't Einde is zoek.. Wij beppen door tot op 't Einde!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:19

Ober mocht vorige week zaterdag ook zijn landje in, blij dat hij was!!

Afbeelding

Afbeelding
etent rollen kan hij ook, of is het rollend eten? ;)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
whoehaaa
Afbeelding
uiteindelijk kon hij toch wel rustig eten ;)
Afbeelding

shilady

Re: 't Einde is zoek.. Wij beppen door tot op 't Einde!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:20

Hey leuke fotos vanes
wel jammer dat op die eerste foto zn hoofd er niet helemaal op staat...

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:10

Hihihi gaat ie nou zelfs tijdens het rollen door met gras eten vanes? Of zie ik dat verkeerd?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:38

Het is weer een beetje stil hier!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:55

Ja echt he
was gister maar weer een keer op het einde komen buurten :)
Even naar me verzorgpon caline gekeken hoe die het doet in de wei
en die doet het iets te goed want die is tonnetje rond :Y)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:04

haha lekker toch? :)

Hier een beetje voorzichtig goed nieuws... we hebben waarschijnlijk iets gevonden dat Banjer helpt tegen de zomereczeem... ze heeft nu 1 dosis enting tegen schimmel gehad van Rutgers (veearts) en komende maandag of (volgende week) vrijdag krijgt ze de 2e enting met dezelfde dosis (dus dat je zeg maar op een dubbele dosis uitkomt)... en ze schuurt nu al veel minder... ze schuurt nog wel wat, maar niet meer tot bloedens toe... en op advies van Rutgers heeft ze haar boerka nog niet om....

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:53

Nou ze heeft dan genoeg vetreserves voor de winter :P
Ik hoop dat het echt werkt veer!
scheelt banjer een hoop jeuk

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:19

Ik kom maar even met de deur in huis vallen
Eben staat op de kliniek in Wassenaar, vanwege rugpijn en kreupelheid
Ik zal even de teksten kopieren die ik op het fpf heb geplaatst, omdat ik niet zo'n zin heb om alles overnieuw te tikken
Mijn kop staat er ook niet echt naar
Eerst de reden waarom ik hem naar de kliniek heb gebracht en dan doe ik per verhaal even een nieuw bericht plaatsen, zodat het wat duidelijker is

Eben heeft al een tijdje last van zijn rug
Vorig jaar is het begonnen met mijn zadel, die ik nog geen jaar daarvoor had na laten kijken, die 1 a 2 boommaten te klein bleek te zijn en de kussens 10 cm te laag waren
Een nieuw zadel aangeschaft en Manja (Eben zijn masseuse) was verbaasd hoe snel hij herstelt was daarvan
Regelmatig keek (en kijkt) zij hem na, omdat hij af en toe toch nog een beetje last heeft
De ene keer is zijn rug weer wat beter en de andere keer weer wat minder
Maar niet zo dat ik niet kon rijden
Ik moet alleen altijd voordat ik ga rijden kort instappen aan de lange teugel en dan oppakken en zoveel mogelijk draaien
Dus in stap volte's, slangevolte's etc.
1,5 week geleden liep hij ineens kreupel, hij zakte iedere keer door zijn linkerachterbeen als hij hem neerzette
Ik Manja gebeld en ze kon hem de volgende dag al behandelen
Ik dacht eerst dat hij zich misschien verstapt had, want hij gaat s'ochtends met de kudde mee naar buiten en dat gaat niet altijd zachtjes
Zijn linkerachterbeen was ook wel iets opgelopen, maar Manja voelde toch ook weer wat in zijn rug
En nu aan beide kanten (normaal alleen rechts)
Ik mocht een week niet rijden en moest zijn been kleien en zijn rug insmeren met liniment
Afgelopen donderdag ben ik er weer op gegaan en gelukkig zakte hij niet meer door zijn achterbeen
Verder voelde ik met rijden niet zoveel, maar de week ervoor toen hij nog door zijn been zakte, voelde ik (en mijn verzorgster) gek genoeg ook niks met rijden
De dag erna heb ik mijn verzorgster ook nog even laten rijden, zodat zij ook nog even kon voelen
Zij was er dus niet zo zeker van dat hij goed liep
Ik Manja weer gebeld en die zou zaterdagochtend zelf even kijken
Na nog geen rondje draven zei Manja al dat ik moest stoppen, omdat het niks was
Ze zei dat hij zich in allerlei bochten wrong om die achterhand maar te ontlasten
Haar advies was om foto's te laten maken van zijn rug
Dus ik heb maandag Van der Toor in Wassenaar gebeld en woensdag om 3 uur kunnen we terecht
Ze gaan dan een kreupelheidsonderzoek doen en ik heb nadrukkelijk gezegd dat ik ook foto's van zijn rug wil
Manja denkt dat waarschijnlijk zijn bandjes die over zijn rug lopen geirriteerd zijn
Maar ondertussen heb ik al vele andere rampscenario's in mijn hoofd gehaald
De laatste paar paarden, bij ons op stal, die rugproblemen hadden zijn er namelijk niet meer
Ik moet er niet aan denken om hem te verliezen
2009 is geen goed jaar voor mij
Vorige week heb ik mijn tante begraven en mijn moeder, schoonvader, andere tante en oom, zijn ook ziek
Dus ik begin er een beetje de balen van de krijgen
Voel me af en toe net een wandelende zombie
Sorry voor het lange verhaal, maar moest het even kwijt

