Manege voor o.a. gehandicapten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

corinec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:30

Ik zal er zo geen een weten Cyntje. Bij ons gaat het anders onze stichting heeft zelf een aantal paarden niet eens allemaal geschikt voor de gehandicapten maar die lopen dan in de gewone manegelessen mee en de stichting mag dan ook gebruik maken van de paarden van de manege. Als er een nieuw paard komt dan wordt er meestal een zelfstandige gehandicapte op gezet om te kijken hoe ze reageren en als dat goed gaat kunnen de andere ruiters er ook op. Alleen het vervelende is dat sommige ruiters met de brug moeten opstappen en sommige paarden vertikken het om daar stil te staan.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:56

ik weet niet of 'wij' een leeftijdsgrens hebben, zal wel denk ik.
jammergenoeg heeft onze stichting geen eigen paarden, en zit er dus ook niet veel verzorging bij, ik ga altijd zo vroeg mogelijk heen om de pony lekker te poetsen enzo, en alles rustig klaar te zetten.
ik persoonlijk doe het om het met paarden omgaan, en niet om het met gehandicapten om gaan.
maar ik vind de combinatie, dus het hele concept paardrijden voor gehandicapten wel heel mooi en probeer er ook veel over te weten te komen het interreseerde me al voordat ik zelf ook een gehandicapt kindje kreeg.
ik loop 1 op 1 met mijn ruitertje, soms moet ik invallen bij een andere ruiter en dat kan betekenen dat ik puur bij het kind loop en iemand anders bij het paard.
bij deze stichting was het ook zo dat ze eerst de kat uit de boom kijken als je nieuw bent eerst begreep ik dat niet want ze hadden toch zo dringend vrijwilligers nodig enzo denk je dan maar nu begrijp ik het wel, sommige mensen komen heel enthousiast binnen en houden er dan toch ook heel snel weer mee op.

ps ik rijd zelf maar weinig (vroeger de middelen niet en nu geen paard) maar heb wel al mn hele leven héél veel met paarden (kanniezeggehoeveel)
dan krijg je bij de stichting altijd de vraag van ouders of nieuwe vrijwilligers: rij je zelf ook?
zeg ik nee, of naja, weinig. (mag daar soms als ruiter niet komt )
denken ze dat ik niks met paarden heb! (die mensen hebben dat zelf dus niet en vinden paardrijden gewoon tjah, paardrijden )
grr ik blijf dus maar uitleggen... *zucht*
héél erg frustrerend vind ik dat (ehm ben ik off topic?)

Naimz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 19:08

Ik heb ooit vaag gehoord dat bij ons de leeftijdsgrens 12 was, ofzo. Maar ik was 11 toen ik begon.. Misschien aardig jong, maar de mensen die net beginnen worden ook niet naast zwaargehandicapten mensen gezet en voornamelijk naast brave ponytjes en vaak ook met een ouder persoon, met meer ervaring erbij. Verder is het leeftijdsverschil erg groot onder de vrijwilligers, op zaterdag, de dag dat ik help is het ongeveer tussen de 14 en de 25 en verder door de weeks heb je ook sommige gepensioneerde mensen.

De meeste paarden kunnen bij ons wel bij het opstapperon. Is wel nodig voor de gehandicapten die met de tillift moeten.

Dreamybol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 01:34

Wel rijden, niet rijden, het maakt mij allemaal niet uit. Als je maar bereid bent om te leren. Al is het soms wel lastig om een nieuw iemand op 'sleeptouw' te hebben die niets van paarden weet. Heb je het over een begrip als hoefslag en kijken ze je al raar aan. Maar als je van beesten en mensen houdt, ben je hartstikke welkom.
Ik vind het ook wel jammer dat er veel verloop is in de vrijwilligers en dat ze de mensen die al langer werken vaak spreiden (het is natuurlijk ook maar net hoe het uitkomt). Heb je een leuk contact met iemand stopt die er mee, of gaat naar een andere dag...

corinec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:01

Larslover schreef:
Ik vind het ook wel jammer dat er veel verloop is in de vrijwilligers en dat ze de mensen die al langer werken vaak spreiden (het is natuurlijk ook maar net hoe het uitkomt). Heb je een leuk contact met iemand stopt die er mee, of gaat naar een andere dag...

