Stal Midden Delfland roddels :D :P

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:24

Dat is dus niet waar! Als je dat al jaren hebt gedaan, heeft je paard WEL een buffertje opgebouwd tegen een evt. besmetting! Dat doet die entstof namelijk!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:37

meng me ook weer even onder jullie

het si toch zo dat je alleen kunt enten tegen de verkoudheidsvorm? en dus niet tegen het verlammingstype, het type dat nu door nederland "waait"?

ik las ook ergens dat deze vorm van rhino alleen overgedragen kan worden door contact tussen paarden en dat het verwisselen van kleding geen zin heeft

alles goed trouwens met iedereen?

xMarieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:40

Ik zou niet weten op welke manier het kan worden overgedragen. Maar zolang ik niet zeker weet dat het alleen van paard op paard kan, wissel ik toch voor de zekerheid van kleding.

Jetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:42

Dat is ook het probleem, Anique. Maar er wordt nog steeds onderzoek naar gedaan om het vaccin te verbeteren. Het zal in stapjes gaan. Het s voor mij nog niet helemaal duidelijk, of de verkoudheidsvorm, die meestal bij jonge paarden voorkomt, kan overgaan in de verlammingsvorm. Het virus kan ook via de lucht verspreid worden, in kleine ruimtes. Dus stallen met veel paarden bij elkaar enzo...Alle voorzorgsmaatregelen helpen een beetje mee.
Paniek is niet nodig en helpt niet.

Volgens mij gaat het met iedereen best lekker hier. Met jou en Jolly ook?

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:44

Hoi hoi jullie hebben t misschien al gehoord dat Goldjuh rond 8 april ook weer bij jullie terug komt (zo niet dan weten jullie t nu )
Maar ik zit dus ook over die Rhino in en Gold werd ook altijd ervoor geent tot ongeveer 2 jaar geleden toen zeiden ze dus ook tegen mij dat t niet nodig was omdat ze vaak ernstige bijwerkingen kunnen krijgen.
Maar goed t gaat mij er nu dus om,als jullie de paarden laten enten,zou ik dat nu dan ook laten doen op de stal waar ze nog staat (daar doet niemand het) of is t beter om te wachten totdat ik bij jullie ben.
Omdat ik niet weet of t op deze manier zin heeft.
Wil je t even laten weten want anders laat ik v/d week ff de arts komen voor de enting.
Of dat ik het gelijktijdig met jullie doe en dat ze na 6wkn (want dan is Gold al weer bij jullie) dan de 2de enting gelijk met jullie kan doen !!!
Nou ok ik hoor t wel

groetjes Natascha
PS en ik vind het gezellie dat ik weer terug kom (en blijf natuurlijk )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:48

Ja met ons gaat alles goed!! Ik lekker binnenkort om mezelf en Jol heeft het ook nog steeds naar dr zin bij de fam!

Ik houd het toch allemaal even in de gaten, met die Rhino!

Binar

Re: Stal Midden Delfland roddels :D :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:33

Citaat:
Rhinopneumonie virus bij paarden
Wat is rhinopneumonie?
Rhinopneumonie is een virusziekte bij het paard die drie verschijningsvormen kent:
* verkoudheidsvorm
* abortus-vorm (besmettelijk verwerpen)
* neurologische-vorm

De verkoudheidsvorm komt zeer regelmatig voor vooral bij jonge paarden. Deze vorm veroorzaakt koorts en soms een snotneus, hoesten en/of dikke benen.
De abortus-vorm komt regelmatig voor bij merries en veroorzaakt abortus of zeer zwak geboren veulens die vaak sterven.
De neurologische-vorm komt slechts incidenteel voor en veroorzaakt verschijnselen van het zenuwstelsel. Dit begint meestal met een wat slappe staart en ataxie ('lopen als een dronkeman'). Eventueel kunnen ernstiger verlammingsverschijnselen optreden. Meestal zijn alleen de achterbenen aangetast, maar in de ernstigste gevallen kunnen ook de voorbenen meedoen.
Alle paarden in Nederland komen regelmatig met het rhinopneumonie-virus in contact. Het is helaas niet bekend waarom een bedrijf soms getroffen wordt door abortussen of verlammingsproblemen.

