doen jullie ook aan f proeven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: doen jullie ook aan f proeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:46

Ilja000 schreef:
Maartje1990 schreef:
ik rijd ook op FNRS ruitersport centrum komend jaar gaan we wel aan F proeven beginnen maar we zijn net bij de FNRS gekomen, maar ik wil dan nog niet f 6 want dan mag je (als ik het goed begrepen heb) niet meer mee doen met de fnrs zitcompetitie en daar wil ik komend jaar wel aan meedoen!

Tuurlijk mag je dan nog meedoen aan de zitcompetitie!!!! www.zitcompetitie.nl

In welke categorie moet je je inschrijven?

Categorie Leeftijd op 15 september 2007 Niveau
1 12 jaar of jonger tot F6, met aantoonbare registratie van F-proeven in het ruiterpaspoort, maar op 1 april 2007 nog niet in het bezit van een F6-diploma en niet in het bezit is / of eerder is geweest van een KNHS-startkaart
2 13 t/m 17 jaar tot F6, met aantoonbare registratie van F-proeven in het ruiterpaspoort, maar op 1 april 2007 nog niet in het bezit van een F6-diploma en niet in het bezit is / of eerder is geweest van een KNHS-startkaart
3 17 jaar of jonger F6 of hoger, en op 1 april 2007 in het bezit van een F6-diploma en nog nooit een winstpunt behaald heeft in de KNHS L2
4 18 jaar en ouder in het bezit van een geldig ruiterpaspoort en op 1 april 2007 nog nooit een winstpunt behaald heeft in de KNHS L2

wat bedoelen ze dan precies met aantoonbare registratie van f-proeven?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:13

Ilja000 schreef:
pubelia schreef:
Ik heb vandaag f6a gedaan, ik had 193 (had 2 straf punten ivm ik moest naar links maar ging naar rechts)

Da's balen! Ook zonder strafpunten waarschijnlijk heel wat puntjes meegekregen om in de les te oefenen!

Ik weet waar de fout ligt, ze is zo ontiegelijk snel... en ik heb bijna geen commentaar erbij gekregen.
Viel me op die 5 de was geworden meer kritiek had als mij. Een paar keer dat ik te laat heb afgewend (3 keer) 2 keer te vroeg heb afgewend dan nog dat ik niet netjes heb stilgestaan, nou dat heb ik zelf ook gezien. en 2 keer (ingalop) dat ze onder me uit rent en dan nog bij handhouding van de ruiter te hoog. dat is echt alles wat er op staat.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:29

Maartje1990 schreef:
wat bedoelen ze dan precies met aantoonbare registratie van f-proeven?

Dat je minimaal een F2 diploma hebt. Dan sta je in het systeem van de FNRS.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:35

Sander_ schreef:
Vraagje voor de FNRS-jureerders hier:

Bij mijn komende F6-B wedstrijd met de kerst twijfel ik om een bepaald manegepaard te pakken. Het is een ervaren wedstrijdpaard geweest dat vroeger hoog dressuur heeft gelopen, het perfecte leerpaard dus, met alle knopjes erop.

Nu mijn vraag. Als jullie van te voren op de hoogte worden gesteld van het karakter van het paard en ervan op de hoogte zijn dat er een betrekkelijk makkelijk berijdbaar paard meedoet (ivm zijn wedstrijdverleden), jureren jullie dan ook ietwat strenger? Om het bijv. eerlijker te maken voor mensen op een ietwat koppiger beestje. Het gaat immers bij de FNRS om de rijdende ruiter, heb ik me ooit eens laten vertellen.

Ik wil dit graag weten omdat ik twijfel tussen dit paard of een 6-jarige ruin die nogal wat kleuterstreken heeft, maar opzich ook heel fijn is. Ik wil niet dat ik bij voorbate al strenger word beoordeeld omdat mijn paard 'het wel vanzelf zal doen'. Knipoog

Meestal krijg je alleen de nadelige puntjes van een paard te horen. Bijv. dat ie altijd links in de verkeerde galop gaat. Of dat ie nogal eens stout kan zijn. Lachen Ik doe zelf ook het secretariaat voor onze manege en ik geef het bijv. ook door aan de jury als het paard voor het eerst een wedstrijd loopt (dus kijkerig kan zijn) of nog erg jong is.

Niet elk paard dat hoog dressuur heeft gelopen is makkelijk te rijden. Bovendien moet je ook met een makkelijker te rijden paard er zelf nog netjes op zitten en netjes op de letter rijden.

Als jury kun je met van alles rekening houden en vooral kijken naar de ruiter. Is het paard wat stram en moet de draf verruimt worden? Kijken hoe de ruiter weg rijdt en weer opvangt. Weet je dat een paard standaard verkeerd aanspringt in galop? Kijken of de ruiter dat ook doorheeft en dat laat merken door even terug te nemen naar de draf en opnieuw aan te springen. Een paard met bijv. een martingaal zal met hals strekken zelden (tuurlijk zijn ze er wel, maar de meesten) met zijn neusje 'door het zand gaan'. Als jury kun je wel kijken hoe de ruiter de teugels door laat glijden en of de ruiter ook uitnodigt om verder te zakken met de neus.

Een paard met de knopjes er op kan handig zijn, zo lang je de knopjes maar weet te vinden. Lachen Wij hebben een manegepaard op stal staan dat Z2 gelopen heeft en toen ik er voor het eerst op reed en aan wou draven kreeg ik allerlei kunstjes als schouder binnenwaarts, travers, pasjes op de plaats, maar geen arbeidsdrafje Lachen

Het gaat er meer om of de ruiter een goede combinatie vormt met het paard.

M_hOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:53

Oke..
Zijn er dingen waar jullie als juryleden echt rillingen van krijgen Knipoog!?

