We crossen door het bos, Rc 't Fjordenpaard gaat los VI

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaWitch

Re: We crossen door het bos, Rc 't Fjordenpaard gaat los VI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 23:03

Neee

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:32

vriendin en ik gingen ook een keer huren en moesten vooraf betalen en waren nog 2 maar die dachten dat je daar kon pinnen dus ze moesten eerst naar een plek om geld te halen haha

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:04

nee je kan er niet pinnen, wel bij het ronostrand er vlakbij :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 08:42

Bedankt :D

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:08

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:09

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:00

Haha vett, wie hadden jullie mee?

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:15

net terug uit amsterdam voor mijn gevoel ging het super goed
meer mag ik er niet over zeggen maar als ik het word zeg ik wel jahooeeee ofzo haha
en dan moeten jullie het progamma maar in de gaten houden

wie hadden jullie mee idd

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:08

Ik zat op Djoek.. Joek.. Duke.. Of hoe je het ook schrijft! Een groot bont paard. Erg leuk dier! De meiden zaten op pony's. Zoë geloof ik.. En Avara (?) Avara was een kruising fjord en Zoë een kruising ijslander.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 22:47

Duke, Zoë &Afra :)

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 22:48

Oeh dames, in vervolg teugels gewoon lekker lang en afra hoeft niet aan de teugel te lopen hoor (a)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:59

Allemaal leuk en aardig, maar de pony's hadden tijdje niet gelopen, het had net gevroren. Zo snel de meiden de teugels lang deden was het vroemmmm, ervandoor. Dus vooral de teugels los gooien, dat is vast heel slim... Duke die was heel braaf. Maar de pony's hadden aardig veel energie. Na ongeveer drie kwartier (we deden een buitenrit van 2 uur) was die frisheid er wel uit en waren de teugels ook wel wat langer. Maar niet te. Zeker niet meters loshangend, maar een klein boogje erin. Blijven jonge meiden met weinig ervaring en frisse paardjes, dus teugels moesten er zeker wel bij blijven. Vooral Zoë wilde graag hard er vandoor. Afra is een moment opname, die ging even paar keer omlaag en omhoog met haar hoofd in verzet om teugelruimte te 'stelen', omdat de ruiter vanwege spanning behoorlijk vasthield, maar die ruimte werd daarna ook gegeven. Ruiter had al snel door dat als ze weinig druk op de teugels had, Afra een stuk fijner en braver liep.

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/398135_10200310788151845_1368412371_n.jpg

Duke is trouwens echt een heeeeerlijk paard. Wat kun je daar ontspannen op buiten rijden.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 23:44

Zoë heb ik inderdaad vaker mee gemaakt die in de winter veelste fris was. Afra is jong.
Duke is standaard huur paard xD
Maar zo strak hoeft ook weer niet.
Maar denk je echt dat die paarden er echt vandoor schieten en helemaal niet meer terug te nemen zijn?
Dacht het niet.
Ik heb bijna elk jaar getij gereden bij FP en ik stapte in de winter dan eerst in even een drafje en toen liet ik hun energie kwijt raken.
Klaar.

Maar in de krul hoeft niet hoor...
Teugels wat strakker mag best, maar ze hoeft echt niet aan de teugel te lopen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:03

Ik denk dat je toch even beter moet leren lezen? Afra werd absoluut niet constant in de krul getrokken, zoals ik ook in mijn vorige post zei. De fotos waren in het begin van de rit, de ruiter van Afra was gespannen en een beetje bang omdat ze heel fris waren, dus die hield heel erg vast, waardoor Afra kort in verzet ging en omhoog en omlaag schudde met haar hoofd omdat ze meer teugel wilde hebben. Daarna gaf de ruiter netjes teugel mee en heeft Afra gewoon de hele rit gelopen met haar neus eruit. Teugels er wel bij, in een klein boogje, met weinig druk erop. Maar ze waren er wel bij. Ik snap ook niet wat daar mis mee is? Er mag best druk op teugels staan tijdens een buitenrit, zolang het niet teveel is. Op de foto van Afra is die teveel inderdaad, ook omdat ze haar handen vastzet, maar ze gaf kort na de foto wel de teugel wat mee en Afra staakte haar verzet. Toen er meer vertrouwen kwam dat Afra wel netjes bleef lopen, ook als ze weinig druk erop had, bleef ze zo lopen.

Je houd er ook geen rekening mee, deze meiden zijn net 12. Dit was hun 4de buitenrit ooit. Natuurlijk zijn ze gespannen.

En nee, ik denk niet dat als de paarden ervandoor zouden zijn gegaan, ze niet terug te nemen zijn. Ze waren fris, wilden galopperen, maar waren redelijk braaf. Maar ik neem geen enkel risico als ik twee onervaren meiden moet begeleiden. Teugels blijven erbij en worden zeker niet lang gegooid en holladiedee, lang leve de lol, laten wel lekker onverantwoordelijk wezen met zijn allen. Als een paard dan schrikt dan moet je eerst je teugels weer bij elkaar vissen om controle te krijgen en dan is vaak het kwaad al geschied.