Ik vind het ook jammer dat er ook wel behoorlijk wat verloop zit in de ruiters zelf. Heb je net een band opgebouwd gaan ze op een andere dag rijden of stoppen ze er mee is ook best wel erg moeilijk vind ik.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 23:43

loveblacky schreef:
dan krijg je bij de stichting altijd de vraag van ouders of nieuwe vrijwilligers: rij je zelf ook?
zeg ik nee, of naja, weinig. (mag daar soms als ruiter niet komt )
denken ze dat ik niks met paarden heb!

Helemaal niet aan ergeren, maar gewoon vriendelijk zeggen dat je niet rijdt maar wel veel met paarden omgaat. Het is vaak niet vervelend bedoeld denk ik, en als dat wel zo zou zijn dan is het nog pech

Ik zou me daar helemaal niets van aantrekken.

Corinec: bij ons zit er heel weinig verloop in de ruiters geloof ik, en dat is inderdaad wel fijn. Ik loop ook het liefst bij de ruiters die ik goed ken, dan kun je eens wat proberen, merk je hoe ze leren en wat ze leuk vinden.

In de vrijwilligers is het verloop groter, maar ook daar zit een redelijke vaste kern die het al een tijd doet, of na een poosje weer terugkomt. En de stagaires zijn er gewoon het grootste deel van het schooljaar, dus dat is ook leuk.

liberty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 23:49

Wij hebben sinds kort ook gehandicapte lessen Erg leuk om te doen

corinec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:30

Waar is iedereen?
Wij hebben afgelopen donderdag met de ruiters gesprongen erg leuk. Tuurlijk kan niet iedere ruiter een sprongetje maken maar vooral de jongere ruiters vinden het erg leuk.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:45

Er zijn maar weinig ruiters die geen sprongetje kunnen maken (Nou ja, drafbalkjes dan)
Wel blijft er dan zeker iemand in de buurt.

Naimz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 18:54

Wij hadden gisteren een vrijwilligers-feest, georganiseerd door mensen van de vrijdag. Had niet verwacht dat het zo gezellig zou worden. Zelfs mensen van het bestuur danste mee!

corinec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:19

Nou ook een klein kruisje nemen sommige. Maar we hebben minstens 1 begeleider erbij vaak ook 2 dus we kunnen het alleen maar doen als er genoeg vrijwilligers zijn.

Naimz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 19:29

@ Corinec. Bij ons wordt er eigenlijk nooit met de invalide ruiters gesprongen, of ik heb in ieder geval nog nooit gehoord dat ze dat hebben gedaan. Wel lopen we zo af en toe balkjes.

ziatje

Re: Manege voor o.a. gehandicapten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:32

Helpt er hier ook iemand op een gehandicapten manege waar MELVIN staat?
Vertel me asjeblieft hoe het met hem gaat, ik mis hem!

corinec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:35

@Naimz Niet elke ruiter wilt het ook hoor. Bij ons zijn er ook autistische kinderen en heel uiteenlopende gehandicapte mensen. Sommige kunnen erg goed rijden maar kunnen niet funtioneren binnen een gewone groep daar hebben wij dan ook ruimte voor. We vinden dan ook dat het voor die mensen juist leuk is om af en toe en sprongetje te nemen. ik geef toe het is niet risicoloos ben laatst zelf achter de balk van de hindernis blijven haken gevolg paard met ruiter springen er makkelijk over en ik lag gevloerd voor ik weet niet hoeveel kijkers.

Naimz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 19:42

@ Corinec. Ja ik denk ook dat het voor sommige ruiters af en toe best grappig zou zijn een klein sprongetje, maar weet niet of ze er ooit over hebben nagedacht. Of dat ze het gewoon te risicovol vinden.

@ Ziatje. Sorry, ik ken geen Melvin.. Succes met zoeken

ziatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:09

Ohwja, de manege waar Melvin staat heet De Zwartedijkruiters.
Als iemand daar wel eens komt ofzo, wil je het dan asjeblieft tegen me zeggen?

Ponygekkie95

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:33

mustang123 schreef:
Ik ook, Willem Alexandermanege, Amsterdam-Zuid-Oost

mustang123,
op welke dag rij jij dan?
ik rij daar namelijk ook op de zaterdag en dat is heeeeel leuk!
ik ben nog maar 10 dus i krij in een kinderles maar het gaat al heel goed en ik kan al bijna alles zelf! .
ik hoorp snel bericht te krijgen!!!!!

-xxx- melissa -xxx-

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:42

Ponygekkie: goed hoor! Wat voor dingen doen jullie in de les?

