duin manege van poelenburgh

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoisenLouise

Re: duin manege van poelenburgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 11:25

jetta krijgt ook veel krachtvoer..marit en ik zijn nogal van het voeren Haha! maar ze hebben t ook nodig...

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 11:26

Waarom geef je hem dat allemaal? Medicijnen of iets anders?

LoisenLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 11:42

Je bedoelt de variatie in voer?

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 11:47

Jep. Lachen

LoisenLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 11:48

Lois zijn lichaam vereist erg veel.. biks en haver zijn basis voer, maar bevatten niet heel veel..althans niet waar hij het op kan redden zeg maar.. Wij selecteren het voer op de eigenschappen die het met zich meebrengt die goed zijn voor Lois.. Voor zijn huid problemen o.a

Klein tipje is dan ook dat paarden ook onrustig, "fris" kunnen worden als zijn honger hebben of tekort komen..vaak gaan mensen de mist in door juist veel minder te voeren..waardoor paard futloos wordt en ze denken dat het gewoon weer rustig is..

LoisenLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 11:50

Zo haal ik Lois dus eigenlijk ook nooit vanzijn voer af als hij kreupel is..
Helaas wil hij door de pijn niet meer eten, dus dan moet ik het er wel af halen, omdat ik anders alles kan weggooien..

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 11:55

Okee.. ja misschien heb je met hem ook wel een paard apart.
Ik heb altijd zoiets van, gezonde paarden moeten niet teveel van dit en dat krijgen.
Gewoon heel veel, genoeg hooi en met krachtvoer aanvullen.
Lach me altijd krom om mensen met te dure vitaminespuiten want dat heeft helemaal geen nut.
Maar da's weer wat anders.

LoisenLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 11:56

denk niet echt dat Lois een uitzondering is daarin...

ik geef geen vitamine spuiten oid, maar ben toch nieuwsgierig waarom je vindt dat het geen zin heeft?

LoisenLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:01

ik vind paarden op alleen biks en hooi en niet bepaald gezond en fit uitzien...

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:05

Stukje van internet. Ik was bezig met zelf uitleggen maar dat kan ik niet zo goed dus heb 't maar opgezocht.
In de Bit van deze maand staat wederom ook een stuk over voer e.d.
Staat in dat olie eigenlijk het enige is wat echt waarde heeft om bij te voeren.

"Het paard is in de loop van miljoenen jaren perfect aangepast geraakt aan het eten van ruwvoer, en kan daaruit, met behulp van de micro-organismen in zijn darmen, alles halen wat hij nodig heeft. Wanneer je lukraak supplementen gaat verstrekken doe je praktisch altijd meer kwaad dan goed: je verstoort het natuurlijke evenwicht tussen de diverse stoffen. Behalve wanneer je de beschikking hebt over een laboratorium, en je ruwvoer kan analyseren, alsmede de bloedwaarden van het paard, blijkt het naar eigen inzicht verstrekken van supplementen een gevaarlijke roulette. Daarnaast worden voor het verstrekken van supplementen vaak inzichten gebruikt die afkomstig zijn van de voedingsleer voor mensen, daarbij gemakshalve voorbijgaand aan het feit dat de spijsvertering van mensen en paarden nauwelijks op elkaar lijken.

De fabrikanten deinzen nergens voor terug. Ze produceren vitamine C preparaten voor paarden (terwijl deze dieren vitamine C gewoon naar eigen behoefte aanmaken, net als bijvoorbeeld katten en honden), en een bekende paardenvoederfabrikant zag er zelfs geen enkel bezwaar in om een speciaal voeder "tegen staart en maneneczeem" op de markt te brengen, gebaseerd op het product van Leen Taal.

De kreet van fabrikanten dat hun toevoeging "100% Natuurlijk is" is eveneens nietszeggend. Jacobskruiskruid is 100% natuurlijk, maar giftig voor je paard. Kwikzouten zijn volkomen natuurlijke mineralen, maar eveneens niet bepaald bevorderlijk voor de gezondheid. Wat "natuurlijk" is, kun je pas afleiden uit de eetgewoonten van het dier. De meeste "natuurlijke" supplementen zijn dus allesbehalve "natuurlijk" ondanks de wervende reclameteksten van het marketingapparaat.