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:02

ik heb net me f5B proefje gereden. Was derde met 226 punten. Maar het ging zo verkeerd he. Ik reed een slange volte ipv een gebroken lijn.. whahahah ik kwam er op de helft pas achter. Dus ik nog probere te herstellen mrja. Kreeg daar een 4 voor. Maar terrecht!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:47

M_hOrse schreef:
Oke..
Zijn er dingen waar jullie als juryleden echt rillingen van krijgen Knipoog!?

Ja, onnodig hard schoppen en trekken. Schoppen daar waar je beter even je zweepje kunt gebruiken, of schoppen terwijl het totaal niet nodig is. En harken in die mond. Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr! Het zijn vaak de zenuwen van de ruiter die op het paard afgereageerd worden, maar toch.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:53

@Ilja; bedankt voor je uitleg. Lachen

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:56

zo te zien heeft Ilja al de beste antwoorden gegeven dus ik pas mij daar bij aan.
Als ik een paard in de ring krijg waarvan ik zie dat hij meer kan laat ik meestal een positieve opmerking ergens onderin schrijven onder het mom van paard heeft ervaring en keurig gereden ik probeer ook altijd 6 zen en zevens commentaar te geven zodat men kan zien hoe dat een 7 of 8 kan worden

M_hOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 16:17

Misschien een beetje domme vraag Bloos ;
Waarom mag je niet met bandages rijden?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 18:08

Volgens mij mag dat niet omdat je dan eventuele wonden kan bedekken ofzo...maar kan het mis hebben...Bloos

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 18:32

Mag idd niet omdat je daar dingen in kunt verstoppen/verbergen, enz. Knipoog

Mensen doen rare dingen, bijv. heel extreem prikdingen tussen de bandages waardoor er meer beenactie komt en zo. Ik zeg maar wat, maar dat ter voorkoming iig, als ik het goed heb. Toch? Clown

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:45

Bij de FNRS beslist de manegehouder hoe een paard de ring in komt. De paarden op onze manege die in de les peesbeschermers etc. dragen, doen dat ook tijdens FNRS wedstrijden. En om die reden mag er bij ons ook gebandageerd worden. Het voornaamste is natuurlijk toch de ruiter en het laat ook zien dat een ruiter met het paard is bezig geweest. Ik vind dit trouwens wel een onderwerp dat je van meerdere kanten kunt bekijken...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:53

Sander_ schreef:
Mag idd niet omdat je daar dingen in kunt verstoppen/verbergen, enz. Knipoog

Mensen doen rare dingen, bijv. heel extreem prikdingen tussen de bandages waardoor er meer beenactie komt en zo. Ik zeg maar wat, maar dat ter voorkoming iig, als ik het goed heb. Toch? Clown

gadver damme welke gekken doen nu zoiets? daar zou je bijna een stuk prikkeldraad in hun kont willen duwen! maar goed ook dat dat dan niet mag. kan me alleen niet voorstellen dat ze het dan beter doen (de paarden dus) want gaan ze dan juíst niet steigeren of bokken?

M_hOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:16

Oke, weet ik dat ook weer, dat vroeg ik me al een hele tijd af.
Bij ons had nl. eens iemand -2 punten gekregen, vanwege bandages.
Maar goed; het idee alleen al Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:27

Ik heb nou F4a en F4b gereden met mn VP dan,
Maar beide keren commentaar dat mn tempo te hoog was.
Eerste keer hadden ze idd gelijk met het galoptempo, maar goed hij was bang voor de witte hekjes,
maar met het tweede proefjes liep die gewoon goed en dan vinden ze het nog te snel.
Moet ik m dan nog langzamer gaan laten lopen ofzo.. Scheve mond

Ik weet niet of ze bij ons op de manege eigenlijk rijden met peesbeschermers, in de lessen de paarden iig wel.
Maar met de Fproeven volgens mij niet, wel hebben alle paarden altijd knotjes in.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 23:20

Vandaag heb ik m'n F8 dilpkma gehaald Lachen

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 23:21

Georgette schreef:
Vandaag heb ik m'n F8 dilpkma gehaald Lachen

Gefeliciteerd! Schiet lekker op zo Haha!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 08:49

Je krijgt toch geen diploma bij de F8 Verward
Of ben ik nou zo stom? Clown

M_hOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:12

Shalimar schreef:

Ik heb er ook geen een bij de 8 hoor..

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:22

Shalimar schreef:

Bij ons krijg je bij elk even getal een diploma.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:24

Bij alle even proeven krijg je een diploma, maar na de F6 hoef je geen examen meer te doen. Vraag het even na op je manege, want diploma's worden geregistreerd bij de FNRS en die geven dus aan hoe ver je bent!!!!

M_hOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:26

Ilja000 schreef:
Bij alle even proeven krijg je een diploma, maar na de F6 hoef je geen examen meer te doen. Vraag het even na op je manege, want diploma's worden geregistreerd bij de FNRS en die geven dus aan hoe ver je bent!!!!

Oh, ik legde de link met diploma > theorie. Knipoog
Rijdt nu F8B dus als het goed is krijg ik dan me diploma bij de volgende proef?
Als ik me proefje haal dan..
Ga het voor de eerste keer op mijn bijrijdpaard doen, die ik nu een maand heb, dus ben benieuwd.
Ilja, moet jij nog ergens jureren 10 december Tong uitsteken!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:22

Ik heb zaterdagavond voor het eerst caprilli gedaan Lachen

M_hOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:55

Nouks schreef:
Ik heb zaterdagavond voor het eerst caprilli gedaan Lachen

En, En Knipoog ?
Dat zou mij ook zo vet lijken.. Haha! alleen onze manege doet het niet