Ik leg nu eigenlijk al weer veel te veel uit, dat ben ik niemand verschuldigd. Maar goed, ik wil niet dat er gedacht worden dat die beesten de hele rit door de mond heen zijn gezaagd, gesleurd en in de krul zijn getrokken. Dat is absoluut niet zo.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 00:18

Ik snap je best dat het spanningen zijn...
Maar wat ik dan niet snap is dat Jose en Henk dan niet gedacht hebben, van kom we zetten ze op bijv O'neill en Marije.
Of natuurlijk een andere fjord (O'neill is een fjord)
Kan best zijn dat marije niet te pakken was.

Het principe op FP is dus dat je met lekkere losse teugels rijdt. Mijn interpretatie was ook niet dat je ze los moet gooien enzo. Maar meer van lossere teugels.
Als je ook op kamp gaat en je hebt de teugels zoals bij Afra dan wordt je erop aangesproken.

Sorry als ik echt boos overkwam. Was niet mijn bedoeling trouwens.
En Afra en Zoë vind ik gewoon niet geschikt als je pas 4x hebt buitengereden en nu in de frisse. Afra is 2012 beleerd...

Sorry mijn excuses. Wil niet als een boeman overkomen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:27

Ow nee hoor. Je hoeft helemaal geen excuses aan te bieden. Snap wel vanaf de foto dat je mij daarop wijst want dat ziet er ook niet prettig uit. Maar hoop dat ik mij goed genoeg heb uitgelegd hoe dat tot stand kwam. Het zijn ook de enige foto's die we hebben. Snel een kiekje aan het begin en daarna geen foto's meer gemaakt, op een paar mislukte wazige na.

Ik heb Henk verteld dat ze 2 jaar op de manege rijden en paar keer buiten zijn geweest, maar goed, ze gaven wel zelf aan snelle paarden te willen hebben, dus ik denk dat Henk daarom voor deze heeft gekozen. Toen we aan de rit begonnen kwam ik erachter dat ik, de meest ervaren persoon, ik, op het braafste dier zat. Op zich vond ik dat niet erg, want ik kon daardoor wel mooi de leiding nemen en als de pony's hard gingen, parkeerde ik Duke gewoon voor ze en het was klaar. Maar in het begin was het wel even vervelend, omdat de pony's toch echt wel wilden scheuren. Daarom bleven de teugels kort.

Maar goed, ik heb zelf constant de meiden aangesproken als de teugels te kort waren en dan gingen ze meteen weer losser. Niet lang nee, zoals ik met Duke liep, maar er stond grotendeels niet veel druk op. Kijk maar naar de laatste foto die ik postte. Niet goed te zien, maar je ziet bij Zoë dat de teugel in een klein boogje hangt. Dus er zit geen druk op het bit. Toch is de teugel wel kort, gewoon voor de zekerheid.

Frisheid van de pony's en spanning van de ruiters verdwenen naarmate de rit :)

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 00:52

Klopt, is ook logisch hoor. En vooral omdat je met zn 3en bent...

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 02:03

ElineS schreef:
Ik zat op Djoek.. Joek.. Duke.. Of hoe je het ook schrijft! Een groot bont paard. Erg leuk dier! De meiden zaten op pony's. Zoë geloof ik.. En Avara (?) Avara was een kruising fjord en Zoë een kruising ijslander.

leuk dat het leuk was en duke is mijn poppie echt mijn grote lieverd

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 09:04

Guys rustig. Ik bn het eens met elineS, die paarden lopen nu nie veel, zijn fris door het weer.. Ik zou ze ook korthouden! En zoe is inderdaad een eigenwojze pony die haar plannetjes zelf trekt, hb vaak genoeg gehad dat zoe me voorbij croste in groep 3. Fijn dat jullie lekker gereden hebben!

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:01

Met zulk weer en paarden die niet vaak lopen zou ik het ook zo doen hoor. Zeker tot ik het paard een beetje vertrouw.

In de zomer als die paarden dagelijks lopen kan je meteen met een los teugeltje rijden. Maar als het net voor het eerst weer gevroren heeft en ze fris zijn..

Haha en ja Duke is gewoon een chil paard xD die blijft gewoon rustig en kan je idd makkelijk als rem gebruiken. Als je dan twee meiden wilt begeleiden lijkt me dat ook wel fijn. Dat je je zelf niet druk hoeft te maken over jou paard.

En Danielle, afra is dat wel jong, maar is echt een top verhuur paard (nu al) henk weet wel wat hij mee kan geven. En misschien waren dit wel de paarden die het kortst geleden nog gelopen hadden.

Maar jullie hebben dus een leuke rit gehad?
Wel jammer dat het net weer zo koud is!

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:42

Ik zou in de winter ook niet gelijk hatseflats lange teugel geven als ik voel dat een paard steeds onder me uit wil schieten. Die rit met Whisper heeft hij 1 moment lang gehad en toen schoot ie er hard vandoor, de rest van de rit heeft ie gewoon met korte teugel gelopen omdat het anders een renfestijn werd.
Natuurlijk ben je gewend bij FP om met lange teugel te rijden, maar jij zou dat ook niet doen als je je paard steeds onder je uit voelt gaan Danielle.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:58

Afra was braver dan Zoë :P Over het algemeen waren ze wel braaf hoor, alleen heel snel en fris. Maar we hebben zeker een leuke buitenrit gehad!

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:24

Joehoee
wat maf om te zien op de foto's dat alles wit is haha ;p

Leuke paarden had je mee :) !

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 21:44

Ja moment opname.
Dat had ik dus met Doenja, maar als ik haaar juist langer gaf werd ze rustiger...