Behandeling
Voor rhinopneumonie is geen specifieke therapie. In het geval van de verkoudheidsvorm is dat geen probleem omdat de paarden doorgaans snel herstellen, net zoals de mens in het geval van een verkoudheid. De abortus-vorm veroorzaakt de dood van de vrucht of van het ernstig ziek geboren veulen, maar geeft geen echte ziekteverschijnselen bij de merrie. Voor het veulen is behandeling niet mogelijk en voor de merrie meestal niet nodig.
In het geval van de neurologische-vorm is er geen echte therapie, maar paarden met de neurologische-vorm hebben wel intensieve verpleging nodig. Met een goede verzorging kunnen deze paarden gedeeltelijk of volledig herstellen.

De belangrijkste punten van de verzorging/behandeling zijn:
* voorkomen dat het paard, als hij zich niet meer staande kan houden, in paniek raakt en gaat liggen 'vechten' en zich zelf ernstig beschadigt
* voorkomen dat de blaas overrekt wordt
De zenuwaandoening van de achterhand begint met een gedeeltelijke blaasverlamming en dit heeft o.a. tot gevolg dat het paard geen plasdrang meer heeft. Het is dus van belang zonodig de blaas te catheteriseren (de dierenarts brengt dan via de vagina of via de penis een slangetje in de blaas waardoor de urine kan afvloeien)
* zorgen dat het paard voldoende vocht en voedsel binnen krijgt

Preventie
In hoeverre het mogelijk is paarden preventief te beschermen tegen rhinopneumonie hangt af van de vorm. Een vaccinatie tegen de verkoudheidsvorm is redelijk betrouwbaar, maar moet tenminste tweemaal per jaar worden gegeven. Een vaccinatie tegen de abortusvorm is veel minder betrouwbaar en dient tenminste vier maal per jaar te worden gegeven. Ondanks vaccineren kunnen er op een bedrijf toch merries aborteren. De vaccinatie biedt dus geen volledige bescherming tegen abortus. Tegen de neurologische vorm van rhinopneumonie is vaccineren waarschijnlijk niet effectief. Wel kan vaccineren van een gehele stal het rondgaan van het virus verminderen. In het geval dat er al een besmetting aanwezig is, is vaccineren sterk af te raden.

Verspreiding
De verspreiding van het rhinopneumonie-virus (ook wel equine herpesvirus genaamd) vindt voornamelijk plaats door direct contact tussen paarden of door samen stallen in één ruimte.
In principe kan het virus ook door de mens via kleren en handen worden overgedragen als deze van het ene naar het andere paard gaat. Door goed douchen en schone kleren en schoenen kan deze vorm van overbrengen worden uitgesloten.
Het passeren van paarden op straat of in het bos is dus geen mogelijke bron van besmetting als direct contact wordt voorkomen. Een bedrijf dat een (mogelijk) probleem heeft doorgemaakt dient drie weken na de laatste koortsaanval contacten met andere paarden te vermijden.

Wedstrijden
De besmettingskans van een paard dat een buitenwedstrijd bezoekt, tussen de activiteiten op de eigen veewagen of trailer blijft staan en niet in direct contact komt met andere paarden wordt uiterst gering geacht. Veel paarden dicht bij elkaar bij een binnenwedstrijd verhoogt het risico op infectie omdat het virus zich ook over korte afstand via de lucht kan verspreiden in kleine ruimtes. Het stallen van een paard bij vreemde paarden brengt relatief het grootste risico met zich mee.
Stress (vervoer, wedstrijden etc.) doet bij besmette paarden de kans op neurologische symptomen waarschijnlijk toenemen. Het is daarom aanbevelenswaardig paarden eenmaal daags te temperaturen en bij een koortspiek stress en echte inspanning enkele weken zoveel mogelijk te vermijden.

Onderzoek
Een goed overzicht van het voorkomen van de neurologische-vorm van rhinopneumonie in Nederland is niet mogelijk omdat veel eigenaren van maneges of andere paardenbedrijven niet openlijk uitkomen voor eventuele problemen en paarden met verlammingsverschijnselen direct opruimen. Een bedrijf dat openlijk uitkomt voor de problemen, de paarden probeert te behandelen en onderzoek toelaat, draagt er aan bij meer over de aandoening te leren en in de toekomst misschien zelfs te kunnen voorkomen. Eigenaren van paarden dienen zich te realiseren dat de neurologische-vorm van rhinopneumonie zich overal in Nederland kan voordoen en dat alleen openheid en voldoende kennis van zaken het probleem kunnen beperken.

Jetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:10

Fijn Anous, dat schept duidelijkheid!

Leuk dat Goldflower er straks weer is. En nu gewoon blijven, hè, Natascha? Krijg je eindelijk een beetje rust in achterste?

johnvt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:14

Gold komt fijn naast Evita te staan, heeft Evit haar vriendinnetje weer terug

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:40

ha! dus toch via de kleren! nou, waar ik die wijsheid van mij dan toch weer vandaan hebt....

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:55

Bam is in januari ook geent tegen rhino (ik doe het dus wel) en zijn stalgenoot is ook geent tegen rhino.

melissa7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:09

jajaja gezellig komen we weer lkkr samen. ben zelf ook druk aan het zoeken naar een leuke pony en heb er al een paar gezien, en oooo wat het is het moeillijk om een keuze te maken

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:28

Jetta schreef:
Fijn Anous, dat schept duidelijkheid!

Leuk dat Goldflower er straks weer is. En nu gewoon blijven, hè, Natascha? Krijg je eindelijk een beetje rust in achterste?

Ja indd doe mn best haha,nee hoor ben nie meer zo gauw wegloperig hoor ,ben al een stuk rustiger geworden

Hoop dat Evit en Gold weer goede vriendinnen kunnen worden ,en kan nauurlijk nie steeds de beestjes pijn doen door ze uit elkaar te rukken
Maar goed doe mn best
Enne Sannie als jij nou ook een leuk paardje voor mekaar krijg,en gelijk een goede dan hoeft tie ook nooit meer weg
Maar je doet nu ook niets overhaast ,dus dat komt wel goed!!!

PS. hoe zit t nou dan met de Rhino en de vraag die ik erover had

groetjes.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:20

Ik heb ook jaren tegen Rhino geent, maar ik ben er ook een paar jaar geleden mee gestopt om de bekende redenen
Tegen de gevaarlijke vorm die nu heerst (verlammingsvorm) IS nog geen vaccinatie! De verkoudheidsvorm schijnt niet gevaarlijk te zijn en regelmatig Nederland door te gaan op verschillende stallen zonder dat iemand het door heeft
Volgensmij zijn het echt 3 verschillende varianten, en kan niet de een in de ander overgaan... toch?
Daarnaast nog de redenen dat de hele stal moet enten en minstens 4 keer per jaar.. wil het zin hebben.

Zodra er een vaccinatie komt tegen de verlammingsvorm ga ik zeker weer enten, want dat lijkt me verschrikkelijk! Tenzij iemand me kan overtuigen dat deze vaccinatie hier op de een of andere manier ook tegen helpt

Leuk hoor Natas, ik ben benieuwd of Evita Goldflower nog herkent! Ze heeft inmiddels wel weer een nieuw vriendinnetje; Tinkie

Jet heel erg bedankt voor de hulp vandaag!!!
Laatst bijgewerkt door Ireen_ op 08-03-06 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

dniejs_xx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:29

leuk natas, dat je weer terug komt met gold
hoop dat je t weer net zo naar je zin krijgt * of juist nog meer*
dan de vorige keer(en)

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:06

Ireentjuh schreef:
Zodra er een vaccinatie komt tegen de verlammingsvorm ga ik zeker weer enten, want dat lijkt me verschrikkelijk! Tenzij iemand me kan overtuigen dat deze vaccinatie hier op de een of andere manier ook tegen helpt

Als ik het goed begrijp uit Anous haar tekst helpt enten wel tegen het rondgaan van het verlammingsvirus en moet je juist van te voren enten en niet als het al rondgaat.

Ireen_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:49

Tegen het rondgaan helpt het alleen als echt de hele stal ent, en ik denk dat dat bijna niet haalbaar is!
Ik ben een beetje aan het zoeken naar artikelen over enten tegen rhino, maar kan nog niet echt iets duidelijks vinden.

duckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:40

Ha

Ik ben voor het enten tegen rhino en ik kan wel zeggen dat Kim dat ook is. Ik zou als je veel van stal weggaat (naar wedstrijden of wat dan ook) zeker enten, je weet niet wat je tegenkomt!! Ik moet in juni zoiezo enten en ent dan ook zoiezo tegen Rhino. Maar Nous, als je het verplicht, dan hoor ik wel als het eerder moet!

