mening over manege : hippisch centrum "de Delft"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:22

mo_van_dijk schreef:
@ Ponyparadijs. *\o/* Een medestander :o

Alleen de grootte van de paardenboxen voldoen aan de FNRS richtlijnen... Jammer maar helaas. Ik ken zelfs meerdere 5-sterren maneges waar de stallen ook zo klein zijn!!

Ach, waarom grotere stallen maken dan nodig (afgaande op het sterrensysteem van de FNRS).... en als je de stallen toch wel verhuurd krijgt!

Nou schijnt er een nieuwe welszijnsnota voor paarden te komen. Waar alle maneges maar ook stamboeken hun steentje in moeten bijdrage. Dan zullen ze toch ook wel de box maten aan passen. Tegenwoordig worden de paarden steeds groter. Je zou toch haast denken dat het mensen aan het denken zet.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:09

Ja, maar dan durf ik te wedden dat de nieuw te bouwen stallen na een bepaalde datum die afmetingen moeten hebben.... Dat zal een kostenpost zijn, als héél veel maneges (bijna) alle stallen moet gaan vervangen...

Edit: Van de site van de KNHS

Citaat:
Ik realiseer mij ten volle dat als wij aangeven dat voor ons de minimale boxmaten bestaan uit tweemaal de schofthoogte in het kwadraat, niet binnen een jaar alle paardenboxen aan die maatvoering voldoen.

En tevens zijn het richtlijnen die men noemt in de welzijnsnota - plan van aanpak en naar mijn weten is een richtlijn niet wettelijk verplicht, maar eerder een advies

ponyparadijs

Re: mening over manege : hippisch centrum "de Delft"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 21:25

Ja daar heb je gelijk in Mo!! Dat zal nog niet zo'n vaart lopen dan!
2x de schofthoogte in het kwadraat is trouwens ook niet veel als je een wat grover paard hebt!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:00

Ben net even voor de grap aan het uitrekenen.

Paard 1.60: 2.56 x 2.56m (Dit is echt absurd klein.... De bruine boxen op de Delft zijn 2.75 x 2.75m :( )
Pony 1.30: 1.69 x 1.69m (Zie je het al voor je _-:( )
Reus 1.85: 3.42 x 3.42m (ook nog aan de kleine kant, maar iets beter ;( )

Ik denk dat we hier ook niet heel blij van worden....

Het kantelpunt van de 2.75 box ligt bij paarden van 1.66m.

Ik zie het al voor me... de FNRS controleur die elk paard gaat meten of hij wel 'klein' genoeg is voor de stal waar hij in staat (x160 bij grote pensionstallen/maneges)

Naar mijn idee kunnen ze dan beter gradaties A/B/C/D/E /tot 1.70/boven 1.70/boven 1.80 maken met hier afmetingen voor. Maar ja, wie ben ik :D

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:52

tja mijn pony van 1,50 staat in een box van 3 bij 3,5.
ik vind het geweldig die ruimte om haar heen.
maar mijn paardje van 1,60 stond eerst in zo'n bruine box op de manege en hing altijd met zij hoofd over de deur, dus die had ook gewoon de ruimte in zo'n box hoor.
hij had altijd de kreukels in zij velletje staan omdat hij lekker had liggen slapen.
daarna ging hij naar zo'n groene box en die was ook echt wel ruim voor hem hoor.

en de eigenaren die hun pony in zo'n pony box hadden staandie waren er zelf met hun kop bij.
want als je dat niet wou kon je gewoon een grote box krijgen maar dat vonden ze zelf vaak te duur.

dus tja het is maar hoe moeilijk je er zelf over wil gaan doen.
maar ik heb er 8 jaar zonder problemen heerlijk gestaan.
en dan kan je achteraf over de manege gaan zeuren omdat je nu op een leukere stal staat, maar dat is ook niet helemaal reeel.
want mo jij heb er ook lang genoeg met veel plezier gestaan.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:58

Dat is waar Paulien :j

Ponyparadijs en ik waren even off-topic...