Uit onderzoek is gebleken dat steeds meer paarden lijden aan een Magnesium tekort, en één van de oorzaken is nu juist het teveel aanbieden van mineralen, waardoor er zoveel calcium beschikbaar komt dat magnesium niet goed meer kan worden opgenomen, ondanks de ruime beschikbaarheid."

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:08

LoisenLouise schreef:
ik vind paarden op alleen biks en hooi en niet bepaald gezond en fit uitzien...

Ik denk dat dat niet alleen ligt aan hooi en biks, maar aan alle leefomstandigheden waarin sommige paarden leven.
In de zomer staan ze soms hele dagen buiten zonder ook maar biks te krijgen en dan zien ze er het gezondst uit.

LoisenLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:10

ok dat is wel een heel duidelijk stukje, ik heb thuis de hoefslag en daarin staan ook regelmatig van dat soort stukjes.. zo'n spuit ben ik eigenlijk ook nooit zo'n voorstander van geweest , maar muesli en slobber ben ik wel echt een voorstander van..maar kan uit dit stukje niet echt halen, waar zij het over hebben..over krachtvoer aanvulling of van die speciale poeders en spuitjes?

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:14

Dit gaat over vitaminespuiten.

Tegen slobber of muesli ben ik niet maar ik geloof ook niet dat het zoveel toevoegt aan de voeding.
Slobber vind ik meer verwennerij, niks mis mee verder hoor.
Maar ik moet nog even goed denken want ik er nou precies van vind want biks is eigenlijk hetzelfde verhaal maar ze hebben het wel weer nodig opzich.. dus dit is weer zoiets waar ik ff een paar dagen over moet denken. Clown
Laatst bijgewerkt door Rytm op 05-03-07 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

LoisenLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:15

ligt eraan welke slobber je geeft...

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:17

Hallo.. ik hoor eigenlijk stage te lopen.. Maar heb me ziekgemeld i.v.m. mn arm.. Nu een week aan de gang.. Doet erg zeer..! Kan niet typen met die hand, alles gaat traag, t kan alleen beetje met mn pink.. Gelukkig rijdt alida vandaag Lachen

Maja zal jullie niet vervelen met dit..

Hou van ursje Lachen En ik hou van mn Vriendd Lachen

LoisenLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:17

zowiezo moet je altijd voer van havens nemen..

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:19

Huh waarom dat? Haha!

@ Fiona:
Hoe kan dat nou een week aan de gang zijn? Je had toch gister die trap gehad?

LoisenLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:28

havens gebruikt veel meer de pure grond en bouwstoffen dan pavo, maar nu moet ik opaasen dat ik mezelf niet in de vinger snijdt, want ik kan het niet precies uitleggen, daarvoor moet je bij bepaalde deskundige zijn Knipoog

maar ga er maar over nadenken over het voer, ik hoor het wel Knipoog

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:32

Okee. Lachen

Ja dat heb ik ook, heb zoveel gelezen en zoveel verschillende dingen dus nu weet ik niet meer wat ik moet denken.

LoisenLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:34

maar ik ben het met je eens dat al die speciale poeders en spuitjes voor sterke spieren etc..niet goed zijn doordacht en ook schade kunnen aanrichten.. maar over de toevoegende waarde van ander krachtvoer als biks denk ik dat je die onderschat.. want zoals je zelf al zegt zien ze er gezond uit als ze lekker in de zomer vers gras staan te kauwen..maar hoe los je dat op als ze merendeel van het jaar binnen staan en daarnaast ook eigenlijk beperkte weidegang hebben in de zomer...

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:42

mn duim niet .. maar mn arm .. dr was wat fouts gegaan vorige week maandag

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:46

Ja daar heb je wel weer gelijk in..

Ik ga nu ff naar buiten, krijg last van muisarm dus moet stoppen. Ciaoo.

LoisenLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:06

yep genoeg gekletst, ik ga ook weer aan het werk Lachen

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:21

Interesante discussie Knipoog
Ik ben zelf ook meer van het simpele voer, zolang hij maar genoeg heeft. (en niet teveel)

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:47

Ja cker interessante discussie Ja denk ook wel dat biks iets toevoegt, maar vind ook zeker ruwvoer erg belangrijk Ja