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:21

De eerste brief van de arts

20 mei 2009 Black Eben

Aangeboden ivm verdenking rug problemen; laatste maand ook door linksachter heen zakken tijdens rijden. Afgelopen dagen alleen op 't land gelopen. Op de kliniek rechtuit in draf op harde bodem linksachter verkort naar voren en met de achterhand naar rechts lopen; buigproef van het hele been negatief; bij de buigproef van de kogel gevoelig op aanspannen en niet op druk op de tussenpees thv de aanhechting van de pees aan het bot van het pijpbeen; na 1 min. aanspannen toename van de onregelmatigheid bij het wegdraven. Aan de longe op zandbodem linksom linksachter iets naar buiten draaien en rechtsom linksachter verkort naar voren. Volte op harde bodem linksom en rechtsom verminderde kootvering.

Na verdoven van het kootgewricht linksachter meer kootvering en veel minder reactie op de buigproef; ook volte op harde bodem duidelijk beter. Op de rontgenfoto's reactie thv de aanhechting van het kapsel aan het bot van het pijpbeen en enige arthrose zichtbaar. Verdenking van een probleem met de bande rond de kogel.

Plan: kogel en banden rond de kogel scannen en proberen de oorzaak van de pijnlijkheid in de kogel vast te stellen; scan van het bekken en rontgenfoto's van de wervelkolom.

Vrijdag rond half 1 verder onderzoek

Eben staat dus nog op de kliniek
Ik mocht hem wel mee nemen, maar beter was het om hem daar te laten staan
Dus heb ik de arts zijn raad maar opgevolgd
Eigenlijk weten we dus nog niet veel, behalve dat hij duidelijk last heeft
Met de buigproef liep hij ook veel te lang kreupel
De arthrose hoef ik me geen zorgen om te maken
Dat is zo licht en ieder paard van die leeftijd heeft er wel last van, zei de arts
Dus eigenlijk heb ik nog steeds stress, want waar ik het bangst voor ben moet nog gebeuren, zijn rug
Verder moest Eben ook afvallen
Hij was namelijk van die 1,5 week stil staan al flink uitgedijt en hij is eigenlijk altijd al "grof"
En dat komt nu zeker niet ten goede
Het was wel erg raar om hem daar achter te laten en hij was het er ook niet mee eens
Meneer, meestal, de rust zelve, stond toch wel nerveus te zijn en te gillen
Mocht vandaag wel langs komen, maar beter was het van niet
Hij word er alleen maar nerveus van en wil dan mee naar huis, zei de arts
Waar hij gelijk in heeft, want als Eben mij ziet wil hij altijd gelijk uit zijn box
En dat mag nu niet
Dus, heel moeilijk, ga ik vandaag maar niet
Morgen ga ik er wel naar toe, als ze hem verder gaan onderzoeken
Gisteravond was ik nog op stal om het paard van mijn vriendin te doen
Als ik naar huis ga zeg ik Eben altijd gedag en krijgt hij een aai over zijn bol
Zal dat nooit overslaan
Gister was het dus ook zo raar om dat niet te doen, dat ik het maar bij het paard van mijn vriendin heb gedaan
Hoe bedoel je dwangmatig

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:23

De tweede brief van de arts

22 mei 2009 Black Eben

Vervolgonderzoek; linksachter op de rontgenfoto's arthrose zichtbaar; veranderingen (lees, haakje op bot) in de kogel zijn er al langer maar is overbelast geweest, mogelijk door het verkeerd bewegen vanuit de pijn in de rug. Behandeling in de kogel met hoog geconcentreerd Hyaluronzuur gevolgd door aangepaste beweging. Op de rontgenfoto's van de rug geen afwijkingen aan de wervels van de schoft en de voorste borstwervels; thv de laatste borstwervels en de eerste lendenwervels reactie op de doornuitsteeksels met nieuwvorming van bot. Kan door druk van een (te) lang zadel door het been zakken.