Maar ik moet zeggen, dat ik nu op een pensionstal sta ipv manege en ik ben nu wel erg verwend.... Denk ook niet dat ik nog terug ga naar EEN manege... Heerlijk die rust :D (alhoewel hier meer paarden staan als op de Delft! := )

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:07

ben ik met je eens, ik sta nu met 6 paardjes en ga ook nooit meer terug.(denk ik)
want als ik hier weg zou moeten dan weet ik niet wat ik hier nog meer voor leuke stallen in de buurt heb. :o
denk dat ik daneigenlijk wel weer terug zal vallen op de manege :P

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:13

Ik denk inderdaad ook dat als ik nog bij jullie in de buurt had gewoond, ik ook nog op de Delft had gestaan...

Bij ons in de buurt heb je Chardon en de Prinsenstad qua maneges, maar daar zou ik echt voor geen goud willen staan. Stalling alleen al is over de €400,00..... Ik betaal ook de hoofdprijs, maar niet zoveel :o

riccardo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:39

mo_van_dijk schreef:
Ik denk inderdaad ook dat als ik nog bij jullie in de buurt had gewoond, ik ook nog op de Delft had gestaan...

Bij ons in de buurt heb je Chardon en de Prinsenstad qua maneges, maar daar zou ik echt voor geen goud willen staan. Stalling alleen al is over de €400,00..... Ik betaal ook de hoofdprijs, maar niet zoveel :o

Dan heb ik zeker korting 8)7
Eerst jezelf op de hoogte stellen van bedragen als je wat roept. ;)

Dok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:32

Chardon en Prinsenstad zijn idd verschrikkelijk duur!! Maar gelukkig is het nog niet zo drama als in het kralingen van Rotterdam :D

Probleem van de Delft vind ik dat met name de houten boxen vragen om problemen (en dan nog niet eens om de paard/pony onvriendelijke afmeting). Je zou er toch niet aan moeten denken dat op die stal droes of rhino uitbreekt. Het is bijna onmogelijk om jouw paardje dan te behoeden voor een evt. besmetting. Echt hoe deze stal ooit 4 sterren heeft kunnen krijgen 8)7

Tsjikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:49

Bruine boxen zouden ooit weggaan (maar wanneer...) Als er rhino uit zal breken zou het zowieso, denk ik, niet uitmaken, er lopen zoveel mensen rond. Droes is al meerdere keren geweest en de paarden die dat dan hebben worden in aparte stallen achteraf gezet, toendertijd in ieder geval. Vier sterrren zal waarschijnlijk door de accomodatie komen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:33

De sterren zijn afhankelijk van o.a. de kantine, de paarden, de veiligheid en de stallen.
En wij zijn dan niet 'blij' met de stallen. Maar volgens de regels heeft hij nette stallen. Dus kost hem dat geen sterren!

En wat betreft de verspreiding van ziektes denk ik dat je op elke manege EN elke grotere pensionstal risico's loopt. Hoe de staat van de eventuele box is is niet van belang. De regels die op zo'n moment door de manege of stal worden opgelegd. En in welke mate ze worden nageleefd is van belang.

Tsjikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:56

En daar schort het nog wel eens aan.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:50

die ziektes zijn inderdaad helaas niet te voorkomen, dat probleem heb je overal.
tja en ik vind de negatieve dingen die hier worden gezecht ook niet echt correct.
de boxen zijn klein ja, maar daar ben je zelf bij of je hem daar stalt of niet.
en die bruine boxen gaan weg maar hij kan niet alles tegelijk doen.
hij is nu bezig met de pakeerplaats en daar is laats de aanvraag voor afgekeurd.
en dat hadden ze geloof ik ook voor de uitbreiding van de kantine.
dus tja mischien ook wel voor die boxen.
ik weet niet hoe dat allemaal gaat.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:01

@ Plien: Wat gaat hij doen aan het parkeerterrein? Asfalteren? Die vrachtwagens (mest / stro etc.) hebben het parkeerterrein idd geen goed gedaan (hobbel, hobbel...).

