, 1 buitenbaan van 150 bij 100......... land.... alles erop en eraan......... en dan stands??????

en dan ook nog uitgeroepen worden tot manege van het jaar.........

Absurd

Ivanaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:07

Als er mensen komen op hippisch centrum Den Goubergh voor de Laurens van Lieren selectiedagen zul je zien dat deze manege van alle gemakken en luxe voorzien is voor ruiter en paard, maar de manege pony's... Ach gut

Staan ook dag en nacht met een kop naar de muur. In de zomer mogen ze dan nog op de wei, maar de rest van de dag lopen ze 6 keer in de week vaak twee uur een manageles. Tenminste zo heb ik het ervaren in de tijd dat ik er reed nu zo'n zes jaar terug.

Op zn minst verdiend zo'n paardje een lekker breed bed! Afschaffen die stands dus voor paarden die er vast instaan.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:10

KiWiKo schreef:
Nadya schreef:

Ik zal het je nog sterker vertellen DE manege hier in de regio 5 sterren, gruwelijk duur in alles, echt alles......... paradepaardje van de KNHS... Twee jaar geleden uitgeroepen tot manege van het jaar..........

Heeft de manegepaarden en ponies in stands staan..............

ECHT, ECHT bizar!!! Echt bizar!!

KAN er niet bij............. 3 binnenbanen, 1 buitenbaan van 150 bij 100......... land.... alles erop en eraan......... en dan stands??????

en dan ook nog uitgeroepen worden tot manege van het jaar.........

Absurd

Ja die manege hier is dus ook super duur en 5 sterren manege. Hebben een binnebak, super chique stallen met van die goude knoppen en alles (er zijn wel stallen) en dan hebben ze inderdaad nog een hele rij stands!!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:50

Iets wat ik me dus al een tijd lang afvraag...
Als je een manegebedrijf hebt, waarom zou je dan niet het meest investeren in datgene wat je manege een manege maakt, namelijk de pony's en paarden die hun 'rondjes draaien'?
Niet dat geen enkele manege zo is, maar ze zijn er toch wel die de pensionpaarden een meter in het stro hebben staan en de echte werkpaardjes in stands of achteraf stalletjes.
Als er één soort paardjes is wat imo een uitloopstal met gouden kroontjes verdient zijn het die dieren wel. Al was het alleen maar voor alle mensen die ze het plezier van paardrijden hebben bijgebracht...