Een behandeling van de rug zou bestaan uit het inspuiten langs de doornuitsteeksels en het geven van infusen (Tildren) om het bot tot rust te brengen; doordat er dan geen pijnlijkheid meer is in het bot, gaat paard beter bewegen en zakt dan niet meer door het been.

De prognose als rijpaard is redelijk gunstig.

Bij behandeling moet het paard 2 dagen op de kliniek blijven.

De kosten van de behandeling zal ik jullie besparen
Ik heb dus besloten om hem te laten behandelen
De arts zei dat hij met deze behandeling de beste resultaten heeft
Maar 100% kan hij me niet geven, omdat Eben het zelf ook moet kunnen en willen
Maar als ik er weer op kan zou ik gewoon weer kunnen rijden zoals ik altijd deed en dat is dus afwachten
Hij zei in ieder geval dat hij hem nog niet afgeschreven had
Zou dat wel zo zijn dan zou hij dat gelijk zeggen, dat heeft hij namelijk bij het paard van mijn vriendin wel gezegd toen
Al met al ben ik dus behoorlijk geschrokken
Het belangrijkste vind ik dat hij geen pijn heeft
Voor mijn part mag ik er nooit meer op, dat is het laatste waar ik me zorgen om maak
Ze zouden vanmiddag al beginnen met het infuus en maandag word zijn kogel ingespoten
Maandag aan het einde van de middag mag hij naar huis
Wederom was het namelijk weer beter om hem dan gelijk daar te laten
Mijn verzorgster en ik zijn het er alletwee over eens dat het een bikkel is
En eigenlijk te hard voor zichzelf
Ik heb nog geen maand geleden nog een wedstrijd met hem gereden in de L2 en heb nog 2 winst behaald
De dag dat er tegen mijn verzorgster gezegd werd dat hij niet goed liep, heeft hij die dag de sterren van de hemel gelopen
Ik zal het even uitleggen; Eben start altijd een beetje stijfjes en met oefeningen van zijn masseuse is dat na 5 minuten weg
Toen mijn verzorgster dus hoorde dat hij niet goed liep was haar natuurlijke reactie dat hij dat altijd deed in het begin
Plus dat als je erop zat ook echt niks voelde (heb er 2 dagen later ook nog even op gezeten namelijk)
Hopen dat hij nu ook hard knokt om beter te worden

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:29

En nog een stukje over Tildren

Geef uw kreupele paard een kans

Veranderingen van het bot zijn regelmatig de oorzaak van kreupelheden bij paarden en pony’s. Botveranderingen kunnen zowel acute als chronische kreupelheid veroorzaken. De veranderingen kunnen bestaan uit de vorming van nieuw bot op plaatsen waar overmatige belasting plaats vindt (bijv bij slijtage, artrose), of juist uit het verdwijnen (oplossen) van bot zoals bij sommige vormen van spat of hoefkatrolontsteking. In alle gevallen begint zo’n verandering van botstructuur door beschadigingen die een ontstekingsreactie van het lichaam veroorzaken (bijv bij een verstuiking). Deze ontstekingsreactie beinvloed de normale botaanmaak en botafbraak door het lichaam.

Het totale botstelsel van mens en dier wordt iedere paar maanden volledig vervangen door een nieuw skelet. Dit is een natuurlijk proces dat plaats vindt doordat er in bot cellen zitten die botafbreken (osteoclasten) en cellen die juist nieuw bot aanmaken (de osteoclasten). Afbraak en aanmaak treden in de normale situatie tegelijkertijd op, en houden elkaar in evenwicht. Invloeden van buiten kunnen dit proces van botvervanging beinvloeden. Zo zullen ten gevolge van een zwaardere belasting (bijv. tijdens training) de osteoblasten meer bot gaan maken. Hierdoor wordt het bot zwaarder en sterker. Wordt de belasting te groot en treden er beschadigingen op van het botvlies, dan reageert het lichaam met een ontstekingsreactie die gedurende een langere periode het evenwicht tussen botaanmaak en afbraak kan ontregelen.
Tot nu toe konden wij dit gestoorde evenwicht alleen met ontstekingsremmende middelen beinvloeden. Reeds opgetreden veranderingen in het bot kunnen hiermee niet worden gerepareerd.

Gelukkig is er een geregistreerd diergeneesmiddel voor paarden verkrijgbaar (Tildren®) dat specifiek de osteoclasten (de botafbraak) remt. Het middel is afkomstig uit de humane geneeskunde en is bedoeld om ziekteprocessen waarbij meer bot wordt afgebroken dan aangemaakt, gedurende langere tijd te remmen of zelfs te stoppen. Met name de beginstadia van spat en bepaalde vormen van hoefkatrolontsteking lijken goed op dit middel te reageren. Maar ook artrose (slijtage) in andere gewrichten in het lichaam reageert goed op dit medicijn.