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:55

ik heb geen idee, ik zag het staan in de krant.
volgens mij ging het om dat stuk naast het heilige gras.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:12

asfalteren was volgens mij geen optie, ivm het verzakken van de grond. weet wel dat hij er iets aan wil doen, maar wat weet ik niet.
Ons paard staat in een groene box, wij hebben ook gezegd dat wij absoluut geen bruine box wilden, was ook geen probleem, en Miek vind die stal wel best :) Het land op is natuurlijk wel veel beter :P (en daar staat ze gelukkig nu ook :) )

@ Imma,

Jeetje zeg, schrok me dood toen ik hoorde van Taan, moest gelijk weer aan Gin denken ;( maar gelukkig dat het met Taan beter is afgelopen, nu nog even afwachten hoe ze eruit zal komen, maar hier wordt in ieder geval hard voor jullie geduimd ;)

Tassie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 19:47

Dok12 schreef:
Chardon en Prinsenstad zijn idd verschrikkelijk duur!! Maar gelukkig is het nog niet zo drama als in het kralingen van Rotterdam :D

Probleem van de Delft vind ik dat met name de houten boxen vragen om problemen (en dan nog niet eens om de paard/pony onvriendelijke afmeting). Je zou er toch niet aan moeten denken dat op die stal droes of rhino uitbreekt. Het is bijna onmogelijk om jouw paardje dan te behoeden voor een evt. besmetting. Echt hoe deze stal ooit 4 sterren heeft kunnen krijgen 8)7

dit vind ik nou onzin deze ziektes breken niet uit door dat een stal luxe is of minder luxe als je de kans wil verkleinen moet je gewoon niet op een grote manege staan waar veel mensen komen maar op een kleine pensionstal ..maar goe paranoia kunnen we alemaal worden :+

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:23

inderdaad wat jij zegt Tassie78, je stal kan nog zo luxe zijn, als er een ziekte uitbreekt heb je zowieso een probleem

Tassie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:05

Hey Lot :P alles goed ;)its me natas 8-)

immanuel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 12:45

MieLo schreef:
asfalteren was volgens mij geen optie, ivm het verzakken van de grond. weet wel dat hij er iets aan wil doen, maar wat weet ik niet.
Ons paard staat in een groene box, wij hebben ook gezegd dat wij absoluut geen bruine box wilden, was ook geen probleem, en Miek vind die stal wel best :) Het land op is natuurlijk wel veel beter :P (en daar staat ze gelukkig nu ook :) )

@ Imma,

Jeetje zeg, schrok me dood toen ik hoorde van Taan, moest gelijk weer aan Gin denken ;( maar gelukkig dat het met Taan beter is afgelopen, nu nog even afwachten hoe ze eruit zal komen, maar hier wordt in ieder geval hard voor jullie geduimd ;)

hey lot was een weekje weg naar manegepoelenburg zonder taan by the way :/ maar gaat nu een stuk beter met haar, toen we haar uit de sloot haalde.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:37

okeej, dat is goed nieuws :D Eden zei gister dat het iets minder ging met haar.
hoe was je kamp? Miek staat nu in Emmen, lekker weekje kamp :D

immanuel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 11:52

ja klopt ze werd niet zo lekker toenze geen pijnstiller kreeg:/ .
Maar poel was wel iets anders zeker weer eens op een ander paard rijden maar heb wel veel geleerd.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:21

andere paarden rijden is zo slecht nog niet ;) en je leert veel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:15

Hij deej het goed hoor. :j Maar ze hebben daar ook veel dravertjes dus dat scheelt al. :D En een Royal-typetje. :j