Naimz: kleine sprongetjes zijn vaak niet zo'n probleem eigenlijk. Het is ook best een goede zitoefening. (Zeker de ruiters met zadel gaan heel vaak stukjes in de verlichte zit. Goed voor je evenwicht)

Een andere ruiter vond het trouwens vooral leuk toen de pony te suf was om z'n benen op te tillen, BOINK, schop tegen de balk. Dat was geweldig!
Maar helaas voor hem vond de pony het minder leuk en lette die bij de tweede keer een stuk beter op. (Voelde blijkbaar toch niet zo prettig )

Naimz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 20:48

Shadow0 schreef:
Naimz: kleine sprongetjes zijn vaak niet zo'n probleem eigenlijk. Het is ook best een goede zitoefening. (Zeker de ruiters met zadel gaan heel vaak stukjes in de verlichte zit. Goed voor je evenwicht)

Ja, zit wat in.. Weet alleen niet of het evenwicht van de ruiters die op de dag waarop ik help, wel zo'n goede evenwicht hebben dat ze in de verlichte zit kunnen en de sprong kunnen opvangen.. En wat Corinec al zei, dat als een vrijwilliger per ongeluk achter een balk blijft haken op het moment dat hij/zij de ruiter moet vasthouden als die over de sprong gaat, kan toch soms best link zijn, lijkt me..

Beauty0102

Re: Manege voor o.a. gehandicapten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:56

Manegegroenesteyn in utrecht!
'tis altijd zo leuk om te zien.
Die mensen het geweldig vinden om door balkjes te lopen en niet meer kunnen stoppen met lachen omdat ze het zó leuk vinden.
Op groenesteyn zijn ze ook allemaal gek op die man die les geeft.
Het word op Maandag en Woensdag gedaan.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:11

wij springen ook nooit, althans mijn groep niet, ik denk ook dat er een paar zijn die het kunnen en een paar die het niet kunnen maar dan óók willen, krijg je dat weer he
balkjes lopen doen we wel, of weggetjes maken met pionnen, dat soort dingen.

wat wel heel leuk is is op muziek rijden.
bijkomend voordeel is dat de pony's er vrolijk van worden en echt lekker doorstappen, wat zonder muziek vaak niet het geval is.
ruiters ook vrolijk, lekker 'dansen op het paard' (zittend), en gym oefeningen doen enzo

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:33

Ik heb ook altijd vrijwilligerswerk gedaan op de Prinses maxima-manege, op vrijdagmiddag, ik maakte er eigenlijk altijd tijd voor vrij. het is ontzettend leuk werk om te doen. Helaas woon ik nu wat te ver weg om nog vrijwilligerswerk te doen, maar als het even kan, ga ik wel even langs.

Volgens mij was er op de Prinses Maxima Manege niet echt een leeftijdsgrens qua helpen. De jongere meiden kunnen prima helpen met poetsen, opzadelen en de makkelijke combi's (brave pony'tjes etc) en elk handje hulp is welkom - er is veel (maar leuk) werk aan een manege voor gehandicapten!

@Naimz & off-topic: leuke foto's van Rachel en Peanuts. Stelletje hongerige haflingers

Mjetterd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:52

bij ons is het super gezellig... heel leuk... we hebben heel veel jonge en oude vrijwilligers.. de jongeren lopen meer met de paarden enzo.. de oudereen mennen het huifbed en zorgen voor koffie etc. egt heel leuk.. doen jullie manege's ook wel eens mee met landdagen? lijkt me leuk als er dan een keer een landdag is jullie tegen te komen

treffer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:08

Wij springen ook nooit. Ja balkjes lopen en dat dan springen noemen, om enthousiasme te kweken, maar verder niet.

Wat we wel doen is bijvoorbeeld een liedje zingen: 'als je blij bent en je weet het klap je handen!' enzovoort. Worden ze ook erg vrolijk bent.
We doen ook stoelendans (alleen dan zonder het afstappen), en ook horseball als er genoeg vrijwilligers zijn. Paardenvoetbal zijn we de paarden nog aan het leren, maar zoals het er nu uit ziet wordt het geen succes..

Beauty0102

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:16

Nee springen niet!! je legt balkjes naast elkaar waar de pony door heen moet stappen, snappen jullie?
Nee springen is gewoon gevaarlijk.
Er rennen/lopen ook altijd mensen naast en zijn speciale zadels voor hun.