Groetjes

Binar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 22:29

Ik heb voor a.s. maandag een lesplek vrij (om 19.00), wie wil???

Ik ga van het weekend een briefje ophangen voor de rhino en dan kijken we wel hoeveel mensen de enting willen.
Ik weet nog niet of ik het wel verplicht stel, ik kan toch niet controleren of iedereen de rhino enting blijft herhalen..en dan heeft het toch weinig zin..

JoYcE1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 07:21

Ik heb er niet echt heel erg veel verstand van over Rhino, maar als ik het allemaal zo hoor en lees, lijkt het mij gewoon dat iedereen op stal verplicht is om te enten!!!!!!!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 09:02

Op een hoop stallen wordt het collectief gedaan, dus de hele stal in een keer, zo heb je het in de hand dat iedereen vaccineert

Ikzelf vind het niet belangrijk. De vorm waar je tegen spuit is een milde vorm die eigenlijk alleen voor zwak, oud, drachtig en heel jong spul gevaarlijk is. De neurologische vorm kan je paard ook krijgen als hij ingeent is. En die is veel erger.

Het beste wat je kan doen is gewoon niet teveel op vreemde stallen komen en al helemaal geen vreemde paarden aanhalen.

Op wedstrijd gaan is ook niet echt een probleem, als je je paard maar niet laat neuzen met andere paarden.

Rhino is er altijd elk jaar weer, en jaarlijks sterven er een stuk of 15 paarden aan de gevolgen van rhino..... zoals een bevriende fokker mij zei.... er sterven er een stuk meer door verkeerd rijden!

Neemt niet weg dat het natuurlijk absoluut niet leuk is als je paard Rhino krijgt, zeker niet! Maar de kans dat het dier het oploopt is als je gewoon wat voorzichtiger bent met vreemde plaatsen en paarden niet zo heel groot. En dan alsnog moet hij in een zwakke conditie zijn wil het paard deze griep niet overleven.......

naja hoe dan ook veel succes allemaal met het beslissen

JoYcE1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:37

bedankt Kim

Eefje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:54

Ik ben wel voor enten maar dan wel als het collectief gebeurd!
Heb namelijk het volgende nog gevonden over het effect van enten!

Wat is het effect van rhino-vaccinatie? Door tweemaal per jaar te enten krijgt een paard bij de verkoudheidsvorm minder koorts en luchtwegproblemen. De vaccinatie tegen abortus is veel minder betrouwbaar en moet bovendien vier maal per jaar worden gegeven. Zet een drachtige merrie zeker nooit bij jonge, niet geënte paarden. Tegen de neurologische vorm wordt geen weerstand opgebouwd, terwijl deze erg desastreus kan zijn. Het verspreidingsrisico wordt echter niet alleen bepaald door de weerstand maar ook bepaald door de infectiedruk en de agressie van een stam. Het is aangetoond dat tijdig geënte paarden minder virus verspreiden. Het effect van vaccinatie ligt voor de neurologische vorm niet in verhoging van de individuele weerstand maar verlaging van de algehele infectiedruk op een stal. Om de infectiedruk bij uitbraak op een stal zo laag mogelijk te houden, dient de gehele groep het vaccin tweemaal per jaar te krijgen. Is de gehele stal goed geënt, dan kunnen nieuwkomers alsnog roet in het eten gooien. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor het stalmanagement.

Iedereen verder een fijne dag!!!!

johnvt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 00:22

Voor de bokkers onder ons op dit toppic

Er hangt een intekenlijst in de kantine

Ireen_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:06

Eefje23 schreef:
Is de gehele stal goed geënt, dan kunnen nieuwkomers alsnog roet in het eten gooien. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor het stalmanagement.

Ik denk dat dat het lastigste is, stel dat iemand met een niet-geent paard hier naartoe wil komen, dan moet diegene eerst 6 weken wachten tot dat kan. Volgensmij doen ze dat bij verboon wel, iig in de opfok.

Ik wil ook wel enten als de hele stal het gaat doen, maar anders heeft het voor Evita weinig zin, ik kom ook zelden op andere stallen met haar.

Is het trouwens niet gevaarlijk om nu te gaan enten, nu het hier in de omgeving heerst?