Onze ervaringen bevestigen de gunstige resultaten die reeds in het buitenland zijn opgedaan. Naast het paard te behandelen met dit middel moet ook de oorzaak van de ontsteking worden weggenomen. Dit kan afhankelijk van het probleem dmv aangepast beslag, rust en de toedienning van ontstekingsremmers.

Het middel Tildren® kan op 2 manieren worden toegediend:

dmv een injectie in het bloed gedurende 10 dagen achtereen

dmv een infuus waarbij de totale (tiendaagse) dosering in 1 keer gedurende een half uur wordt toegediend

Wij geven de voorkeur aan deze laatste methode aangezien er op deze manier een hogere concentratie van het middel in het bot wordt bereikt gedurende de vier maanden dat Tildren® in het lichaam werkzaam blijft.

De behandeling is niet goedkoop, maar biedt nieuwe kansen voor kreupele paarden.

sheilaila

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:39

Hey kel nou ik heb het allemaal gelezen en het is nogal wat. Ik vind het heel erg. Maar ik weet zeker met het doorzettingsvoormogen van eep en met al jou aandacht dat het allemaal wel goed komt.

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:44

Dankjewel Didi :*

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:45

jezus Kel... wat is dit erg zeg... ;( Eebje is een vechter, die heeft vast wel de wil om er bovenop te komen...

Ik wil jullie heel veel sterkte wensen....

DIKKE KNUF VOOR EBEN (en ook voor jou)

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:42

Zodan Kel dat is niet niets zeg... jeetje mina schrik er gewoon van.
Wil jullie ook heel veel sterkte wensen en ik hoop dat Eben zich weer snel de oude voelt!

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:55

Dankjewel meiden

Als Eben maar kan leven zonder pijn
Voor mijn part mag ik er nooit meer op, dan ga ik wel andere leuke dingen doen
Voor de kar of vrijheidsdressuur

Heb vanavond Lisa even getemd en op Olivier mag ik ook rijden, dus er is al aanbod zat
En ik ben al aan de poets gezet door Anoeska
Ze heeft er tenslotte 3 om aandacht te geven, dus vind ze het niet erg om er 1 af te staan ;)
Maar jongens, sorry, als Eep terug is gaat hij wel voor hoor :P

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 10:32

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:49

JEETJE KEL WAT ERG :|

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 18:20

Ja, op zich is de prognose niet echt slecht
Gelukkig is hij nog niet afgeschreven
Maar toch heeft hij pijn en dat vind ik het ergste
Zolang hij dalijk maar geen pijn meer heeft, dan vind ik alles best

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 18:41

Inderdaad zo moet je denken
hoop echt dat het gauw weer goed met hem gaat !

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:22

Ik heb vanmorgen de arts nog aan de telefoon gehad
Hij zei dat het heel goed mogelijk was dat het door onze val in 2003 gekomen is
Verder had ik gevraagd of hij op een klein stukje land mocht, samen met een ander paard dat aan het revalideren is
Als hij niet gaat rennen mag dat, gelukkig
Dan heeft hij toch een beetje het idee dat hij buiten is geweest (hij gaat namelijk dan 1 a 2 uur vanwege zijn dieet) en is hij waarschijnlijk net even zijn spanning van het niet met de kudde meegaan kwijt
Eben komt alleen maar op het land om te eten, dus echt bang dat hij gaat rennen ben ik niet
Voor de zekerheid krijg ik wel muisjes mee, om het scherpe randje eraf te halen
Vanavond gaan we hem om 6 uur ophalen
Wederom krijg ik dan weer een brief met wat er allemaal is gebeurt met hem en wat ik met hem mag gaan doen
Zowiezo 3 maanden stappen en daarna terug komen voor controle

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:21

Nou das redelijk goed nieuws kel lekker dattie weer mee mag
met welk paardje ga je hem dan zetten?

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:26

Nou kel sterkte nogmaals, en ook super dat je het positief inziet. zou ik ook doen! gewoon ervoor gaan, denk dat je dat dan ook overbrengt op Eeb zodat hij er ook voor gaat!
Hou ons op de hoogte zou ik zeggen!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:30

Hey wanda heb jeje zadel al binnen inmiddels? hou ligt het?

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:47

jaja heb een nieuw zadel, ook pas sinds zaterdag hoor. hahaha
maar het ligt supers, nu hopen dat ik de eerste 10 jaar geen neiuw zadel hoef. wat een drama was dat, ben er 13 weken mee bezig geweest en er zijn 4 zaken wezen passen.
dus....... het duurt ff maar dan heb ie ook wat, ahahaha